Jos olette ruokavaliolla jonkin sairauden takia, niin kerrotteko sen aina kylässä kahvipöydässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä en haluis kertoa, mutta ihmiset tuputtaa koko ajan kaikkea mitä en voi syödä. Ja en haluis olla epäkohtelias ja jättää syömättä. Mutta toisaalta en haluis paljastaa sairauksiani kaikille. En haluaisi omasta terveydestäni mitään yleistä puheenaihetta, kahvipöytäkeskustelua.

Jos meillä on joskus kauan aikaa sitten käynyt kylässä ihminen joka ei syö kahvin kanssa mitään, vaikka olen vaivalla leiponut häntä varten, tai ostanut. Niin olen kyllä vieraan lähdettyä jupissut miehelleni, että "taaskaan se ei syöny yhtään mitään, en kyllä ensi kerralla tarjoo muuta kuin pelkkää kahvia"

Ja olen vähän ihmetellyt miksi se ei syöny, eikö kelpaa, onko liian epähygienistä, vai mikä on syy.

Miten vältän syömisen, ilman että kerron sairauksistani? Ja lisäksi että olisin kohtelias emäntää kohtaan.

Noh, hymyillen voi sanoa, että mulla on mukana tälläinen oma kahvileipä, kun en sairauteni takia voi oikeestaan tavallisten immeisten tarjoomisia syödä....tai jotain. Hankala tilanne.

Kun meille on tulossa vieraita, kysyn aina etukäteen onko jotain ruokarajoitteita.
Näin ystäväpiirissäni toimitaan.

Olen itse tällä hetkellä maidottomalla ja munattomalla dieetillä koska vauvallani on maitoalergia ja imetän. Kerron asiasta aina etukäteen jos olemme jonnekkin menossa. On emäntää kohtaan tosi kurjaa jos on nähnyt vaivaa vieraita kohtaan ja tarjottava ei käykkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Noh, hymyillen voi sanoa, että mulla on mukana tälläinen oma kahvileipä, kun en sairauteni takia voi oikeestaan tavallisten immeisten tarjoomisia syödä....tai jotain. Hankala tilanne.

Mutta varmaan kaikki sen jälkeen kysyy: `"Ai niikö, mikä sairaus sulla on? "

Voiko siihen sitten olla vastaamatta? Kuinka kierrän tilanteen? :(

Minä teen myös tätä :D
Oma pulla mukaan jos ei syystä tai toisesta ole voinut etukäteen ilmoittaa ruokavaliostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta varmaan kaikki sen jälkeen kysyy: `"Ai niikö, mikä sairaus sulla on? "

Voiko siihen sitten olla vastaamatta? Kuinka kierrän tilanteen? :(

Vie sen vean isompi pulla, että siitä riittää muillekkin ja pyydä emäntää (joka tietää tilanteesi) laittamaan se muiden tarjottavien kera esille. Sitten voit ottaa vain sitä pullaa, tuskinpa kukaan kiinnittää huomiota ettet kaikkea maista. Sanot vaikka olevasi jo kylläinen.

Joo, kyllä. En halua tehdä sairauksistani isompaa numeroa kuin ne ovat. Tapoihin kuuluu, että jos tarjolla on jotain mitä ei erinäisten syiden vuoksi voi nauttia, reippaasti vain sanotaan esim että "en voikaan tuota piirakkaa syödä, koska siinä on gluteenia/laktoosia/jotainmuutasopimatonta. Näyttää kyllä herkulliselle". Ja sitten yhtä reippaasti jatketaan jostain toisesta aiheesta "onpas ollut kuuma kesä...". Ei teidän "kummallisista" sairauksistanne kukaan muukaan ole kiinnostunut. Tuskin kahvipöytäkeskustelun verran. Kuulostaa vähän siltä aina nämä "en halua tehdä sairauksistani kahvipöytäkeskusteluaihetta, että juuri nämä ihmiset haluaisivat muiden kihisevän uteliaisuudesta omaa sairauttaan kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Joo, kyllä. En halua tehdä sairauksistani isompaa numeroa kuin ne ovat. Tapoihin kuuluu, että jos tarjolla on jotain mitä ei erinäisten syiden vuoksi voi nauttia, reippaasti vain sanotaan esim että "en voikaan tuota piirakkaa syödä, koska siinä on gluteenia/laktoosia/jotainmuutasopimatonta. Näyttää kyllä herkulliselle". Ja sitten yhtä reippaasti jatketaan jostain toisesta aiheesta "onpas ollut kuuma kesä...". Ei teidän "kummallisista" sairauksistanne kukaan muukaan ole kiinnostunut. Tuskin kahvipöytäkeskustelun verran. Kuulostaa vähän siltä aina nämä "en halua tehdä sairauksistani kahvipöytäkeskusteluaihetta, että juuri nämä ihmiset haluaisivat muiden kihisevän uteliaisuudesta omaa sairauttaan kohtaan.

Kuule, juuri näin olen tähän mennessä toiminut, yrittänyt vaihtaa heti puheenaihetta. Mutta aina vaan ihmiset hetken päästä palaavat aiheeseeen ja alkavat kysellä tarkemmin että miksi et voi syödä. Ja olen joutunut jo parille kertomaan kaiken juurta jaksaen, ja en todellakaan olis halunnut:(

Onpa epäkohteliaita ihmisiä. etkö voi vain sanoa että olet allerginen? ite kysyn aina etukäteen onko jotain mitä vieraat ei voi syödä, enkä kyl ikinä ihmettele et miks.

No ei se epäkohteliaisuutta ole, jos haluaa välttyä sairauden oireilta! Mulla on nikkeliallergia ja se kelpaa ihan hyvin syyksi. Ei silloin margariineja ainakaan siedä eikä kaikkea muutakaan...:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/puutarha.htm

Lisäystä edelliseen:
Numeroilla E171, E 172, E131, E133 on merkattu ne, missä on jo paljon nikkeliä.

Tarkista aina, ettei niitä ole missään koristeessa, ei vitamiinipillereissä yms. Voi olla aika yleistä....

Ei voi mitään, mutta mulla heräs kyllä mielenkiinto että mikä kumma on sellainen sairaus jota ei voi ääneen sanoa mutta mikä rajoittaa samalla syömisiä :D

Ei siinä, ymmärrän kyllä jos ei puhua halua, mutta ihmettelen että kuinka vierailla ihmisillä ap käy kylässä ja kahvittelemassa, jos ei voi kertoa. En mä ainakaan niin vierailla käy, ettenkö voisi sanoa oikeaa syytä, oli se sitten mikä tahansa. Ja mietin täällä pääni puhki olisiko niin "noloa" sairautta olemassa mistä ei voisi puhua ;)

Mutta, jos joku sanoo ettei voi jotain syödä, en pitäisi sitä edes outona kun sen verran yleisiä on allergiat ym. EI tulisi mieleenikään kysyä "miksi" et syö. Kun ei syö niin ei syö.

Mä ymmärrän ap:ta. Vaikka kuinka luulisi, että muita ei kiinnosta toisten taudit, niin kyllä ne kiinnostavat. Jos joutuu mainitsemaan vähän enemmän kuin jonkun yksittäisen jutun, alkaa helposti päivittely, kysely tai muuten vaan keskustelu kääntyy aiheeseen.

Allergisena on helppo sanoa olevansa allerginen, ihmiset tietävät mitä se on. Silti hankalimmassa allergioiden selvittelyvaiheessa olisin itsekin mielelläni jättänyt sen mainitsematta. Tuntui, ettei ihmisten kanssa enää muusta puhunutkaan. Jokaisen ihmisen kanssa oli käytävä sama selitys allergioista, kuunneltava ihmisten pahoittelut ja kyselyt, sitten ihmiset halusivat kovasti kertoa omista tai tuttaviensa allergiakokemuksista. Tai vähintään pohtia, että mitenkäs niitä allergioita on nykyään niin paljon.

Ihan ymmärrettävää, että ihmiset haluavat näistä puhua, mutta itselle sama puheenaihe aina uuden ihmisen tavattaessa kävi vähän tylsäksi.

miehen sukulaiset tietävät että hänellä on sepelvatimotauti, mutta jos hänelle ei ole sopivaa vähärasvaista versiota tajolla, hän jättää syömättä enempää mainostamatta. Ei ne tarjottavat niin tärkeitä ole että siitä hirveetä halooota tarvi nostaa. Juo sitten vain kahvin ja syö sitten sen mitä voi, jos ei mitään voi syödä, se kahvikin kelpaa

Ihmiset jotka tuputtaa tarjottavaa kahvipöydässä on kyllä aika ärsyttäviä. Jos ei ilmoita selvää syytä pitäisi maistaa kaikkia sen seitsemää sorttia tai muuten emäntä/isäntä pahoittaa mielensä. Meillä käy melko usein ihmisiä joiden ruokavalioa en voi etukäteen kysellä ja nykyään en edes ota siitä stressiä, ihmiset ottavat kahvipöydässä mitä ottavat, kysyvät jos eivät tiedä voiko ko. tarjottavaa ottaa ja syövät omia "eväitä" jos syövät.

Mä sanon "ei kiitos" jos ei kiinnosta sen enempää selitellä. On se nyt kumma jos aikuiselle ruvetaan tuputtamaan jotain mitä ei halua syödä! Vaikka olisikin jotain mulle sopivaa, ei silti aina tee mieli mitään. Ei tarvitse olla sairautta jotta voi kieltäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
miehen sukulaiset tietävät että hänellä on sepelvatimotauti, mutta jos hänelle ei ole sopivaa vähärasvaista versiota tajolla, hän jättää syömättä enempää mainostamatta. Ei ne tarjottavat niin tärkeitä ole että siitä hirveetä halooota tarvi nostaa. Juo sitten vain kahvin ja syö sitten sen mitä voi, jos ei mitään voi syödä, se kahvikin kelpaa

Sepelvaltimotauti ei estä miehes kaljan juontia, mutta satunnaisen rasvaisen herkun syömisen? Ihmeellinen tauti :)

Yhteistyössä