Jos olisit/olet ostamassa taloa maalta, mitkä kriteerit talolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalaistöllin asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalaistöllin asuja

Vieras
Olemme ostaneet muutamia vuosia sitten 120-v vanhan hirsitalon maaseudulta. Olemme osittain itse remontoineet huoneita, osa on peräisin 50-luvulta ja osa 80-luvulta. Nyt tilanne on muuttunut siten että olemme myymässä taloa koska minun mielenterveyteni ei kestä olla näin kaukana ystävistäni ja "sivistyksestä".

Kysymykseni onkin seuraava. Jos olisit ostamassa taloa maalta (lähin naapuri parin kilometrin päässä), mitä kriteereitä sinulla olisi talolle? Pitääkö olla remontoitu? Paljonko remontoitu? Entäs keittiö? Onko plussaa puuhella? Vai ihan samantekevää? Pesutilojen kunto?

Tässä mietinnässä että laitammeko taloa kuntoon ennen myymistä vai remontoimmeko vielä jotain ennen myyntiin laittamista. Lainaa on kuitenkin sen verran että tällä hetkellä emme todennäköisesti saisi omiamme pois talosta tässä kunnossa. Sen verran vielä että kysymys on n. 120 000-160 000€ talosta tällä hetkellä. Lähimpään isoon kaupunkiin on matkaa 70km ja kaupat sekä muut peruspalvelut löytyy reilun 10km päästä.

Asiallisia kommentteja ja vinkkejä! Kiitos!

Tuollaisen talon ostajia kiinnostaa varmaan eniten lattioiden, katon ja hirsien kunto ja huonejärjestys. Jokainen voi remontoida mieleisekseen, mutta näkyy varmasti hinnassa, jos remontti on vielä kesken. Meillä on hieman vanhempi hirsitalo kans, remontti meneillään ja tuntuu ettei koskaan valmistu. Mutta mitenkäs osasitte hinnoitella talon? suunnilleen sama kuin ostohinta vai miten? Myyminen meilläkin ollut joskus mielessä.

Tuo hinta-arvio on ajateltu niin että on osa remontista tehtynä, iso plussa on koska olemme uusineet tähän katon joka maksoi 25 000€. Ei talon arvo suoraan tuota tietenkään noussut... Itse olemme maksaneet talosta 100 000. Talo on Pohjois-Pohjanmaalla. Tuo hinta ei tässä nyt ole se avainkysymys, toki omansa olisi kiva saada. Lähinnä että paljonko tähän kannattaa tehdä remonttia jotta saisi mahdollisimman hyvän hinnan mutta ei tekisi liikaa jolloin hyöty saattaa jäädä miinukselle.

Joku kiinteistöihminen sanoi jossain ohjelmassa että nykyään kaupaksi menee muuttovalmiit kohteet jotka on jo remontoitu. Toki tässä ei nyt olla hevosen selässä että myynti on ajankohtaista parin vuoden sisällä. Halvalla hutiloiden tehty remontti vaan laskee arvoa....

Me etsitään (kylläkin aika pieneltä alueelta) vanhaa taloa, jossa olisi keittiössä puuhella tai vielä mieluummin iso leivinuuni/takka; kakluunit muissa huoneissa plussaa. Hyvä kunto, remontoitu vanhaa kunnioittaen, ts. ei liian nykyaikaisia tyylejä tai materiaaleja.

Haetteko te remontoitavaa vai jo remontoitua taloa? Kuinka iso plussa on puuhella? Leivinuuni meillä on ja koko talo lämpiää puilla. Lähinnä on mietinnässä että kuinka paljon kannattaa remonttia tehdä jotta se kannattaa myyntiä ajatellen. Vai onko vain tuurikysymys että kuka sattuu myyntihetkellä taloa etsimään ja tykästymään?

En ostaisi tuollaista taloa koska en ole täysidiootti ja toinen syy on sama minkä ap mainitsikin: mielenterveys. Jos sellainen olisi vielä tallella tuollaista taloa ostaessa niin sen menettäisi viimeistään siinä asuessa.

Vain täydellinen URPO jossain romantiikanpuuskassa ostaa tuollaisen talon tuollaisesta paikasta. Mutta niitäkinhän maailmassa riittää, joku nuori ituhippipariskunta voi hyvinkin kiinnostua tuollaisesta.

[QUOTE="vieras";29077413]En ostaisi tuollaista taloa koska en ole täysidiootti ja toinen syy on sama minkä ap mainitsikin: mielenterveys. Jos sellainen olisi vielä tallella tuollaista taloa ostaessa niin sen menettäisi viimeistään siinä asuessa.

Vain täydellinen URPO jossain romantiikanpuuskassa ostaa tuollaisen talon tuollaisesta paikasta. Mutta niitäkinhän maailmassa riittää, joku nuori ituhippipariskunta voi hyvinkin kiinnostua tuollaisesta.[/QUOTE]

Oma rauha ja vain 10 kilsaa palveluihin: mikäs sen mukavampaa.

[QUOTE="vieras";29077413]En ostaisi tuollaista taloa koska en ole täysidiootti ja toinen syy on sama minkä ap mainitsikin: mielenterveys. Jos sellainen olisi vielä tallella tuollaista taloa ostaessa niin sen menettäisi viimeistään siinä asuessa.

Vain täydellinen URPO jossain romantiikanpuuskassa ostaa tuollaisen talon tuollaisesta paikasta. Mutta niitäkinhän maailmassa riittää, joku nuori ituhippipariskunta voi hyvinkin kiinnostua tuollaisesta.[/QUOTE]

Noh, olen sitten varmaan TUPLAURPO koska aion kyllä tulevaisuudessakin ostaa talon maalta. Tässä ongelma ei ole se maalla asuminen niinkään vaan että en ole tutustunut täällä kehenkään kunnolla, omat ystävät ja sukulaiset ovat 600 km päässä. Miehen perässä aikoinaan tänne tullut, mutta kaipaan myös muuta sosiaalista elämää rakkaani ja lapsieni lisäksi. Jos matkaa ystäville olisi 100 tai alle ei ongelmaa olisi...

Minä katson ensimmäisenä tontin kokoa ja sen sijaintia suhteessa maastoon, vesistöön, lähinaapureihin, lähipalveluihin ja lähimpään kaupunkiin. Talo on tavallaan mulle sivuseikka, koska sitä pystyy remontoimaan tai rakentamaan kokonaan uuden.

Mulla kriteerit on seuraavat:

-Mahdollisimman paljon alkuperäistä jäljellä (lattiat, kattopaneelit, IKKUNAT, ovet)
-Jos on remontoitu, niin tehty vanhaan hirsitaloon sopivilla materiaaleilla ja tyylillä (ei muoveja seinissä, hengittävät rakenneratkaisut)
-Liedet ja muut tulisijat tulisi olla tallella, mielellään toimivat.
-Pihasauna suuri plussa
-Ns. yliremontoitua en ostaisi. Tarkoitan sitä, että taloa ei erota nykyaikaisesta pakettitalosta.
-Pesutilat haluaisin varmaan itse remontoida, tai sitten pitäisi olla myyjällä tarkat dokumentit kuvineen, että miten on tehty.

"vieras" saa ihan rauhassa nimitellä kaltaisiani ihmisiä urpoiksi, ei tuu paha mieli :) Kyllä meitä on jotka mietitään ihan tosissamme maallemuuttoa. Mun kaverit asuu joka tapauksessa eri paikkakunnilla ulkomaita myöten, joten yhteydenpito on enimmäkseen sähköistä tai vaatii matkustusta. Oma rauha, vanhat talot, luonnonläheinen elämä ja jonkinasteinen omavaraisuus viehättävät uutta kotia etsittäessä. Tässä vaiheessa muuttoa rajoittaa se, että puolisolla täytyy olla järkevä ajomatka nykyiseen työpaikkaansa, joten kovin kauas pk-seudulta ei voida karata vaikka löytyisi kuinka ihana talo.

Alkuperäinen kirjoittaja Maalaistöllin asuja;29077385:
Haetteko te remontoitavaa vai jo remontoitua taloa? Kuinka iso plussa on puuhella? Leivinuuni meillä on ja koko talo lämpiää puilla. Lähinnä on mietinnässä että kuinka paljon kannattaa remonttia tehdä jotta se kannattaa myyntiä ajatellen. Vai onko vain tuurikysymys että kuka sattuu myyntihetkellä taloa etsimään ja tykästymään?

Jos tämä oli mulle osoitettu, niin me etsitään taloa joka olisi valmiiksi remontoitu. Seiniä voidaan maalailla/tapetoida ja muuta pientä ehostusta tehtä tietenkin, mutta tarkoitus ei ole esim. purkaa tai lisätä seiniä tai ryhtyä putkiremonttiin, jos voimme sen välttää. Puuhella/leivinuuni - edes jompikumpi - olisi melkein ehdoton kriteeri mulle, ei oikein kiinnosta talot joissa ei ole kumpaakaan. Leivinuuni vielä parempi :) Varmaan se tykästyminen on tuurikysymys. Meillä tosiaan ongelmana se, että Espooseen pitäis päästä autolla n. 45 minuutissa... Itse teen etätöitä mutta puoliso ei voi.

Mitä urpoa on siinä, että haluaa omaa rauhaa kunnolla? Jos sä et siedä maaseutua, niin älä oleta muidenkin sitä inhoavan. Itse ainakin nautin rauhasta ja hiljaisuudesta.

Nämä samat kriteerit mulla! :)

[QUOTE="...";29077504]Mulla kriteerit on seuraavat:

-Mahdollisimman paljon alkuperäistä jäljellä (lattiat, kattopaneelit, IKKUNAT, ovet)
-Jos on remontoitu, niin tehty vanhaan hirsitaloon sopivilla materiaaleilla ja tyylillä (ei muoveja seinissä, hengittävät rakenneratkaisut)
-Liedet ja muut tulisijat tulisi olla tallella, mielellään toimivat.
-Pihasauna suuri plussa
-Ns. yliremontoitua en ostaisi. Tarkoitan sitä, että taloa ei erota nykyaikaisesta pakettitalosta.
-Pesutilat haluaisin varmaan itse remontoida, tai sitten pitäisi olla myyjällä tarkat dokumentit kuvineen, että miten on tehty.[/QUOTE]

Lisäksi asumiskuntoinen ullakko/vinttihuone, lämmin kuisti/veranta, oma kaivo, ulkorakennukset/vajat, viistot katot yläkerrassa, vanhat omenapuut ja herukkapensaat pihapiirissä, sieni- ja marjametsät lähellä ovat plussaa.

Yhteistyössä