Jos lapsesi oppi aikaisin lukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Muutamilta 2aikaisten lukijoiden" äideiltä olen kysynyt, että auttoivatko lasta lukemaan oppimisessa tai edistivätkö oppimista. Äidit ovat vaan vastanneet, että eivät auttaneet "lapsi oppi itse". En oikein ymmärrä, että miten lapsi voi oppia täysin itsenäisesti ilman, että kukaan kertoo esim.kirjainten nimitykset. Olisi mukava saada vinkkejä lukemaan oppimisen edistämiseen, kun taitoa on pyydetty eskarista asti harjoittamaan. En vaan ole saanut yhtään vinkkejä lukevien lasten vanhemmilta, kun lapset kuulemma oppivat ilman apuja.

mulle opetti sisko 5-vuotiaana, se on 3 vuotta vanhempi.... Mut mä sain rahapalkinnon kun luin ekan kirjan (huikeat 100 markkaa) ja se varmaan osasyy että opin nopeasti!

Lainaa vaikka kirjastosta sellainen kirja "kuinka opetan pienen lapseni lukemaan" kirjoittaja on neurologi ja kirjan opit on luotu lapsille joilla on neurologisia oppimisvaikeuksia.
Opetin omani lukemaan 4vuotiaana. Kyseessä siis on sanalaput, opetellaan sanoja eikä kirjaimia.

Likka täytti joulukuussa 5v. ja on jo monen kuukauden ajan opetellut kirjaimia. On kysellyt mikä on mikäkin ja hänelle on ne kerrottu. Eli ei siis mitenkään itte niitä ole oppinut, koska mistä hän voisi tietää mikä on esim. a?

Mutta siis likka ei sinällään osaa lukea kuin tietyt nimet, mutta samaa mietin kuin ap, että ei kai yksikään lapsi opettamatta opi niitä kirjaimia.

meen eskarilainen oppi ihan ite. tottakai siellä hoidossa opetetaan ja muutenkin.mutta kai se on jos lapsella halu opppia ja kiinnostusta.

meillä esikko opetteli kaiken aikaa kirjoittamaan ja lukemaan. ihan itse halus koko ajan harjoitella.

Opin 4-vuotiaana samaan aikaan ekaluokkalaisen veljeni kanssa. Opettelin äitini vanhasta aapisesta ihan itse. Onko se nyt vaikeaa päätellä, mitä lukee ankan kuvan alla tai hiiren kuvan alla. Kyllä ne kirjaintan nimetkin sitten aikanaan selvisi...

Mä olin just täyttäny 5 kun opin lukemaan.

Tärkeintä koko touhussa on se, että joku lukee lapselle ja lapsen kanssa. Mulla oli myös sellanen tosi ihana aapinen josta pysty oikeasti itte oppii lukemaan, hyvin vähällä avulla! Eli A:n kohdalla kun oli joku a:lla alkava sana, niin ei tarttenu ku kerran käydä läpi nii muistin miltä a kuulostaa, miltä b jnejne... Eli hyvä ja hauska aapinen ja paljon lukemista aikuisen puolelta =)

Mullakin isosisko avitti kuulemma jonkun verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Likka täytti joulukuussa 5v. ja on jo monen kuukauden ajan opetellut kirjaimia. On kysellyt mikä on mikäkin ja hänelle on ne kerrottu. Eli ei siis mitenkään itte niitä ole oppinut, koska mistä hän voisi tietää mikä on esim. a?

Mutta siis likka ei sinällään osaa lukea kuin tietyt nimet, mutta samaa mietin kuin ap, että ei kai yksikään lapsi opettamatta opi niitä kirjaimia.

Mua vaan jotenkin harmittaa, kun tuntuu että nämä tutut lukevien äidit vähän huijaa mua, kun haluavat korostaa lastensa nerokkuutta ja paremmuutta. Vähän vaan jäänyt heistä semmonen fiilis. Meidän pienempi nimittäin taas kirjoittelee sanoja ja lueskelee niitä ja kyselee välillä kyltymättömänä. Voin rehellisesti kyllä tunnustaa, että ei hän niitä osaisi, jos en olisi hänelle kertonut. Olen ajatellut, että johtuukohan tämä esikoisen kielellinen hitaus (niinkun eskarissa vihjailtiin) siitäkin, että häntä ei oikein kiinnosta asiat eikä hän myöskään ole koko ajan kyselemässä, kuten pienempi tyttöni.

Minä opin 4-vuotiaana (melkein 5 kun huomasivat mutta silloin luin jo täysin sujuvasti sitten pitkiä tarinoita), olin näitä "itse oppineita". Äitini ei opettanut mutta muistan että kiinnosti hiveästi oppia, piirtelin suttua paperille ja kysyin äidiltä että lukeeko tässä jotain, onko tämä joku kirjain, näytä mulle miten kirjoitetaan kissa jne. Eli sanoisin että kunhan asia on lapselle mukavaa ja vanhempi jaksaa vastailla ja innostaa ja olla innostunut, niin auttaa oppimista :)

No meillä tyttö oppi lukemaan 6-vuotiaana ennen eskarin alkua. Kyseli joka paikassa, mikä kirjain tuo on, mitä tossa lukee jne ja tietenkin aina kerroin. Yhtäkkiä oppikin lukemaan. Vieläkin tuo lukeminen on aika hidasta, mutta suht sujuvaa. Siskonsa 5v. on osannut kirjaimet reilusti yli vuoden, mutta ei oo vielä oppinut lukemaan. Jotkut tutut sanat tietty tunnistaa, muttei osaa oikeasti niitä lukea.

Moni tuntuu ajattelevan, ettei lukemaan opi, jos ei osaa kirjaimia. Lukeminen on loogista päättelyä, jos osaa puhua ja tietää asioiden nimet. Ei kai kenenkään tarvitse tietää, että numero 2 on nimeltään "kakkonen" osatakseen laskea?

Voi kun en muista, oon opettanut kuulemma aikanaan veljeni 6 -vuotiaana lukemaan B)
Itse opettelin kotiaapisesta 5veenä lukemaan, kyllä kai siinä äiti on alkuun sanonut kirjainten nimet jne. muttei varsinaisesti opettanut.

Itse yritin tyttöä viime kesänä opettaa muttei silloin tullut mitään vastakaikua. Nyt talven aikana on sitten oppinut lähes itsestään, eli siinä pitää olla lapsellakin kiinnostus ja varmaan joku herkkyyskausi. Lisäksi eskarissa kaikki tytön kaverit jo lukevat sujuvasti, sekin varmaan edesauttaa kun yleinen ilmapiiri on "opettavainen" ja kannustava. Kirjaimet käyvät eskarissa läpi joten sieltä kyllä olisi ne oppinut, jos en äänteitä olisi aiemiin kertonut. Mutta varsinaisen prosessin on läpikäynyt itse. Joskus kyseli esim. "lukeeko tässä näin" ja olen sitten vastannut tai korjannut.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mä taas en pidä sitä varsinaisena opettamisena, että vastailen vain lapsen kysynyksiin. Kun lapsi haluaa tietää eri kirjaimia ja sanoja, vastaan hänelle.

Eihän se tavallaan varsinaista opettamista olekaan, mutta edistää oppimista. Mä en ite usko, että ilman minkäänlaisia apuja tai mielleyhtymiä voisi oppia. Eihän tavallaan tyhjästä voi nyhjäistä.

Itse olen aikoinaan opetellut lukemaan tavaamalla kavereiden nimiä päiväkodin seiniltä piirustuksista ja lokeroista. Minulle luettiin paljon ääneen lapsena ja myöhemmin olen lukenut tutkimuksista joiden mukaan se edistää lapsen lukemaan oppimista. Olen siis oppinut lukemaan 6- vuotiaana.

Sitä en kyllä ymmärrä miksi eskarista kehotetaan opettamaan lukemaan sehän on heidän ja myöhemmin koulun tehtävä opettaa. Vanhempien kuuluu vain kannustaa ja luoda puitteet oppimiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirjaimista:
Moni tuntuu ajattelevan, ettei lukemaan opi, jos ei osaa kirjaimia. Lukeminen on loogista päättelyä, jos osaa puhua ja tietää asioiden nimet. Ei kai kenenkään tarvitse tietää, että numero 2 on nimeltään "kakkonen" osatakseen laskea?

Suomenkieli on siitä veikeä, että sitä todellakin voi lukea kirjaimia tavaten. Se ei tietenkään vastaa oikeata lukemista, mutta voi edesauttaa sen taidon oppimista.

Meillä esikoinen oppi 5-vuotiaana lukemaan, ja ihan tosissaan minä en edelleenkään ymmärrä miten oppi. Ei koskaan ole jaksanut keskittyä kuuntelemaan satuja, saatikka että olis itse kirjoja katsellut. Saattoi joskus ohimennen kysyä esim. maitotölkin kyljestä jostain kirjaimesta että mikä kirjain se on, mutta ei sen kummemmin opetettu. Mä luulen että osittain tietokoneen avulla on oppinut. Asia tuli ilmi yllättäen: Mulla oli tietokoneessa salasana ja poika kuuli kun kerroin sen miehelle. Vähän ajan päästä menin katsomaan niin poika oli päässyt mun koneelle, oli kuulemma kirjoittanut sen salasanan itse, sitten kertoi että osaa lukeakkin :o

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Itse olen aikoinaan opetellut lukemaan tavaamalla kavereiden nimiä päiväkodin seiniltä piirustuksista ja lokeroista. Minulle luettiin paljon ääneen lapsena ja myöhemmin olen lukenut tutkimuksista joiden mukaan se edistää lapsen lukemaan oppimista. Olen siis oppinut lukemaan 6- vuotiaana.

Sitä en kyllä ymmärrä miksi eskarista kehotetaan opettamaan lukemaan sehän on heidän ja myöhemmin koulun tehtävä opettaa. Vanhempien kuuluu vain kannustaa ja luoda puitteet oppimiselle.

Ei siellä ole suoraan sanottu, että pitää osata lukea. Eskariopettaja kehui kyllä kovasti minulle näitä lukevia lapsia ja painotti kovasti asiaa. Kaikki kirjaimet pitäisi kuulemma osata ja myös pitää osata alkuäänteitä yms.riimejä. Jos esimerkiksi lapsi ei osaa aakkosia esikoulussa keväällä, niin häntä ei täälläpäin pidetä koulukypsänä.

Yhteistyössä