jos olette kastaneet lapsen äidin sukunimelle, miten appivanhemmat suhtautui?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
siinäpä se kysymys tulikin.
eli siis tilanne tämä, että oma sukunimeni on harvinainen ( n. 10kpl ) suomessa ja mieheni on "tavis virtanen" ja haluttais kastaa lapsi minun sukunimelle, ettei minun sukunimi häviäisi suomesta.
arveluttaa appivanhempien reaktio. tuntuukohan heistä, että olen käyttänyt heidän poikaa vain siihen, että saan oman sukuni jatkumaan myös nimellisesti? ja joo, ei pitäis antaa vaikuttaa asiaan..

Anoppi vänkäsi vastaan, mutta luovutti, kun ristiäiset olivat takana. Sen jälkeen suhtautui ihan hyvin. Appiukko ei puhunut asiasta mitään. Minun vanhempani sen sijaan saivat suunnilleen slaagin, vaikka olin kuvitellut heidän ilahtuvan. Meilläkin kun on hyvin harvinainen sukunimi, joka harvinaistuu koko ajan. Ei taida tätä sukunimeä kantavia lapsia tulla kuin meille ja ehkä parille serkulleni. :(

noh meillä mies otti naimisiin mennessä minun sukunimen eli kaikki 5 lastakin on minun nimelle:D

Meillä kans miehellä oli tosi yleinen sukunimi ja minulla harvinainen. Sukunimeä ei ole kuin isäni sisarusten perheillä

eikös samalla logiikalla vois naisen ja hänen sukunsa kokea normaalitapauksessa, että heidän tytärtään vaan käytetään hyväksi jotta saadaan miehen suku jatkumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
eikös samalla logiikalla vois naisen ja hänen sukunsa kokea normaalitapauksessa, että heidän tytärtään vaan käytetään hyväksi jotta saadaan miehen suku jatkumaan?

totta! :D heh, en tosiaan tullut ajatelleeksi tuolta kannalta!
on se kuitenkin vähän eri asia, jos näitä "virtasia" on suomessa tuhansia, niin ei pitäis olla huolta sukunimen jatkuvuudesta :p

meillä on lapsilla minun sukunimi. miehen vanhemmat olivat "kauhuissaan" vaikka asia ei heillu kuulu mitenkään. mies on harkunna sukunimen vaihtoa koska haluaa katkaista viimisenki yhistävän tekiän heihin.

Meillä oli tarkoitus ottaa ei-kummankaan sukunimi eli täysin uusi nimi, vaan sen päiväinen älämölö nousi asiasta, että me kaksi aikuista ihmistä jouduimme hakemaan hakemuksen pois maistraatista - kyllä teimme pellejä itsestämme :(. Vieläkin harmittaa, vaikka asiasta on jo vuosia...

Yhteistyössä