Jos olen raskaana, niin tarkoittaako se muka automaattisesti sitä, että olen kiinnostunut hoivaamaan ja ihastelemaan kaikkia kummi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot

Vieras
Siltä ainakin tuntuu. Mä en ole ikinä erityisemmin mennyt sekaisin lapsista tai vauvoista, ihmisiä siinä missä vanhemmatkin. Ja se on ollut kaikille ok, kukaan ei ole tuputtanut syliin tai olettanut mun olevan sen enempää kiinnostunut. Neutraalisti, mutta kohteliaasti suhtaudun.

Mutta nyt, kun oon, raskaana niin kaikki tuntuvat olettavan, että tottakai minä haluan hoivata ihastella kaikkia vastaantulevia vauvoja, suorastaan itken verta jos en saa jonkun vauvaa syliini! Kyttäävät reaktioitani, kun vastaan tulee vauva tai jonkun ipana ryömii lattialla. Evvk, sen enempää kuin ennenkään. Ei mene jakeluun. Tarkoittaako raskaus sitä, että minun tulisi nyt menettää persoonallisuuteni ja päästä se sisäinen, Suuri Äiti valloilleen? Joka siis tietysti jokaisella naisella on siellä pinnan alla.

Mä olen iloinen tulevasta lapsesta, mutta en kaikesta tästä alleviivaavasta, siirappisesta, vähä-älyisestä hössötyksestä ympärillä. Mua ei ihan älyttömän paljoa kiinnosta uusimmat imeväisten muotirytkyt tai söpöt asusteet ja kaverin lapsen kakan koostumus. Aion hankkia asioita sitten, kun niiden aika on ja tarkoituksenmukaisesti.

Puhuvat vain raskaudesta ja vauvoista, ihan kuin mun kanssa ei enää voisi normaalisti muusta keskustella. Aivan kuin olisin älyllisesti taantunut sillä hetkellä, kun tulin raskaaksi. Enää en ilmeisesti ole minä, vaan julkinen, hieman vähä-älyinen esine. Yliopistolla vielä kohtelevat normaalisti, mutta kaveripiiri ja sukulaiset ovat menneet sekaisin. Tuntuu, että on jopa melkein rikollista olla kiinnostunut samoista asioista kuin "ennenkin" ja käyttäytyä samalla tavalla. Niin, ja raskauteni myötä minusta olisi ilmeisesti pitänyt kuoriutua myös pätevä ja touhukas kodinhengetär.

Sori, pitkä vuodatus, mut pakko oli purkaa.

P.s. Jännä homma, että tulevan lapsemme isä on säästynyt kaikelta tältä, häntä pidetään vielä ihan ihmisenä.

Niinhän se menee, valitettavasti. Mua risoi ihan älyttömästi kanssa se, miten muhun suhtauduttiin kun olin raskaana. Ei sitä ole ihmisille muuta kuin se maha jne.

Ei kai se auta kuin kestää.

Miksi muuten äiti-ihmisen aina pitäisi olla joku kodin hengetär ja keittiöihme? Meille tullessaan kaikki nykyään odottavat, että pöytä notkuisi ruokaa ja kahvin kanssa saisi uunituoretta, itseleivottua pullaa tms. Ja kaikki pitäisi tietysti tarjoilla eteen. Kyllä vaan ennen lasta ja raskautta kaveritkin tiesivät missä se meidän tyhjä jääkaappi on, ja ymmärsivät tulla grillin kautta, jos syödä halusivat. Hoh-hoijaa...

synnytys on vaan niin mullistava tapahtuma sati sitten esikoisten tuoma elämän muutos.. ihmiset tarkoittavat tuolla vaan hyvää, hyvä hän se on saada ensi makua vauvojen vanhempien elämästä..

Alkuperäinen kirjoittaja hermot :
P.s. Jännä homma, että tulevan lapsemme isä on säästynyt kaikelta tältä, häntä pidetään vielä ihan ihmisenä.

:laugh:
Kyllä se usein noin menee, kun kerroit, mun kohdalla ainakin kävi pitkälti noin.
Ja kaikilla puolitutuillakin on oikeus taputella mahaa ja pyytää vauvaa hoitoon, kun se ei edes ole vielä syntynyt.

Joo, ymmärränhän minä, että vain hyvää tarkoittavat, mutta voisi hetken aikaa uhrata ajattelulle, että minäkin olen ihminen. Ja toisten lapsilla "harjoittelulla"(jotka käyvät kylässä pari tuntia) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten me tullaan pärjäämään. Harjoitellaan sitten sen oman kanssa. Uh, että mua risoo tuo "saatte harjoitusta" ja mairea hymy kasvoilla lykätään lasta syliin.

Vähän sama juttu on se, että kun on lto ammatiltaan, ihmiset olettavat, että otan vapaa-ajallani niiiin mielelläni lapsia hoitoon omieni seuraksi. Kun mullahan se menisi "niin rutiinilla" ja osaan "pitää kuria" pilteille.

Huokaus. :saint:

No, kyl mä jotenkin oletan, että odottava äiti olisi kiinnostunut jopa vieraiden lapsista, onhan nhönestä tulossa itsestäänkin äiti. Anteeksi vaan jos olen joskus sulle tuonut vauvaa syliin, enpä tuo toiste. Kylmältä kuulostat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja toisten lapsilla "harjoittelulla"(jotka käyvät kylässä pari tuntia) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten me tullaan pärjäämään. Harjoitellaan sitten sen oman kanssa. Uh, että mua risoo tuo "saatte harjoitusta" ja mairea hymy kasvoilla lykätään lasta syliin.

Hyvä pointti ja oot muuten ihan oikeessa..!

Hyvin kirjoitettu ap. Itse myös raskaana ja vihaan sitä, ettei esim töissä työkavereiden kanssa voi sujuvasti enää jutella. Joka asiaan heillä (äitejä jo suurin osa) on joku "linkki " miten saavat jutun käännettyä siihen että "kun susta tulee äiti niin.....".

Mua ei myöskään oikeasti kiinnosta ventovieraiden ihmisten lapset, anteeksi vaan. Omaani odotan silti suurella rakkaudella ;)

Ja kaikilla puolitutuillakin on oikeus taputella mahaa ja pyytää vauvaa hoitoon, kun se ei edes ole vielä syntynyt.

Mulla on vähän sama ongelma mun serkun kanssa. Ikinä ei olla oltu mitään hirveen läheisiä vaikka samanikäisiä ollaankin, mutta nyt kun kerroin hänelle että odotan lasta niin kyllä puhelin rankuu jatkuvasti. Ollaan tulossa käymään ja ostamassa kaikkea ja hoitoon pitäisi saada varmaan suoraan synnytyssalista.
Kummiksikin on jo vihjaillut "pääsevänsä" mutta olen tehnyt kyllä selväksi että me teemme mieheni kanssa omat valintamme ja hän ei niihin kuulu.
Enkä muutenkaan luottaisi jättää pikkuistani hänen hoitoonsa koska on sen verran epävarma kaikessa eikä tiedä niistä asioista yhtään mitään.

Tuntuu kuin hän yrittäisi omia raskauteni itselleen ja kohta haluaisi varmaan synnyttää lapsen itse jos se olisi vaan mahdollista.
Minua stressaa tuommoinen aivan hirveästi.

Huoh, sellaista se oli. Ja nyt kun vauva on syntynyt, edelleen luullaan että minua kiinnostaa joidenkin tuntemattomien ihmisten vauvat ja elämä. Tarkoitan siis ihmisten joita en ole nähnytkään. Yksi sun toinen kertoo naapurin, ystävän ja kumminkaiman lapsista ja olettavat että kuuntelen kiinnostuneena miten kukakin lastaan hoitaa ja mikä kehitysaste nyt on menossa. Oma ja tututkin lapset kiinnostavat, mutta ei lapset yleisesti.

Ja puhuisin kyllä mielelläni muitakin juttuja, mutta kun suurin osa ihmisistä kuvittelee että nyt kun minusta tuli äiti, kaikki entiset kiinnostuksen kohteet unohtuvat ja etten enää muusta osaa ja halua puhua. Onneksi on muutama ystävä, jotka tajuavat kuinka virkistävää on välillä hetkeksi unohtaa vauva jutut ja puhua jostain ihan muusta. Arghh.. Kiitos kun sain minäkin vähän päästää höyryjä;)

Yhteistyössä