Jos on sairaslomalla yhdestä syystä pitkään ja jää kohta toisesta syystä uudestaan, (sairaspväraha ja palkka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päänsärky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päänsärky

Vieras
Olen raskaana ja olen ollut pidemmän aikaa sairaslomalla jatkuvan (homonaalisen) päänsäryn vuoksi. Sairaslomat viikon-kahden pätkissä ja välissä olen yrittänyt töitä aina muutaman päivän, todetakseni että ei onnistu. Kohta yhteensä pari kuukautta saikkuilua takana.

Saan vielä sairaslomalta palkkkaa mutta mietin että koska putoan sairaspäivärahan piiriin? Entä jos päänsärky vihdoin kohta loppuu ja palaan töihin (rv16 alkoi juuri), mutta esim selkä alkaa oireilla tai supistella tai mitä vaan muuta myöhemmin? Alkaako laskenta ns alusta ja saan edelleen palkkaa vai pitääkö pelätä että kohta on edessä sairaspäiväraha? Kun eikös työnantaja maksa jotain 60pvää palkkaa kunnes putoaa sairaspvärahalle tms. Kvtes käytössä ja hoitsuna työskentelen.

Töissä haluaisin olla koska vaikuttaa niin suuresti tukiin sitten kun olen vauvan kanssa kotona, mutta kaikkeen on hyvä varautua.

Osasin näemmä itsekin lukea kvtessiä ja sieltä löytyikin näin:

"Viranhaltijalla/työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana oikeus
saada sairausloman ajalta
1 varsinainen palkkansa 60 kalenteripäivän ajalta
2 sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkastaan 120 kalenteripäivän ajalta "

Viikko on siis varmaan 7kalenteripäivää eli n. 2kk täysi palkka jonka jälkeen 4kk 2/3 palkasta.

Ehkä ens kerralla selvitän tarkemmin itse enkä kysy samantien palstalta. :)

Minusta se on niin, että kalenterivuoden aikana tuo 60 päivää, ja viikonloput ym. tietty mukana, jos lääkäri ne kirjoittanut (ja sinulla lienee myös ma-pe ulkopuolella työajat). Eli sen jälkeen putoat kelan rahalle äitiyslomaan ym. asti. Jos haet vanhempainrahaa ym. viimeisen 6 kk tulojen mukaan, tällä on vaikutusta siihen, muutoin ei (koska ne haetaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan).

Yhteistyössä