Jos vähän neuvoja sais.. (ruoka asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotikokin alku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotikokin alku

Vieras
Olisiko täältä mahdollista saada vinkkejä? En siis todellakaan oo mikään kokkikolmonen, kyllä mä nyt perusmössöjä osaan tehdä, niiden terveellisyydestä en niin tiedä. Mutta nyt on alkanut ruoanlaitto kiinnostamaan! Ihan saa rautalangastakin tarvittaessa vääntää ;)

Mut siis, esim:

Mausteet:
mitä mausteita mun kannattaa hommata, millä pärjäis? En nyt heti alkuun välttämättä 50 eri maustetta tarvi :)

Raaka-aineet:
mikä sitä terveellistä nyt sitten on? olen ymmärtänyt että esim. valmiiksi marinoidut on nounou, miksi?

Kasvikset yms.
mitä ja miten niitä laitetaan? yleensä mun vihannekset on niitä pakasteversioita, mitkä vaan keitetään, alkaa aika pian tökkimään..

Sana on myös vapaa, kaikki neuvot/vinkit/ohjeet otetaan vastaan! :)

Mausteet:
Mulla on kaapissa aina: suola, kuivatut: basilika, tilli yrttisekoitus, paprikamauste, valkosipulisuola ja muut maustesekoitukset, esim grillausmauste

Kasvikset, pannulla paistettuna oliiviöljyssä kesäkurpitsa, sienet, munakoiso, paprika
Keitetyt: parsa + porkkana

Ei marinoituja, niissä ei maistu kun marinaadi, hirveä määrä suolaa ja lisäaineita

Hihiih pakko vastata, vaikka en kokki olekaan ammatiltani. Mutta suuri ruuan ystävä kyllä ! Ruuanvalmistus alkoi kiinnostaa myöhemmällä aikuisiällä ja siten myös askel askeleelta yrittänyt siirtyä terveellisempiin vaihtoehtoihin. Toki meillä myös herkutellaan ja tehdään silloin tällöin laiskan mamman ruokaa, joka pitää olla valmis kymmenessä minuutissa :D

Käytin tosiaan aikasemmin paljonkin noita valmiiksi marinoituja. Kunnes veljeni, joka on kauhea asiantuntija näissä asioissa, piti minulle saarnan, että marinoi itse :D Vaikka ne ensimmäiset itse marinoidut kanat ja lihat eivät olleet yhtä hyviä kun kaupan valmiiksi marinoidut, niin tekemällä oppii ja ensi kerralla tulikin jo parempaa ;D Ja takuulla terveellisempi vaihtoehto. En ala tässä perustelemaan, että miksi mutta joku viisaampi saa kertoa :laugh:

Mausteet on vähä semmonen asia, että kuka tykkää mistäkin. Kaikilta varmasti löytyy se perus suola ja pippuri. Mutta meillä varmaan eniten käytössä ovat seuraavat mausteet:
-soijakastike
-valkosipuli (kynnet sekä jauhe, mut tuore aina parempi)
-paprikajauhe
-semmonen Santa Marian "Chicken & Steak" jota laitan kaikkiin ruokiin joissa lihaa/kanaa. Tosi ihana suosittelen!
-basilika
-oregano
-aromisuola

Vähemmällä käytöllä sitten meillä ovat meirami, rosmariini, chilijauhe, muskottipähkinä, valkopippuri...

Itsellä on vielä paaaljon täällä keittiössä opeteltavaa. Hirveesti olisi eri kasviksia, joita en ole vielä uskaltanut hyödyntää. Tuntuu, että aina pyörii ne suht saman kasvikset mun ruuissa :D

Kasviksiakin voi käyttää makua tuomaan mausteiden rinnalla. Esim. itse jos laitan paistin uuniin niin en välttämättä mausta sitä mitenkään yrteillä tms. vaan isken kaveriksi esim. sipulia tai porkkanaa ja mahdollisesti muitakin juureksia lohkoina yms. Osa perheestä tykkää syödä näitä kasviksia kun ne ovat lihan liemissä uunissa muhineet ja toisaalta lihaan antavat kasvikset makua.

Mausteet: suola ja pippurit. On mustapippuria,valkopippuria, maustepippuria ja viherpippuria. Lisäksi vois ottaa jotain pitsamaustetta, currya ja inkivääriä. Keittoihin laakerinlehtiä.
Raaka-aineet: mahdollisimman vähä käsittelyssä on mahdollisimman vähä lisäaineita ja turhia sokereita. Kuten valmiissa marinadissa on kaikkee sellasta mitä en tietoisesti halusi laittaa suuhuni :)
Kasvikset:rohkeasti kokeilla kaikenlaista jotta löydät omat suosikit. Kesä parasta aikaa kun on niin paljon tuoretta tarjolla. Sosekeittoja,grillivartaaseen,uuniin paahtumaan, wokkivihanneksia ja höyrytystä/keittämistä. Esim porkkana maistuu erilaiselle kun kokeilee sitä näissä kaikissa muodoissa

Hmm. Meillä laitetaan ruokaa, leivotaan, välillä alusta asti hernekeitotkin, mutta ei kaihdeta arkena eineksiäkään. Valmiiksi marinoidut kelpaa siis meille, vaikka silloin tällöin myös maustamatonta ostetaan. Mutta jos valmis marinadi ei sulle itsellesi ole ehoton ei, suosittelen melkein aluksi käyttämään niitä. Kestää aikansa ennen kuin oppii itse maustamaan kunnolla.

Mausteet: suolalla ja mustapirppurilla pärjää jo pitkälle. Lisäksi joku yrttimauste on hyvä olla olemassa, vaikka pizzamauste on aika kätevä. Ja liemikuutioita. Lisää sitten sen mukaan, minkälaisesta ruuasta alkaa tykkäämään.

Raaka-aineet: kasvikset mielellään kotimaisia, kalaa ainakin kerran viikkoon (suositushan on ainakin kahdesti), kanaa enemmän kuin punaista lihaa.

Kasvikset: tee wok-tyyppisiä ruokia tai lisää muuten vaan ruuan joukkoon makua ja terveellisyyttä antamaan. Esim. kiusauksiin voi upottaa vaikka paprikaa, papuja, ananasta... mitä sattuu kotona olemaan. Samoin jauhelihakastikkeeseen. Keittoihin kasvikset menee melkein itsestään.

Niin, ja itsekään en niin kovin luova ole ruuanlaitossa. Siksi käytän valmiita reseptejä. Lueskelen naistenlehdistä ja netistä ja muokkaan vain vähän sen mukaan mitä aineksia itsellä sattuu olemaan.

Mausteet: Perusmausteet riittävät eli suola ja mustapippuri. Näiden lisäksi voi halutessaan ostaa esim. kuivayrttejä, mutta niitä voi ostaa tuoreina kaupasta jos resepti yrttejä vaatii. Suola ja mustapippuri riittää pitkälle! Itse vältän maustesekoituksia, yleensä perusmausteet oikein yhdisteltynä riittää mainiosti. Mausteeksi voinee lukea myös valkosipulin ja soijakastikkeen, joita löytyy myös aina - ne käyvät melkeinpä ruokaan kuin ruokaan.

Raaka-aineet: Suosi marinoimattomia, koska tällöin pääset tekemään marinadin itse. Ei pelkoa lisäaineista tms. makua vääristävistä tuoteista. Poikkeuksena tuoretiskien omien keittiöiden marinadit, jotka on tehty paikanpäällä selkeästi tietyistä raaka-aineista.

Kasvikset: Pakastevihanneksia on paljon erilaisia ja ihan laadukkaitakin. Turhaa niitä "pelätään". MUTTA toki tuore on aina tuoretta ja eron kyllä maistaa. Kannattaa kokeilla erilaisia uusia kasvistutavuuksia, esim. grillattua fenkolia kalan kanssa. Rohkeasti vain kokeilemaan.

Älä osta aromisuolaa, grillausmaustetta, jauhelihamaustetta jne. Osta puhtaita mausteita, kuten valkosipuli, basilikaa, oregano, timjami, rosmariini, lipstikka, kurkuma ja paprikamauste. Noilla pääsee alkuun suolan ja pippurien kanssa. Soijakastikettakin kannattaa kokeilla, ja hunajaa ja viinietikkaa.

Riippuu vähän siitä minkä tyyppistä ruokaa teet.
Perusmausteiksi suola, maustepippuri, mustapippuri, valkopippuri, paprikajauhe. Sipuli ja valkosipuli tuoreena tai jauheena. Laakerilehti

Itämaisempaan ruokaan sitten curry, chili, inkivääri (noita kahta viimeistä on tuoreena tarjolla kaikkialla), soija

Välimerelliseen basilika, oregano

Porkkanoita voi kokeilla rakuunan kera.
Sitruuna ja limen mehu sopii moneen juttuun, ripaus fariini- tai muscovadosokeria pyöristää maun.

Yhteistyössä