jos vuokranantaja ei suostu allekirjoittamaan irtisanomisilmoitusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huuuu

Vieras
Vuokranantajani asuu englannissa ja joudumme sähköpostilla toimimaan ja sehän ei aina niin virallista ole. Laitoin hänelle nyt menemään irtisanomisilmoituksen että 31.3.alkaisi se kuukauden irtisanomisaika. Hän ilmoitti allekirjoittavansa sen ja tuovansa minulle kopion kun tulee käymään suomessa 31.5??? Samalla kun palauttaa vakuusrahan. Siis mitä ihmettä. Ei minulla sen rahan kanssa kiire ole, ymmärrän että asunto on tarkastettava (okei ei hän kyllä edellisen asukkaan ja minun välissäkään tullut tarkastamaan mutta minä saan kyllä odotella kuukauden tätä). Ilmoituksessa lukee selvästi että irtisaoudun 26.3. eli kyseinen pv + allekirjoitus ja irtisanomispäiväni on 31.3. ja muuttopäivä 1.5. Onhan se nyt oikein? Meillä on ollut vähän kielimuuria ym niin eikö hän nyt ymmärrä jotain vaikka siis englanniksi ja suomeksi kyseinen lappu on, ja varmasti oikein kielellisesti. Miksi hän ei voi allekirjoittaa sitä nyt kun kyse on vasta irtisanomisilmoituksesta, ei mistään vuokravakuudesta, josta kyllä on oma kohtansa sitten vuokrasopimuksessa.
Vuokranantaja on muutenkin nyt myymässä asuntoani ja ihmettelen että hakeeko hän avaimet minulta vasta 31.5? Siinähän menee kuukausi hyvää asunnon esittelyaikaa hukkaan enkä minä rupea omasta asunnostani käsin mitään asuntoja esittelemään. Mutta kukaan ei tänne pääse jos avaimet on minulla kuukauden...? Meniköhän hänellä nyt kuukaudet sekaisin? Olen siis lokakuussa muuttanut ja minulla on 6kk sopimus, jonka jälkeen on normaali 1kk irtisanomisaika, olenhan nyt ihan ajallaan jos tässä kuussa irtisanouudun, asun vielä ensi kuun ja 1.5. muutan?? :D Olen hyvä laskemaan. :P Mitä jos vuokranantaja ei allekirjoita sopimusta, onko pelkkä mnun 26.3. päivätty allekirjoitus pitävä, kun hän sähköpostissa sanoi vastaanottaneensa ilmoituksen, vaadinko ihan tyhmiä kun omaksi turvakseni haluaisin hänen sen tässä kuussa allekirjoittavan?? Riittääkö minun allekirjoitus ja päiväys ja hänen sähköpostin vastaanotto viesti?

Pelottaa että kohta maksan kahta vuokraa enkä pääse ikinä tästä ylihintaisesta asunnosta pois saati saa takuuvuokraa ajoissa :(

Sinulla on sopimus maaliskuun loppuun saakka ja sen jälkeen kuukauden irtisanomisaika. Mitenkähän tuo menee, kun periaatteessa voit sanoa irti vasta määräajan jälkeen, eli huhtikuussa. Joten toukokuu olisi sinulla viimeinen kuukausi.

Onko vuokranantaja vahvistanut sähköpostissaan, että huhtikuu on viimeinen vuokranmaksu kuukausi? jos on, olet vahvoilla. Ellei, väännä rautalangasta.

minulla on 6kk sopimus, niin eikö se tarkoita että minun kuuluu asua täällä 6kk? Olen asunut nyt 6kk jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, mikä on tuo huhtikuu? Eikö se määräaikaisuus tarkoita juuri sitä että pitää asua määräaika ja koska olen sen jo asunut, saan irtisanoutua kuitenkin jo nyt koska aika alkaa vasta ensi kuusta?

[QUOTE="jos";30734818]minulla on 6kk sopimus, niin eikö se tarkoita että minun kuuluu asua täällä 6kk? Olen asunut nyt 6kk jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, mikä on tuo huhtikuu? Eikö se määräaikaisuus tarkoita juuri sitä että pitää asua määräaika ja koska olen sen jo asunut, saan irtisanoutua kuitenkin jo nyt koska aika alkaa vasta ensi kuusta?[/QUOTE]

Niin, kun se irtisanomisaika alkaa tuon 6 kk:n jälkeen. Siis jos tulkitsen ap:n tekstin oikein. Tietenkin pitäisi kuulla se irtisanomiskohta kokonaisuudessaan.

Voi helvetti, en kai nyt joudu maksamaan kahta vuokraa?? Mutta en kyllä ymmärrä kun olen tuon 6kk asunut jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, niin silloinhan se 1kk on kirjattu jo tässä kuussa, mutta alkaa vasta ensi kuussa, eikö se muka mene oikein? Koska jos 31.3. se alkaa ja kestää 30.4. niin sehän on sopimuskauden jälkeen 1kk, eikö?

[QUOTE="jos";30734818]minulla on 6kk sopimus, niin eikö se tarkoita että minun kuuluu asua täällä 6kk? Olen asunut nyt 6kk jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, mikä on tuo huhtikuu? Eikö se määräaikaisuus tarkoita juuri sitä että pitää asua määräaika ja koska olen sen jo asunut, saan irtisanoutua kuitenkin jo nyt koska aika alkaa vasta ensi kuusta?[/QUOTE]

Yleensä on noin, mutta mitään varmaa on mahdoton sanoa kun ei ole sopimusta nähnyt. Vaikuttaa siltä, että vuokranantajalta on mennyt kuukaudet sekaisin. Joten laita vielä viestiä, että vuokrasopimus siis päättyy 30.4. (1.5. muuttopäivä ja avainten luovutus) ja kysy, miten palautat avaimet. Oletko sen vuokravakuuden kanssa valmis odottamaan 31.5. asti? Jos sinulla on irtisanomisilmoituksessa päättymispäivänä 1.5., se voi kyllä hämätä ja on virheellinen päivämäärä kun et enää toukokuussa halua vuokraa maksaa. Siis korjaa tarvittaessa ilmoitus ja lähetä uudestaan.

Vuokranantajalla on muuten kyllä oikeus järjestää asunnon näyttöjä vuokrasuhteesi kestäessä. Tokihan hänellä on jotkut avaimet itsellään, jotka voi antaa välittäjälle. Näytöistä pitää tietysti sopia kanssasi ja voit kieltäytyä, jos ajankohta on sopimaton, mutta tyystin et voi näyttöjä kieltää vaan ainoastaan niiden ajankohtaan vaikuttaa.

[QUOTE="eli";30734835]Voi helvetti, en kai nyt joudu maksamaan kahta vuokraa?? Mutta en kyllä ymmärrä kun olen tuon 6kk asunut jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, niin silloinhan se 1kk on kirjattu jo tässä kuussa, mutta alkaa vasta ensi kuussa, eikö se muka mene oikein? Koska jos 31.3. se alkaa ja kestää 30.4. niin sehän on sopimuskauden jälkeen 1kk, eikö?[/QUOTE]

Mutta kun joku tässä jo sanoi, voi hyvinkin olla että se 1kk irtisanomisaika alkaa tosiaan vasta kun olet asunut 6 KK, eli tavallan sun on pakko asua siinä kämpässä 7kk ja vasta 7. kk aikana pystyt tekemään irtisanomisilmoituksen.....tai no, voihan se tehdä milloin va, mutta maksut joutuu hoitamaan....Mitä siinä vuokrasopimuksessa lukee tarkailleen?:)

[QUOTE="eli";30734835]Voi helvetti, en kai nyt joudu maksamaan kahta vuokraa?? Mutta en kyllä ymmärrä kun olen tuon 6kk asunut jonka jälkeen on 1kk irtisanomisaika, niin silloinhan se 1kk on kirjattu jo tässä kuussa, mutta alkaa vasta ensi kuussa, eikö se muka mene oikein? Koska jos 31.3. se alkaa ja kestää 30.4. niin sehän on sopimuskauden jälkeen 1kk, eikö?[/QUOTE]

No vaikea nyt varmaa on sanoa, kun ei ole saatavilla sanasta sanaan sitä irtisanomistekstiä, mutta jos sinulla on vuokrasoppari 31.3 saakka, huhtikuussa alkaa irtsanomisaika. Ja voit toki sanoa asunnon irti 1.4, mutta viimeinen päivä on 31.5. ELLET voi sopia asiasta vuokranantajan kanssa.

huomasin että mun vuokrasopimuksesa ei lue mitään oikeestaan tosta:D muutakun että 1kk irtisanomisaika minun osaltani. Ja lakihan sanoo, että 6kk jälkeen mulla on 1kk irtisanomisaika. ? Miten se sitten menee?

[QUOTE="huuu";30734870]huomasin että mun vuokrasopimuksesa ei lue mitään oikeestaan tosta:D muutakun että 1kk irtisanomisaika minun osaltani. Ja lakihan sanoo, että 6kk jälkeen mulla on 1kk irtisanomisaika. ? Miten se sitten menee?[/QUOTE]

Ai siinä ei ole mitään määräaikaa? No ei sitten ainakaan mitään ongelmaa. :)

Mitään lakisääteistä määräaikaa ei ole, vaan toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus on vuokralaisen puolelta irtisanottavissa 1 kk irtisanomisajalla vaikka heti muuton jälkeen, jolloin vuokrasuhteen kestoksi tulisi 2 kk.

[QUOTE="huuu";30734870]huomasin että mun vuokrasopimuksesa ei lue mitään oikeestaan tosta:D muutakun että 1kk irtisanomisaika minun osaltani. Ja lakihan sanoo, että 6kk jälkeen mulla on 1kk irtisanomisaika. ? Miten se sitten menee?[/QUOTE]

Eli siis onko sinulla asumisvelvoite se kuusi kuukautta? Via onko se määräaikainen sopimus? Jos on velvoite, sitten voit sanoa irti jo nyt kuten ajattelitkin. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, voit jäädä pois vaikka heti 31.3.

Sopimukset kannattaa lukea tosi tarkasti..

Olen tuon joskus lukenut ajatuksella, mutten nyt osaa ajatella englanniksi, mutta suomen lakiahan tässä noudatetaan.

Nyt vasta tajusin että eihän mulla olekaan mitään asumisvelvoitetta ilmeisesti..xD Kun tuossa sopparissa on käännös suoraan finlexin sivuilta ja olen lukenut ihan omiani xD Lakitekstin suomentaminen ei ole ihan minun juttu.

Aikanani kun muutin, en ajatellut muuttavani tästä piiiitkään aikaan. Siksi luin tarkkaan vaan vuokranantajan puolisen irtisanomisajan joka on minun sopimuksessani 3kk ensimmäisen 9kk ajan ja sitten 1kk, minulla ilmeisesti AINA 1kk :D olen kyllä aikamoinen idiootti. Jotenkin olen lukenut nyt omiani ja sitten ajatellut kokoajan että minulla on joku määräaikainen soppari. Pitäisiköhän lähteä lomalle......

Olen tuon joskus lukenut ajatuksella, mutten nyt osaa ajatella englanniksi, mutta suomen lakiahan tässä noudatetaan.

Nyt vasta tajusin että eihän mulla olekaan mitään asumisvelvoitetta ilmeisesti..xD Kun tuossa sopparissa on käännös suoraan finlexin sivuilta ja olen lukenut ihan omiani xD Lakitekstin suomentaminen ei ole ihan minun juttu.

Aikanani kun muutin, en ajatellut muuttavani tästä piiiitkään aikaan. Siksi luin tarkkaan vaan vuokranantajan puolisen irtisanomisajan joka on minun sopimuksessani 3kk ensimmäisen 9kk ajan ja sitten 1kk, minulla ilmeisesti AINA 1kk :D olen kyllä aikamoinen idiootti. Jotenkin olen lukenut nyt omiani ja sitten ajatellut kokoajan että minulla on joku määräaikainen soppari. Pitäisiköhän lähteä lomalle......

:) No hyvä kun selvisi.

mutta takaisin asiaan, jos vuokranantaja ei suostu skannaamaan allekirjoitettua sopparia, onko se kuitenkin minun osaltani hoidossa, koska olen itse sen jo allekirjoittanut ja vuokranantaja sanonut sähköpostissa sen vastaanottaneensa?? En uskalla allekirjoittaa uutta sopparia (koska olen näin höynähtänyt muutenkin) ennenkuin vanha on hoidossa.

Tuo irtisanomisehto on kyllä laiton. Vuokranantajan irtisanomisaika on 3 kk jos vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden ja sen jälkeen 6 kk. Vuokralaisen irtisanomisaika on 1 kk aina. Vuokralaisen irtisanomisaikaa ei voi sopimuksella pidentää eikä vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhentää, sellaiset ehdot on mitättömiä. Vaikka väliäkös tuolla tässä tapauksessa, kun itse vuokrasopimuksen irtisanot ja sen puoleen sopimus oli ok.

[QUOTE="huuu";30734917]mutta takaisin asiaan, jos vuokranantaja ei suostu skannaamaan allekirjoitettua sopparia, onko se kuitenkin minun osaltani hoidossa, koska olen itse sen jo allekirjoittanut ja vuokranantaja sanonut sähköpostissa sen vastaanottaneensa?? En uskalla allekirjoittaa uutta sopparia (koska olen näin höynähtänyt muutenkin) ennenkuin vanha on hoidossa.[/QUOTE]

Suullinen sopimus on myös pätevä, ja nyt kun sinulla on allekirjoitettu soppari, jonka vuokranantaja on sähköpostissa vahvistanut, olisin luottavainen.

Ja siis miksi sinun pitäisi saada se allekirjoitettu versio, kun sinulla on joka tapauksessa kuukauden irtisanomisaika?

Onhan tässä kyse siis siitä vanhasta sopimuksesta?

[QUOTE="huuu";30734917]mutta takaisin asiaan, jos vuokranantaja ei suostu skannaamaan allekirjoitettua sopparia, onko se kuitenkin minun osaltani hoidossa, koska olen itse sen jo allekirjoittanut ja vuokranantaja sanonut sähköpostissa sen vastaanottaneensa?? En uskalla allekirjoittaa uutta sopparia (koska olen näin höynähtänyt muutenkin) ennenkuin vanha on hoidossa.[/QUOTE]

On se ok. Vuokrasuhteen irtisanominen on yksipuolinen oikeustoimi, ei siihen toisen allekirjoitusta tai suostumusta tarvita. Kunhan ilmoitus on todistettavasti toimitettu ja päivät yms. on oikein. Myöhempien sotkujen välttämiseksi selvennä kuitenkin sitä päivämäärää vielä jollain viestillä, ettei vaan vuokranantaja syystä tai toisesta kuvittele vuokrasuhteen päättyvän vasta 31.5.

Siis en uskalla allekirjoittaa uutta vuokrasopimusta alkavaksi 1.5. jos en ole saanut mustaa valkoisella että vanha vuokrasopimukseni päättyy 30.4. Etten maksa päällekäisiä vuokria. Olen lähettänyt irtisanomisimoituksen 16.3. ja vuokranantaja sanoi vastaanottaneensa sen sekä tuovansa allekirjoitetun kopion 31.5. vuokravakuuden yhteydessä, jolloin ilmeisesti luovutan myös avaimet vaikka asunto on juuri myynnissä ja täällä todennäköisesti käy myös myyjä esittelemässä asuntoa, hänellekö muka annan avaimet muuttaessani, kun ei ole edes minun vuokrafirmastani kyse vaan täysin erillisestä myyntifirmasta koska yksityinen vuokranataja kyseessä. Jotenkin outoa ja muutenkin ollut aina vaikea tuo vuokranantaja.

Siis en uskalla allekirjoittaa uutta vuokrasopimusta alkavaksi 1.5. jos en ole saanut mustaa valkoisella että vanha vuokrasopimukseni päättyy 30.4. Etten maksa päällekäisiä vuokria. Olen lähettänyt irtisanomisimoituksen 16.3. ja vuokranantaja sanoi vastaanottaneensa sen sekä tuovansa allekirjoitetun kopion 31.5. vuokravakuuden yhteydessä, jolloin ilmeisesti luovutan myös avaimet vaikka asunto on juuri myynnissä ja täällä todennäköisesti käy myös myyjä esittelemässä asuntoa, hänellekö muka annan avaimet muuttaessani, kun ei ole edes minun vuokrafirmastani kyse vaan täysin erillisestä myyntifirmasta koska yksityinen vuokranataja kyseessä. Jotenkin outoa ja muutenkin ollut aina vaikea tuo vuokranantaja.

Lähetä vielä varmistusviesti, että vuokraspimuksesi ja vuokranmaksusi loppuu 30.4.

[QUOTE="huuu";30734935]Kyllä luulisi olevan selkeää normaalille ihmiselle kun 16.3. on päiväys, 31.3. irtisanomispäivämäärä=termination date ja moving date 1.5. prkl[/QUOTE]

Hmm.. Muuttopäivänhän pitäisi olla 30.4, jos meinaat selvitä ilman toukokuun vuokran maksua.

[QUOTE="huuu";30734935]Kyllä luulisi olevan selkeää normaalille ihmiselle kun 16.3. on päiväys, 31.3. irtisanomispäivämäärä=termination date ja moving date 1.5. prkl[/QUOTE]

Niin, mutta kun se vuokrasopimuksen päättymispäivä on 30.4., ei 1.5. Ja irtisanomispäivä on tietysti 16.3., ei 31.3. Eli olet sinä nyt ihan itsekin päivien kanssa sekoillut, väärinkäsityksiä ja riitaa voi vielä tulla, jos et korjaa ilmoitustasi.

Yhteistyössä