Joskus miettii elämäntilanteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katse"

Vieras
Kävin auttelemassa yhtä ihmistä, kun hän pyysi apua. Tein kotitaloustöitä. (Siis en ottanut mitään palkkaa eikä minulle tarjottukaan mitään palkkaa). Sitten menimme kahvilassa käymään ja minulla ei ollut rahakukkaroa mukana ja hän maksoi juomiseni ja syömiseni. Sitten tästä seuraavalla kerralla hän otti takaisin, mitä kahvilassa meni minun osuuttani. Summa oli noin neljä euroa. Maksoin tottakai summan hänelle, mutta jos olisin ollut hän, olisin tarjonnut, koska olinhan hänellä yhden päivän töissä.
Ihmettelin jälkeenpäin, mutta ehkä näin monesti menee nykypäivänä. Onko teillä mennyt?

Tuliko yllätyksenä, että on epäkohteliaita, itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä olemassa? Veikkaan, että seuraat silti tätä ihmistä tulevaisuudessa kuin koira. Mieti mieluummin mistä se johtuu.

[QUOTE="vieras";26995980]Tuliko yllätyksenä, että on epäkohteliaita, itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmisiä olemassa? Veikkaan, että seuraat silti tätä ihmistä tulevaisuudessa kuin koira. Mieti mieluummin mistä se johtuu.[/QUOTE]

En seuraa.

Elämäntapahtuma? En ymmärrä sitä enkä elämäntilannettakaan tässä yhteydessä.

Sen toki ymmärrän että on ihmisiä jotka ovat avuliaampia, vieraanvaraisempia kuin toiset. Ja niitä jotka ovat ahneita ja nuukia, jopa toisia hyväksikäyttäviä.

Unohtakaa koko aloitus!!!

Kirjoitin elämäntilanne ja näköjään se on nyt niin väärin sanottu, että en jaksa alkaa jankata asiaa teidän kanssanne.
Kun ette ymmärtäneet alunperin, mitä halusin asialla tarkoittaa .. annetaan koko asian olla.
Hyvää viikonloppua kaikille!

[QUOTE="katse";26996017]
Oletko äidinkielen opettaja?[/QUOTE]

No en. :laugh: Mutta sana elämäntilanne tarkoittaa ihmisen kokonaisvaltaista elämäntilannetta, ei yhtä tiettyä tapausta tai tilannetta. Elämäntilanne pitää sisällään mm. perheen, työn, opiskelut, harrastukset... Mä siis otsikon luettuani kuvittelin saavani jotain pohdiskelua elämäntilanteista. Vaikka äitiyden ja työelämän sovittamisesta tms.

Tuollainen on kyllä mun mittapuulla aika epäkohteliasta, että ei voi sulle tarjota 4e kahvilakäyntiä kun oot ensin tehnyt kotitöitä sen puolesta. Nykypäivänä menee monesti just noin.

Meilläkin on usein lasten kavereita kylässä ja saavat tietysti välipalan - ja joskus joku pidemmältä tuleva kaveri on jäänyt syömäänkin. Itselle jotenkin ihan normaalia, että vieraillekin tarjotaan ja lasten vieraat on yhtä tärkeitä kuin aikuisten vieraat. Suurimmalla osalla lasten kavereista on myös näin, mutta sitten eräs äiti tässä päivänä eräänä soitteli että meidän lapsi on syönyt siellä niin usein että pitäisi maksaa heille :O Lapsi on käynyt siellä pari kolme kertaa viime kuussa :O Lähetin lapsen äidille tämän vaatimat rahat, mutta lapsi ei sinne enää saa kylään mennä - miehen mielestä ei sitä lastakaan pitäisi enää kutsua pöytään kun on kylässä meillä mutta eihän se lapsen syy ole jos vanhemmat on itsekkäitä porsaita.

Ihmisiä jotka käyttävät toista hyväksi taloudellisesti tai muuten on olemassa ja kyllä sellaisia on kohdalle tullut. Toisinaan taas toinen tarvitsee apua kipeämmin kuin toinen ja voi olla että se neljä euroa on isoraha. Jos et halua auttaa toista pyyteettömästi jossakin työssä pyydä korvaus, jos haluat että toinen tarjoaa vastapalvelukseksi kahvit kysy "voisitko sinä tarjota minulle nyt kahvit "palkaksi" siitä että kävin sinua auttamassa.

Tuollainen on kyllä mun mittapuulla aika epäkohteliasta, että ei voi sulle tarjota 4e kahvilakäyntiä kun oot ensin tehnyt kotitöitä sen puolesta. Nykypäivänä menee monesti just noin.

Meilläkin on usein lasten kavereita kylässä ja saavat tietysti välipalan - ja joskus joku pidemmältä tuleva kaveri on jäänyt syömäänkin. Itselle jotenkin ihan normaalia, että vieraillekin tarjotaan ja lasten vieraat on yhtä tärkeitä kuin aikuisten vieraat. Suurimmalla osalla lasten kavereista on myös näin, mutta sitten eräs äiti tässä päivänä eräänä soitteli että meidän lapsi on syönyt siellä niin usein että pitäisi maksaa heille :O Lapsi on käynyt siellä pari kolme kertaa viime kuussa :O Lähetin lapsen äidille tämän vaatimat rahat, mutta lapsi ei sinne enää saa kylään mennä - miehen mielestä ei sitä lastakaan pitäisi enää kutsua pöytään kun on kylässä meillä mutta eihän se lapsen syy ole jos vanhemmat on itsekkäitä porsaita.

Kiitos vastauksestasi :)
Tuntui mukavalta lukea, kun ymmärsit aloitukseni. Aikaisemmin puututtiin, kun käytin sanaa
"elämäntilanne". En aina osaa ilmaista asioita oikeilla sanoilla. Kiitos sinulle ymmärryksestäsi :)

Mietin tätä omaa tapausta ja sinunkin tapausta. Yritetään tästä huolimatta viedä hyvää eteenpäin, mutta ei anneta muiden käyttää liikaa hyväksi.

Paljon on ajattelemattomia ihmisiä. Toiset jotenkin ajattelevat että heitä kuuluukin muiden palvella, ilmaiseksi. Sehän nyt on ihan väärin. Tässä tilanteeessa olisi ollut kohteliasta tarjota. Toisaalta osa ihmisistä ajattelee myös että raha maksetaan rahana ja palvelukset palveluksina.

Nykyään työllä ei ole enää mitään arvoa, mutta rahat pitää maksaa takas sentilleen ja vuoroin vieraissa ei toimi enää ollenkaan. Toisille pitää olla kokoajan "talkoissa" mutta jos heiltä jotain pyytää niin ei käy/sovi/on kiireitä jne. jne. tai jos pyydät heiltä vaikka 5e bensaan että pääset sinne talkoisiin niin sekin pitää maksaa heti takas.

Yhteistyössä