Jos olisitte avustajana 6v autistiselle lapselle,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
tuntuisiko tympeältä käydä tämän kanssa huvipuistossa useaan kertaan kesän aikana?

Tytölle kun myönnettiin nyt tuo vapaa-ajan avustaja 15h/kk niin mietittiin jos ostettaisiin tälle kausikortti gröna lundiin, ideana että hänen kanssaan voisi tuolla käydä vanhempien lisäksi myös tämä avustaja. Reissut tietty menee tytön ehdoilla eli jatkuvaa valvontaa ja toisinaan voi joutua lähtemään pois suunniteltua aiemmin.

Alkaisiko siinä pian huvipuisto maistua puulta?

Voisihan se välillä maistua puultakin, mutta työtäänhän se avustaja tekee. Uskoisin etta voisi kuitenkin olla useimmiten mukavaa, jos avustaja muuten pitää työstään.

Työtähän se toki on mutta toisaalta haluaisi pitää työnkin jotenkin mielekkäänä. Lapsi kun kuitenkin on vähän tuommoinen vähän haastavampi tapaus... Toisaalta jos sen kortin ostaa ja lapsi (tänäkin vuonna) tuolla viihtyy niin samalla haluaisi tätä mahdollisuutta hyödynnettävän.

Jos lapsi viihtyy luulisi avustajankin viihtyvän. Helpompaahan se on lapsen kanssa puuhailla niitä mieluisia juttuja.

Jos lapsi olisi helppo ette varmaan olisi avustajaa saanut. Itse ostaisin kortin, jos uskoisin se olevan lapselle mieluinen. Toivottavasti saatte hyvän avustajan :)

Jos lapsi viihtyy luulisi avustajankin viihtyvän. Helpompaahan se on lapsen kanssa puuhailla niitä mieluisia juttuja.

Jos lapsi olisi helppo ette varmaan olisi avustajaa saanut. Itse ostaisin kortin, jos uskoisin se olevan lapselle mieluinen. Toivottavasti saatte hyvän avustajan :)

Jep. :) Ainakin aiempina vuosina tyttö on tuolla viihtynyt, tosin silloin käyty vaan sen 1-2 kertaa kesässä. Tyttö on sellainen jatkuvaa ohjausta ja toimintaa vaativa tapaus ja kieltämättä on helpompi käydä jossain hänelle mieluisassa paikassa kuten uimassa ja sisäleikkipuistoissa yms, varmaan huvipuistossakin.

Avustaja aloittaa sunnuntaina uimareissun merkeissä. Itse en häntä tunne mutta on miehen entinen työkaveri ja miehen mukaan tuntuisi loistavalta tyypiltä hommaan, on itsekin innstunut. :) Toivottavasti alkaa sujua mukavasti!

Ei siellä on varmasti enemmän äksöniä ja näkemistä, kun perus leikkipuistossa ja jos uimassakin käy useasti niin sekin alkaa tuntua puulta, niin tuommonen vaihtelu eri aktiviteettien kanssa ois varmasti vaan mukavaa. Kysy vielä avustajalta itseltään mielipidettä asiasta.

Minua pyörryttää melkein kaikissa laitteissa, minulle ei sopisi. Joku muu nauttisi.

Onko pelko, että lapsi jumiutui huvipuistoajatukseen eikä suostu tekemään avustajan kanssa tekemään muuta. Silloin ollaan hankaluuksilta. Etä huvipuiston meteli, tekeekö se lapsesta rauhattomaksi vai vaikuttaako se millään lailla? Onko pelkoa, että lapsi katoaa tai karkaa huvipuistossa? Millä kulkevat hvuipuistoon, tuleeko matkoista rankkoja vai ovatko ne vaan hyvää siedätyshoitoa ( hauskan odottamista, paluumatkalla väsymyksen sietämistä ) ?

Tuosta mielekkyydestä, kyllä huvipuistossa voi samalla harjoitella montaa hyödyllistä taitoa ; ) esim jonottamista, vieraassa vessassa käyntiä, metelin ja hälyn sietämistä, erilaisten eväiden syömistä....

[QUOTE="Vieras";26268612]Minua pyörryttää melkein kaikissa laitteissa, minulle ei sopisi. Joku muu nauttisi.

Onko pelko, että lapsi jumiutui huvipuistoajatukseen eikä suostu tekemään avustajan kanssa tekemään muuta. Silloin ollaan hankaluuksilta. Etä huvipuiston meteli, tekeekö se lapsesta rauhattomaksi vai vaikuttaako se millään lailla? Onko pelkoa, että lapsi katoaa tai karkaa huvipuistossa? Millä kulkevat hvuipuistoon, tuleeko matkoista rankkoja vai ovatko ne vaan hyvää siedätyshoitoa ( hauskan odottamista, paluumatkalla väsymyksen sietämistä ) ?[/QUOTE]

Toki tuo täytyy ottaa huomioon että miten avustaja itse sietää noita laitteita. :D

Matkat tuonne on tunnelbanalla ja lautalla, niillä on liikuttu paljon aiemminkin eli ei uusi juttu mutta toki vaatii sitä viihdytystä ja lapsen ohjasmista johonkin järkevään ettei tämä ala häiritä muita matkustajia.

Jumiutumiseen yhteen laitteeseen en usko, varmaan löytyy useita mistä tykkää mutta toki voi haluta jotain lempijuttua moneen kertaan.

Karkailu on aina riski tuon kohdalla. On mietitty jotain paitaa tai liiviä mihin saa selkeästi puhelinnumeron näkyviin.

Tarkoitin tuolla jumittumisella sitä, että haluatte varmaan myöhemmin käyttää avustajapalveluja muuhunkin asiaan kuin huvipuistokäynteihin. Tuleeko silloin harmia, jos avustaja saattaa lapsen terapiaan tai hammaslääkäriin tai menevät kirjastoon?

Ei tuntuisi, mutta viihtyykö autistinen lapsenne huvipuistossa? Miehelläni on autistinen poika, joka ei kestä olla yhtään esim Särkänniemessä sen melun ja väriloisteen vuoksi. Alkaa pitelemään korviaan ja "mölyämään". Toki lapsia on erilaisia =)

[QUOTE="Vieras";26268945]Tarkoitin tuolla jumittumisella sitä, että haluatte varmaan myöhemmin käyttää avustajapalveluja muuhunkin asiaan kuin huvipuistokäynteihin. Tuleeko silloin harmia, jos avustaja saattaa lapsen terapiaan tai hammaslääkäriin tai menevät kirjastoon?[/QUOTE]

Ei tuo joka kerta huvipuistoreissuja olisi, mutta kuitenkin useamman kerran tässä kesän aikana. Varmaan käyvät myös uimassa, leikkipuistoissa yms.

En usko että itselleni avustajan työ useampaan kertaan huvipuistossa puulta alkaisi maistua. En usko että tarkoitit avustettavaa. Haastavuutta työhön toisi muut asiat kuin se missä ollaan tai missä käydään. Avustettavan kannalta toki ajattelen että joillakin kerroilla (alusta asti) on muuta tekemistä kuin huvipuistoa. Jos joku kerta ohjelmassa onkin muuta ei synny pettymystä/"leimaantumista" "tämän ihmisen kanssa mennään aina huvipuistoon, miksi ei nyt/en halua lähteä memme kuitenkin taas huvipuistoon".

Kauanko huvipuistoreissu minimissään kestäisi ? Edestakaiset matkat ja huvipuistossa 2-3 t. Oliskos teillä avustajalle tuntimäärä vai kertamäärä. Jos tuntimäärä, käyttäisin ehkä itse mieluiten monta lyhyttä kertaa kuin yhden monen tunnin kerran.

Yhteistyössä