Jos mä ottasin hoitolapsen nyt syksyllä/talvella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
nii kui paljon rahaa siitä pitäis pyytää? Mä mietin ja pohdin ja mietin vähän lisää, että sellanen sopis meille, mutta en mä yhtään tiedä, miten paljon rahaa pitäis pyytää. Mulla olis aika tiukat "ehdot" tähän touhuun kun mitään taloudellista pakkoa ei ole. Tässä mun raamit suurinpiirtein on:

-Vain yli 2v lapsi
-Vain 1 kpl tai ehkä 2 jos ovat sisaruksia
-Tultais hyvin toimeen keskenämme
-Mieluiten ruotsinkielinen

Mä mietin, että olisko parempi mahis löytää joku "sopiva" perhe jos hinnan pitäis alhaalla? Jos vaikkapa ottais tuon korkeimman ph-maksun 230?, siihen Kelan yksityisen hoidon tuen 160? ja siihen vaikka vielä joku pikkusumma, 50-100?/kk päälle... Niin siitä tulis n 450-500?. Pyydetäänkö sitä yleensä enemmän vai vähemmän vai miten tämä homma toimii? Mitä mieltä itse olisitte tällasesta järjestelystä?

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
yksityiset pph:t ottaa maksua (perheeltä) yleensä sen saman kuin kunnalla maksaisivat (233), ja siihen tuet päälle. Riippuu sitten kunnasta paljonko ne on.

Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Mitäs eroa on yksityisenä tai kunnallisena ollessa, kumpi kannattaa? Olen miettinyt tässä itsekin, jos ottaisin yhden tai kaksi hoitolasta omien lisäksi eli kerroppas vinkkejä mitä olet jo selvitellyt! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siis.... Yksityiset pph:t siis tienaavat satoja euroja vähemmän ku kunnalliset? Mikä ihmeen järki siinä on? :o Nooo...

Kyllä mä voisin hyvin toimia sillä 390 eurollakin, ilmeisesti mulla oli vaa erilainen käsitys siitä, kuinka paljon ihmiset panostaa lastensa hoitoon =) Ku siivoojillekin maksetaan isompaa palkkaa :laugh:

Mutta kunnallisilla on paljon enemmän lapsia hoidossa, ei siellä pidetä yhtä lasta kerrallaan. Mutta eihän pph:n palkka ole mikään suuri. Meillä saa ihan kivasti kunnalta Kelan tuen lisäksi kuntalisää yksityistä hoitoa varten. Meilläkin on ihan mahdollista palkata kotiin hoitaja, jos vaan jostain löydämme sopivan ja luotettavan.

Alkuperäinen kirjoittaja AC:
Eikös siihen tarvita jonkinlaista koulutusta/kurssitusta vai voiko tuosta noin vain kuka tahansa alkaa pph:ksi?
*muistelee äitinsä käyneen pph-kurssin*

Riippuu kunnasta. Vanhemmat muuttuvat koko ajan vaativimmiksi, eivätkä välttämättä tuo lapsiaan kouluttamattomalle pph:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

meillä oli lapset yksityisellä pph:lla ja hinta olikohan 422 tai jotain. mut me ei maksettu sen enempää kuin jos lapset oisivat olleet kunnallsella. tulojen mukaan hoitomaksu omavastuu+kelan tuki+ kunnan kuntalisä sitte siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

Millä tavalla kouluttamattoman yh:n hoito on parempaa laatua kuin päiväkodissa, jossa koulutetut ohjaajat ja lastentarhanopettajat?

Kyllä mun mielestä tuon 500? vois hyvinkin pyytää, kun vanhemmat saavat sen yksityisen hoidon tuen. Jos kotiinsa palkkaisi hoitajan (lähes sama, kuin ninan tilanteessa ottaa yksi lapsi hoitoon), niin sehän maksais vanhemmille aika reilusti enemmän.

meillä yksityisillä pph on suositushinnat lapsen iästä ja kotikunnasta riippuen. täällä meillä päin ne on 500-550luokkaa suunnilleen ja halvemmaksi näin ollen kuin kunnallisella. ja toki pitää ottaa huomioon perheen tulorajat. ja sun pitää maksaa ennakkoverot, yel ja vastuuvakuutus tosta summasta joka kk =) kela tukee yksityisenhoidontuella, mahd kuntalisällä ja mahd hoitotuella ja sen lisäksi olet itse oikeutettu vielä ton "palkan" päälle saamaan omaa kotihoidontukeasi jos itselläsi on alle 3v lapsi =)

No jos hoitomaksu on 500?/kk, siitä vähennetään 160? yksityisenhoidontuki ja mahdollinen kuntalisä esim. 250? (oulussa) vanhempien osuudeksi jää huimat 90?/kk. Eli toi 500? on vielä halpa hinta.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
No jos hoitomaksu on 500?/kk, siitä vähennetään 160? yksityisenhoidontuki ja mahdollinen kuntalisä esim. 250? (oulussa) vanhempien osuudeksi jää huimat 90?/kk. Eli toi 500? on vielä halpa hinta.

siis hoitomaksuhan on tulojen mukaan ja kuntalisä maksaa sen ylijäävän osan mikä jää kelan tuen ja omavastuun jälkeen. tuskin oulu maksaa 250e jos vanhemmilla hyvät tulot

Tuota jos otat jonkun lapsen niin kuinka hyvin teet perheelle selväksi mitkä on sun kasvatusmetodit?

Espoossahan saa hyvät tuet siihen jos hoitaa lapsensa muuten kuin tarhassa. Kyllä ainakin 500e on hyvä pyytää.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:

siis hoitomaksuhan on tulojen mukaan ja kuntalisä maksaa sen ylijäävän osan mikä jää kelan tuen ja omavastuun jälkeen. tuskin oulu maksaa 250e jos vanhemmilla hyvät tulot

ei vaan kuntalisää maksetaan lapsen iän mukaan, alle 3v lapsista saa sen 250e kuntalisää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:

ei vaan kuntalisää maksetaan lapsen iän mukaan, alle 3v lapsista saa sen 250e kuntalisää =)

no ei ainakaan täällä, siis ihan tosi eikö joka puolella suomea olekkaan hoitomaksut tulojen mukaan??? :o

Yhteistyössä