Jos synnytys käynnistetään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla sekä luomu että käynnistetty synnytys takana ja sanoisin, että ei käynnistyksessä ole sen kovemmat kivut mutta alkaa jo niillä kovilla kivuilla heti samantien. Vaara on myös että kroppa ei pysy mukana käynnistyksessä ja synnytys uhkaa sen takia pitkittyä.

Mulla on ainoastaan yksi käynnistys takana joten ei oloe vertailukohdetta. Sen voin sanoa että miulle ne supsitukset meni nollasta sataan ihan parilla supistuksella joten kipiää teki.... Mutta tekeehän synnytys muutenkin.

Voipi muuten olla että eri käynnitystavoilla tuntuu erille, mulla oli oksitosiinitippa suoraan suoneen. Kenties kalvojenpuhkasulla synnytys "Käynnistyy luonnollisemmin" ja pillerilläkin voi tulla ihan eri fiilikset.

Ja jos kivut yltyy niin lääkitystä on tarjolla. Multa kysyttiin jo ennekuin oksitosiinitippa oli kiinni että mitä haluan kivunlievitykseen. Oli ihan hyvä että vehkeet oli valmiina kun kivut hyökyi niskaan...

Mulla oli käynnistetty synnytys rajumpi ja kipeämpi kuin spontaanisti alkanut, mutta kaverilla taas aivan päinvastoin. Lienee yksilöllistä, ja varmaan kohdunsuun lähtötilannekin vaikuttaa.

Minulla on vain takanani yksi synnytys, joka käynnistettiin pillereillä (kolmannella lähti käyntiin). Kun supistuksia alkoi tulla, ne oli aika kivuliaita ja säännöllisiä heti, ei alkanut pikkuhiljaa (mutta kivulialta saattoi myös tuntua sen takia, kun koko raskausaikana minua ei supistanut lainkaan). Mutta minun mielestä supistukset oli ihan siedettäviä, ei todellakaan liian tuskasia (kestin niitä 4h ilman puudusta, synnytys kesti 9h). Jälkeen päin, kun ajattelen sitä kuinka pelkäsin käynnistystä ja sen luulemaani lisätuskaa...pelkäsin turhaan =) Eli jos käynnistetty synnytys sattuu enemmän, niin spontaanisti käynnistynyt ei tuntuisi minusta miltään :) Varmasti yksilöllistä kaikki, mutta onhan se kiva kuulla kokemuksia muiltakin...

KYllä kivut on joka synnytyksessä kovat loppua kohden mutta käynnistettäessä ne ikäänkuin yllättää heti kovuudellaan. Mulla kolmannen lapsen synnytystä nopeutettiin oksitosiinillä,kivut tuli heti koviksi mutta toisaalta synnytys sitten eteni tosi nopeasti. Ja kun sain puudutuksen,kivut oli ihan siedettäviä. Ei ollenkaan huono kokemus.

Mulla on kokemusta yhdestä tipalla käynnistetystä ja kahdesta normaalisynnytyksestä. Ja ihan kuin puhutaisiin eri tekemisistä. Käynnistys edellyttää myös enemmän seurantaa (=paikallaan oploa) mikä ei ole välttämättä eduksi synnytyksen edistymiselle.
Normaalit synnytykset ovat menneet ilman mitään kivunlievityksiä. Käynnistettyyn ei auttanut mikään kipulääke ja kaupan päälle sain kolmannen asteen repeämät. Toipuminen synnytyksestä kesti käynnitetyssä synnytyksessä useita kuukausia.

Käynnistys tapahtui mulla pillerillä. Kätilö sanoi, että voi kestää parikin päivää, mutta meillä neiti päätti rynnistää samana päivänä maailmaan. supparit alkoi heti kovina ( en ole kipuherkkää tyyppiä...) ja ne yllätti rajuudellaan. koko synnytys tapahtui niin äkkiä, että ei siitä alusta itse synnytykseen jäänyt yhtään "lepo vaihetta" . eli vauva syntyi n.5h päästä kun pilleri laitettiin =)
toisaalta kyllä sen kivun kestää! ..kun on pakko ja en tiiä millasta on synnyttää ilman käynnistystä.
...en tiiä...synnytys ok ja avautuminen ok..mutta sitten istukka ei päättänyt syntyä mukana, joten sitä sitten runnottiin 40min ja se oli pahinta kaikesta!!!!! onneks saatiin ulos ilman leikkausta, mutta siinä oli tavallaan kaksi synnytystä putkeen. voimat oli niin pois! ja verta meni paljon.
nyt sitä jo miettii että vois kai sitä synnyttää uudelleenkin...eli kyllä sen unohtaa pian! :D

Yhteistyössä