Jos irtisanotaan äitiysloman aikana?

HarmaaHarakka

Jäsen
09.02.2009
291
0
16
Onko kenelläkään kokemusta lopputilistä äitiysloman aikana?

Todennäköisesti tässä on nyt se tilanne edessä, että tulen saamaan lopputilin äitiyslomani aikana. Miten tämä vaikuttaa äitiyspäivärahan saantiin?

Sen tiedän, että lopputilissä maksettavat lomat eivät vaikuta äitiyspäivärahaan, mutta miten on irtisanomisajan palkan kanssa? Tietenkään työnantaja ei pistä minua töihin irtisanomisajaksi, koska olen äitiyslomalla, mutta vaikuttaako tämä irtisanomisajan palkka tähän äitiyspäivärahaan? Katsooko Kela tämän palkaksi vai miten? Kun palkkaahan ei saa saada niiltä päiviltä kun saa äitiyspäivärahaa...

Soitin asiasta jo kelaankin, mutta siellä he eivät osanneet vastata tähän.
Kysyisinkin jos jollain täällä olisi kokemusta tämän kaltaisesta tapauksesta. Kertokaahan miten on käynyt jos on kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja virpia:
voi olla että ei ole kokemusta kun äitiyslomalaista ei saa irtisanoa ellei firma mene nurin

Peesiä.

Siksi kysynkin täällä, josko jollain olisi kokemusta tämänkaltaisesta tilanteesta?
Olen koittanut löytää tietoa netistä ja kysymällä Kelasta, mutta ei tunnu asia selviävän.

Itse asiassa äitiyslomallakin voi irtisanoa, tästä on ennakkotapaus, Finnairin irtisanomisista edellisen laman aikaan.

Eli irtisanoa saa, jos samalla perusteella irtisanotaan muita töissä olevia. Eli äitiyslomalaista ei saa asettaa parempaan asemaan kuin muita työntekijöitä. Mutta äitysloma ei saa olla irtisanomisen peruste.

Kysy ammattiliitosta!
Jos saat palkkaa, saat samalta ajalta minimiäp-rahan.
Mutta mutta... tartteeko niiden maksaa sulle irtisanomisajan palkkaa, koska olet äitiyslomalla. Jos maksavat, niin ota ihmeessä se vastaan, on varmaan suurempi kuin ä-rahasi...

Yhteistyössä