Jos sinulla on lapset samaa sukupuolta, niin mitä ihmettä olet ostanut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tokan odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tokan odottaja

Vieras
nuoremmalle synttäri-, nimppari- ja joululahjoiksi?

Meillä on tulossa samaa sukupuolta oleva tenava mitä on ekakin. Mietin tuota jo nyt. Kun isommalta jää pienemmälle iso satsi erilaisia leluja, erilaisia kirjoja, lautapelejä, vaatteita, talviurheiluvälineitä ( luistimet ja sukset ), pienempi polkupyörä jne jne....

Mutta eihän pientäkään tietenkään voi lahjatta jättää, sen tiedän. Toisaalta tuntuu turhalta ostaa mitään uutta tavaraa ja vaatetta, kun isommalta jää paljon tavaraa ja vaatetta pienemmän käyttöön.

No eipä sitä nyt esikoiselle kaikkia ostettu. Jos eka sai vaikka muumitalon niin toiselle on ostettu muumilaiva. Luistimet on saanut ostaa ihan omat, jalka on eri kokonen ja samaten monot.

Meillä on 3 lasta putkeen samaa sukupuolta ja aina olen jotakin ostettavaa keksinyt. Ja mulla on tapana joulunakin lahjoa lapsia hyvin runsailla pakettimäärillä, eli olen kaikkea kivaa keksinyt yllinkyllin.

Reilu vuosi sitten tuli legolta prinsessa-sarja myyntiin, joten siinä oli sitten useampikin lego-paketti, jota meiltä ei vielä löytynyt. Viime jouluna myyntiin ilmestyi Ariel-sarjaa, jotka myös sitten pukinkonttiin/synttärilahjoiksi ilmestyi. Osa keskimmäiselle, osa nuorimmalle. Vanhin tyttö sai muutama vuosi sitten Belvilleä ja nyt sitä uudempaa sarjaa, jonka nimeä en muista.

Kirjoja ja pelejä tulee koko ajan uusia, kaikki vaatteet ei säily isommalta pienemmälle. Isompi voi tykätä nukeista, pienempi autoista, vaikka samaa sukupuolta ovatkin jne.

On se kuitenkin kiva joskus saada myös ihan omia vaatteita eikä aina veljeltä perittyjä. Ja mitä suuremmaksi kasvaa, niin sitä tehokkaammin se vanhempi lapsi saa kulutettua loppuun vaatteet. Onko teillä syntymässä lapset samana vuodenaikana? Meillä ainakin eka syntyi toukokuussa ja toinen marraskuussa, eli kyllä siinä sai aika paljon ostaa myös ihan uutta. Kerran ensimmäiseltä jäi pieniä kokoja vain kevyttä kesävaatetta ja toinen tarvitsi heti paksua talvivaatetta.

Eiköhän sitten lapsen kasvaessa huomaa, että kyllä keksit sille toisellekin lahjoja.

Niin pieni lapsi, joka ei ole näyttänyt/kertonut sinulle mistä juuri hän tykkää ei myöskään vielä ymmärrä lahjojen määrästä ja hinnasta paljon mitään :) Ota siis ihan rauhassa!

Ehkä sille isommalle ei tarvitse jatkossa haalia ihan kaikkea mammonaa kun on se pienempikin lellittävänä :)

Meillä 4 poikaa ikähaarukka 7-0 ja kyllä mä kaikille olen keksinyt omat lahjat. Joka vuosi tulee jotain uutta lelua, levyä, peliä, kirjoja, jota ei voi isoveljen varastossa olla. Yks tykkää autoista ja Puuha-Petestä, toinen askartelusta ja kirjoista sekä peleistä, vanhin on legofani...
Pienille sitä paitsi kelpaa ihan vanhakin tavara kaapista kun ei ole sillä leikkinyt niin sehän on kuin uusi :)

Mua harmittaa, kun mun isolla ikäerolla syntynyt pikkusisko sai mun satukirjat mun jälkeen, ja en saanut niistä rakkaimpia nyt aikuisena omille lapsilleni, koska ne oli myös siskon lemppareita. Aion siis ostaa kaikille lapsilleni kirjoja ja nimikoida ne, vaikka tietysti osa saa jääd ihan yhteisiksi. Mulle kirjat on aina olleet tärkeitä.

Meillä nuorimmainen on vasta vauva, mutta varmasti löydän hänellekin lahjoja. En ole vanhemmallekaan koskaan ostanut mitään isoja tavaravuoria, niin ei ole paineita hankkia sellaisia pienemmällekään.

Jos asia häiritsee kovasti, voit laittaa isomman vaatteet ja lelut kirpputorille myyntiin tai lahjoittaa eteenpäin, ja ostaa sitten pienemmälle ihan uudet vaatteet ja lelut. Ymmärrän kyllä pointin. Vähän saman asian kanssa vaivasin päätäni ennen kun tajusin, ettei ole mikään pakko antaa niitä isomman tavaroita juuri sille omalle kuopukselle, ne voi jakaa myös eteenpäin.

Meillä on 5 poikaa ja ei oo kyllä tuollaista ongelmaa ollut. Toisaalta jossain vaiheessa piti sit samaa lelua olla se 2 tai 3 kun muuten olis ollu yhtä tappelua. Toisaalta meillä niitä leluja ei sit joka välissä ostella. Ja todellakin jokaisella lapsella ollu vähän erit ne kaikista mieluisimmat jutut.

Jokavuosi tulee markkinoille jotain uutta ja kivaa lelua ym, joten molemmat saavat ongelmitta kaikkea uutta tarvittaessa. vanhemmasta päästä ja ehyitä annan eteenpäin.

Yhteistyössä