Jos tulot n. 4300e käteen/kk, paljon voi olla lainan lyhennys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :.:.:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:.:.:

Vieras
Nuo tulot on laskettu niin että vähimmillään tuon verran 2 työssäkäyvää ja lapset.

Omakotitalosta ollaan ruvettu haaveilemaan, nyt kun molemmat ollaan saatu kaikki opinnot päätökseen. Tietysti omakotitalo tuo mukanaan omat menonsa ja niiden hahmottaminen myös hieman vaikeaa.

Tällä hetkellä meidän asumismenot on n. 900e/kk + autolainan lyennys 250e/kk. Säästöön menee erinäisille tileille joka kuukausi useita satasia. Tässä kuussa peräti 1000e meni säästöön.

Miten osaisin hahmottaa paljon pystytään lainaa maksamaan kuukausittain?

Kannattaa käydä vaikka pankissa juttelemassa. OKT:ssa asuminen on kalliimpaa kuin esim. kerrostalossa, kun kaiken joutuu maksamaan itse, joten itse etsisin talon jonka haluan, selvittäisin sen remppatarpeet/sähkönkulutuksen/lämmitysmenot yms ja sitten pankkiin juttusille. Meillä asumiseen menee lainanlyhennyksineen noin 1200e/kk, eli osalla tuosta summasta lyhennetään lainaa ja osalla maksellaan laskuja.

Ok.

Ollaan tähän asti aateltu että 900e vois olla lainanlyhennys. Omakotitalon kustannukset on tosiaan vaikea arvioida, etenkään kun ei ole itse kohdetta tiedossa.

Voihan sitä suuntaa antavia summia selvitellä. Esim jos etsitte vanhempaa taloa niin remppakustannukset lienee suuremmat kuin uudessa, lämmitysmuotokin riippuu paljon talon iästä yleensä. Meillä menee esim sähköön 300-500e/kk, lämmitetään sähköllä ja puulla (enimmäksen puulla).

Kyllähän te sen 900e voitte kuussa lainaa lyhentää ja siihen päälle tulee tietysti kaikki muut omakotitalosta aiheutuvat kulut. Eli säästöön ei välttämättä enää jää niin paljoa, mutta jos teillä on ollut varaa laittaa 1000e säästöön, niin se on kyllä tosi hyvin... Meillä menis useampi kuukausi, että sivuun jäisi tuollainen summa...

[QUOTE="Inkivääri";26043793]Voihan sitä suuntaa antavia summia selvitellä. Esim jos etsitte vanhempaa taloa niin remppakustannukset lienee suuremmat kuin uudessa, lämmitysmuotokin riippuu paljon talon iästä yleensä. Meillä menee esim sähköön 300-500e/kk, lämmitetään sähköllä ja puulla (enimmäksen puulla).[/QUOTE]

Remppakohdetta ei etsitä, sellainen suht valmis kokonaisuus, tietty maalia voi aina sutia ja lattiat vaihtaa, mut ei intoa suurempiin remontteihin.

Rakentaminenkin on yksi vaihtoehto. Katsotaan kumpi löytyy ensin, valmis talo vai tontti.

Kyllähän te sen 900e voitte kuussa lainaa lyhentää ja siihen päälle tulee tietysti kaikki muut omakotitalosta aiheutuvat kulut. Eli säästöön ei välttämättä enää jää niin paljoa, mutta jos teillä on ollut varaa laittaa 1000e säästöön, niin se on kyllä tosi hyvin... Meillä menis useampi kuukausi, että sivuun jäisi tuollainen summa...

Jotenkin hirvittää ottaa tämä askel lainan ottamisesta ja omaan taloon muuttamisesta :( Miettii ja kääntelee asioita koko ajan katsellen ensin toiselta kantilta sitten toiselta jne.

Pankkiinhan se on lähettävä juttelee.

(tuo 1000e on aika harvinaisen suuri summa meillekkin. Tässä kuussa mies teki muutaman ylimääräisen sijaisuuden, joista tulleet rahat laitettiin suoraan säästöön)
Olemme eläneet tähän asti myös suht leveästi - Ideana ollut että miehen palkasta maksettu laskut ja ruoka. Mun palkasta pistetty iso osa säästöön ja loput menee kaikkiin muihin menoihin kuten vaatteet/sisustus/muut menot.

Toki kannattaa ajatella niin, että lainasta vain korkojen osuus varsinaisesti kuuluu asumismenoihin. Lyhennyshän on ikään kuin säästöä eli olette saaneet pankilta lainaa, jota maksatte takaisin. Kun laina on maksettu, omistatte talon. Minä ainakin ajattelen sitä eräänlaisena etukäteissäästämisenä :)

omakotitalon menoista kannattaa keskustella vaikka ystävä piirissä. kai heillä joillain on omakotitalo. he tietävät menot lainan päälle.
mutta meillä esim kiinteistövero 800 e vuosi. laina ja jätemaksu, vesi ja sähkö. pihan huolto kesäsin ja talvisin. kaikkki rikkimenevät koneet ja talon rakenteet tulee kustantaa itse. jos tulisija niin nuohooja joka vuosi n 70e. tässä joitain.

Yhteistyössä