Hae Anna.fi-sivustolta

Jotain rajaa lahjalistaan!

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Helsingfors, 27.07.2007.

1. Helsingfors Vierailija

Hyvät morsiusparit, kun laaditte lahjalistaa, niin pitäkää mielessä, että listalla täytyy olla edullisempiakin vaihtoehtoja ja että niiden kalliimpien vaihtoehtojen kohdallakin menee kumminkin jonkinlainen hintaraja!

Olen menossa elokuussa häihin ja kyselin juuri äsken morsiamen äidiltä lahjalistaa. Toiveet olivat todella hintavia (ja asia vielä korostui, kun lahjalistaan oli laitettu hinnat toiveiden perään!). Meidän hankittavaksemme tuli nyt ilmeisesti erästä merkistään tunnettua kahvikuppisarjaa, jota hääpari on toivonut puoli tusinaa. Kuppi maksaa lähes 30 euroa, asetti muutaman euron vähemmän. Häälahjalle tulee siis hintaa yli 200 euroa!

En ole pitänyt itseäni millään tavalla pihinä ihmisenä ja mielestäni hääpari on lahjansa ansainnut, mutta oma kattoni häälahjan hinnassa on ollut yleensä 50 euron kieppeillä. Pakko on sanoa, että tästä jäi paha maku suuhun.

2. Rahaa? Vierailija

Eikö kyseisellä hääparille voisi antaa rahaa lahjaksi, niin saisivat ostaa sitten sillä, mitä itse haluavat? Vai ovatko kaikki lahjatoiveet listalla?

En kyllä lähtisi ostamaan yli 200 euron häälahjaa... Huh!

3. Nunnu79 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ystävilläni oli jokunen vuosi sitten lahjalistalla eritelty vastaavat lahjat. Ap:n esimerkin mukaisesti listalta olisi löytynyt siis sama kuppipari kuuteen kertaan. Vieraat saattoivat siis valita esim. yhden tai kaksi pienempää lahjaa ja hankkia ne.

Voisithan, ap, ostaa vaikka yhden kuppiparin lahjaksi. Aika kohtuutonta olettaa kenenkään yksin hankkivan noin kalliita lahjoja.

4. Minusta lahjalistan alkuperäinen idea on antaa epätietoisille vieraille vinkkejä siitä, mitä hääpari toivoo lahjaksi, esim. rahaa häämatkaan, lahjakortteja tiettyihin liikkeisiin, tietyn merkkistä astiasarjaa tms. Se, että pikkutarkasti listassa luetellaan hintoineen(!!!) kaikkineen, että mitä halutaan, on huonoa käytöstä.

5. Minun mielestäni ne hinnat ovat siinä sen vuoksi, ettei kenenkään tarvitse ostaa "sikaa säkissä", siis tietämättä, miten paljon lahja maksaa. Siitä olen samaa mieltä, että lahjalistalla olisi hyvä olla myös edullisia, vaikkapa viiden euron hintaisia, tavaroita, jotta jokainen voi valita lahjan varojensa mukaan.

Varmasti voitte ostaa vain yhden kuppiparin, eihän tuo tarkoita sitä, etteä teidän pitäisi koko satsi ostaa, joku muu voi ostaa toisen parin ja joku kolmas kolmannen.

6. Pena---- Vierailija

Se juuri on mielestäni lahjalistan idea (vaikka niitä vastustankin), että voi viedä yhden tai kaksi kuppia, koska tietää, että pari kerää niitä ja saa niitä muiltakin. Muutenhan yhden tai kahden kupin vieminen olisi typerää.

7. tsirp654 Vierailija

Ilmeisesti tämä on nykypäivää. Olen ollut yksissä häissä, jossa esim. astioita oli toivottu vain Villeroy&Bochilta (ilmeisesti aika suosittu käytöntö nykyään) ja kun lahjalistan haltijalle (morsiamen äiti) soitettiin, niin hän nimenomaan painotti, että morsian on sanonut että mieluummin vaikka yksi lautanen tuota kuin jotain "roskamerkkejä". Muuten hyvä, mutta kun yksikin lautanen ylitti silloisen opiskelijabudjettini. Osallistuin sitten johonkin kimppaan pienellä summalla. En usko, että he saivat juurikaan noita astioita. Ahneella on paskanen loppu sanotaan, kannattaisi lahjalistoja miettiessä ajatella, minkä arvoisen lahjan viitsisi viedä häihin jossa on ihan rivivieraana (ei lähisukulainen).

8. ap. Vierailija

Kiitos kommenteista. En tullut ajatelleeksikaan, että voisi viedä vain esim. kaksi kahvikuppia. Häälahjalistassa ne kyllä oli ilmoitettu nimenomaan, että 6 kpl kahvikuppeja (33,20e) ja asetteja (27,80). Tarkoittaako tuo, että tosiaan voi viedä vain yhden tai kaksi?

Lahjalistat ovat mielestäni ehdottomasti hyödyllisiä, varsinkin kun kyseessä on tosi isot häät. Ei kai kukaan halua viittä leivänpaahdinta... Mutta minustakin mukavampaa olisi "antaa vain osviittaa" lahjan ostajalle eli nimenomaan mainita esim. tiettyjä merkkejä tai tiettyjä liikkeitä sen sijaan, että hintoineen kaikkineen luetellaan lukumäärät, mallit ja kaikki.

9. Viime kesänä Vierailija

Meillä ei ollut varsinaista lahjalistaa, mutta kaasolle, bestmanilla ja anopeille oli vinkattu, mitä me toivottiin, jotta osasivat kertoa, kun osa sukulaisista ja kavereista heiltä sitä tiedusteli. Me toivottiin etupäässä häämatkakassaan rahaa sekä paria astiasarjaa ja tietyn merkin vuodevaatteita.

10. tsirp654 Vierailija

Niin, et maininnut missä muodossa tuo lista on, mutta kaiketi voitte sitten ilmoittaa sen pitäjälle ostaneenne kaksi, jolloin hän vähentää kaksi kuppia toivotusta määrästä ja seuraavalle kyselijälle ilmoittaa kuppien määräksi neljä. Jos lista on sellaisessa elektronisessa muodossa, jossa tuollaista ei voi tehdä, niin tilanne on hankalampi.

Hintoineen kaikkineen toimitettu lista on jotenkin kalsean oloinen, lähinnä "tilaus" eikä toivelista. On okei mainita mitä sarjaa kerää, mutta olen edelleen tyrmistynyt siitä, että ystäväni halusi vain todella kallista sarjaa. Ehkä kannattaisi toivoa myös jotain arkisempaa tavaraa.

11. näinme Vierailija

Mielestäni mitään listoja ei tarvita; jos tulee samaa esinettä ylimääräisiä kappaleita, ne voi myydä huuto.net:ssä tai kirpputorilla.

12. nainen 30+ Vierailija

Ymmärtäisin myös, että lahjalistaan on merkitty esim. 8 klp tietyn merkkisiä pyyheliinoja, 2 kappaletta kaitaliinoja jne. Ei tarkoita sitä, että kaikki kahdeksan täystyisi ostaa saman henkilön. Yleensähän (?) vain noudetaan infosta lahjalista ja ilmoitetaan mitä ostettiin ja kuinka monta kappaletta, että tietävät vetää listasta yli jo ostetut.

Empä usko, että kukaan, ketä toivoo esim. tiettyä astiastoa lahjaksi, ole tarkoittanut, että joku ostaa kalliin 12 hengen astiaston "yksinään".

13. AnuBistro Vierailija

Jos tunnet muita, jotka ovat menossa kyseisiin haihin sopikaa, etta ostatte vaikka kaksi kuppia per talous/perhe. (Tai miten sitten haluattekin sopia). Yksin ei kenenkaan varmasti ole pakko mitaan kokonaisia kalustoja ostaa. Myoskin tuosta etta 'jos tulee liikaa' jotain sarjaa, ei kai se nyt hirvean vaarallista ole, jos kuitenkin sattuu olemaan sarjaa jota keraa. Varmasti niita astioita menee joskus rikki vuosien varrella, joten 'ylimaaraiset' voivat viela joskus olla hyvinkin tarpeellisia.

14. 070707 Vierailija

Olen myös lahjalistojen vastustaja, mutta pitkän pohdinnan jälkeen päätin laittaa lista nettiin, jotta vältyttäisiin eripari kipoilta ja kupeilta. Maikkarilla on aivan loistava ILMAINEN lahjalistapalvelu, jossa vieraat voivat erikseen jopa valita kplmäärän, jonka haluavat varata. Ketään ei siis pakoteta ostamaan 6 kpl lautasia á 25 €. Meillä listan tarkoituksena oli olla vaan suuntaa antavana, eikä tiukkana ohjenuorana. Hyvin meni! Molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä!

15. ----------------- Vierailija

Jos istä kahta kuppia ei saa sinne lajalistaa merkattua, niin tuskin siitä mitään ongelmaa muodostuu. 6 kuppia on muutenkin aika vähän, joten tuskin haitaa vaikka saisivat esim. 8 kuppia, kun ovat kaikki samaa sarjaa.

16. mende Vierailija

Olen sitä mieltä, että jos asiat tekee itselleen vaikeiksi, ne myös tulevat olemaan sitä.
    Onko helpompaa tapaa ostaa hääparille mieluisaa lahjaa, kuin häälahjalista? (jos se on tehty hyvän maun rajoissa)

Näkisin, että vieras, joka loukkaantuu lahjalistasta, ei ole sisäistänyt sen ideaa. Tarkoitus ei suinkaan ole kyseenalaistaa vieraiden kykyä ostaa mieluisia lahjoja, vaan tarkoituksena on saada sitä, mitä ei vielä omista ja mitä niin kovasti jostain syystä halajaa. Monet parit ovat asuneet yhdessä vuosia ennen naimisiinmenoa ja heillä on jo kaikkea, usein jopa kaksin kappalein. (lakanoita, pyyhkeitä, leivänpaahdin, kahvinkeitin jne.)

Itse olin erittäin tyytyväinen siihen, että sain olla antamassa hääparille lahjaa, jota he nimenomaan olivat toivoneet. Lahjalista oli laitettu erääseen sisustusliikkeeseen morsiusparin nimellä, ja jokainen vieras sai omaan tahtiinsa mennä ostamaan sieltä omaan budjettiinsa sopivia artikkeleita. Ostaessaan he ilmoittivat henkilökunnalle morsiusparin nimen, jolloin esiin kaivettiin lista josta ilmeni mitä oli jo ostettu ja mitä ei. Morsiuspari oli myös yhdeksi toiveekseen laittanut "astiastorahaa", jolloin kaikki ne, jotka kokivat etteivät halua maksaa kupista ja tassista neljääkymppiä, voivat laittaa tilille rahaa vaikka kympin.

Uskoisin, että morsiusparin tarkoitus ei ollut olla ahne, kyseessä nyt vain sattuivat olemaan heidän häänsä ja vieraille loistava tilaisuus yhdistää voimansa ja kerätä heille yksi iso yhtenäinen astiasto: lahja, joka on käytössä, eikä pölyttymässä kaapin perukoilla tai myyty huutonetissä tai kirpparilla! =)

17. rauta kuumana Vierailija

Ilman lahjalistaa voi käydä, kuten serkulleni: saivat 3 silitysrautaa ja tusinoittain erilaisia kahvikuppeja - ja pääasiassa sellaisia sarjoja, joita eivät edes kerää. No ainakin on mistä juoda eikä vaatteet ole ryppyiset ;D

Mitä nyt 10 vuotta myöhemmin tiedän, niin paljon meni kuppeja pariskunnan sisarusten opiskelijabokseihin ja silitysraudoista kaksi myytiin eteenpäin uunituoreina. Uusien silitysrautojen lisäksi kun kotona odotti vielä yksi vanhakin. Luulen, että myös vanha rauta lahjoitettiin jonnekin.

18. sivustahuutaja Vierailija

Se on vaan sitten eri asia, haluaisitko että juuri SINUN lahja myytäisiin huutonetissä... Minä ainakin tahdon, että siitä pienestä panoksesta jonka pystyn itse antamaan, on hääparille hyötyä ja iloa, eikä se päädy mihinkään internettiin tai pelastusarmeijaan. Siksi myös häälahjalistalla on usein tarkasti, mitä astiastoa ja mitä osia ollaan keräämässä ja kuinka paljon. Meillä esim. on jo paljon yksittäisesineitä erääseen sarjaan, joten kolme settiä sokerikko+kermakkoa tai isoa kakkuvatia olisi aika turhaa. Emme myöskään juo kahvia pikkukupeista joten miksi riskeerata että joku ostaa niitä (kun se on se perinteinen ostettava). Siksi - tarkka lista ja monen hintaista ostettavaa. Ja todellakin voi ostaa sarjaan esim. muutaman lautasen vaikka listalla olisi 6 tai 12 tms, sillaillahan ne kertyvät sitten.

19. Minni.. Vierailija

Itse olemme käyttäneet naimakaupat.com:in lahjalistaa, ja sinne voi kirjoittaa kuinka monta kpl tiettyä astiaa toivoo. Ja sitten vieraat voivat varata vaikka yhden tai kaksi. Ja ei ole pakko ostaa mistään tietystä kaupasta, esim. toivelistalla on "hyvä kattila". Mutta kieltämättä harmittaisi jos saataisiin viittä erilaista kuppisarjaa. Mutta olemme myöskin laittaneet listaan tiedoksi vieraille että lista on tehty "inspiraatioksi" (että vieraat tietävät että ainakin nämä lahjat ovat tarpeen!) ja tottakai muutakin saa tuoda, jos haluavat tuoda jotain.

Ja laitettiin kaiken hintaisia lahjoja, kun vieraissa on opiskelijoitakin. Mutta ihan siis valitsevat itse tuovatko yhden vai kymmenen iittalan kuppia, tai ihan jotain muuta (hehe, kunhan ei toista kuppisarjaa)

20. vaimo Vierailija

Me löydettiin viime viikolla häämessuilla uuden tyylin ja tyylikäs häälahjalistapalvelu. Ja meinataan käyttää sitä ensi syksynä. Osoite oli www.bulevardi.fi/haat

21. nöttönen Vierailija

No voihan elämän kevät! Kyllä se järjen käyttö on ihan sallittua! Ei sun todellakaan tarvitse ostaa kuutta kuppiparia, ihan ostat vaikka yhden vain! Ei voi kuin ihmetellä välillä ihmisten järjenkäyttöä. Eiköhän se kappalemäärä ole laitettu siksi ettei kaikki vieraat ostaisi samoja kuppeja niin että niitä saataiskin lahjaksi sitten vaikka 100 kpl. Tai ostat kuule ihan jotain muuta mikä ei ole lahjalistalla, vaikka suklaarasian. Eiköhän se lahjalista ole vaan vinkiksi ihmisille jotka ei muuten keksi mitä ostaa. Sieltä listalta ei ole PAKKO ostaa. En tiedä edes miksi kommentoin noin typerään aloitukseen, mutta tulipahan kommentoitua.

22. Miksi ihmeessä???? Vierailija

Hintoineen kaikkineen toimitettu lista on jotenkin kalsean oloinen, lähinnä "tilaus" eikä toivelista. On okei mainita mitä sarjaa kerää, mutta olen edelleen tyrmistynyt siitä, että ystäväni halusi vain todella kallista sarjaa. Ehkä kannattaisi toivoa myös jotain arkisempaa tavaraa.[/quote]

Miksi ihmeessä toivoisi jotain arkisempaa tavaraa, jos ei kertakaikkiaan miellytä itseä? Eihän sellaisia astioita sitten edes käytä, vaan ne päätyvät kaapin perälle.

Itse ainakaan en missään nimessä laittaisi listalle sellaista mitä en oikeasti voisi kuvitella edes käyttäväni, turhaa roinaa. Eli kuten edellä, vaikka yksi kuppi sitä kivaa sarjaa kuin kymmenen jotain muuta.

23. Ja minä... Vierailija

...taas en haluaisi valita mitään listalta, jossa ei olisi hintoja näkyvissä! Tokihan joidenkin tuotteiden hinnat pystyy päätellä, mutta tarkan hinnan saadakseen pitäisi googlailla ja etsiskellä sitä hintaa jostakin ja se vaatisi ylimääräistä työtä.

Eli mielestäni hintoineen annettu lahjalista on juurikin lahjan antajaa helpottava asia, eiköhän sitä jokainen halua ostaa sitä, mitä lahjan saaja toivoo.

24. Ja minä... Vierailija

...taas en haluaisi valita mitään listalta, jossa ei olisi hintoja näkyvissä! Tokihan joidenkin tuotteiden hinnat pystyy päätellä, mutta tarkan hinnan saadakseen pitäisi googlailla ja etsiskellä sitä hintaa jostakin ja se vaatisi ylimääräistä työtä.

Eli mielestäni hintoineen annettu lahjalista on juurikin lahjan antajaa helpottava asia, eiköhän sitä jokainen halua ostaa sitä, mitä lahjan saaja toivoo.

25. Anrika Vierailija

Tämä ei liity enää suoraan alkuperäiseen aiheeseen mutta jos nyt lahjalistoista puhutaan niin kerron oman ihmetykseni niistä. Olen kummastellut miksi lahjalistoilla on yleensä lähinnä vain astioita? Joskus voi olla lisäksi toivottu tietynlaisia pyyhkeitä tai kodinkoneita mutta aina siis taloustavaraa. Ostajalle sekä lahjansaajalle olisi mielenkiintoisempaa jos valikoima olisi laajempi. Miksi ei pyytäisi harrastusvälineitä kuten molemmille sulkapallomailoja, kävelysauvoja tms. (mikäpä mukavampi tapa aloittaa avioliitto kuin yhteinen harrastus!) tai pelejä tyylin trivial pursuit, tai tietosanakirjoja.

Olen morsian itsekin, ja ihan rehellisesti sanon että vaikka nuo astiat sun muut lakanat tulevatkin pariskunnan/perheen yhteiseen käyttöön, niin kyllä ne enemmän tulevat naispuolisen henkilön iloksi. Vai kenen mies oikeasti kuolaa tietyntyyppisten kalliiden kuppien perään? Yhtä hyvin lahjalistalle voidaan laittaa vaikka työkalupakki (yksi voi ostaa pakin, toinen vasaran ja suorakulman, kolmas ruuvimeisellit..) tai akkuporakone tai vaikkapa all-in kaukosäädin. Jos lahjalistalla olisi "miehekkäämpiäkin" lahjoja niin ehkä myös miesvieraiden olisi helpompi ja hauskempi tehdä lahjaostoksia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri