jos vain yksi lapsi, olenko huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LoveMyChild
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LoveMyChild

Vieras
mulla on käynyt niin että koska en ole saanut kuin yhden lapsen, niin jotkut äitit joilla monta enemmän lapsia, katsovat mua melkein halveksien. HUOM:en yleistä nyt! Kerran osuin naamatusten nuoren äitin kanssa jolla oli juuri syntynyt toinen, niin alkoi kärkevästi jakaa neuvoja mulle kuinka lasta oikein kasvatetaan ja sanoi lopuksi "niih, sullahan on vaan yksi lapsi, niin et voi kaikkea tietääkään". Kyllä tuntuu pahalta etenkin kun tietää ettei enää mahdollista saada toista vaikka haluaisikin. Suurinosa äideistä on mahtavia ja mukavia jutella mutta valitettavsti osuu joskus paikalle äippä jonka katsekin kertoo että kuulun roskasakkiin.

no et todellakaan ole, sehän on jokaisen oma valinta tai ehkäpä joku muukin syynä, jos ne ensi kerralla katsovat kieroon niin voit sanoa että ei luontosuonnut kuin yhden.. nimimerkillä 6-vuotiaan eskarilaisen äiti

Diih... no ei se susta (tai musta :) ) huonoa äitiä kyllä tee! Ei kai kukaan oikeesti sillai voi ajatella..?
Mutta olen kyllä sellasen itsekin huomannut, että nyt kun esikoinen on yli 2v eikä mulla maha pömpötä, niin jonkinlaista vaivaantumista se tuntuu joissain herättävän... Toteavat lapseni olevan tuon ikäinen ja sit se juttu ikäänkuin jää ilmaan hassusti... Niinkuin sen toisen tekis mieli udella kakkosesta mutta kun ei kehtaa suoraan kysyäkään, niin sit tulee sellanen vaivaantuneisuus ja mulle vähän sellanen olo kuin se toinen kattois kieroon. Enpä osannut kovin selkeesti selittää :ashamed: Mutta pointti oli ehkä se, että näköjään se hyväksyttävin normi olis saada vähintään kaksi lasta, joilla ikäeroa se maks 2-2.5 vuotta :/

no tottakai..määrähän aina voittaa laadun. :laugh: |O
kusipäitä on jokalähtöön ja ikinä ei voi meillyttää kaikkia (eikä tarviikkaan). sisään yhestä, ulos toisesta! ;) :hug:

Mistäs se vastasyntyneen äiti ylipäänsä voi sen enempää tietää 2-lapsisen perheen elämästä kuin yksilapsisenkaan?

Aika säälittävää jos tuollainen on elämässä pätemisen aihe :D

Mä ainakin ajattelen heti että kyseessä on lapsettomuus ja se yksikin on saatu hoidoilla ja vuosien yrittämisen jälkeen, ja kohtelen siksi mahdollisimman kiltisti.

Eri asia sitten jos se äiti kailottaa kovaan ääneen että kaikilla pitäisi olla vain yksi lapsi ja useamman tekeminen on niiiiin väärin. Tai sitten se jakaa jotain ihme kasvatusvinkkejä. Sitten voi olla että keksin äkkiä muuta tekemistä ;)

No arvaat varmaan, miltä lapsettomilta tuntuu. Monet eivät sitäkään ymmärrä. Nykyäänhän perheillä on keskimäärin alle kaksi lasta, joten et sinä kuulu vähemmistöön etkä roskasakkiin.

HyväSylvi: kuinka oikeassa oletkaan! Ja tähän kirjoittamattomaan sääntöön kuuluu se, ettei saa tehdä kuin sen 2 lasta, korkeintaan 2v. ikäerolla, mutta vähintään 1,5v. :D

Kukaan ei varmasti onnittele kolmannesta lapsesta, varsinkin jos on jo tyttö ja poika, sen täytyy aina olla vahinko :p

Alkuperäinen kirjoittaja PirjoKyllikki85:
Mä ainakin ajattelen heti että kyseessä on lapsettomuus ja se yksikin on saatu hoidoilla ja vuosien yrittämisen jälkeen, ja kohtelen siksi mahdollisimman kiltisti.
Eri asia sitten jos se äiti kailottaa kovaan ääneen että kaikilla pitäisi olla vain yksi lapsi ja useamman tekeminen on niiiiin väärin. Tai sitten se jakaa jotain ihme kasvatusvinkkejä. Sitten voi olla että keksin äkkiä muuta tekemistä ;)

Onhan toi alkuosa huumoria...? Meillä on yksi lapsi ja ainakaan toistaiseksi ei ole enempää tulossa, mutta ei meillä lapsettomuusongelmaa ole ollut, eikä me mitenkään kailoteta valintaamme. Jos joku kysyy, niin toki sanomme, että meidän on hyvä näin. Aika erikoinen ajattelutapa kyllä...

Joo, äitiyden hyvyys on suoraan verrannollinen lasten määrään. Jos sulla olis kymmenen lasta niin olisit kymmenkertaisesti parempi kuin yhden lapsen äiti...

Pöh pöh, tuommoset kommentit pitää jättää omaan arvoonsa!

Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
Alkuperäinen kirjoittaja PirjoKyllikki85:

Onhan toi alkuosa huumoria...? Meillä on yksi lapsi ja ainakaan toistaiseksi ei ole enempää tulossa, mutta ei meillä lapsettomuusongelmaa ole ollut, eikä me mitenkään kailoteta valintaamme. Jos joku kysyy, niin toki sanomme, että meidän on hyvä näin. Aika erikoinen ajattelutapa kyllä...

Heh. Tuollainen kommenttihan on oikeasti sellainen että on epänormaalia että on vain yksi lapsi. Koska vain "lapsettomuus" selittäisi lapsien jäämisen yhteen.

minä sikiän nopeasti mutta lapsia en siltikään halua kuin yhden. En tee lisää lapsia vain jotta "ekalla olisi kaveri" tai se on ydinperhe, jossa on kaksi muksua .

Niin no, myönnän kyllä että vaikea kuvitella miksi joku jättää luvun yhteen.

Mutta kaikki ne yhden lapsen äidit joita tunnen kärsii lapsettomuudesta, joten yhdistän yksilapsisuuden tai sen ettei ole yhtään lasta heti lapsettomuuteen ja varon sanomasta mitään aiheesta.

Yhteistyössä