Jos on rahasta tiukkaa, niin miksi ei oteta vastaa lapselle esim. luistimia jotka sopisi vasta ensi talvena jne jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmetyyppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmetyyppi

Vieras
On ollut useitakin tapauksia..
Työkaveri, joka on vapaa-ajallakin kaverini valittelee usein, kun on niin tiukkaa. Ovat juuri rakentamassa omakotitaloa ja edellinen asunto myymättä. Valittelee usein, kun on niin tiukkaa ja nyt joutuu ruuastakin jo tinkiä. Ei ole varaa ostaa lapselle esim. kaupasta kenkiä, vaan etsii kirpparilta.
Poika on siinä iässä, että alkaa ehkä ensi vuonn harjoitella luistelua. Tänä talvena eivät luistele, kun ei ole löytänyt sopivia luistimia kirpparilta ja saa jäädä kuulemma ensi vuoteen, kun ei ole varaa kaupasta hakea.
Mä olisin antanut oman poikani uudenveroiset luistimet ilmaiseksi tuolle työkaverin pojalle, mutta ei ota vastaa, koska "ne on vielä liian isot. Sopisi vasta ensi talvena"... No olisipa ollut ensi vuodeksi ilmaiseksi luistimet??

Toinen tuttu, joka on ollut jo vuosia totaalisen PA ja tilanne jatkuu varmaan vielä tästäkin.
Otti multa tyttöjen vaatteita, jotka sopivat nyt ja harmitteli, kun moni niin kiva ulkoiluvaate sopisi vasta ensi vuonna. Sanoin, että voihan sen laittaa komeroon säilöön ja ottaa ensi vuonna käyttöön.
Oli ihan ihmeissää "Siis miksi mä liian ison vaatteen ottaisin?" Oli ihan hoo-moilasena, eikä ymmärtänyt pointtiani yhtään, miksi ottaa iso vaate? Siis täh? Sehän menee vasta ensi vuonna??

Samalla tyypillä joka vuosi tilanne, ettei ole varaa ulkovaatteisiin.

Juu ei itsekään tajua tuollaista. Meilläkin ollut tosi tiukkaa jo monta vuotta (työttömyyttä ja päätoimista opiskelua), ja kyllä minä olen esimerkiksi ostanut kirpputoreilta ja alennusmyynneistä isompiakin vaatteita odottamaan. Meillä kyllä ollut aina varaa ostaa uutena kengät, ulkovaatteet, luistimet ym. mutta sisävaatteita ja varsinkin kun lapsi oli pienempi niin ulkopukuja ostin kirpputorilta kun sellaisen löysin. Tälläkin hetkellä joitain vaatteita ollut odottamassa jo syksystä asti ensi kevättä/kesää.

Mutta voi olla, että nämä ihmiset ovat sellaisia, että haluavat aina juuri sen kesän/talven muotiväreillä jne. olevia vaatteita. Eivät siis halua edellisen talvenmallistoa. Meidän tuttavapiirissä yksi joka ei suostu ottamaan lapselleen mitään muuta kuin merkkivaatteita ja täysin uusia.

...säilytystiloja. Itse olen kyllä hankkinut kirppikseltä vaatteita jotka menevät lapselle vasta monen vuoden päästä.Mutta meillä onkin iso varasto (ja se alkaa olla kohta täynnä lastenvaatteita...) ;-)

No meillä on tiukkaa, kun opiskellaan molemmat. Jos ilmaiseksi/edullisesti saisin jotakin lapsille ensi talveksi, tai vaikka sitä seuraavaksi talveksi, niin kyllä mä repisin säilytystilat vaikka mistä siinä tapauksessa.

Siksi niillä varmaan onkin rahasta tiukkaa, kun ei ole yhtään taloudellista ajattelukykyä. Sama juttu varmaan sillä, joka valitti, ettei meinaa pärjätä 100 000 e/v tuloilla.

Meillä ei ole taloudellisia murheita, mutta silti minulle on itsestään selvää ostaa alennusmyynneistä lapsille valmiiksi jo seuraavan vuoden vaatteet. Otan myös vastaan kaikki meille tarjotut käytetyt harrastusvälineet ja vaatteet. Ja kirppiksiltäkin ostetaan paljon.

Yhteistyössä