Jos lapsi on valikoiva ruuan suhteen, niin mitä tarjota alkuruuaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Mä törppö en tajunnut kysyä asiaa lapsen äidiltä enkä nyt tavoita heitä ennen huomista iltapäivää. Kyse kouluikäisestä pojasta. Ja joo, tiedän, olkoon syömättä, jos ei tarjottavat kelpaa. Mutta kun kerran olen kutsunut, haluaisin myös tälle pojalle tehdä jotain, mitä hän uskaltautuisi/haluaisi syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä törppö en tajunnut kysyä asiaa lapsen äidiltä enkä nyt tavoita heitä ennen huomista iltapäivää. Kyse kouluikäisestä pojasta. Ja joo, tiedän, olkoon syömättä, jos ei tarjottavat kelpaa. Mutta kun kerran olen kutsunut, haluaisin myös tälle pojalle tehdä jotain, mitä hän uskaltautuisi/haluaisi syödä.

Millä tavalla valikoiva? eihän noilla tiedoilla voi mitään ehdottaa kun ei tiedä mikä kelpaa mikä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millä tavalla valikoiva? eihän noilla tiedoilla voi mitään ehdottaa kun ei tiedä mikä kelpaa mikä ei.
Äitinsä mukaan - kertoi siis noin vuosi sitten - lapselle "ei kelpaa oikein mikään". Päärualle olen varannut - varsinaisten tarjottavien lisäksi - nakkeja, lihapullia ja perunoita, mutta en noista samoista raaka-aineista viitsisi tehdä alkuruokaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä söi nirsotkin alkaen 1-vee:
Paahtoleivän päälle vaahdotettua smetanaa savulohella, sitruunalla, sipulilla, tillillä ja pippurilla maustettuna.
Söisköhän hän kalaa? Noita vois tehdä periaatteessa kaikille ja muutaman leivän jollain kalkkuna- tai kinkkuleikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
No sitten, ei. Mun 8-vuotias veljentyttö rakastaa nuudeleita, joten ehdotan "alkukeitoksi" nuudelikippoa. :laugh: Mitä aikuiset syö alkupalaksi?
Teen kahdelaisia krustaadeja: toisiin sauporo-piparjuuri-täyte ja toisiin katkaraputäyte. Eli siis tällasia
10.jpg

Mutta voin vaihtaa kyllä muidenkin alkupalat johonkin ihan muuhun.

jos on nirso, niin tee jotain sellaista jonka saa itse koota.. siis esim joku kylmä makaroonisalatti alkuun.että makaroonit on erikseen,vaikka paprikaa,herneitä,maissia,tonnikalaa.. et hän ite niistä kokoo mitä ottaa ja syö alkuun.
vai onko tuo liian ruokaisa ?

Lapset on jokainen omalla tavallaan valikoivia, joten tähän on mahdoton vastata tietämättä mitä tää kyseinen lapsivieras kammoaa. Luulen, että kannattaa jättää ainakin kaikki kala ja sipuli pois alkuruoasta, niitä aika usea tykkää not. Joten vaikka jokin fritattu/paistettu peruna, piirakka pizzatyyliin tms. Ei saisi oikeesti olla niin ennakkoluuloinen itekkään. Tein toissapaivänä kesäkeittoa siskonmakkaroilla (mie ite oon aina inhonnut kesäkeittoa, ku koulussa oli pakko syödä) ja nyt se oli aivan ihanaa niin minun ku pojanki mielestä :p . Oikeestaan siis laita mitä mielessäs on, omani pitkin hampain suostuu maistamaan kalaa |O

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
jos on nirso, niin tee jotain sellaista jonka saa itse koota.. siis esim joku kylmä makaroonisalatti alkuun.että makaroonit on erikseen,vaikka paprikaa,herneitä,maissia,tonnikalaa.. et hän ite niistä kokoo mitä ottaa ja syö alkuun.
On liian ruokaisa, koska pääruuan on tarkoitus olla tuhti ja täyttävä. Mutta ehdotuksesi oli erinomainen :flower: Mä en täytäkään noita krustaadeja valmiiksi vaan laitan ne täytteet plus sitten kurkkua, tomaattia, juustoraastetta, jotain leikkelepaloja yms erillisiin kulhoihin ja jokainen täyttäköön itse :hug:

Krustaadien seuraksi voisi tosiaan sopia pienet paahtoleipäkolmiot, joiden päällä vaikka kinkkua tai kalkkunaa tai oltermanni-juustoa. Yleensä noista joku kelpaa nirsommallekin :D Koristeluilla saa salonkikelpoista, vaikka ovatkin arkiaineksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
On liian ruokaisa, koska pääruuan on tarkoitus olla tuhti ja täyttävä. Mutta ehdotuksesi oli erinomainen :flower: Mä en täytäkään noita krustaadeja valmiiksi vaan laitan ne täytteet plus sitten kurkkua, tomaattia, juustoraastetta, jotain leikkelepaloja yms erillisiin kulhoihin ja jokainen täyttäköön itse :hug:

no niin, siinähän on hyvä ratkaisu istten :)
mulla on nirso ja kaikkee uutta epäilevä 5-vuotias niin sitä on kaikkia kikkoja ja tarjolle asetteluja kokeiltu.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä söi nirsotkin alkaen 1-vee:
Paahtoleivän päälle vaahdotettua smetanaa savulohella, sitruunalla, sipulilla, tillillä ja pippurilla maustettuna.

meillä nää kelpas nirsolle pikkuväelle varmaan siks että paahtiksista oli leikattu hienoja kuvioita pipari muoteilla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Maistui kyllä aikuisillekin erinomaisesti..:
meillä nää kelpas nirsolle pikkuväelle varmaan siks että paahtiksista oli leikattu hienoja kuvioita pipari muoteilla :D
Mä sain aikoinaan "tatti-intolerantikon" tyttäreni syömään suolasienisalaattia, kun soseutin sen salaatin ja leikkasin piparimuuotilla ruisleivästä palasia, joiden päälle levitin sienisörsseliä. Vähän koristeita päälle ja meni täydestä kuin väärä raha :D

Yhteistyössä