Jos teen abortin, saako mies ikinä tietää siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Ajatteles jos jokin meneekin vikaan ja sulta poistetaan koko kohtu.

Ja sitä papaitsi, kaavinta voi aiheuuttaa arpikudosta mikä voi vaikeuttaa myöhempiä raskautumisia.

Siitä puhumattakaan, että noissa on aina pieni riski että...

(enhän syyllistänyt yhtään?)

:headwall: Mikä sun ongelmas on?

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta ihmettelijä:

Ja sitä papaitsi, kaavinta voi aiheuuttaa arpikudosta mikä voi vaikeuttaa myöhempiä raskautumisia.

No jestas sentään, onhan noi kaikki mahdollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta ihmettelijä:

Aika harvoin ruusa sanoo mitään tommosta. Ihan oikeesti asia on niin, että tohon liittyy paljon riskejä ja kannattaa punnita tarkasti.

Nykyään keskeytys on sen verran turvallista, että se ei juurikaan vaikuta terveydellisesti, mutta taas sitten henkinen puoli on täysin eri asia. Turha pelotella.

Sanonpa nyt suoraan, että jos ei voi ehkäsystä huolehtia, nii vika on sillon korvien välissä. Joskus pistää vihaksi ihmiset, jotka ei viitsi huolehtia ehkäsystä.

Mun mielestä tollasen pitäminen salaisuutena on julmaa sitä toista osapuolta kohtaan. Ja sit jos/kun se tulee ilmi, voi syntyä iso sotku.

Muoks. Hups, olikohan tää nyt moraalisaarna? Mut mä kyllä en oikeastaan usko, että toi pysyy salaisuutena. Vahingossa tulee ilmi jossain yhteydessä...

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Nykyään keskeytys on sen verran turvallista, että se ei juurikaan vaikuta terveydellisesti, mutta taas sitten henkinen puoli on täysin eri asia. Turha pelotella.

Sanonpa nyt suoraan, että jos ei voi ehkäsystä huolehtia, nii vika on sillon korvien välissä. Joskus pistää vihaksi ihmiset, jotka ei viitsi huolehtia ehkäsystä.

Olenko kertonut sulle ehkäisyasioista tai ehkäisemättömyydestä? En.
Olenko kertonut teille taustoja elämästäni, nykyisestä suhteesta, nykytilanteesta`? En.

Mutta sen sanon, että koskaan aiemmin en ole aborttia tehnyt, tämä tuleva on ensimmäinen ja toivon mukaan viimeinen.
Minä olen väärä kohde moraalisaarnoille, säästäkää ne niille, joka oikeasti niitä tarvitsevat.

tähän kommentoin sen verran, että vaikka huolehtisi ehkäisystä niin se voi silti pettää! mun serkulle kävi niin pari vuotta sitten, että kondomi meni rikki, jonka jälkeen serkku kävi ostamassa jälkiehkäisytabletit. Hän otti nekin ajallaan ja oikein, mutta silti se pieni lapsi vain halusi päästä maailmaan ja raskaanahan serkku oli. nyt ihana pari vuotias poikalapsi hällä :)

eli tollaset "oma vika, huolehtisit ehkäisystä" jutut ei vaan toimi. MIKÄÄN ehkäisy ei ole 100%, ei edes pillerit.

keskeytykseen tarviit 2 lääkärin suostumuksen. ensin terveyskeskuslääkärille ja labraan. sieltä sit lähete gyn.polille sairaalaan. sieltä pillerit. täällä ainakin keskeytys tehdään pillereilläkiin niin oltava päivä sairaalassa

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Olenko kertonut sulle ehkäisyasioista tai ehkäisemättömyydestä? En.
Olenko kertonut teille taustoja elämästäni, nykyisestä suhteesta, nykytilanteesta`? En.

Mutta sen sanon, että koskaan aiemmin en ole aborttia tehnyt, tämä tuleva on ensimmäinen ja toivon mukaan viimeinen.
Minä olen väärä kohde moraalisaarnoille, säästäkää ne niille, joka oikeasti niitä tarvitsevat.

Anteeksi!
Et ole kertonu. En sitä moraalisaarnaksi tarkottanu. Se vain joskus tuntuu pahalle, kun itse on yrittäny raskautta, jotku tulee raskaaksi tuosta noin vain. (Luin tuota 16v raskaana juttua samaan aikaan...)
Olenhan mä kyllä raskaana itsekin tällä hetkellä :whistle:

Ehkä sun kannattis kuitenkin kertoa miehelle rehellisesti? Kertoa miltä susta itsestäs tuntuu, sanoa ettet haluais lasta tähän tilanteeseen.
Luottamus ja rehellisyys on niitä asioita, mitkä ovat suhteen perusta.

Minä jätin kertomatta; keskeytys tehtiin rv 7 ja sairaalassaoloajan väitin olleeni kaverin luona kylässä, ja kotiin tulleen sairaalalaskun tuhosin heti kun oli luukusta kolahtanut ja olin sen maksanut. Parin vuoden päästä yritettiin tosissaan raskautta, joka meni kesken ja silloin paljastin mieltä pitkään painaneen asian. Mies loukkaantui kovasti kun en ollut häneen luottanut ja kertonut asiasta, olisi ollut tukena, ja lopulta meille tuli tästä ero.

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut kertoa, mutta jos itse tosissaan olet sitä mieltä että et halua kertoa niin muista hankkia sit jostain muualta tukea ja apua ettei asia ala myöhemmin vaivaamaan, sillä jos et nyt puhu niin sunkin varmaan kannattaa oikeasti vaieta asiasta loppuiäksi. Tsemppiä vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
eiks neuvolakortissa näy keskeytykset tai siis näkyykin

Näkyy, jos kertoo. Sairaalassa on vaitiolovelvollisuus, samoin neuvolassa on vaitiolovelvollisuus. Miehes ei saa tietää, jos et itse kerro. Toki riippuen siitä miten keskeytys suoritetaan, niin sulla pitää olla saattaja etkä saa olla yksin 24 tuntiin.

No näkyyhän se neuvolakortissa joka tapauksessa, vaikka olisi kuinka vaitiolovelvollisuus!

Kyllä se näkyy kaikista esim. synnytyskertomuksesta. Ja esim. niistä papereista missä meidän vastasyntynyttä on hoidettu laitoksella, kun tulehdusarvot olivat kohollaan, myös niihin oli käyty läpi tätä edellistä tapausta. Ja musta tosiaan olisi hyvä pohja suhteelle, että kertoisit ihan rehellisesti miten on päässyt käymään. Ja yhdessä pohditte asiaa, mutta sun päätöksesihän se kuitenkin viime kädessä on.

Mies on tämän lapsen toinen vanhempi, vaikkei se hänen kohdussaan kasvakaan.

Mikä oikeus sinulla on olla kertomatta hänelle?
Eikö se olisi vähän sama asia, kuin että sinulle tehtäisiin abortti sairaalassa, kertomatta sinulle laisinkaan että olit raskaana?

Mä suosittelen että kertoisit. Mulla oli sama tilanne siinä mielessä että tulin raskaaksi melkein heti kun olin treffannu mieheni. ( Antibiootit vei pillereistä tehon, mitä ei sattunu kertaakaan sen 6 vuoden aikana minkä olin ex-poikakaverin kanssa :o ). Mietin kanssa vaihtoehtoa että käyn abortissa vähin äänin mutta luonto ei antanu periksi mietin että mitä jos ja kun jne... Kerroin miehelle joka oli onnesta soikeana ja oltiin tosiaan tunnettu vain suurin piirtein pari kuukautta. Nyt meillä on reilu 3 vuotias poika ja viime elokuussa mentiin naimisiin jne... Tosin me oltiin "lapsettomia" ennestään mutta mutta... kerro se on mun suositukseni. Kokemusta ei ole siitä että jääkö mihinkään merkintää tms raskauden keskeytyksestä tai saako sitä mies tietää...

Ei kai neuvolassa voi alkaa tulevaisuudessa tekemään tiliä miehelle sinun edeltäneistä raskauksista/aborteista mistään muustakaan - esim. "olit 10 vuotta sitten raskaana ja sait keskenmenon jne." eihän se ole miehen asia hyvä ihminen sentään. Etenkin jos olet nyt tuoreessa suhteessa. Ja kai salassapitovelvollisuudesta voi vielä henkilökuntaa muistuttaa...

Minä olen sitä mieltä jos äitinä emmit yhtään raskautta, tee abortti. Parempi se lapselle on syntyä silloin kun olosuhteet ovat otollisemmat. Ihan realistisesti ajateltuna.

Hurjasti tsemppiä!

No.. Mies varmaan haluaisi tietää että hänellä on lapsi ainakin sen hetken (äitihän päättää loppupeleissä pitääkö lapsen vai ei). Kyllä pitäisi mielestäni kertoa miehelle, vaikka sillä uhalla että ero tulisi. Hirveää ajatella suhdetta, joka perustuu tommoselle valheelle/petokselle!! :o Tuntuu, että ap on niin epävarma itsestään ja suhteestaan ettei uskalla kertoa totuutta. Jos suhde olisi kunnossa, asiasta voitaisiin ihan varmasti yhdessä sopia!

Ja valitan, mutta pakko saada sanoa sanottavani..

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Voi ne möläyttää sen joskus vastaanotolla. Jos vaikka menevät yhdessä miehen kanssa joskus tulevaisuudessa ekaan ultraan, niin voivat sanoa, että "Aiotko pitää tämän lapsen, kun sun tiedoissa näkyy että edellisellä kerralla teit abortin?"

Ai, että siinä vaiheessa, kun perheen kanssa menee ultraan niin kysytään, aiotko pitää tämän lapsen!!? No ei kai sentään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Ei kai neuvolassa voi alkaa tulevaisuudessa tekemään tiliä miehelle sinun edeltäneistä raskauksista/aborteista mistään muustakaan - esim. "olit 10 vuotta sitten raskaana ja sait keskenmenon jne." eihän se ole miehen asia hyvä ihminen sentään. Etenkin jos olet nyt tuoreessa suhteessa. Ja kai salassapitovelvollisuudesta voi vielä henkilökuntaa muistuttaa...

Minä olen sitä mieltä jos äitinä emmit yhtään raskautta, tee abortti. Parempi se lapselle on syntyä silloin kun olosuhteet ovat otollisemmat. Ihan realistisesti ajateltuna.

Hurjasti tsemppiä!

Voi elämän käsi! No ei helevetissä ne ala kertomaan kenellekään mitään, mutta papereissa se asia seisoo aina! Eli tavallisessa neuvolakortissakin on merkinnät ja jos miestä sattuu kiinnostamaan raskauden seuranta neuvolakortista, niin äkkiäkös hän sieltä sen huomaa.

Yhteistyössä