Joskus tuntuu että yhden vapaaillan, saa maksaa tuhatkertaisesti takaisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
... mul on Ma iltaisin käsityöharrastus jonka parissa menee matkoineen reilu 3h.
Eilen oli kyl sellainen päivä lasten kans et kiitin oikeesi ku sain laittaa oven kiinni ja pääsin vähäksi aikaa pois. Tulin kotiin ni mies valitti miten nuorempi oli märissy melkein koko ajan (9kk) ja vanhempi (2½v) keksiny kaikkea hullutuksia. Kerkes jo soittaa mulle et millon tulen takaisin. Olin oikeasti niin vihanen ku tulin kotiin.. ajattelet et kerranki kotiäidillä on vapaailta, ni mitä on vastassa ku tulet kotiin.
Lapset itkee väsymystä, pienempi on vailla yövaatteita + iltapalaa ja mitä mies on illan tehny.. opetellu miten käytetään uutta vakumikonetta (no ei sinänsä siinä mitään väärää). Mut sit ärsyttää se valitus et ku lapset ei antanu tehä rauhassa sitäkään.. arvatkaa saiko ukko kuulla muutaman valitun sanan!

Niin ja taas huomattiin se et useammin pitäs mies jättää keskenään lasten kans!!

Samat olivat havainnot silloin, kun lapset olivat tuon ikäisiä. Siihen sitten vielä päälle se, että koti on laitettu kolmessa tunnissa hyrskyn myrskyn. Nyt meidän lapset ovat 7, 5, ja 3 ja mies pärjää niiden kanssa mun vähäisten iltamenojen ajan. Talo on kyllä kuin pommin jäljiltä kun tulen, mutta lapset saa mukaan siivoamaan. Eli pari vuotta vielä, rakas kohtalotoveri ja sitten helpottaa kovasti.

kiitos miw.. mua se ei niinkään haittaa et talo on sekaisin (se tosin on joskus jopa paremmassa kunnossa ku sillon ku mä oon lähteny, lähen nimittäin heti ruuanjälkeen ja keittiön siivous jää miehelle).

Kyl tuo mies sinänsä pärjää näiden kans (ku viel lähtiissä muistuttaa et 9kk ikäinen tarvii sit muutaki ku maitoa), mut se ei meinaa tajuta sitä et ei näiden kans pysty keskittyyn johonki konekirjan opiskeluun. Ei sun tarvi olla ku 5min omissa ajatuksissasi ni jo on keretty vetää wc:ssä rullallinen paperia lattialle ja kastella käsisuihkulla koko helahoito..

Vapaailloista pitää tehdä niin rutiininomaisia ja itsestäänselviä, että mies lakkaa mäkättämästä. On jotakin pahasti vialla, jos mies ei pärjää lasten kanssa keskenään. Vaatii selvästikin enemmän harjoitusta, kerro se hänelle.

Tai eivät ne mitään "vapaailtoja" ole, vaan normaalia elämää. Ei pidä ajatella niin, että sinulla on joku velvollisuus olla kotona koko ajan ja poisolo on jotakin, mistä pitää neuvotella.

[QUOTE="vieras";22128966]Vapaailloista pitää tehdä niin rutiininomaisia ja itsestäänselviä, että mies lakkaa mäkättämästä. On jotakin pahasti vialla, jos mies ei pärjää lasten kanssa keskenään. Vaatii selvästikin enemmän harjoitusta, kerro se hänelle.[/QUOTE]
Oon mä sen sille sanonutki ja kyl se lasten kans on, mut onhan se ihan eriasia et on lasten kans keskenään mitä et mä oisin kotona tai et lapsista vain toinen on isänmukana..

... toisaalta taas lapset osaavat ottaa kans ilon irti "äitivapaasta illasta".

Niin ja miesten kotonaoleminen on ihan erilaista mitä äitien.. ei ne kulje (ainakaan meillä) korvat höröllään niin ku äiti tekee.

Hyvä esimerkki tästä muualta päivältä. Mies istuu olkkarissa kiikkustuolissa ja sanon et kattoo tuon nuoremman perään et mä viikkaan pyykkejä tosiessa huoneessa. No mies istuu ja vahtii.. kävelen ohi ja huomaan et vanhempi hajoittaa eteisessä rattaita (on kääntäny ne nurin jne), huomautan miehelle jolla suora näköyhteys eteiseen.. katsoo mua ihmeissään, "miten niin hajottaa.. sehän on tuolla toisessa huoneessa leikkimässä".. eli siinä taas nähdään miten mies voi sulkea korvansa ulkopuoliselta maailmalta ja keskittyä vain yhteen asiaan.. ei äiti voi istua kiikkustuolissa ja vain katsoa mitä vauva tekee

[QUOTE="vieras";22128981]Tai eivät ne mitään "vapaailtoja" ole, vaan normaalia elämää. Ei pidä ajatella niin, että sinulla on joku velvollisuus olla kotona koko ajan ja poisolo on jotakin, mistä pitää neuvotella.[/QUOTE]

ei ne olekkaan mitään neuvoteltavissa olevia ku tämä harrastus on jokainen maanantai ja menen sinne vaik mikä ois.. mut sit taas muuten me kyl neuvotellaan ihan puolin jos on jotain menoja et kumpi on lasten kans ja lähteekö toinen lapssta mukaan

Suhteita on niin monenlaisia kuin on parejakin. Ja kyllä meillä ainakin miehen pitkät työpäivät teki sen, että kun lapset olivat pieniä, oli mies aika lailla pihalla lastenhoidosta. Minä pystyin tulkitsemaan jokaisesta parahduksesta ja rasahduksesta, mitä olitiin vailla tai oliko wc-paperirullat vaarassa, mies ei todellakaan kuullut ja nähnyt samoja asioita ja soitteli perään, kun ei tiennyt miksi puolivuotias itki vaikka vaippa oli juuri vaihdettu (maito oli saamatta) tai mikä oli 2-vuotiaan hammasharja.

Sama tunne......

Kyllä joskus pistää raivon partaalle kun lähdet hyvillä mielin harrastukseen, mies oikein patistaa että mene ja vietä mukava ilta, kyllä me täällä hommat hoidetaan ja pärjätään.

Kun tulet iltamyöhäisellä kotiin, on keittiö edelleen kuin pommin jäljiltä, maitopurkki unohtuneena työpöydälle, lapset on käyty syöttämässä anoppilassa (saa itse kätsästi kattoa vaikka teeveetä sen aikaa kun äitee passaa), pyykkivuori tervehtii kodinhoitohuoneessa ja lemmikit on ruokkimatta.

Ai mikäkö mun NYT tuli? :O:kieh:

Mitä sitten vaikka joskus näin käviskin, en mä vaadi että kaikki on tip top koska ei ne munkaan jäljiltäni aina, mutta jos kerta lupaa auttaa kotitöissä niin tuossa tilanteessa en havaitse siitä jälkeäkään. Edes yritystä....

Niiin tutunkuuloista.. mulle on lähes sama mitä lapset syö kuhan saavat jotain lapsille kelpaavaa syötävää, vaipat on vaihdettu ja nukkumaan laitettu ku on sen aika... niin ja sekään ei haittaa jos tiskit on tiskipöydällä, mut jos maitopurkki tai muita ruokia on ruokapöydällä ja likaisia astioita ympäri taloa saan kyl sellasen raivarin et oksat pois.

Yhteistyössä