Jos kuolisin nyt en olisi saavuttanut mitään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerys

Vieras
Sanon jo etukäteen, että seuraa tyytymätöntä PMS:n vauhdittamaa kitinää joten se joka ei halua sellaista nyt lukea sulkekoon ketju NYT!

Olen 27-vuotias. Minulla on ylioppilastutkinto, mutta siinä se sitten onkin. Kotoa muutin pois 18-vuotiaana ja lukiota kävin päivätyön ohessa. Parikymppisenä sairastuin vakavaan masennukseen (tai siis sain diagnoosin, itse masennus oli ollut jo aiemmin), sairastin pahan syömishäriön, biletin kuin viimeistä päivää... Tämä oli sitä aikaa kun mun olisi pitänyt miettiä tulevaisuuttani ja hakeutua jatko-opintoihin...

Elämäni rakkaus seurasi alamäkeäni vierestä voimattomana (enhän minä ketään kuunnellut vaikka hän oli ainoa joka välitti). Kun lopulta aloin toipumaan masennuksesta ja samalla tajuamaan että tässä elämässä pitäisi varmaan olla joku suunnitelmakin niin huomasin olevani raskaana. Alkujärkytyksen jälkeen olimme asiasta iloisia. Olin 23-vuotias kun sain esikoiseni ja nyt meillä on kaksi lasta.

Olen ollut kotona esikoisen syntymästä asti. Olemme menossa naimisiin nyt heinäkuun lopussa ja sitten palaan töihin neljän vuoden kotona olon jälkeen. Siis samaan työpaikkaan jonka ohella kävin lukiota ja kärsin masennuksesta.

Olen toipunut, minulla on ihania lapsia ja mies jota rakastan suunnattomasti ja jonka tiedän seisovan rinnallani ne huonotkin ajat (kokemusta on). Mutta en ole saavuttanut mitään jota haluaisin lapsilleni ja miehelleni tarjota! Minulla on kokemusta tasan tästä yhdestä työstä, jossa ei etenemismahdollisuuksia juuri ole. Kuukausiliksani on lähes sama kuin lukiovuosina...

Ja vielä muutama vuosi sitten suunnitelin hakevani yliopistoon, valmistuvani, pääseväni unelmieni työhön ja kyllä, myös saavani palkkaa siitä! Tuntuu että olen tuominnut itseni ja perheeni elämään samassa köyhyydessä kuin olen itse lapsuuteni viettänyt... Miehen palkka nyt on parempi kuin omani ja hän on tällä hetkellä oppisopimuksella ja saa toivottavasti ihan hyvääkin palkkaa joskus tulevaisuudessa, mutta en ole ikinä ajatellut olevani miehen elätettävänä. Puhumattakaan, etten pidä nykyisestä työstäni.

Minulla oli suunnitelmia! Unelmia! Halusin lapsilleni parempaa. Ja vuosien masennus tuntuu pilanneen sen kaiken... Ei tästä nyt lähdetä niin vain opiskelemaan kun mieskin on melko pienituloinen, on asunnonmaksua, vakuutuksia ja herraties mitä....

Olen ihan hirveän pettynyt itseeni! Sen vain halusin sanoa. Odotin itseltäni parempaa!!

Olethan saavuttanut jo paljon, jos sulla on lapsia!!! Järki käteen nyt. Harva ihminen tässä elämässä oikeasti saa jotain todella merkittävää aikaiseksi....kyllä se ssitä normaalia arkea monella on...

Saavutuksilla ei ole yleensä merkitystä siinä vaiheessa kun kuolee, vain muistoilla jotka jätät muille on merkitystä. Ellet sitten ole saavuttanut jotain yhteiskunnallisesti merkittävää.

Kolmenkympin kriisi alkamassa? Sulla on vielä varsin hyvin aikaa lähteä yliopistoon ja toteuttaa unelmasi :) Mä lähdin pienipalkkaisena kahden lapsen yh:na työn ohessa vaihtamaan alaa, kun olin 38-vuotias. Siitäkin on jo toistakymmentä vuotta ja vielä pitäisi 15 vuotta pakertaa töissä ennenkuin alkaa juosta vanhuuseläke. Jos alkaa silloinkaan.

Mitä jos alkaisit opiskella työn ohella? Kunhan siis ensin alkaa työelämän arkipäivä sujua eikä kaikki energia mene arjen pyörittämiseen.

Jos mielestäsi olisit jotain saavuttanut elämässäsi, niin mitä se olisi?

Haloo, kyllä mie pitäisin jo tuota saavutuksena, että masennuksen ym keskellä olet saanut kaksi ihanaa lasta! O.o Ja sinulla on mies! Ja työpaikka mihin mennä! Ei pidä aina tavoitella sitä kultalusikkaa persieensä. Masennuksestasi huolimatta sinulla on nuo kaikki! Olisin todella kiitollinen jos mieheni jaksaisi tuonaisina hetkinä minun rinnalla, mutta saa olla kiitollinen että on terve.

No en mä ikinä väittänyt että mulla on asiat huonommin kuin kenelläkään muulla. Perhe on mulle kaikki kaikessa ja ehkä siksi olenkin niin pettynyt etten voi tarjota heille parempaa koska se oli aina vakaa aikomukseni! Eikä mun pitänyt jumahtaa tonne työhönkään! En pitänyt siitä kouluaikoinakaan... jotainhan sitä piti tehdä henkensä pitimiksi ja tässä sitä nyt ollaan....

Elämä tuntuu niin hirveältä taloudelliselta kituuttamiselta eikä tilanne edes juuri parane vaikka menekin töihin. Teen lyhennettyä päivää ja kuulumme juuri siihen välimaastoon joka maksaa täydet tarhamaksut vaikka se kirpaisee ihan hitosti... Tässä kuussa erääntyi kaikkien sairasvakuutusmaksut ja siihen ne kesälomarahat melkein menivätkin...

Muistan kuinka itse halusin lapsena aina ratsastaa eikä siihen koskaan ollut varaa. Ei edes yhteen tuntiin! Ja minä vannoin, että kun/jos itse saan lapsia niin he saavat harrastaa! Ei tarvitse olla ökytaloa tai autoa, mutta pitääkö sen elämän olla aina ja ikuisesti paskaduunissa kituuttamista minimipalkalla!!

Muistan kuinka itse halusin lapsena aina ratsastaa eikä siihen koskaan ollut varaa. Ei edes yhteen tuntiin! Ja minä vannoin, että kun/jos itse saan lapsia niin he saavat harrastaa! Ei tarvitse olla ökytaloa tai autoa, mutta pitääkö sen elämän olla aina ja ikuisesti paskaduunissa kituuttamista minimipalkalla!!

Jos aloittaisit totuttamalla omia unelmiasi, niin elämä voisi alkaa näyttämään valoisammalta. Lapset ovat onnellisia ilman kalliita harrastuksia. Sinä sen sijaan olet ansainnut itsellesi jotain, vaikka niitä ratsastustunteja :)

No en mä ikinä väittänyt että mulla on asiat huonommin kuin kenelläkään muulla. Perhe on mulle kaikki kaikessa ja ehkä siksi olenkin niin pettynyt etten voi tarjota heille parempaa koska se oli aina vakaa aikomukseni! Eikä mun pitänyt jumahtaa tonne työhönkään! En pitänyt siitä kouluaikoinakaan... jotainhan sitä piti tehdä henkensä pitimiksi ja tässä sitä nyt ollaan....

Elämä tuntuu niin hirveältä taloudelliselta kituuttamiselta eikä tilanne edes juuri parane vaikka menekin töihin. Teen lyhennettyä päivää ja kuulumme juuri siihen välimaastoon joka maksaa täydet tarhamaksut vaikka se kirpaisee ihan hitosti... Tässä kuussa erääntyi kaikkien sairasvakuutusmaksut ja siihen ne kesälomarahat melkein menivätkin...

Kannattaisiko sun ihan oikeasti miettiä opiskelua työn ohella? Parin vuoden päästä sulla saattaisi olla opintoja takana jo sen verran, että pääsisit opiskelemasi alan töihinkin ja voisit heittää hyvästit nykyiselle työllesi.

Luepa tuo vuodatuksesi. Melko pinnallisesti nyt ajattelet. Eikö ne lapset merkitse mitään? Saavutukseksi siis lukisit uran ja rahan? Mikä on elämän merkitys... suomalaisten pitäisi hieman saada perspektiiviä, katsokaa mitä maailmalla tapahtuu, ja oma elämä saattaa alkaa näyttääkin ihan kivalta.

miksi ihmisen tulisi saavuttaa elämässään jotakin? miksi ei vain voi olla ja nauttia elämästä ja käydä töissä? saada lapsia? lapsen kasvatus se vasta saavutus onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24139391:
Kolmenkympin kriisi alkamassa? Sulla on vielä varsin hyvin aikaa lähteä yliopistoon ja toteuttaa unelmasi :) Mä lähdin pienipalkkaisena kahden lapsen yh:na työn ohessa vaihtamaan alaa, kun olin 38-vuotias. Siitäkin on jo toistakymmentä vuotta ja vielä pitäisi 15 vuotta pakertaa töissä ennenkuin alkaa juosta vanhuuseläke. Jos alkaa silloinkaan.

Mitä jos alkaisit opiskella työn ohella? Kunhan siis ensin alkaa työelämän arkipäivä sujua eikä kaikki energia mene arjen pyörittämiseen.

Jaa, enpä tullut tuota kriisiä ajatelleeksi... Paljon mahdollista... :laugh: Ajattelin että tämä alkoi siitä kun viisi vuotta nuorempi siskoni sai juuri kirjeen että on hyväksytty yliopistoon. Olen toki hirveän iloinen hänen puolestaan ja samalla tajusin kuinka erilaiselta hänen tulevaisuutensa näyttää kuin mitä omani tuossa iässä. Tai nyt. Tuossa iässä minä elin kuin viimeistä päivää (ja monesti luulin eläväni viimeistä päivää) ja jätin tekemättä joitain valintoja joita olisi tuolloin pitänyt tehdä. Kadun sitä ihan hirveästi.

Mä olen 22-vuotias ja poden samanlaista kriisiä. Pelkään etten saavuta mitään. On mies ja lapsi ja yo-tutkinto, mutta jatkosta en tiedä. En siis tiedä mitä tahtoisin opiskella. Ja jotain kuitenkin pitäis. Kyllä siitä varmasti tulee tunne, että on saavuttanut jotain kun on saanut ammatin ja työpaikan.
Mutta onhan mulla kai vielä hetki aikaa miettiä.. Tuntuu vaan, että aika juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja saavuttanut mitä?;24139437:
Luepa tuo vuodatuksesi. Melko pinnallisesti nyt ajattelet. Eikö ne lapset merkitse mitään? Saavutukseksi siis lukisit uran ja rahan? Mikä on elämän merkitys... suomalaisten pitäisi hieman saada perspektiiviä, katsokaa mitä maailmalla tapahtuu, ja oma elämä saattaa alkaa näyttääkin ihan kivalta.

Vielä lisäys, että olet ihan stanan nuori vielä, elämäedessä, puhumattakaan tuosta kakskakkosesta tuossa yläpuolella :)

Jaa, enpä tullut tuota kriisiä ajatelleeksi... Paljon mahdollista... :laugh: Ajattelin että tämä alkoi siitä kun viisi vuotta nuorempi siskoni sai juuri kirjeen että on hyväksytty yliopistoon. Olen toki hirveän iloinen hänen puolestaan ja samalla tajusin kuinka erilaiselta hänen tulevaisuutensa näyttää kuin mitä omani tuossa iässä. Tai nyt. Tuossa iässä minä elin kuin viimeistä päivää (ja monesti luulin eläväni viimeistä päivää) ja jätin tekemättä joitain valintoja joita olisi tuolloin pitänyt tehdä. Kadun sitä ihan hirveästi.
Tuota kriisiä ehdotin siksi, että mulla itselläni oli kolmekymppisenä paikalleen jämähtänyt olo. Tuntui, että olin nuorena hypännyt junaan, joka nyt sitten puksuttaa eteenpäin eikä mulla ole enää mahdollisuutta vaihtaa toiseen junaan. Mutta se junan vaihtaminen onnistuu kyllä :) Sullakin on vielä - jos eläkeikä pysyy 65 vuotena - työelämää jäljellä vielä 38 vuotta. Kyllä siitä voi vaikka 5-6 vuotta käyttää opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja saavuttanut mitä?;24139437:

Juuri lasten takia tämä niin pahalta tuntuukin! Haluaisin niin tarjota heille asioita joita en itse lapsena saanut. Haluaisin "saavuttaa" sen että en olisi taloudellisesti tiukoilla koko ajan! Että satasen sähkölasku ei kaataisi kuukausibudjettia! Että lasten ulkovaatteet voisi vaan mennä ostamaan kaupasta silloin kuin niitä tarvitsee ilman että pitää kuukausikaupalla suunnitella että mistä liksasta ne on varaa ostaa ja mistä ne saisi kaikista halvimmalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24139479:
Tuota kriisiä ehdotin siksi, että mulla itselläni oli kolmekymppisenä paikalleen jämähtänyt olo. Tuntui, että olin nuorena hypännyt junaan, joka nyt sitten puksuttaa eteenpäin eikä mulla ole enää mahdollisuutta vaihtaa toiseen junaan. Mutta se junan vaihtaminen onnistuu kyllä :) Sullakin on vielä - jos eläkeikä pysyy 65 vuotena - työelämää jäljellä vielä 38 vuotta. Kyllä siitä voi vaikka 5-6 vuotta käyttää opiskeluun.

Hmm... Jos menisi vaikka avoimeen parina iltana viikossa... Eikai se maailma siihen kaatuisi...

Juuri lasten takia tämä niin pahalta tuntuukin! Haluaisin niin tarjota heille asioita joita en itse lapsena saanut. Haluaisin "saavuttaa" sen että en olisi taloudellisesti tiukoilla koko ajan! Että satasen sähkölasku ei kaataisi kuukausibudjettia! Että lasten ulkovaatteet voisi vaan mennä ostamaan kaupasta silloin kuin niitä tarvitsee ilman että pitää kuukausikaupalla suunnitella että mistä liksasta ne on varaa ostaa ja mistä ne saisi kaikista halvimmalla!

No totta kai se on ymmärrettävää, että taloudellinen niukkuus ahdistaa. Mutta ihan oikeasti, suurimmalla osalla meistä asiat on ihan hyvin, vaikka joskus tai useinkin rahasta tekeekin tiukkaa. Unelmia saa ja pitää olla, mutta onko sinulla ihan oikeasti asiat niin huonosti?
Kuolemaa tuskin kannattaa vielä tuossa iässä ajatella.

Vedä henkeä.

Meillä ei ollut kotona koskaan erikoisia ruokia (oli vaan perunaa ja kastiketta, makkaraa, jauhelihaa jne), ei matkusteltu missään (no joo, kerran hyvänä kesänä puuhamaahan omien eväiden kanssa), ei mökkiä, ei merkkivaatteita, uusia joululahjaksi mummolta tms kun jäi pieneksi. Musta on tullut ihan tasapainoinen yksilö.

[QUOTE="vieras";24139541]Vedä henkeä.

Meillä ei ollut kotona koskaan erikoisia ruokia (oli vaan perunaa ja kastiketta, makkaraa, jauhelihaa jne), ei matkusteltu missään (no joo, kerran hyvänä kesänä puuhamaahan omien eväiden kanssa), ei mökkiä, ei merkkivaatteita, uusia joululahjaksi mummolta tms kun jäi pieneksi. Musta on tullut ihan tasapainoinen yksilö.[/QUOTE]

En epäile ettenkö saa lapsista kasvatettua tasapainoisia yksilöitä näillä tuloilla ihan siinä missä isommillakin tuloilla. En vaan uskonut että elämäni toinenkin puolikas olisi tätä taloudellista kituuttamista. Pahimmalta tuntuu, että tämä on ihan oma vikani! Silloin parikymppisenä kun mun olisi pitänyt näitä asioita ajatella niin itseni kuin tulevien lapsien kannalta olen ollut keskittynyt ihan muihin asioihin....

Ja kaikki tämä kuulostaa varmasti katkeralta vuodatukselta ja sitä se onkin. Olen katkera itselleni. Minä yksin omilla valinnoillani olen tähän syypää enkä voi antaa itselleni anteeksi. Lupasin itselleni jo lapsena että näin se ei menisi!

Yhteistyössä