jospa joku tääl osais auttaa ehkäisyn kanssa kun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Q.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

Q.

Vieras
gynet vaan pyörittelee päätänsä... tai sitten minä olen yksikertaisesti niin moniongelmainen ettei voi mitään... ei jaksais sepustaa koko ehkäisy historiaa tähän eikä ketään varmaan kiinnosta lukeakaan mutta noin lyhyesti... ye-valmisteet pois pelistä aurallisen migreenin takia, hormonikierukan kanssa oli yhtä helvettiä joten ei ikinä koskaan enää mitään kierukkaa mulle ei edes kuparista(joten en edes saa monesta syystä). sitten kokeilussa oli cerazette minipillerit ja elimistö meni aivan sekaisin ja sain kaikenlaisia kiusallisia vaivoja. kondomi on ikävä limakalvoille ym hässäkkää tullu niistä, enkä kovin luota koska hajonnutkin meillä pari kertaa.

jäljelle jäis lähinnä minipillerit(microluton tai mini-pill) tai ehkäisykapselit. ja ne nyt vissiin on aika samaa tavaraa kuin cerazettet?

pessaari olis tietty yks vaihtoehto joskus jos sattuis joku reissu ruotsiin päin olla tulossa mutta eipä nyt lähi vuosina ainakaan. paitsi että sen pitäis sitten olla lateksiton ja yleensä ne on valmistettu lateksista. :/

sterilisaatio sitten joskus tulevaisuudessa... itse en ainakaan suostuis sterilisaatioon ennenku olen vähintään 35v. ja sinne nyt vielä on matkaa, ikää kun vasta 25v ja mies täyttää kesällä 30.

nojoo tulipa taas pitkästi vaikka piti lyhyesti.... :D

[QUOTE="vieras";23738295]Jalat ristiin.[/QUOTE]

mun mielestä tällaiset kommentit on aivan turhia. Ei kai kukaan voi tosissaan olettaa että joku eläis avio/avoliitto/vakituisessa suhteessa jalat ristissä aina, siinä loppuis kyllä se liitto/suhdekin aika pian.

Kauanko söit niitä minipillereitä? Vaivathan usien häviää kun vaan jatkaa käyttöä.
Eikö edes matalahormoninen ye käy? En tiedä migreenistä paljoakaan. Itselleni ei suositeltu yhdistelmiä sukurasitteen vuoksi (veretulppia), mutta ehkäisyrenkaan sain. On siis matalahormoninen yhdistelmävalmiste.

Sitten on tietty (epä)varmat päivät ja kehkeytetty yhdyntä.

Olet varmaan koittanut ehkäisyrengastakin vai tiedät ettei se käy? Ja useita erimoisia kondomeja myös liukuvoiteen kanssa?

Jos mikään muu ei käy, niin helpoin olisi kai koettaa lähteä noita kondomeja koettamaan josko löytyisi lopulta sopiva (+liukuvoiteet).

[QUOTE="tttt";23738365]Kauanko söit niitä minipillereitä? Vaivathan usien häviää kun vaan jatkaa käyttöä.
Eikö edes matalahormoninen ye käy? En tiedä migreenistä paljoakaan. Itselleni ei suositeltu yhdistelmiä sukurasitteen vuoksi (veretulppia), mutta ehkäisyrenkaan sain. On siis matalahormoninen yhdistelmävalmiste.

Sitten on tietty (epä)varmat päivät ja kehkeytetty yhdyntä.[/QUOTE]

Söin 4kk. en olis pystynyt mitenkään jatkamaan. Oireet oli niin kovat.

Lääkäri, joka kirjoitti mulle nexplanonin (ja on muutenkin alallaan pätevä, kouluttaja yms) sanoi että valmistajan mukaan minipillerit EI korreloi kapselin sopivuuden kanssa. Saman puljun terkat sen sijaan suosittelvat cerazzettea suurinpiirtein purkan korvikkeeksi eli joka välissä mihin tahansa ja erityisesti testaamaan sopivuutta.

Olet varmaan koittanut ehkäisyrengastakin vai tiedät ettei se käy? Ja useita erimoisia kondomeja myös liukuvoiteen kanssa?

Jos mikään muu ei käy, niin helpoin olisi kai koettaa lähteä noita kondomeja koettamaan josko löytyisi lopulta sopiva (+liukuvoiteet).

Lääkäri ei kirjoita mitään missä on estrogeeniä aurallisen migreenin takia. Kun mulla migreeniin liittyy sellaisia oireita(tunnottomuutta,puutumista,puhehäiriötä ym) ettei sovi yhtään ottaa riskiä.

Pystyn käyttämään vain lateksittomia kondomeja niistä ei niin pahoja oireita tule. Tietääkseni niitä on olemassa vain muutama erilaista ja molemmat kokeiltu, suurin ongelma niissä on että ne ei pysy miehen päällä kunnolla.

Itse kokeilisin vielä toista minipillerimerkkiä, joskushan toinen merkki sopii. Kapselit on sen verran kallis investointi että sitä en laittaisi jos minipillerit ei sovi. Jos minipilleritkään ei sovi niin sitten kondomi taitaa olla vähiten huono. Jos haluatte vielä lapsia niin miehen vasektomiakin on suljettu pois.

Hankala tilanne on. Mulla oli sama tilanne vuosikausia, ei oikeen mitään sopivaa ehkäisyä ollu tarjolla. Nyt meillä on 3 lasta, mies 40 ja mä 35 ja miehelle tehtiin tänä kevään sterilisaatio. Vihdoin ollaan vapaita!! :) Mutta sulla ap sterilisaatio ei vielä oo vaihtoehto, ootte niin nuoria vielä. Itse en osaa auttaa sen kummemmin, me mentiin lateksittomilla kortsuilla kaikki nää vuodet ja oli tosi ärsyttävää räpeltämistä. Tsemppiä teille, toivottavasti asiat selkenee!!!

Olis kyllä todella mukavaa jos vaikka minipillerit tai kapseli olis sopivaa. mutta kun cerazetten kanssa oli niin järkyttävää sitä jotenkin arkailee kokeilla taas jotain hormoneja jos menee samoin. Tie oli tosi pitkä ja hankala takisin normaaliin tai täytyy sanoa että sitä normaalia ei ole edelleenkään vaikka siitä onkin jo vuosi kun ne lopetin.

Ne lateksittomat tosiaan tuntuu kuin olis jätesäkki nakin ympärillä. Ne ei kai sillee tarraudu/liimaudu yhtä hyvin. Ja sen tuntee kuinka se lateksiton kondomi liikkuu yhdynnän aikana. En tykänny niistä yhtään. Mulle onneks sopii rengas, se on hyvä. :)

Ne lateksittomat tosiaan tuntuu kuin olis jätesäkki nakin ympärillä. Ne ei kai sillee tarraudu/liimaudu yhtä hyvin. Ja sen tuntee kuinka se lateksiton kondomi liikkuu yhdynnän aikana. En tykänny niistä yhtään. Mulle onneks sopii rengas, se on hyvä. :)

juu tuolta se tuntuu... mies vaan jyystää ja jyystää eikä ikään meinaakkaan tulla, paikat sitten ihan puuduksissa...

[QUOTE="vieras";23738629]Jos gynet ei osaa ehdotella niin ajattelit sitten täältä kysyä jatko-ohjeita...?[/QUOTE]

no ajattelin että jospa jollakin muulla olisi ollut samoja ongelmia ja keksinyt jonkun hyvän ratkaisun....

Valitettavasti tuohon nyt ei ole mitään hyvää vastausta. Itse kokeilisin jotain muita minipillereitä. Mä olen itse kokeillut 9 eri ehkäisyvalmistetta kunnes löytyi sopiva.

Viimeksi muokattu:
Vois yrittää rohkaistua ja koittaa noita mini-pillejä, mulla olis reseptiki valmiina niihin. Muistaako kukaan saako ne aloittaa kesken kierron? Mulla loppu just eilen kuukautiset, ei jaksais ootella koko kiertoa. :D googlasin pakkausselosteen mut siel ei ollu ohjetta tuohon asiaan.

[QUOTE="vieras";23738932]Totta kai ne saa aloittaa, mutta ehkäisytehoa ei ole 7vrk:een. Ja se lukee pakkausselosteessa.[/QUOTE]

ei muuten lue minipillin ohjeessa mitään sellasta.. katsoppa http://www. laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=879&i=PFIZER_MINI-PILL

"Jos unohdat tabletin, ota se niin pian kuin mahdollista. Ota seuraava tabletti normaaliin aikaan. Jos edellisen tabletin ottamisesta on ehtinyt kulua yli 27 - 30 tuntia, voi ehkäisysuoja olla heikentynyt. Käytä tällöin lisäksi jotain mekaanista ehkäisymenetelmää (esimerkiksi kondomia) seuraavan viikon ajan."

"Jos unohdat tabletin, ota se niin pian kuin mahdollista. Ota seuraava tabletti normaaliin aikaan. Jos edellisen tabletin ottamisesta on ehtinyt kulua yli 27 - 30 tuntia, voi ehkäisysuoja olla heikentynyt. Käytä tällöin lisäksi jotain mekaanista ehkäisymenetelmää (esimerkiksi kondomia) seuraavan viikon ajan."

tuohan on ihan eri asia kun on tabletin on unohtanut!!! ap on vasta aloittamassa ekaa kertaa kyseiset pilllerit.

Yhteistyössä