Jos sairastuu kesken yö-vuoron?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johwah93--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johwah93--

Vieras
Jos yö vuorossa on 2 työntekijää (hoitoala), ja toinen sairastuu pahasti kesken yö-vuoron, niin mitenhän tollaisessa tilanteessa tulis menetellä?

Ketään sijaista ei kyllä keskellä yötä varmaan saa tulemaan paikalle, ja toinen hoitaja ei millään pärjää yksin. Esim. ei saa nostettua/käännettyä potilasta, eikä turvallisuus syistäkään saa jäädä yksin työpaikalle.

Oletetaan että toinen hoitaja tosiaan saa esim. pahan allergia kohtauksen yms. Ei siis mikään pikku flunssa tai vatsakipu.

Onko työnantajalla oikeutta irtisanoa työntekijää jos pakosta joutuu lähtemään, esim ambulanssilla? Tuskin on. Entäs, kun toista ei saa jättää yksin, onko työnantajan tällaisissa tilanteissa itse tultava paikalle sijaistamaan?

Miten toimisit tällaisessa tilanteessa itse?

Tuntematta hoitoalaa sen kummemmin, uskoisin heillä olevan ainakin joku ns. varallaolija.

Ja ainakaan työnantaja ei todellakaan voi irtisanoa, jos työntekijä joutuu lanssilla lähtemään sairaalaan...

Jos itse joutuisin ko. tilanteeseen, auttaisin työkaveria saamaan hoitoa, jos hänellä on tosi akuutti hätä. Sitten varmistaisin, että hoidettavillani tms. on kaikki hyvin ja hoitaisin asiat siten kuntoon, että voisin alkaa hankkia apuvoimia paikalle.

No ei kyllä hoitoalan kaikissa paikoissa ole mitään varallaoloa. Esim kaupungin pitkäpuolella ei todellakaan ole.

Itse työskentelen operatiivisella osastolla ja meillä alakerran leikkaussalihoitajat päivystävät. Jos kolmesta yököstä joku sairastuisi, niin päivystävän leikkaussalihoitajan voi soittaa kotoa osastolle, olettaen tietenkin, ettei alakerrassa ole meneillään päivystysleikkausta.

Yhteistyössä