Jos lapsen venhemmat ei kutsu lapsen kummeja kylään, niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
pitäisikö mennä kutsumatta? Vai soittaa, että nyt me tulemme kylään. Kun esim synttäreille ei tullut tänä vuonna kutsua. Ollaan vähän äimänä että miten toimia tässä tilanteessa... Ei olla muutenkaan nähty kuin jouluna ja synttäreinä. Eli tällaista pakkoyhteydenpitoa:(
Kun lapsen vanhemmat ei jostain syystä pidä yhteyttä.

Tähän mennessä olemme aina soittaneet ennen synttäreitä heille, ja ovat siinä yhteydessä kutsuneet synttäreille. Tänä vuonna kokeilimme kuinka käy ja emme soittaneet, niinpä he ei soittaneetkaan meille päin. Eli ei ole tullut kutsua synttäreille.

No oletteko te heihin yhteydessä oma-aloitteisesti?

Itse ainakin oon niin kypsynyt kummeihin, jotka eivät koskaan voi soittaa meille päin, ja kysyä, mitä lapselle kuuluu, että oon ajatellut (melkein), että antaa sitten hitto vie olla, jos ei kiinnosta. Eli odotan todellakin kummeilta oma-aloitteisia yhteydenottoja, ja vieläpä muutenkin kuin synttäreiden alla! Jos lapsi ei tyyliin tiedä, ketä ne kummit ovat, niin miksipä niitä sinne synttäreillekään kutsua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä niitä hyviä kummeja oikein tulee?:
No oletteko te heihin yhteydessä oma-aloitteisesti?

Itse ainakin oon niin kypsynyt kummeihin, jotka eivät koskaan voi soittaa meille päin, ja kysyä, mitä lapselle kuuluu, että oon ajatellut (melkein), että antaa sitten hitto vie olla, jos ei kiinnosta. Eli odotan todellakin kummeilta oma-aloitteisia yhteydenottoja, ja vieläpä muutenkin kuin synttäreiden alla! Jos lapsi ei tyyliin tiedä, ketä ne kummit ovat, niin miksipä niitä sinne synttäreillekään kutsua.

mä olen just tällänen sun mainitsema ihannekummi :D joka vieläkin miettii et miks he**etiks mä tähän hommaan es aloin..

No meillä yhteydenpito toimii esikoisen osalta ainakin hyvin molemmin puolisesti. Ei oo tarvinnut paljon soitella ja kysellä haluavatko. Kuopus on kastettu vasta pari viikkoa sitten joten hänen kohdallaan ei ole vielä kokemusta mutta itse olen ainakin ollut esikoisen kummien yhteydenpitoon todella tyytyväinen. Juuri eilen tuli esikoisen kummitädiltä kysely että saako ottaa vielä ennen joulua yökylään... Kannattaa sitä olla oma-aloitteinenkin noiden vierailuiden suhteen niin niitä järjestyisikin ehkä useammin kuin jouluisin ja synttäreillä.

Pitävätkö he sitten edes synttärit? Itsellä kahden lapsen kanssa ja opiskellessa tuntuu ajasta olevan koko ajan pulaa joten välillä sitä havaitsee, että ei ole tullut pidettyä keneenään mitään yhteyttä :( Eli olen kanssa tällainen äiti, joka ei pidä kummeihin kummoisesti yhteyttä. Tosin onneksi kummeina on sisko ja lähisukua, jotka eivät asiasta loukkaannu vaan kutsuvat halutessaan itsensä kylään ja hyvä niin :)

Eli soita ihmeessä ja kutsu itsesi kylään. Ja havaitseehan sen, että onko toivottu ihan jo soittamalla. Vaikka en itse saakaan aikaiseksi sitä että pitäisin muihin yhteyttä niin ilahdun kyllä aidosti kun kummit soittavat ja tulevat käymään. Tosin meidän ihanat kummit taitavat välillä olla vielä enemmän tueksi ja turvaksi äidille kuin kummilapsille :)

olen tullut siihen tulokseen että kun en ole vuoteen kuulluut kummilapsesta mitään. olen siis itse vienyt lahjat, tarjonnut itseäni kylään ja lähettänyt synttäri-, nimi- ja joulukortit. Itse en edes saanut edes joulukorttia. Ei mitään yhteyden ottoa kummilapselta 10v tai vanhemmilta. Jos vain lahjat kelpaa niin mun puolesta saa nekin sit olla. Minusta yhteyden pito pitäisi ollaa molemmin puolista.

Alkuperäinen kirjoittaja kummi:
olen tullut siihen tulokseen että kun en ole vuoteen kuulluut kummilapsesta mitään. olen siis itse vienyt lahjat, tarjonnut itseäni kylään ja lähettänyt synttäri-, nimi- ja joulukortit. Itse en edes saanut edes joulukorttia. Ei mitään yhteyden ottoa kummilapselta 10v tai vanhemmilta. Jos vain lahjat kelpaa niin mun puolesta saa nekin sit olla. Minusta yhteyden pito pitäisi ollaa molemmin puolista.

No meillä on just sama tilanne. Eli meidän puolelta on kaikki yhteyden otot lähemmäs viimeiset7vuotta. Ja eivät tosiaan ikinä soita meillepäin. Välimatka ei ole ongelma.

Mut on se jotenkin vähän väärin lasta kohtaan jos emme toimi edes lahja-automaatteina. (synttärit, nimipäivä, joulu)

Eli me on aina soitettu ennen synttäreitä kysytty kuulumisia ja kysytty mitä lapsi haluisi/tarvitsisi synttärilahjaksi. Ja samalla vanhemmat on ns.joutuneet kutsumaan meidät synttäreille. Ne pitää aina sellaiset synttärit joissa on kaikki vieraat yhtäaikaa, eli koko talo täynnä porukkaa. Eli kaikki lapsen sukulaisetkin on siellä yhtäaikaa ja emme juurikaan ehdi siksi puhua lapsen vanhemmille ja yritämme aina paljon leikkiä kummilapsen kanssa.

Minkä ikäinen lapsi on?
Meillä ainakin lopetettiin kummeille pidetyt synttärit tuossa viiden vuoden tienoilla kun lapsi alkoi toivoa kaverisynttäreitä.
Ja muutama lasten kummi ottaa oikeasti niin kovasti päähän, eivät paljoa pidä yhteyttä ja sit kun käyvät ovat alle kouluikäiselle ehdottelemassa yökyläilyä ym ilman et meiltä vanhemmilta on kysytty käykö, ihan kuin lapsi olisi joku esine jonka voi ottaa "lainaan" vaan silloin kun itseä huvittaa.
Ja mä kyllä sit oon sanonu suoraan et ei käy, en mä lapselle melko vieraiden aikuisten luo ihan toiselle paikkakunnalle lasta ole laittamassa.
Et voi se vika olla kummeissakin näissä tapauksissa.

Meillä onneksi myös kummeja jotka käy kylässä, soittelee ja on oikeasti lasten elämässä mukana, niiden luo mielellään lapsen laittaa kylään pyydettäessä ja niitä meille mielellään pyydetään myös kylään.

saiko kummilapsi lahjan teiltä tänä vuonna? toisaalta tylsää oimia vain lahja-automaattina mutta kurjaa että lapsi joutuisi kärsimään vanhempiensa ajattelemuudesta. olisko teillä mahdollisuutta pyytää kummilasta esim. kylään yksin ilman vanhempia,onko se ikäinen että onnistuisi..

vähän sama tilanne meilläkin, tosin kyse on mun miehen kummilapsesta. synttärit oli mutta mitään kutsua ei tullut, lahja tosin ostettiin ja ajateltiin mennä käymään nyt sitten jälkeenpäin. Omalla lapsella on kolme kummia, joista tasan yksi muistaa nimipäivät ja muutenkin , yksi muistaa synttärit ja joulut mutta muuten ei kuulu mitään ja kolmas ei niinkään muista lahjoilla mut käy meillä ja leikkii lapsen kanssa. Joten kyllä noita kummeja on moneen lähtöön.
Ja aina kutsutaan kaikki synttäreille =)

Yhteistyössä