Jos vauva syntyy kun edellinen lapsi alle3v...apuja äitiysraha-asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi? Ymmärtäisin jos ois töissä ja haluis aiemmin äitiyslomalle mut kun on jo yks ennestään ja kotihoidossa niin mulle ei nyt aukea et miks alottas aiemmin... sori, perjantai ja vähä väsy. Itse kyllä otin ihan norm äitiyspäivärahan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mianna:
että olisi kannattavaa jäädä varhennettuna,enkä saa päähäni nyt,että miksi näin.

Jos rahasta tekee oikein tiukkaa sillä hetkellä, niin saahan sen ekan päivärahan sitten vähän aiemmin, ja se on enemmän, kuin kht. Ottaa kuitenkin takaisin siellä toisessa päässä.

Varhennus kannattaa sillon, kun se tuo merkittävää taloudellista hyötyä nyt (esim. on opiskelija opintotuella) tai kotihoidon tuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, jolloin on tarvetta päästä mahdollisimman nopeasti kotihoidon tuelle. Useimmilla ihmisillä tilanne ei ole näin, mutta minimiäp-raha on vähemmän kuin täysi kotihoidon tuki, jos kunta maksaa kunnon kuntalisää.

Varhennuksesta yleensä: äp-rahat lasketaan loman alkamisajankohdasta kahden vuoden takaisten tulojen perusteella ja tällöin helmivauvan äidillä voi tulla paljon parempikin raha, jos pääsee aloittamaan loman edellisen vuoden puolella. Silloin varhennus on kannattava, mutta tämä koskee vain hyvin pientä joukkoa odottajia, 20 päivän sisällä helmikuussa, joilla on mahdollisuus valita loman alkamisvuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä siksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Mianna:
että olisi kannattavaa jäädä varhennettuna,enkä saa päähäni nyt,että miksi näin.

Jos rahasta tekee oikein tiukkaa sillä hetkellä, niin saahan sen ekan päivärahan sitten vähän aiemmin, ja se on enemmän, kuin kht. Ottaa kuitenkin takaisin siellä toisessa päässä.

Voi olla että muistan nyt väärin sitten,eli asialla ei merkitystä milloin aloitan.

Nyt saat siis kotihoidontukea yhdestä lapsesta. Jos aloitat äitiysloman varhennettuna ni sellainen etu siinä toisessa päässä on että saat sitten sisarkorotuksen kotihoidontukeen sitten kun äitiysloma siitä toisesta loppuu siis jos jäät kotiin:D Itse tein noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Nyt saat siis kotihoidontukea yhdestä lapsesta. Jos aloitat äitiysloman varhennettuna ni sellainen etu siinä toisessa päässä on että saat sitten sisarkorotuksen kotihoidontukeen sitten kun äitiysloma siitä toisesta loppuu siis jos jäät kotiin:D Itse tein noin.

ei täst sun selityksestä kyllä selvää saannut..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

ei täst sun selityksestä kyllä selvää saannut..

mikä siinä oli epäselvää sulle? Eli nyt saa kotihoidontukea yhdestä lapsesta.
Joka jatkuisi siihen asti kun jää äitiyslomalle(tuki yhdestä lapsesta)
Jos aloittaa varhennettuna äitiysloman 50 päivää niin se on sitten sieltä toisesta päästä pois kun jää taas kotihoidontuelle ja silloin on jo kaksi lasta(tuki yhdestä lapsesta ja sisarlisä sekä myös mahd. hoitolisässä on perhekoko noussut 4) Eli se etu tulee siellä toisessa päässä :D Meillä näin neuvottiin neuvolassa.

Yhteistyössä