Jos teillä on hoidettavana hankala lapsi...(opet, lto:t, pph:t ja lastenhoitajat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
niin miten voitte suhtautua ammattitaidolla suuttumatta? Jos lapsi on vaikka erittäin uhmakas, nenäkäs ja todella haastava niin voitteko pitää pokan joka tilanteessa? Jos lapsi vaikka haukkuu teitä tai kiroilee eikä usko mitään?

Kyllähän lapsille voi suuttua, ja suuttuukin. Eikä tarvitse edes olla mikään erityisen vaikea lapsi vaan joksus saattaa kenen tahansa lapsen käytös saada vihaiseksi. Mutta sitä suuttumusta ei vain pidä näyttää. Rangaistus ihan normaalisti teon mukaan.

vastaan äitinä, ei voi olla vaikeaa suhtautua amamttitaidolla koska lapsi on kuitenkin murto-osan ajastaan siellä päiväkodissa kun vrt vanhempiin. Mulla ei ois mitään ongelmaan olkoon vaikka 10sellasta lasta jos se on se 8tuntia per päivä ja viikonloppuisin on lomaa.

toki tiedän että kaikki nk.ammattilaiset eivät pysty siihen 8tuntiib/arkipv.

yläkoulun ope vastaa taas: kyllä mä suutun, jos joku mulle kiukuttelee ja uhmaa! että se on ihan inhimillistä! aika pitkälle mä suhtaudun rauhallisesti, mutta nostan kyllä ääntänikin tarpeen tullen! :) sitten taas jälkikäteen voidaan rauhallisesti keskustella tilanteesta, joka suuttumiseen johti :)

itsellä ainakin riittää pinnaa töissä hurjasti ja kertaakaan en ole pinnaani menettänyt vaikka nyrkkiä ja potkuja olen saanut joiltakin hankalilta lapsilta. oman lapsen kanssa pinna kärähtää helpommin, vaikka ei helposti sillonkaan. oon kait niin tyyni ja rauhallinen luonne :)

Suutun ja saatan korottaa ääntäkin ihan reippaasti, jos ei normaali puhe auta. Sisällä kiehuu, mutta en anna sen näkyä sillä sehän vain provosoi lasta uhmaamaan lisää!

vastaan äitinä, ei voi olla vaikeaa suhtautua amamttitaidolla koska lapsi on kuitenkin murto-osan ajastaan siellä päiväkodissa kun vrt vanhempiin. Mulla ei ois mitään ongelmaan olkoon vaikka 10sellasta lasta jos se on se 8tuntia per päivä ja viikonloppuisin on lomaa.

toki tiedän että kaikki nk.ammattilaiset eivät pysty siihen 8tuntiib/arkipv.

Jaa, oikeastaan aika monet lapset ovat suurimman osan valveillaoloajastaan päiväkodissa. Jos lapsen hoitoaika on pahimmillaan 7-17, hän tulee sinne suunnilleen suoraan sängystä ja kotona mennään nukkumaan viimeistään klo 21. Joten päiväkoti kasvattaa lasta oikeastaan kaikki arkipäivät ja vanhemmille jää vain viikonloput.

siis kyllähän lapsille saa suuttua jos eivät tottele, ja suuttumuksen saa ja PITÄÄ myöskin näyttää (siis tietyllä tavalla, mikä ei tarkoita mitään räyhäämistä tms). Jos lapset esim. tappelee tai kiusaa muita eikä usko vaikka on sanottu niin voin sanoa että tulen kiukkuiseksi koska plaaplaa.

Ja kyllä 8h/päivässä on paljon, kun sä olet niissä lapsissa kiinni 8h/pvä ja niitä on 21 kpl ja pitää suhtautua tietyllä tavalla. Kotona se todellakin on vähän eri. Kyllä se hoitaja väsyy ihan samalla tapaa kuin ketä tahansa joka on monta tuntia putkeen kiukuttelevien lasten kanssa (ja eihän ne tietty aina kiukuttele mutta joskus on niitä päiviä kun huh huh.)

Hoitaja ja äiti.

En oikeastaan suutu, en vaikka joku iskisi hammaskalustonsa käsivarteen, huorittelisi tai sylkisi. Ääntä saatan vähän korottaa sille 'käskytys' asteelle, mutta muuten toimitaan rauhallisesti.

Kyllä sitä vaan osaa töissä käyttäytyä hillitysti. Tottakai äänen korotuksia jne tulee, mutta ei siis mitään "pahempaa". Tosin, empä kotonakaan ole hirviö lapselleni. Suhtaudun melko samalla tavalla kuin töissäkin. Olen samanlainen ihminen aina.

-Ammattitaitoinen hoitaja-

[QUOTE="pph";25199364]Suutun ja saatan korottaa ääntäkin ihan reippaasti, jos ei normaali puhe auta. Sisällä kiehuu, mutta en anna sen näkyä sillä sehän vain provosoi lasta uhmaamaan lisää![/QUOTE]

Mun mielestä suuttuminen on normaali tila ja sallittua myös ammattihenkilölle. Meillä ainakin pojille tekee ihan hyvää, jos opet välillä vähän painokkaamminkin sanovat. Ei siis kuitenkaan turhaa räyhäämistä yms.

Mutta sen mihin olen törmännyt joissain hoitajissa/opettajissa, niin jotkut selvästi eivät tykkää vilkkaista ja ei niin kilteistä lapsista ja se näkyy heidän ihan jokapäiväisessä käytöksessä. Mielestäni se ei ole ammattimaista käytöstä lainkaan. Mielestäni hoitajan/opettajan pitäisi pystyä yrittää tykätä, myös niistä haastavimmistakin lapsista.

Yhteistyössä