Hae Anna.fi-sivustolta

Jotain rajaa lahjalistaan!

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Helsingfors, 27.07.2007.

1. inuka Vierailija

Hyvä idea, Anrika! Me miehen kanssa mietittiin listaa ja ei meistä kummallekaan tullut mieleen mitään muuta kuin astioita tms. tyypillisiä lahjoja. Tai siis ei kai sitä edes ajatellut, että listalla voisi olla muutakin kuin astioita ja liinavaatteita. Me kun ei oikeasti tarvittaisi mitään, mutta kun vieraat haluaa kuitenkin ostaa jotain. Niinpä ollaan nyt yhdessä kierrelty kauppoja ja mietitty että minkälainen astiasto me halutaan. Miehellä on nyt jo Arabiaa, mulla on vaan jotain eripari halpisastioita. Mies on paljon enemmän astiastojen perään kuin minä. Mulle olis ihan sama mimmosesta kiposta sitä syö, kunhan on puhdas. Mutta ajateltiin nyt, että häät on oiva tilaisuus saada oikea astiasarja, ite me tuskin koskaan sellaista ostettaisiin. Pitäis vaan vielä keksiä mikä olis kiva...

Mut vois kyllä miettiä vaikka jotain pelejä tms. Ja se työkalupakki vois kans olla ihan hyvä juttu. Mulla on vaan vasara ja pari ruuvaria ja kiintoavaimia sekä jakoavain, kuusiokoloavaimia ja muuta sellaista. En tiedä millaiset työkalut miehellä on, kai sillä on vähän enemmän ja parempia. Pitää kysyä mieheltä tarvittaisko me uusia työkaluja.

2. Osa-aikaduunari Vierailija

Hienoa että Anrika otti myös "miehisen" näkökulman esille! Olen itse miettinyt ihan samaa; tuntuu jopa vähän siltä, että morsian laatii useimmiten listan kysymättä sulhasen mielipidettä. Tai sitten sulhasella ei ole omaa mielipidettä! Tai sitten on niinkuin meillä, että mies on enemmän kiinnostunut ruoanlaittovälineistä ja nainen työkaluista...

Joka tapauksessa, perinteisten häälahjojen lisäksi minulle ainakin kelpaisi lauta- ja ulkopelit, työkalut, porakone, kumisaappaat, viherkasvit, puuntaimi, tietosanakirja...

3. häävieras Vierailija

Tosi hieno juttu Anrika, että nostit myös tuon mieanäkökulman esiin tässä lahjalista asiassa! :) Meilläkin tuo mies taitaa olla enemmän kiinnostunut ruoanlaitosta kuin minä. Viime vuonna olin häissä, joissa lahjalistalla oli astioita, joita mies oli alkanut keräillä jo ennen kuin tämä morsian oli mukna kuvioissa. Morsianta joskus vähän hyvän tahtoisesti nauratti tämä asetelma: mies ja nämä kukalliset Arabiat.

Mitäs muita voisi olla nämä miehisemmät lahjat, kuin porakone, työkalupakki, yleiskaukosäädin ja muut jo mainitut?

4. sipsukkaj Vierailija

En ole koskaan ostanut lahjalistan mukaan lahjoja. Eikö ne ole tarkoitettu sellaisille, jotka eivät muuta keksi? Tai jos on oletus, että tulee vaikka kaksi leivänpaahdinta? Olen itse taiteilija ja usein vienyt hääparille joko omia teoksiani tai sitten kollegan. Toisilla ne on esillä (tai sitten raahattu esille vierailuni ajaksi ;)) ja toisilla kaiketi varastossa tai myyty pois. Mutta tiedän, että samanlaista ei tuo kukaan.

5. Siiri1 Vierailija

Kavereillani oli listalla retkeilytarvikkeita, telttaa sun muuta hyödyllistä laatutavaraa matkailuun liittyen.

6. rojua on Vierailija

Voisihan sitä pistää lahjalistalle vaikka lahjakortteja hierojalle, lähikauppaan, huoltoasemalle tai psykiatrille. Miksei myös "Lupaamme olla koira- tai lapsenvahtina kun lähdette kaksin lomalle" -kortteja.

Minusta olisi taivaallista saada lahjaksi kotiin viikkosiivooja vaikkapa vuodeksi. Lahjanantajat voisivat maksaa vaikka yhden kuukauden kukin. Että olisin onnellinen!

7. hoh hoh hoijaa Vierailija

No lahjalistat on just tarkotettu kaikille vieraille. Hääpari ei halua turhaa krääsää vaan jotain listalta!!!! Tuollaista sooloilua ei katsota hyvällä. Tiedät varmasti, että taulut ym koristeet ovat kiellettyjen lahjojen listalla, koska hyvin vaikea tietää parin tarkkaa makua ja mieltymystä ja lahjan sopivuutta asuntoon ym. Miksi haluat antaa lahjan, joka tuodaan näytille vaan vierailusi ajaksi tai myydään pois???

8. samaa mieltä Vierailija

Juu, ihan samaa mieltä minäkin, että aika riskialtista viedä taidetta lahjaksi. Eri asia, jos pari on tilannut taiteilijalta tietynlaisen, tietyn värisen taideteoksen. Jos taidetta vie, pitäisi tarkkaan kysyä parin toiveita, ettei tule turhaa tavaraa kotiin.
    Tulipa mieleen eräänlainen "taiteilija käsityöläis" tätini. Hän antaa aina rippi, ylioppilas, hää ja synttäri lahjaksi sellaista poppanaa, mitä ei ole saanut myydyksi markkinoilla. Todella noloa!!! Yleensä nämä poppanat ovat hirveän rumia, joskus jopa rikkinäisiä ja suoraan roskiin meneviä. Hän on jo suorastaan vitsi suvussamme. Lisäksi hän aina leuhkii, kuinka rikas on...

9. saitoja-ko? Vierailija

jo yhdessä enen avioliittoa asuneena tiedän tasan tarkaan että kaikkea on jo, kodinkoneet ja lakanat ja pyyhkeet. Siksi lahjalista on toimiva, ja tarkoittaa todella että tarkoitus on että vieraat hankkisivat lahjalistalta valitsemansa esineet. Eihän muuten koko listan laatimisessa ole tolkkua jos kuitenkin jokainen tuo mitä lystää. Juuri nämä taiteilijat luulevat antavansa ainutlaatuista ja ihanaa lahjaa, joka yleensä ei ole vastaanottajan maun mukaista. Miksei ko. taiteilija voisi etukäteen kysyä suuntaa-antavaa mielipidettä, esim. hyvä taiteilija voisi maalata pariskunnasta yhteisen muotokuvan, kotimaisemista tai vaikka vaan kehystää pariskunnan hääpotretin?
    Meillä on kahden vuoden takaisista häistä autotallissa avaamattomissa paketeissa kolme eri kahvikuppisarjaa, kaksi hyödytöntä ja rumaa kukkavaasia, pyyhesettejä ja muuta krääsää. En niitä aio myydä, säästän ne niitä tarvitseville kavereille jos huolivat.

10. Hilla_ni Vierailija

Ollaan asuttu yhdessa jo vuosia joten meidan listalta ei kovin montaa juttua loyda. Uusi kahvinkeitin ja uusia pyyhkeita, valkoisia ja keltaisia, siina ne oli! Meilla on kaikki astiat eriparia mutta se ei haittaa koska ei ole tarpeeksi sailytystilaa...Laitoimme listan muutamista hyvantekevaisyysjarjestoista johon toivomme vieraiden antavan lahjoituksen. On yksi elainyhdistys, toinen auttaa lapsia suomessa ja kolmas ulkomailla. Emme viitsi pyytaa rahaa kun molemmat olemme hyvatuloisia ja osa vieraista viela opiskelijoita yms. Voivat vaikka lahjoittaa muutaman euron hyvantekevaisyyteen ja varakkaammat niin paljon kun huvittaa.

11. Hilla_ni Vierailija

Muille vieraille ei noista tavaratoivomuksista ilmoitettu, vanhemmat ja sisarukset halus hoitaa ne. Listan hyvantekevaisyysjarjestoista lahetimme kutsun mukana kaikille muille vieraille.

12. sipsukkaj Vierailija

Minun ystäväni ovat onneksi sellaista boheemia sakkia, että eivät ole niin tarkkoja tavaran päälle. Inhoan muutenkin turhaa materialismia. Jos joku loukkaantuu lahjastani, niin siitä vaan. Yleensä olen kyllä nähnyt työt seinällä.

13. Minä olen samaa mieltä taiteilijan kanssa - olisin todella otettu ja iloinen jos saisin lahjaksi jonkun vieraani omatekemän taideteoksen! Joillekin meistä ajatus ihan oikeasti on tärkein ;) Voi olla että kyseinen lahja löisi laudalta kaikki maailman kahviastiastot - ja jos ei satu taulu omaa silmää miellyttämään niin onko se nyt niin maailmaakaatava asia?

Ja tosiaan, itsekin nyt päädyttiin lista tekemään, mutta oikein mielellään vastaanotetaan "yllätyksiä" listan ulkopuoleltakin! :)

14. Morsi08 Vierailija

Musta se vain on kätsy. Itse olen tykännyt ostella muillekin lahjat suoraan listalta. Olen aika onneton miettimään näitä asioita, joten valmis lista on mun juttu. Toki listalla pitää olla olla joku järki kädessä, kun sitä tehdään. Meidän listalle laitettiin jokunen tuote ihan nimellä, kun kerätään tiettyä sarjaa tai muuta vastaavaa. Halvimmat jutut tais olla listalla ihan muutaman euron pyyhkeitä. Sitten laitettiin lahjoja kuten pussilakanat ja lahjan tuoja saa tuoda mieleisensä. Lahjakortit on hyvä juttu samoin häämatkaraha.

Mieskin muistettiin listalla. Kyllä se vain niin on, että mieskin käyttää niitä astioita, pyyhkeitä ja lakanoita. Yhteiseen kotiin ne tulee. Vähän miehisempiä juttuja kuitenkin lisättiin myös.

15. sulhanen Vierailija

Meille ainakin lista tulle ja sinne tulee justiisa nuitta kippoja ja kuppeja. Onhan se niin, että niitä sitten käyttää molemmat/koko perhe. Mulla ainakin on autotallissa ihan kaikki mitä tartten, enkä niitä HÄÄlahjaksi edes tahtois, mitä se morsio niistä hyötyy. Ei meillä morsian myöskään pyydä itselleen ilmakiharrinta tai vastaavaa. Kyllä musta on parempi, että yhteiseen elämään ne lahjatkin tulee. Nuo pelit ja semmoset oli kyllä hyvä idea, kun yhessähän niitä voi sitten pelailla. Meillon remppa alkamassa, ja aateltiin laittaa vaihtoehdoksi lahjakortti k-rautaan, saadaan sitte yhdessä käydä sopivaa tapettia jne kattelemassa.

16. **''** Vierailija

Mä kyllä kanssa tykkäisin jos saisin taiteilijan tekemiä töitä lahjaksi. Eri asia sitten tietysti ovat "taiteilijat" ja niiden teokset. Mutta kyllä yleensä taiteilijat osaavat päätellä, että tykkäävätkö jotkut hänen taiteestaan vai ei.

17. Lahjakas Vierailija

Minä ostan listalta tai annan rahaa lahjaksi. Aina. Haluan että minun antamani lahja on mieluisa.

Minä olen myös 'kärsinyt' omatekemien lahjojen saamisesta. Olen saanut lahjaksi ristipistotöitä, jotka on kehystetty tauluiksi, itsetehtyjä mukeja ja yhden öljyvärityön, jossa on ollut mallina minun valokuvani. Ihan oikeasti kamalia kaikki: sisustustyyliini ei mitenkään sovi ristipistotyöt, itsetehtyjä mukeja ei voi pestä astianpesukoneessa ja muotokuvani leuka on epäonnistunut, se on jotenkin vino.

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että on vaan harrastuksen parissa haluttu tehdä jotain ja kun omat kaapit ovat täynnä, on keksitty antaa tekeleitä lahjaksi. Vastaanottajan tyylistä ja mausta riippumatta. Koska niiden tekeminen on niin kivaa.

Mitä sitten olen tehnyt näille? Heitin ne pois.

18. Voi taivas! Ei kai se ole lahja, jos listalta vie. Sehän on tilaus ja tilauksen toteutus. On oudoksi mennyt tämä maailma. Varmaan lapsetkaan ei pian enää saa itse tehdä lahjoja, vaan pitää tuoda listalta...
    Ja edelliselle; olisit vienyt vaikka kirpparille, turha kai niitä nyt pois on heittää.
    En minäkään ristipistotöille keksi heti käyttöä, mutta jossain vaiheessa voi löytyä tilanne tai hetki, jolloin niitä tarvii... tai joku muu tarvii.

19. ---L Vierailija

No tuota, minusta tuo lahjalista on tosi käysy, koska jos sellaista ei ole niin suurin osa vieraista sitten soittelee hääparille, kaasolle, bestmanille, hääparin vanhemmille tai sisaruksille. Minusta tässä vaan säästetään ihmisten hermoja, eikä tehdä hankalia tilanteita, koska mistäs nämä edellä mainutut osaa sanoa, mitä hääpari mahdollisesti voisi haluta tai tarvita. Ja minusta on kyllä ihan hyvä antaa jotain ohjetta, muuten voi käydä niin, että pari saa kolme leivänpaahdinta, kahvinkeittimen vaikka eivät kahvia kotona koskaan joisikaan jne...

Mutta ymmärrän toki tuon mitä tuossa sanot. Olen kyllä joskus kuullut sellaisestakin, että listan ulkopuolisista lahjoista on tullut sanomista. Mutta tämä ei taida olla kovinkaan yleistä. Ja olisiko kertoja liioitellut vähän... :/ Minun mielestäni tuo lahjalista on vaan suuntaa antava, eikä mikään "tätä on pakko noudattaa" juttu. Jos vieraalla on joku loistava lahja mielessä, niin mikäs estää sen sitten ostamassa.

20. Erimielinen Vierailija

Olen eri mieltä. Lahjaahan ei ole pakko viedä, mutta moni haluaa näin tehdä. Ja moni, joka vie lahjan ja joka ei tunne lahjansaajan makua, soittaa kuitenkin jollekulle ja kysyy, että mistä he pitävät, mitä he tarvitsevat, mitä he toivovat.

Jos lahjalistalla lukee vaikkapa 6 kpl teemamukeja, jotka maksavat esim. 10 euroa/kpl, niin eikö ole mukavampi viedä vaikka 2 kpl noita mukeja kuin vaikkapa "nimettömän" kahviastiaston (6 kpl), joka maksaa saman verran, mutta jolla hääpari ei tekisi mitään? Tai jos listalla lukee vaikkapa pussilakanoita, niin eikö silloin ole mukavampi viedä niitä pussilakanoita kuin vaikkapa sen sijaan pöytäliinoja?

21. Minusta lahjalista on hyvä juttu ja vain helpottaa omaa elämää silloin kun ei tiedä mitä muuta veisi, mutta todella ihmettelen joidenkin tiukkapipoistaa suhtaautumista - ettei muka mitään muuta saisi viedä kuin lahjalistalta poimittua. Minusta noihin listoihin tulisi suhtautua suuntaa-antavana ja vinkkinä siitä mitä halutaan, ei minään ehdottomana vaatimus- tai tilauslistana!

Joillakin täällä tuntuu olevan melkoisen lapsenomainen suhtautuminen lahjoihin, melkein itkupotkuraivarin paikka jollei joku tuo mieleistä lahjaa! Melkein hävettää joidenkin tähän ketjuun kirjoittaneiden puolesta jos olette samanlaisia oikeassakin elämässä. Joku haluaa viedä oman lahjan, ja oli se sitten itsetehty maalaus tai mitä vain, se on varmasti antajansa näköinen lahja ja rakkaudella annettu ja mietitty. Se on lahja, ei toimitus teidän tilaukseenne. Siitä voitte tykätä tai olla tykkäämättä mutta älkää nyt hyvänen aika paljastako moukkamaisuuttanne kiukuttelemalla saamastanne lahjasta!

22. saitoja-ko? Vierailija

lahjalista on kansainvälinen, niihin olen ranskassa ja espanjassa törmännyt. Se ei ole mikään tilauslista, vaan lista asioista joita hääpari TARVITSEE. Istuttakaa se nyt sinne pieniin mieliinne ja tajutkaa että jos lista on, on hääpari sen huolella miettinyt ja monta kertaa sen tehnyt häälahjan valitsemisen helpottamiseksi.
    Hävettäisi todella jos kaikki muut olisivat häissä tajunneet lahjalistan ytimen ja minä ainoana tollona toisin jotain "omasta mielestäni ihanaa ja täydellistä lahjaa" joka hääparille ei sano mitään tai sellainen heillä on jo. Jos ette halua ostaa listalta niin antakaa rahalahja tai lahjakortti edes.

Ja taivastelijalle joka on sitä mieltä ettei lahja ole lahja jos listalta vie: oletpa yksinkertainen tai aivan kakara vielä - se nimenomaan on MIELEINEN LAHJA.

23. ylermiu Vierailija

Ai, käytkö sinä saitoja-ko? lahjalista kädessä tsekkaamassa lahjapöydän, että onko joku tuonut jotain ei-listaan kuuluvaa? Ja ilmeisesti seuraat silmä kovana, että kuka se tollo on, joka ei ole tajunnut lahjalistan ydintä, vaan tuo kenties jotain listan ulkopuolelta? Kyllä sinulla on häissä kova homma. Eiköhän siellä joukossa mene joku sydämellä harkittu ja mietitty, kenties ei listassa mainittu lahja, mutta jonka tekemiseen on mennyt AIKAA ja jota on todella rakkaudella tehty, esim. juuri joku vähävaraisen tädin ristipistotyö (jonka nirppanokka morsian nakkaa roskiin) tai mummin kutoma räsymatto (joka todennäköisesti poltetaan ja revitään kappaleiksi, kun ei sitä lahjalistalla ollut). Jos joku haluaa lahjalistan, niin siitä vaan. Harvassa taitaa olla kuitenkin sellainen morsian ja sulho, joka ei lainkaan siedä mitään sen listan ulkopuolista. Eiköhän sitä materiaa kuitenkin aika paljon tule ja hääpäivä varmaan on aivan onnistunut, vaikka kaikki listan toiveet ei täytykään, vaan joku mummeli tai täti saa iloa siitä, että on tuonut jotain omasta mielestään iloa tuottavaa parille. Sivistynyt morsian ottaa sen ilolla vastaan.

24. kannattiko Vierailija

Olisiko kannattanut lukea ketjua? Olisit huomannut, että ap. sai aivan asiallisia vastuksia ja jopa kiitti jo tuolla, kun sai asiaan selvyyden. Olisit välttynyt turhalta vouhkaamiselta, jossa ei ollut mitään uutta antia tähän(kään) ketjuun.

25. saitoja-ko? Vierailija

lahjalista: ainakaan meilläpäin ei ole lahjalistalta valitut lahjat esillä pöydillä, vaan ko. liike on toimittanut ne morsiusparin kotiin. En minä kyylää jos joku tuo muuta, vaan yritän että jo vihdoin tajuaisitte lahjalistan ytimen. Ei näköjään vain mene perille. Lahjalistalla on vähävaraisillekin vaihtoehtoja - ja mummot ne tiedetää, mutta jos sinulla on tietyllä tavalla sisustettu koti, laittaisitko ihan tosissaan, sano nyt käsi sydämellä, sen räsymaton lattialle ja ristipistotyön seinälle?
    Marttyyrius ja hurskastelu veks.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari