Jos mä kerron teille läheiseni syöpätarinan ja vaihtoehdot, kerrotteko oman mielipiteenne. MITEN SINÄ TOIMISIT?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Sana palliatiiviinen tarkoittaa oireenmukaista, tuskaa lievittävää ja vähentävää sekä helpottavaa hoitoa. Keskeistä on kivun ja muiden oireiden lievitys ja samalla psykologisiin, sosiaalisiin ja hengellisiin sekä elämänkatsomuksellisiin asioihin paneutuminen. Palliatiivisessa hoidossa tavoitellaan mahdollisimman hyvää elämän loppuvaihetta."

Oireita lievittävä, pyrkii parantamaan elämänlaatua, ei niinkään pidentämään. Yleensä ei rankkoja lääkehoitoja.

Onko syto tätä mainittua "rankkaa lääkehoitoa"?

Julkiseltahan siis ei ole ollut tuota hoitoneuvottelua vielä, potilas ei tiedä, meinaako julkinen alkaa sytohoitoihin ollenkaan...Voiko niistä olla enemmän haittaa kuin hyötyä? Miksi yksityinen sitten antaisi niitä ja julkinen mahdollisesti ei...?

[QUOTE="vieras ap";28509605]Onko syto tätä mainittua "rankkaa lääkehoitoa"?

Julkiseltahan siis ei ole ollut tuota hoitoneuvottelua vielä, potilas ei tiedä, meinaako julkinen alkaa sytohoitoihin ollenkaan...Voiko niistä olla enemmän haittaa kuin hyötyä? Miksi yksityinen sitten antaisi niitä ja julkinen mahdollisesti ei...?[/QUOTE]

Kyllä, niitä ne yleensä tarkoittaa. Jotain miedompia ehkä kokeillaan, mutta luulen, että voimakkaita eivät anna jos paperissa noin lukee. Valitettavasti ne sytostaatit ei aina ole laadukasta hoitoa todella pitkälle edennessä syövässä. Elämä voi jatkua hieman pidempään, mutta laatu huononee. Olen tosi pahoillani!

[QUOTE="vieras ap";28509510]Oikeasti...??

Jokainen tietenkin ajattelee tavallaan, mutta minä henkilkohtaisesti tarrautuisin viimeiseenkin oljenkorteen. Kuolemantuomiota ei ole annettu. On kerrottu kuitenkin faktat. Pahanlaatuinen, levinnyt, ei leikata.
Mutta kuitenkin ja siitä huolimatta, hoidetaan.

Sinäkö et hoitaisi tai hoidattaisi itseäsi millään tavalla...??![/QUOTE]
En menisi rankkoihin hoitoihin, jos syöpä olisi pitkälle levinnyt. Läheinen kuoli muutama kuukausi sitten pitkälle levinneeseen syöpään. Hän pääsi hoitoon heti julkisella puolella, mutta mitään ei ollut tehtävissä eikä mitään leikkauksia, sytostaatteja tms annettu. Se olisi ollut turhaa.

Kyllä hoidoilla on väliä. Jos ei voida parantaa, voidaan ehkä hillitä ja elämänlaatua parantaa. Tosin vastahan oli juttua lehdessä, että usein hoidetaan liian kauan, ja silloinkin elämänlaatu kärsii. Toivottavasti aloittajan tilanteessa hoidot parantavat!

Alkuperäinen kirjoittaja valitettavasti näin;28509625:
http://www.sphy.fi/mita_on_palliatiivinen_hoito/

Joo, minä tiesin tämän, mutta kysyinkin tuolla jo aiemmin sanotaanko sytoja missään vaiheessa palliativiseksi hoitomuodoksi...? Mietin vaan, että voiko sairaaloilla olla noin eri näkemys hoidosta että yksityinen antaa sytoja ja julkinen viittaa tekstissään ainoana hoitomuotona palliatiivisen hoidon...?
Miten voi olla näin eri näkemykset?

Eikö eettisyyteen kumminkin kuulu, että yksityisellä kerrottaisiin jollei sytostaateista olisi mitään hyötyä...Miksi ne niitä "turhaan" antaisi, eikö se ole eettisesti väärin antaa vaikka tietäisi ettei siitä potilaalle hyötyä ole, että annetaan vaan sen takia että potilas on maksava asiakas ja tuo rahaa taloon...? :(

Aloittaisin HETI ruokavaliohoidon. Terminaalivaiheessa olevia syöpäpotilaita on pelastunut varmalta kuolemalta sen avulla. Pari dokumenttia on tullut aiheesta ja netistä löytyy varmasti tietoa asiasta. Syöpäkasvaimelta pitää evätä ruoan saanti. Ruokavalion noudattamisessa ei ole mitään menetettävää, ainoastaan voitettavaa. Tosin se vaatii paljon aikaa ja jaksamista, joten läheisten apua tarvitaan.

Kyllä, niitä ne yleensä tarkoittaa. Jotain miedompia ehkä kokeillaan, mutta luulen, että voimakkaita eivät anna jos paperissa noin lukee. Valitettavasti ne sytostaatit ei aina ole laadukasta hoitoa todella pitkälle edennessä syövässä. Elämä voi jatkua hieman pidempään, mutta laatu huononee. Olen tosi pahoillani!

Yksityinen ei ole missään vaiheessa maininnut tuota sanaa tai ilmoittanut että sytostaatteja ei annetaisi. Voivatko he tehdä niin, että antavat potilaalle voimai vieviä rankkoja sytostaattihoitoja vaikka tietäisivät ettei niistä apua potilaalle ole...??

Mietin, että kannattaisiko nyt kumminkin kuunnella se julkisen puolen "tuomio" ensin...Mutta jos he ovat sitä mieltä, että sytostaatteihin ei lähetä ollenkaan, sitten on taas mietittävä jatkaako julkisella lääkkeetöntä elämää vai meneekö yksityiselle saamaan sytoja...Hankalaa...:(

[QUOTE="Elina";28509671]Aloittaisin HETI ruokavaliohoidon. Terminaalivaiheessa olevia syöpäpotilaita on pelastunut varmalta kuolemalta sen avulla. Pari dokumenttia on tullut aiheesta ja netistä löytyy varmasti tietoa asiasta. Syöpäkasvaimelta pitää evätä ruoan saanti. Ruokavalion noudattamisessa ei ole mitään menetettävää, ainoastaan voitettavaa. Tosin se vaatii paljon aikaa ja jaksamista, joten läheisten apua tarvitaan.[/QUOTE]

Kerrotko lisää...Hakusanoja tai jotain josta helpoiten tietoa heti löytyisi...Potilaalla on vaikeuksia syödä, joten kaikki ruuat ei mene eikä kaikki olomuodot, eli harkinnanvaraisesti tuo syöminen menee...:(

Osaako joku sanoa tuolla aiemmin mainitsemaani potilaan hemoglobiinin paranemiseen ja yhtäkkiseen maksa-arvojen laskuun erittäin korkeista ja vaarallisista lukemista...?
Että mikä voisi olla syynä että ne on näinpäin, parempaan päin kääntynyt, ei ole siis saanut vielä mitään hoitoja. Tosin havupuu-uutejuomaa on juonut säännöllisesti...

Meillä erittäin kalliilla lääkkeillä toteutettuun tutkimushoitoryhmään kuuluminen antoi jatkoaikaa mutta ei pelastanut henkeä. Hoitoon osallistunut henkilö tiesi omien selviytymismahdollisuuksiensa pienuuden ja rajallisuuden ja halusi juuri siksi osallistua tutkimukseen, jotta toisia syöpäpotilaita voitaisiin ehkä auttaa nopeammin ja jotta heillä olisi enemmän ja parempia mahdollisuuksia selviytymiseen.

Ruokavaliohoidossa kannattaa käyttää jotain mehupuristinta, jotta saa mahdollisimman paljon hyödynnettyä vihanneksia ja kasviksia. Muistaakseni kurkuma, kaalit ja pavut olivat ainakin suositeltavia, kuten myös muut kasvikset.

Yli70-vuotias sukulaiseni sairastaa levinnyttä suolistosyöpää, etäpesäkkeitä on keuhkoissa ja maksassa. Häneltä on leikattu suoliston kasvain, osa maksasta ja on saanut säde- ja sytostaattihoitoja. Sytostaatit menee koko ajan, vaikka tiedetään, ettei syöpä niillä parane. Ovat siis elämää pitkittävää hoitoa tässä vaiheessa. Syöpähän on aina pahanlaatuinen, mutta toki jotkut etäpesäkkeitäkin levittäneet syövät vielä paranevat. Voimia sinulle ja läheisellesi! Viikko, kaksi, kolme, neljäkään ei tuossa tilanteessa vaikuta ennusteeseen. Jonoa vaan hoitoihin on. Itse tuossa tilanteessa googlettaisin mahdollisimman paljon juuri siitä nimenomaisesta syöpätyypistä, joka hänellä on ja koettaisin löytää sairastuneiden/läheisten kokemuksia eri hoidoista. Yksityisellä puolella " sitä saa mitä tilaa" eli mistä jaksaa maksaa, mutta tuskinpa ihan täysin toivottomassatilanteessa kovin raskaisiin hoitoihin yksityinenkään ryhtyy. Ai niin, minun sukulaista on siis hoidettu ihan julkisella puolella.

Palliatiivinen (=oireita helpottava, ei parantava) hoito voi pitää sisällään sekä sytostaatti että sädehoitoja taudinkuvasta riippuen.
Itse luottaisin julkiseen, en hakemalla hakisi rankkoja hoitoja, sillä ne saattavat elämänlaadun huonontamisen lisäksi jopa lyhentää loppuelämää. Niitä on kuitenkin "eettistä" antaa , koska "toivoa ei saa koskaan kokonaan viedä" ja jotkut pitävät jääräpäisesti paranemisesta kiinni vaikka lääkärit olisivat kuinka rehellisä hyvänsä.
Tutkimukseen osallistuminen tulisi omalla kohdallani myös kyseeseen. (olen itse syöpätautien parissa töissä, ja milemmat vanhempani ovat työikäisenä syöpään menehtyneet) Voimia raskaaseen aikaan ap:lle

itse menisin siihen tutkimus-ryhmään ja odottaisin kunnallisen puolen hoitoja.viikolla,eikä kahdellakaan ole tuossa kohtaa mitään väliä.äidilläni ollut nyt tähän mennessä 12:sta vuoden sisällä 4 eri syöpää ja edelleen sinnittelee, isäni lähti pahimpaan mahdolliseen syöpään neljässä kuukaudessa, siinä ei olisi ollut mitään tehtävissä, olisi hoidot aloitettu viikkoja aiemmin tai ei. samoin myös äitini kohdalla,muutamat viikot sinne tänne ei tilanteita olisi miksikään muuttanut.

Koska kuulostaa ettei oikein ole paranemismahdollisuuksia, niin itse ainakin ottaisin ne geenitestit ja jos pääsisin tutkimusryhmään, niin menisin.

Muuten menisin julkiselle, sillä veikkaat että syöpähoidot yksityisellä on aika pirun kalliita?

"Hoitosuunnitelma kunnallisella puolella menee pitkälti ensi viikkoon." Eikö hoitosuunnitemaa ole jo tehty jos tiedetään että leikkaushoito ei ole mahdollinen ja toivottavasti palliatiiviinen eli oireita lievittävä hoito on jo aloitettu. Tutkimusten edetessä ja vastausten ollessa saatavilla hoitosuunnitelmaa luultavasti myös muutetaan ja mahdolliset syöpähoidot aloitetaan jos potilas/asiakas niistä hyötyy.
Yksityispuolella mahdollisesti tehdyt tutkimukset ja niiden tulokset pyytäisin itselleni ja toimittaisin hoitavalle lääkärille vaikka päätyisinkin hoitoihin julkiselle puolelle

En ole se jolle alunperin tuon vastauksen kirjoitit mutta sanonpa vaan omasta kokemuksesta että joskus se tilanne "pahanlaatuinen, levinnyt, ei leikata, katsotaan ensi viikolla" tarkoittaa sitä että ei ole aikomustakaan aloittaa minkäänlaista hoitoa koska se tosiaan on levinnyt niin laajalle ettei hoitojen antamisessa ole mitään järkeä.

Mä olen joskus aiemmin kertonut anopistani, joka reilut 8-kymppisenä sai diagnoosin munasarjasyövästä, joka levinnyt mm.maksaan ja keuhkoihin.. Paha tilanne siis.. Siltikin, hoidot aloitettiin ja ne tehosi niin hyvin, että voitiin tehdä leikkaus ja hän sai ns.terveen paperit..Toki käy tietyissä tarkastuksissa, ja ikääkin on paljon, jolloin kuolema nyt aikas lähivuosina kolkuttelee ovella, mutta siltikin; Suomessa on myös hienosti hoidettua sairaanhoitoa, ja varoja tuhlataan ns.toivottomiin ja iäkkäisiinkin tapauksiin juurikin sen takia, että jokainen tapaus ja ihminen on omanlaisensa.

Yhteistyössä