Jos työttömälle yksinhuoltajalle jää 1000 euroa rahaa, onko se mielestäsi paljon vai vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuohan on ruhtinaallinen summa yh:lle mutta meidän pian viisihenkiselle perheelle ei jää tuotakaan käteen vuokran jälkeen eli about 700 joskus hyvällä tuurilla jopa 800 josta on maksettava kaikki, sähkö, netti, kännykät, ruoka ja muut pakolliset.

Paljon, jos oikeasti vuokran jälkeen jää työttömänä noin paljon rahaa. Mulla jää tonnin enemmän, liksani on keskitason yläpuolella. Teen aika paljon duunia. Aika hurjaa että työttömänä saisin vain tonnin vähemmän.

[QUOTE="vieras.";29314084]Tuohan on ruhtinaallinen summa yh:lle mutta meidän pian viisihenkiselle perheelle ei jää tuotakaan käteen vuokran jälkeen eli about 700 joskus hyvällä tuurilla jopa 800 josta on maksettava kaikki, sähkö, netti, kännykät, ruoka ja muut pakolliset.[/QUOTE]

Onko paljon velkaa? Oletteko kokeilleet hakea toimeentulotukea. Tuloihin kuuluvat sitten kaikki avustukset.

Tosin opintolainan lyhennyksiä ei katsota menoksi, mutta tuossa olikin kyse vuokran jälkeen.

Onko paljon velkaa? Oletteko kokeilleet hakea toimeentulotukea. Tuloihin kuuluvat sitten kaikki avustukset.

Tosin opintolainan lyhennyksiä ei katsota menoksi, mutta tuossa olikin kyse vuokran jälkeen.

Ei ole velkaa, vuokralla asutaan. Eikä saada asumistukea kun tulot on siinä ja siinä joten toimeentulotukea ei ole edes mietitty haettavaksi. Ensi vuonna se varmasti on jo pakko kokeilla hakea kun vuokra nousi niin paljon että sen jälkeen voi olla tiukkaa selvitä ilman avustuksia.

Päättelitkö jostain, että tässä voitaisin tarkoittaa sellaista tilannetta jossa YH:n takapihalla menee puro josta iltapuhteiksi huuhtoo kultaa satasella per päivä?

Ei kai tuo 1000€ käyttörahaa kuussa ole _runsaasti_, mutta olis se nyt aika outoa jos vielä sitäkin enemmän jäisi käteen kuussa työttömyydestä.

Et sitte tienny sellaasta, että jotkut saa liitosta rahaa eikä vain jotaki Kelan työmarkkinatukea. Eikä työttömyys tarkoota sitä, että makaa kotona sylkemäs kattoon.

Tonnin enemmän kuin aloittaja saa käteen, ei se nyt varsinaisesti ylimääräistä ole, kulutkin kasvaa tietty tulojen mukaan. Minusta se ei ole paljon verrattuna siihen kuinka paljon teen töitä, mitä liksani on ennen veroja ja verrattuna siihen että tekemättä mitään joku saa vain tonnin vähemmän.

Toisaalta joku tekee täydet työpäivät ja saa vain pari sataa enemmän. Ei sinullakaan hyvät tulot ole, mutta keskiluokkaiset kuitenkin. Sinulla on varaa matkustella ja käyttää rahaa huvituksiin aivan eri lailla. Tosin riippuu perheen koosta, suurelle perheelle jopa 2000 euroa asumismenojen jälkeen on vähän.

Millä perusteella kulut kasvaa tulojen mukaan? Etköhän sä niitä itse kasvata! Ja huom!, nyt puhutaan normitilanteesta jossa tehdään normityöaikaa jne.

Keskituloisena esim. 500€ palkankorotus on "pieni" koska käteen jää esim. 270€ kun veron määrä nousee 230€, mutta jos toisin ajattelee niin 270€/kk lisää ja menot ei kasva mihinkään. Voi ostaa vaikka joka kuukausi puhelimen, täppärin tai monet vaatteet. Tai kustantaa perheelle joka vuosi 1-2 viikon lomamatkaa tuolla rahalla. Onko se sitten vähän?

Tonnin enemmän kuin aloittaja saa käteen, ei se nyt varsinaisesti ylimääräistä ole, kulutkin kasvaa tietty tulojen mukaan. Minusta se ei ole paljon verrattuna siihen kuinka paljon teen töitä, mitä liksani on ennen veroja ja verrattuna siihen että tekemättä mitään joku saa vain tonnin vähemmän.

Toisaalta joku tekee täydet työpäivät ja saa vain pari sataa enemmän. Ei sinullakaan hyvät tulot ole, mutta keskiluokkaiset kuitenkin. Sinulla on varaa matkustella ja käyttää rahaa huvituksiin aivan eri lailla. Tosin riippuu perheen koosta, suurelle perheelle jopa 2000 euroa asumismenojen jälkeen on vähän.

Sanoinkin että tuloni ovat keskitasolla, täällä hetkellä jopa yläpuolella koska veroprosenttini on nyt todella korkealla jonkun aikaa. Silti ihmettelen.
Sillähän ei ole merkitystä, paljonko mulle jää rahaa käyttää omiin menoihin jos verrataan suuren lapsiperheen menoja, koska ne ovat valintakysymyksiä eivätkä liity tuloihin/verotukseen millään lailla. Mutta ymmärrän toki että eroja on.

Millä perusteella kulut kasvaa tulojen mukaan? Etköhän sä niitä itse kasvata! Ja huom!, nyt puhutaan normitilanteesta jossa tehdään normityöaikaa jne.

Keskituloisena esim. 500€ palkankorotus on "pieni" koska käteen jää esim. 270€ kun veron määrä nousee 230€, mutta jos toisin ajattelee niin 270€/kk lisää ja menot ei kasva mihinkään. Voi ostaa vaikka joka kuukausi puhelimen, täppärin tai monet vaatteet. Tai kustantaa perheelle joka vuosi 1-2 viikon lomamatkaa tuolla rahalla. Onko se sitten vähän?

No höhhöh kun taas tahdotaan ymmärtää väärin. ei ne kulut tietenkään itsekseen kasva, enkä niistä valittanutkaan, totesin vain ettei se nyt ylimääräistä se kämänen tonni ole. On mulla varaa elää hiukan vapaammin mutta mitä sitten, nyt maksan veroja 30% ja käteen tulee alle 3tonnia, kyllä se mietityttää jos tekemättä mitään joku saa vain tonnin vähemmän.

Sanoinkin että tuloni ovat keskitasolla, täällä hetkellä jopa yläpuolella koska veroprosenttini on nyt todella korkealla jonkun aikaa. Silti ihmettelen.
Sillähän ei ole merkitystä, paljonko mulle jää rahaa käyttää omiin menoihin jos verrataan suuren lapsiperheen menoja, koska ne ovat valintakysymyksiä eivätkä liity tuloihin/verotukseen millään lailla. Mutta ymmärrän toki että eroja on.

Kyse onkin siitä että aloittajan esimerkkiperhe elää alle toimeentulotuen rajan ja on siten köyhä. Heidän tukensa vähentäminen taas iskisi lapsiin ja siten se ei olisi oikein. Tuo summa on katsottu olevan riittävä elämiseen, sen yli menevät ovat siis luksusta. Tulonjaon kannalta noilla on merkitystä.

No höhhöh kun taas tahdotaan ymmärtää väärin. ei ne kulut tietenkään itsekseen kasva, enkä niistä valittanutkaan, totesin vain ettei se nyt ylimääräistä se kämänen tonni ole. On mulla varaa elää hiukan vapaammin mutta mitä sitten, nyt maksan veroja 30% ja käteen tulee alle 3tonnia, kyllä se mietityttää jos tekemättä mitään joku saa vain tonnin vähemmän.

Ei he saa kuin 500 euroa vuokran jälkeen käteen. Sitten muut perheenjäsenet saavat oman osansa.

Mitä se tonni on jos ei ylimääräistä? Onko joku raja jonka jälkeen lisätulo on "ylimääräistä"?

Ja missä työtön saa alta 2k€/kk ilman lapsilisiä yms?

Mitä se tonni on jos ei ylimääräistä? Onko joku raja jonka jälkeen lisätulo on "ylimääräistä"?

Ja missä työtön saa alta 2k€/kk ilman lapsilisiä yms?

Joo, ylimääräistä se sit on, ymmärrä miten haluat.
Minä ymmärsin aloituksesta että vuokran jälkeen (jotka meilläpäin on siellä 600e ylöspäin) käteen jää 1000e, joka mun mielestä on hiukan alle 2000e. Mutta ilmeisesti en vaan nyt tajunnut tässä ketjussa jotain.

En ymmärrä miten nuo lapset liittyy tuloihin mitenkään? Tarkoitat että lapsista kertyneet lapsilisät olivat tuossa tonnissa mukana?

Kyllä. Samoin heidän toimeentulotuen osansa jos he ovat tuen saajia. Jos yh kävisi töissä tuossa esimerkissä, niin silloin se olisi todella vähän.

Rautalangasta: Tuo määrä tuon kokoiselle perheelle ei ole paljoa. Rautalanka kaksi: perhekoko todellakin vaikuttaa onko perheelle käteen jäävä osuus paljon vai vähän.

Jos taas kyseessä olisi yh:n saama työkkärin korvaus, niin sitten katsottaisiin tulot ennen vuokraa. Tai muutenkaan jos puhutaan pelkistä tuloista. Eli aloitukseen oli sisäänkirjoitettu se että katsotaan perheen yhteisiä tuloja ja menoja kokonaisuutena.

Itse 4 lapsen yh. Vuokran jälkeen käteen jäävä osuus on vähän päälle 1600€ , saan siis työmarkkinatuen ja siihen muutama satanen päälle lisää,koska opiskelen omatoimisesti.
2 erityisruokavaliota, joista toiseen saan tukea kk 23€.
Koulumatkoihin kuukaudessa menee n. 100€ ja maksan lapsien harrastukset itse. Toivon todella,että vuoden päästä kun valmistun pääsisin töihin,saisin tienata itse rahani.

Kyllä. Samoin heidän toimeentulotuen osansa jos he ovat tuen saajia. Jos yh kävisi töissä tuossa esimerkissä, niin silloin se olisi todella vähän.

Rautalangasta: Tuo määrä tuon kokoiselle perheelle ei ole paljoa. Rautalanka kaksi: perhekoko todellakin vaikuttaa onko perheelle käteen jäävä osuus paljon vai vähän.

Jos taas kyseessä olisi yh:n saama työkkärin korvaus, niin sitten katsottaisiin tulot ennen vuokraa. Tai muutenkaan jos puhutaan pelkistä tuloista. Eli aloitukseen oli sisäänkirjoitettu se että katsotaan perheen yhteisiä tuloja ja menoja kokonaisuutena.

On se hitto vie paljon, kun työssäkäyvät perheetkin joutuvat elämään pienemmillä summilla.

Yhteistyössä