Jos on opiskelija ja saa toimeentulotukea, vaatiiko sos.toimisto kesätyöpaikan hakemista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
mulla se tilanne, että joutuisin sitten maksamaan kaikkien lasten hoitomaksut, vuokran jne, eli minun ei opiskelijana kannata mennä kesätöihin, kun koululaisenkin joutuisin laittamaan päiväkotiin hoitoon, tämä olisi hänelle varmaan tosi iso kolaus. Vaatiiko siis sos toimisto että haen kesätöitä, vai saanko toimeentulotukea kesän ajalta ihan normaalisti?

Miten opiskelija voi saada toimeentulotukea? Kun eikö ensiksi täydy ottaa opintolainaa jne, sitten vasta EHKÄ saisi toimeentulotukea? En kyllä ole varma, mutta näin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Miten opiskelija voi saada toimeentulotukea? Kun eikö ensiksi täydy ottaa opintolainaa jne, sitten vasta EHKÄ saisi toimeentulotukea? En kyllä ole varma, mutta näin olen ymmärtänyt.

Ap:lla on lapsia. Toki se vaikuttaa asiaan ja riippuu perheen tuloista.

Haluaisinkin mennä töihin, mutta en saa mistään niin hyvää palkkaa, että se kattaisi kaiken :(
eikä meidän kunnassa juuri noita paikkoja ole, lasten hoito on isoin ongelma, nyt kun olen opiskelija, saavat ilmaisen hoidon. Jos menen töihin, saan vähemmän rahaa kaikkien kulujen jälkeen mitä nyt saan.. Koululaisen hoito oikeastaan se isoin ongelma, ei halua tarhaan ja mitään muuta paikkaa ei ole. Onko ihan ammattikouluissa jotain kesäkursseja joilla saisin kuitenkin tuon opintotuen kesäajalta?

no se on vähän eri asia mennä töihin kun on kunnon ammatti, kuin että menisin nyt kesätöihin ihan ilman ammattia, poimimaan jotain mansikoita 6 euron tuntipalkalla, näistäkin lähin paikka on niin kaukana että bussilla pitää joka päivä mennä. Enkä mitään mll hoitajaakaan viitsi kotiin pyytää kun se maksaa enemmän kuin mitä saisin mistään työstä tunnissa vailla ammattia. Kun valmistun, palkkani on hieman eri luokkaa

ja toiseksi, minulla on raskasta koulussa ja tarvitsen myös lomaa

mutta siis asiaan??? Vaatiiko sossu että hakee jotain työpaikkaa? Opintotuenhan menetän kesäajalta. Saisinkohan työmarkkinatukea jos menisin harjoitteluun muutamana päivänä viikossa? Automaattisesti en sitä saa kun en ole tarpeeksi vanha, työssäoloehto ei täyty jne.. mutta parille päivälle saattaisin saada hoitajan

Töihin vaan. Musta on naurettavaa ja typerää elää yhteiskunnan tuilla että "saa lomailla kun koulussa on raskasta". On se työntekokin raskasta eikä mitään reilun 2kuukauden ilmaisia palkallisia lomia saa. 4 viikkoa toki, mutta sen eteen on raadettu koko vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Raskasta koulussa...Et varmaan ole ainoa?? Kyllä se loma aika monelle muullekin kelpaisi,eikä vain sulle! :) Olen ollut minäkin opiskeluaikana 6 eurolla siivoamassa..

Mulla onkin fyysisesti raskasta koulussa, en ole lukemassa miksikään tradenomiksi.
Miksi mä menisin 6 eurolla töihin kun saan kotona ollessa enemmän ja koululaisen ei tarvitse tarhaan enää mennä kun kerran on sieltä pois päässyt

Tuota noin... ihan pienillä tuloilla ei kunnallisesta päivähoitopaikasta perita maksua ollenkaan. Jos esim. 3 lasta, vasta yli 1700 euron tuloista menee hoitomaksua, ja sitäkään ei kuin muutama kymppi...

Opiskelijan tulee hakea kesäksi töitä, saat työkkäristä todistuksen että olet hakenut. Itse ymmärsin viime kesänä työkkärin tätin puheista että vaikka he jotain tarjoavat, ei ole töihin pakko mennä. Se todistus on siitä että olet hakenut. Ja sitten sen todistuksen toimitat sossulle kun haet tt-tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja just just:
Töihin vaan. Musta on naurettavaa ja typerää elää yhteiskunnan tuilla että "saa lomailla kun koulussa on raskasta". On se työntekokin raskasta eikä mitään reilun 2kuukauden ilmaisia palkallisia lomia saa. 4 viikkoa toki, mutta sen eteen on raadettu koko vuosi.

heh, ja saat vissiin hieman enemmän rahaa kuussa mitä minä sossun luukulla....

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Opiskelijan tulee hakea kesäksi töitä, saat työkkäristä todistuksen että olet hakenut. Itse ymmärsin viime kesänä työkkärin tätin puheista että vaikka he jotain tarjoavat, ei ole töihin pakko mennä. Se todistus on siitä että olet hakenut. Ja sitten sen todistuksen toimitat sossulle kun haet tt-tukea.

eli työkkäriin mars mars ennen kesää, kyllä töihin menen jos paikan saan ja joku suostuu tulla hoitamaan lapsia meille, tarhaan en tuota koululaista raaski laittaa, kiusataan vähän koulussa ja siitä riemu vasta repeisikin jos joku luokkakaveri näkisi hänet tarhassa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

eli työkkäriin mars mars ennen kesää, kyllä töihin menen jos paikan saan ja joku suostuu tulla hoitamaan lapsia meille, tarhaan en tuota koululaista raaski laittaa, kiusataan vähän koulussa ja siitä riemu vasta repeisikin jos joku luokkakaveri näkisi hänet tarhassa

Näinpä. Ymmärrän kyllä opiskelevana äitinä erittäin hyvin tilanteesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin meidän työssäkäyvien koululaiset, siis jo ekan luokan jälkeen, joutuvat olemaan yksin 6 vkoa siitä 10 viikon lomastaan. Vain 4 vkoa onnistuu normi-yh saamaan lomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jilo:
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:

Ap:lla on lapsia. Toki se vaikuttaa asiaan ja riippuu perheen tuloista.

Aha, ok. Itse kun aikoinani opiskelin, niin lapsia ei vielä ollut, ja silloin neuvottiin, että opintotuesta on hankkiuduttava mahdollisimman nopeasti eroon, koska se sulkee kaikkien muiden tukien ulkopuolelle. :)

Yhteistyössä