Jos keräät vadelmia, niin tarkistatko jossakin vaiheessa ettei niissä ole matoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vai keräätkö vaan ja laitat pakastimeen, tai käytät tarkistamatta?

Mä katson jokaisen vadelman erikseen, musta on tosi ällöttävää ne madot. Tai toukkiahan ne ovat.
Anoppi ei katso yhtään, kerran se toi meille 5 litraa vattuja jotka olivat olleet jo pari päivää sillä jääkaapissa, niin ettei niitä pystynyt enää perkaamaan.
Siinä astian päällä lillui ja möngersi kymmeniä matoja, hyi saakeli.

Eikä tarkoitus ole nyt haukkua anoppia, se on muuten ihan ihana ihminen mutta en tajua tota juttua.

[QUOTE="vieras";28766416]Kiitos tästä vinkistä! Olenkin miettinyt, että eikö todellakaan ole mitään muuta keinoa kuin yksitellen kurkkia jokaiseen vattuun sisälle. Laitatko ihan ohuena kerroksena sanomalehden päälle vai miten?

Muitakin madonpoistoniksejä saisi kertoa![/QUOTE]
Joo ohueksi kerrokseksi, niin etteivät ole toistensa päällä.

[QUOTE="vieras";28766437]Eikös äsken vasta ollut juttua, että YK kehoittaa syömään hyönteisiä? Voishan sitä aloittaa jollain etovammallakin kuin vattumadot :D[/QUOTE]

Kiitos ei :)

Porukoilla oli tapana laittaa kattilaan ja miedolle lämmölle, madot nousi itse pintaan ja siitä sitten lusikalla pois. Itte kyllä kurkkaan jokaisen sisälle. Anopilta en enää marjoja ota, viimeksi 0,5 dl lakkarasiassa oli keskimäärin kaksi hämähäkkiä, pari murkkua ja kymmenkunta havunneulasta ( +sammalta ja pikkuroskaa jotka ei sinällään ällöttäneet). Pakasteita joten mahdoton enää itse putsata. Ja nämä siis tuli vauvalle, jonka olisi pitänyt ensimmäisenä ruokana syödä lakkoja koska isänsäkin oli....

[QUOTE="vieras";28766504]Tarkistan jokaisen eikä siinä ole mielestäni mitään hysteeristä.[/QUOTE]

Ei munkaan mielestäni, on tosi ällöttävä ajatus syödä matoja tai toukkia, yök.
Tai tehdä jotain kiisseliä tai kääretorttua ja nähdä sellaisia kellumassa siellä, vaikka olisivat kuolleitakin. Hyi hemmetti.

Siksi minäkin tiiraan jokaisen ihan erikseen :)

[QUOTE="mii";28766423]Kerätessä tutkin ja sitten laitan pariksi tunniksi jääkaappiin. Jos matoja vielä löytyy, niin ovat tulleet pintaan.[/QUOTE]

Näin :D ja ps. ne ei kyllä minkään sanomalehden päällä pois luikertele niistä vatuista, mutta jääkaapissa ne nousee rasian pinnalle.

Hyi yök! Itse en syö sellaista vadelmaa, johon toukka on koskenutkaan. Olen aika ihmeissäni, että jotkut täällä sitten tarjoilevat osittain toukkien syömiä vadelmia vieraille. Hyi yök todellakin! Asiaa ei paranne se, että itse toukka on poissa, vaan kyllä se toukan olemassaolo pitäisi heti noteerata, ja jättää kyseinen vadelma keräämättä. Itse katson tietenkin kaikki marjat sun muut läpi heti siinä saman tien kun ne poimin. Siis oikeasti, YÖK teille, jotka poimitte mitä sattuu!

Yhteistyössä