Jos melkein 4-vuotiaalla lapsella ei ole hyviä kavereita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hmmpf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hmmpf

Vieras
onko syytä huoleen? Lapsi on aika ujo. Päiväkodissa on muutamia leikkikavereita, mutta ei yhtään läheisempää ystävää, ja lapsi leikkii usein myös yksikseen. Hän ei saa kutsuja synttäreille eikä näe päiväkotikavereitaan viikonloppuisin tms. Vapaa-ajalla leikkii serkkujensa kanssa, mutta muita vapaa-ajan kavereita ei ole. Samassa taloyhtiössä asuu kaksi suht samanikäistä lasta mutta heitä näkyy pihalla aniharvoin ja perheillä tuntuu olevan omat tiiviit kuvionsa. Minullakaan ei ole kuin yksi äitikaveri jolla on samanikäinen lapsi. He asuvat toisella paikkakunnalla, joten näemme heitä harvakseltaan.

Jotenkin olen saanut sen käsityksen että nykyään monella tuon ikäisellä on jo paljon leikkikavereita, kyläilyreissuja ja kaverisynttäreitä. Välillä huolettaa lapsen puolesta.

Jos vielä vuoden päästä (lähes 5-vuotias) on sama tilanne, sitten kyllä huolestuisin. Nyt lapsesi on kuitenkin vielä kovin pieni.

Mutta eihän niitä kutsuja tarvitse odottamaan jäädä. Kysy, haluaisiko hän kutsua päiväkodista jonkun lapsen leikkimään kotiinsa viikonloppuna. Varmaan hän jonkun nimeää, ja kutsukaa. Siitä se lähtee sitten. Ja jos lapsesi on "melkein 4", onko hänellä ehkä tulossa 4-v. synttärit? Kutsukaa paljon samanikäisiä juhlimaan!

Meidän lapsilla oli kyllä jo alle 4-veenä paljon kavereita ja pitkä kutsuvieraslista silloin synttäreille. Mutta vertailuista ei ole mitään apua, lapset ovat erilaisia. Ehkä omasi toisaalta tykkääkin touhuta paljon yksikseen.

Älä huoli, kyllä hän viimeistään koulusta tai eskarista löytää kavereita. Ole vaan tyytyväinen, että lapsi osaa leikkiä yksinkin, eikä tarvitse käyttää toisten aivoja keksiäkseen tekemistä.

Kuulostaa tutulta. Oma poikani on myös pian neljä, ujon puoleinen, eikä hänellä ole yhtään erityisen läheistä ystävää, eikä kutsuja kaverisynttäreille ole tullut. Päiväkodissa on muutama lapsi, joiden kanssa leikkii mieluiten, mutta koskaan emme ole vapaa-ajalla tavanneet ja lapseni viihtyy myös yksikseen, tai vielä paremmin meidän vanhempien seurassa. ;) Asumme aika syrjässä, mikä ehkä osaltaan vaikuttaa tilanteeseen. Meillä on täällä kylällä yksi kaveriperhe, jossa suurinpiirtein samanikäisiä lapsia ja noin kymmenen kilometrin säteellä perheitä löytyy vielä kaksi. Mutta olemme melko harvakseltaan tekemisissä; vanhemmat (me myös) töissä ja kaikilla omat kuvionsa myös vapaa-ajalla. En kuitenkaan ole huolissani. Arki-illat on sekä minusta että lapsesta mukavinta pyhittää leppoisalle palautumiselle päivän kiireistä ja synttäri- yms kekkereiden kutsujen vähyydestä olen suoraan sanottuna vain helpottunut. Niin kauan kuin poikani itse ei koe asiaa ongelmana, en minäkään aio asiasta ongelmaa tehdä. Tietenkin toivon, että hän pikkuhiljaa saisi myös ystäviä, joita haluaisi tavata vapaa-ajalla omasta aloitteestaan, ja jotka haluaisivat tavat häntä, mutta kaikki aikanaan. Nelivuotias on kuitenkin aika pieni vielä ja minusta koti ja oma perhe vastapainona päiväkodin hälinälle riittää hyvin sekä seuran että aktiviteettiensa puolesta.

[QUOTE="hohhoijaa";25007461]no jo on kumma kun pienellä lapsellakin täytyy olla vähintään kymmenen hyvää ystävää ja aina kavereita oven takana ettei kotona jouda olemaan.[/QUOTE]

Pitääkö joka ketjuun aina jonkun tunkea ilkeilemään ja provosoimaan. Älä välitä ap.

Onko lapsesi päiväkodissa jossain sellaisessa sopivankokoisessa ryhmässä, jonka voisi kutsua sellaisenaan synttäreille?

Mä olen kans ihmetellyt että kuinka monta kaveria pitää 4v llä olla, kun käytiin 4v neuvolan lääkärillä. lääkäri kyseli kavereista ja vastasin että tytölläni on 4 tyttökaveria, 2 poikapuolista kaveria, kerhokaverit ja serkut. Lääkäri sitten kysyi että miten tyttö leikkii? Sanoin että tosi kiltisti, ei kiusaa ja leikit sujuu. Lääkäri siihen että ilmeisesti sun tytöllä ei ole tarpeeksi kavereita ja kaipaa kovasti leikkiseuraa, joten siksi leikkii kiltisti ja mielistelee muita? Pitäisikö miettiä päiväkotia jotta lapsi saisi lisää kavereita?
Tyttö tapaa viikoittain kavereita, vähintään 4 kertaa viikossa. ei tietenkään joka viikko kaikkia näistä kavereista. Muutenkin on 1 isoveli, 2 isosiskoa, 1 pikkusisko ja 1 pikku veli, joten seuraa piisaa jo omasta takaa. Miten paljon siis 4 vuotias todella nykyään pitäisi olla kavereiden kanssa?
Mun esikoisella ei ollut paljoa kavereita tuon ikäisenä. Ensimmäinen paras kaveri tuli 6vuotiaana eskarista. Ja vaikka me muutettiin 45km päähän, niin silti tämä paraskaveruus on säilynyt jo 6vuotta. ja muitakin kavereita on. mun mielestä sillä kaverimäärälläon sen verran merkitystä että mielummin muutama hyvä kaveri kuin liuta kavereita joista ei koskaan kehity ns. parhaita kavereita.

Meillä poika täyttää pian 4v ja voisin sanoa, että hänellä ei ole yhtäkään hyvää ystävää. Kerhossa käy muutama kerta viikossa ja toki siellä on kavereita, mutta ei poika oikeastaan koskaan puhu kerhokavereista tai edes osaa nimetä ketään. Vasta ihan hiljattain on kerhotätien mukaan alkanut enemmän leikkiä muiden lasten kanssa, joten varmaan vähän hitaastisyttyvää sorttia tämä meidän poika. 4v synttärit pidetään ihan vaan sukulaisten kesken, mutta katsotaan jos sitten vuoden päästä poika jo ihan itse häluaisi joitain kavereita kutsua juhliinsa. Naapurustossa kavereita ei oikein ole. Pienempien sisarusten kanssa leikkii, mutta sehän nyt on tietty vähän eri asia.

Minun 5veeni totesi viimeksi eilen nukk.mennessä: no olipas taas tylsä päivä,ei juuri mitään kivaa. Kumpa joskus joku kaveri tulisi leikkimään....
Omatuntosoimaa kun asumme niin korvessa ja leikkikavereita ei ole kävely-eikä pyöräilymatkankaan päässä. Viikottainen perhekerho ei lapselle riitä, mielikuvituksellisia isoja leikkejä olisi niin kiva leikkiä kaverin kanssa, äiti ei niitä osaa eikä oikein pyykkäämiseltä/kokkaamiselta/siivoamiselta/vauvanhoidolta kerkeäkään...... :(

Mun pojilla nyt 3v4kk ja 4v4kk ei ole päiväkodissakaan muuta läheistä kaveria kun toisensa. Leikkii muidenkin kanssa, mutta päätyy lopulta taas takas yhteen.
Ne on ollut nyt vuoden päiväkodissa 12pvä/kk.

ollaan sovittu päiväkodin kanssa, että lapsia ohjataan eri leikkeihin omien kavereiden pariin. Nykyän viihtyvätkin, varsinkin vanhempi. Mutta ikävän iskettyä toistensa seura on tärkee.

Alkuperäinen kirjoittaja mieitnminäkn;25086892:
Minun 5veeni totesi viimeksi eilen nukk.mennessä: no olipas taas tylsä päivä,ei juuri mitään kivaa. Kumpa joskus joku kaveri tulisi leikkimään....
Omatuntosoimaa kun asumme niin korvessa ja leikkikavereita ei ole kävely-eikä pyöräilymatkankaan päässä. Viikottainen perhekerho ei lapselle riitä, mielikuvituksellisia isoja leikkejä olisi niin kiva leikkiä kaverin kanssa, äiti ei niitä osaa eikä oikein pyykkäämiseltä/kokkaamiselta/siivoamiselta/vauvanhoidolta kerkeäkään...... :(

Noista päivittäin pakollisia ovat kai ain vauvanhoito ja kokkaaminen. Hellitä vähän. Lapsesi ei ole kauaa viisivuotias. Viisivuotiaan kanssahan on älyttömän hienoa leikkiä: mielikuvitusta riittää ja taitoa on vaikka rakenteluun, pystyy jo keskustelemaan ja pelleilemään... Jos vaikka jätät joka toinen päivä yhden pyykkäyskerran väliin ja joka toinen päivä siivoat vain kaksi tuntia, niin ehdit leikkiä lapsesi kanssa.

Yhteistyössä