Jos olette alle vuoden ikäisen kanssa yksin kotona niin....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotimamma

Vieras
Eli jos sinulla on alle 1v ikäinen lapsi ja olet päivällä vain hänen kanssaan kotona niin kuinka paljon leikit lapsen kanssa? Puhutko lapselle koko ajan jotain?

Olen tässä miettinyt leikinkö tarpeeksi ja tuntuu "rankalta" puhua koko ajan jotain ja pitäähän niitä kotihommiakin hoidella vaikka lapsi olisikin hereillä enkä jaksa koko aikaa vain leikkiä kun ei tuolla 9kk niin ihmeelliset ne leikit vielä ole.

Kiitos jos joku joutaa vastaamaan! Kaikkea sitä voikin kotiäiti pohtia.....

no on 11kk täällä. vielä tonne 9kk pääs helpolla kun viihty itekseen lelujen äärellä. nykyään ei pääse itsekseen edes laittaa alakertaa pyykkejä kun itketään perään saatika vessassa käymään. leikitään paljon sillä välin kun toiset kerhossa. ( leikki on sitä että minä annan tavara vauvalle ja hän minulle ja taas sama homma... erittäin hauskaa vauvasta muttei aina minusta)

Meillä on n.7kk ikäinen ja mä höpöttelen niitä näitä jos huomaan että vauva katselee minuun usein tai jokeltelee. Sitten kun näyttää siltä että kaveri viihtyy itsekseen, olen myös itse hiljaa ja mietin omiani.....kyllä leikin lapsen kanssa, ainakin kerran päivässä meillä on sellainen yhteinen hassutteluhetki, myös silloin kun vauva tuntuu olevan ikävystynyt ja itsekseen oleminen on pelkkää "valitusta". Usein pieni sylittely tai höpsöttely auttaa. Ja se ei tarkoita sitä että viettäisin kaikki päivät tuolla lattialla...

Leikitään loruleikkejä, kurkistusleikkejä, kutitusleikkejä ja tietysti leikitään lapsen leluilla (poika 8 kk). Mutta viihtyy myös yksikseen. Tällä hetkellä tykkää lähinnä ryömiä vaan taloa ympäri. Paljon tietysti samalla harjoitellaan konttaamista ja jonkun verran kävelytän välillä. Jos en jaksa koko ajan höpöttää tai lauleskella, niin laitan jonkun kivan cd:n soimaan (lastenlauluja tai jotain mukavan rytmikästä). Poika sitten tykkää vaan kuunnella ja tanssia (tanssii siis mahallaan itseään hötkyttäen :D ). Mutta tuossahan tuo aika kuluukin lepposasti.
Samaa olen miettinyt välillä, että leikinkö tarpeeksi... Mutta välillä tuo poika (niin kun esim. nyt) näyttää ihan selvästi, että ei nyt kiinnosta leikkiä äitin kanssa... haluaa siis touhuta vaan omia juttujaan. Hyvähän onkin opetella myös viihtymään yksin.
Tulipa pitkä sepustus... vastasinkohan mä edes sun kysymykseen, tai oliks tästä yhtään apua?
Aihe kyllä kiinnostaa muakin :)

Ja lisäys: Me tehdään pojan kanssa kotitöitä yhdessä. Eli laitan esim. syöttötuoliin katselemaan kun tyhjennän tiskikonetta jne. Tykkää seurailla, samalla voi antaa jonkun kauhan käteen, mitä poika sitten voi ihmetellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:
Ja lisäys: Me tehdään pojan kanssa kotitöitä yhdessä. Eli laitan esim. syöttötuoliin katselemaan kun tyhjennän tiskikonetta jne. Tykkää seurailla, samalla voi antaa jonkun kauhan käteen, mitä poika sitten voi ihmetellä :)

Juuri näin! Noille pikkuisille tuntuu olevan todella tärkeää olla mukana touhuissa! Tylsäähän se olnkin aina siellä lattialla makoilla... =)

Meillä 9kk vanhat kaksoset ja kaksi isompaa (4v 3kk ja 2v 2kk) ja en todellakaan höpötä vauvoille koko aikaa. Ehkä sekin, että kun on enemmän muksuja, ei tarvi ihan koko aikaa viihdyttää, viihdyttävät toisiaan.

Muistan että esikoisen kanssa leikittiin ja höpöteltiin enemmän. Nyt on hyvä, jos oppivat olemaan vähän itekseenkin, tai siis ettei tarvi koko aikaa äitiä/isiä viihtyäkseen.

Tykkään kyllä silti pelleillä niitten kanssa. Aika usein makaan tossa lattialla ja vauvat kiipeilevät päällä. :D Ja paljon leikitään kukkupöötä sun muuta. Ihana kun kumpikin nauravat samaan aikaan. Oon kyllä huomannu että ne osaavat jo leikkiä yhdessäkin; toinen ajaa toista takaa ja edellä oleva nauraa räkättää kun vilkaisee taakseen ja huomaa toisen.

miet meillä jo hoksaavat jos poistun paikalta, tulevat kattomaan mitä teen. Ja jos illalla menen imettämään toista makkariin ja toinen on miehen sylissä, voi toinen alkaa protestoida.

Meillä 6 kk ikänen poika, joka leikkii sujuvasti itsekseen. En todellakaan juttele hänelle koko ajan, mutta tietty aina välillä moikkailen ja menen hetkeksi mukaan leikkimään. Tietty vaippahommissa ja ruokahetkinä juttelen paljon ja selitän mitä tapahtuu. Joka päivä pidetään myös laululeikki ja lukuhetkiä, mutta paljon on poju itsekseenkin. Mun mielestä se on tosi hieno taito jos osaa leikkiä itsekseen eikä sitä kannata pilata liiallisella hössöttämisellä.

Kiitos vastauksista! Meilläkin tuo poju kyllä huomaa todellakin jos poistun paikalta ja konttaa monesti perään. Osaa liikkua tosi hyvin!

Mietin vain että jos juuri kotitöitä teen niin pitäisikö siinä samalla koko ajan puhua ja selittää lapselle jotain vai mitä? Meillä poika viihtyy todella hyvin itsekseen ja touhuilee kovasti mutta minulle tulee joskus tavallaan huono omatunto kun tuntuu että pitäisi koko ajan olla mukana ihmettelemässä esim sitä kauhaa ja minua se ei nyt niin kauheasti jaksa ihmetyttää!

Leikitään ja riehutaan kyllä yhdessä paljon mutta tällaistakin sitä voi äiti miettiä...

Alkuperäinen kirjoittaja kotimamma:
Kiitos vastauksista! Meilläkin tuo poju kyllä huomaa todellakin jos poistun paikalta ja konttaa monesti perään. Osaa liikkua tosi hyvin!

Mietin vain että jos juuri kotitöitä teen niin pitäisikö siinä samalla koko ajan puhua ja selittää lapselle jotain vai mitä? Meillä poika viihtyy todella hyvin itsekseen ja touhuilee kovasti mutta minulle tulee joskus tavallaan huono omatunto kun tuntuu että pitäisi koko ajan olla mukana ihmettelemässä esim sitä kauhaa ja minua se ei nyt niin kauheasti jaksa ihmetyttää!

Leikitään ja riehutaan kyllä yhdessä paljon mutta tällaistakin sitä voi äiti miettiä...

Mä teen niin että jos tyhjään tiskikonetta ja huomaan että poka on kiinnostunut siitä mitä teen, selitän jotta "tämä on tiskikone, siellä on puhtaita astioita je ne täytyy nyt siirtää kaappiin...." siis ihan jotain tuollaista yksinkertaista....sit jos poikaa ei vois vähempää kiinnostaa, pysyn hiljaa. Tilanteen mukaan siis. Sama pyykin kanssa. Jos tuijottaa kiinnostuneena puuhiani, vastaan, jos ei, olen hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:

Näin mäkin teen. Samalla siinä kertoilen mitä puuhaan ja höpötän mitä nyt sattuu mieleen tulemaan (varmaan puhuisin itestäänki jossei vauvaa olis :ashamed: )
Tyttö on 6kk ja viihtyy kyllä yksinkin välillä, sillon oon hiljaa ja annan sen touhuta ittekseen. Jos se mua jää seuraamaan tai rupee jokeltelemaan niin sitten höpöttelen taas.

Eli puhun vauvalle kyllä paljon ja leikitään aika paljon yhdessä mutta en kuitenkaan koko aikaa ole äänessä ja heiluttelemassa leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja kotimamma:

No ei mun mielestä koko ajan pidä ollakaan höpöttämässä... Täytyyhän sitä osata viihtyä ihan hiljaisuudessakin. Mutta kaippa se puheen kehittymisen kannalta hyvä on jos paljon puhetta kuulee. Laitappa vaikka sitä musiikkia soimaan välillä ja näytä lapselle mallia kuinka jollakin palikalla voi musiikin tahdissa paukuttaa. Äkkiä lapsi sen oppii ja aina kun kuulee musiikkia, alkaa paukutus :D
Minä olen joskus laiskana laittanut ihan television tai radion päälle. Sieltä kuulee puhetta jos äiti ei ole juttelutuulella :snotty: :saint:

Suotta podet huonoa omaatuntoa. Ei kai sitä koko ajan jaksa "sirkuspelleä" leikkiäkään. Lapselle tekee varmasti ihan hyvää olla aikoja yksin ja itsekseen. Parempi ettei opikaan siihen, että aina on ohjelmaa. Näin mun mielestä siis... :)

Hyviä vastauksia kaikki! Kiitos siis vielä!

Hyvällä omallatunnolla siis jatkan samaan malliin! Välillä leikitään ja selitellään, välillä vain ollaan.

Mukavaa päivää kaikille!

Yhteistyössä