Jouduin maksamaan avustajalleni tuhansien eurojen korvaukset!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pettynyt.,.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pettynyt.,.

Vieras
Kunta myönsi minulle tuen henkilökohtaiseen avustajaan, mutta niin että itse olen avustajani työnantaja. En tiennyt juurikaan mitään työsopimuksen tekemisestä joten oletin että voin palkata työntekijän niin pitkäksi aikaa kuin itse tahdon. Ja tietysti tahdoin pitää itselläni mahdollisuuden vaihtaa työntekijää milloin tahansa, onhan kyseessä niin henkilökohtainen työ. Joten tietämättömänä tein avustajalle 2kk määräaikaisen työsopimuksen, 1kk koeajalla, hän tosin ei ollut tähän tyytyväinen mutta suostui kuitenkin.

Noh, koeaika meni umpeen, ja työsopimus päättyi. Tai niin ainakin luulin. En ollutkaan tyytyväinen kyseiseen työntekijään: hän teki kyllä työnsä hyvin, mutta kemiat eivät oikein kohdanneet. Joten päätin etten jatka hänen työsopimustaan enään. Kertoessani asiasta hänelle, ja annettuani hänelle työtodistuksen, sain vastaukseksi: "Ei sinulla ollut laillista perustetta palkata määräaikaista työntekijää. Täten työsopimukseni on tulkittava toistaiseksi voimassa olevaksi. Se ei kuitenkaan muuta tuota 1kk koeaikaa. Joten koska koeaikani on päättynyt, et voi enää irtisanoa minua."

Halusin kuitenkin vaihtaa avustajaa ja luotin tehneeni asian niinkuin pitää. Meni kuukausi, ja tuli kirje postissa.. Hän oli vienyt asian käsiteltäväksi liittoonsa. Minua vaadittiin maksamaan tuhansien eurojen korvaukset tälle avustajalle, laittomasta irtisanomisesta. Otin yhteyttä Heta-liittoon. Näin todella oli, olisin korvausvelvollinen. Liitto auttoi minua tinkimään korvaussummaa muutamalla satasella, mutta jouduin jokatapauksessa maksamaan lähemmäs kymmenentuhatta euroa korvauksia.

Ja kun otin yhteyttä kaupungin vammaispalveluihin, sain vastaukseksi että he eivät osallistu korvausten maksuun. He maksavat vain palkat, eivätkä tällaisia kuluja jotka aiheutuvat siitä että työnantaja on menetellyt väärin. Koko raha meni siis omasta pussistani, säästöistäni.

On kyllä aika epäluottavainen olo nykyään näihin vammaispalveluiden toimintaan. Voisivat edes neuvontaa antaa työsopimusten teossa, että tällaisilta tapauksista vältyttäisiin.

Nykyään teen aina vakituisen työsopimuksen 4kk koeajalla. Siinä tosin on se huonopuoli etten voi enää tuon 4kk jälkeen irtisanoa, vaikka sukset menisivät ristiin avustajan kanssa. Mielestäni tämä on niin henkilökohtaista työtä, että avustettavaksi pitäisi olla mahdollisuus milloin vain vaihtaa työntekijää, jos tämä ei miellytä.

Eikö tullut mieleen kysyä neuvontaa työsopimus asioihin muualta?

Valitettava tilanne tuo, tämä ks. avustaja sai aika "helposti" melkoiset fyrkat käyttämällä hyväksi toisen tietämättömyyttä.

Toisaalta, kuinka moni ei olisi tehnyt samoin kuin hän, jos tietäisi oikeutensa? Hän tuntui olevan melkoisen tietoinen työnantajan velvollisuuksista ja omista oikeuksistaan.

• Tykkää
Reactions: Kayeen
Jos henkilökohtainen avustaja olisi irtisanottavissa milloin tahansa, eivätkä koeaijat tai muut lait pätisi heihin, niin ei kukaan tekisi sitä työtä.

Vaikka työ on kuinka henkilökohtaista, niin ei avustajankaan kuulu olla kyyketettävissä niin että hänen on tehtävä kaikki älyttömimmätkin asiat mitä vaaditaan, tai muutoin on vaarassa saada fudut! :D

Ihan oikein teki tämä avustaja. Hänellä olisi ollut oikeus vakituiseen työhön.

• Tykkää
Reactions: .....
Epäreilua palkata kahdeksi kuukaudeksi kuukauden koeajalla, MUTTA työsopimus mikä työsopimus. Molemminpuolisena sopimuksena tehty, joten sanktiossa olisi minusta ollut fiksua noudattaa kohtuullisuusperiaatetta ja jättää sakot määräämättä.

Jos olisin ap, kirjoittaisin asiasta esim. Hesarin mielipideosastolle.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Kyllä työnantajapuolellakin on saatavana tietoa kun vain pyytää / hakee / etsii.

Ja eihän se voi mennä niin , että jos ei henk.kohtaisen avustajan kanssa kemiat toimi niin entinen pihalle ja uusi avustaja töihin. Siinä olisi ap:n opittava että se on pärjättävä halusi tai ei.

Eihän kukaan lähtisi avustajaksi jos tänään saisit tietää ettei huomenna ole töitä.

Mistä helvetistä näi8tä ap:n tapaisia ihmisiä sikiää.

Alkuperäinen kirjoittaja liitot jyrää;29446767:
Epäreilua palkata kahdeksi kuukaudeksi kuukauden koeajalla, MUTTA työsopimus mikä työsopimus. Molemminpuolisena sopimuksena tehty, joten sanktiossa olisi minusta ollut fiksua noudattaa kohtuullisuusperiaatetta ja jättää sakot määräämättä.

Jos olisin ap, kirjoittaisin asiasta esim. Hesarin mielipideosastolle.

Työnantaja on työnantaja ja kohtuullisuusperiaate teki juuri tuosta laittoman. Tosin on hölmöä että avustettava on työnantaja johon ollaan työsuhteessa.

Joo, kaikkien oikeusturvan kannalta nämä avustajahommat olisi parasta järjestää jotenkin muuten. Useimmiten se on kyllä se avustaja joka kärsii siitä, että työnantaja ei noudata työlainsäädäntöä, sillä ei läheskään kaikki kuulu liittoon ja tiedä oikeuksiaan. Ja ihan vähintään kuntien pitäisi antaa kattava infopaketti avustajan palkkaaville työnantajan velvollisuuksista sekä valmiit mallit työsopimuksiin.

Itse asiassa olen ehdottomasti työntekijän puolella. Kyllä siinä 4 kk koeajan aikana selviää, kohtaako kemiat vai ei ja sen jälkeenkin tietysti avustajan voi irtisanoa, jos hän laiminlyö työtehtäviään tai toimii muuten selkeästi väärin. Toki varoituksen kautta, työntekijälle pitää antaa mahdollisuus korjata toiminta.

Kunta myönsi minulle tuen henkilökohtaiseen avustajaan, mutta niin että itse olen avustajani työnantaja. En tiennyt juurikaan mitään työsopimuksen tekemisestä joten oletin että voin palkata työntekijän niin pitkäksi aikaa kuin itse tahdon. Ja tietysti tahdoin pitää itselläni mahdollisuuden vaihtaa työntekijää milloin tahansa, onhan kyseessä niin henkilökohtainen työ. Joten tietämättömänä tein avustajalle 2kk määräaikaisen työsopimuksen, 1kk koeajalla, hän tosin ei ollut tähän tyytyväinen mutta suostui kuitenkin.

Noh, koeaika meni umpeen, ja työsopimus päättyi. Tai niin ainakin luulin. En ollutkaan tyytyväinen kyseiseen työntekijään: hän teki kyllä työnsä hyvin, mutta kemiat eivät oikein kohdanneet. Joten päätin etten jatka hänen työsopimustaan enään. Kertoessani asiasta hänelle, ja annettuani hänelle työtodistuksen, sain vastaukseksi: "Ei sinulla ollut laillista perustetta palkata määräaikaista työntekijää. Täten työsopimukseni on tulkittava toistaiseksi voimassa olevaksi. Se ei kuitenkaan muuta tuota 1kk koeaikaa. Joten koska koeaikani on päättynyt, et voi enää irtisanoa minua."

Halusin kuitenkin vaihtaa avustajaa ja luotin tehneeni asian niinkuin pitää. Meni kuukausi, ja tuli kirje postissa.. Hän oli vienyt asian käsiteltäväksi liittoonsa. Minua vaadittiin maksamaan tuhansien eurojen korvaukset tälle avustajalle, laittomasta irtisanomisesta. Otin yhteyttä Heta-liittoon. Näin todella oli, olisin korvausvelvollinen. Liitto auttoi minua tinkimään korvaussummaa muutamalla satasella, mutta jouduin jokatapauksessa maksamaan lähemmäs kymmenentuhatta euroa korvauksia.

Ja kun otin yhteyttä kaupungin vammaispalveluihin, sain vastaukseksi että he eivät osallistu korvausten maksuun. He maksavat vain palkat, eivätkä tällaisia kuluja jotka aiheutuvat siitä että työnantaja on menetellyt väärin. Koko raha meni siis omasta pussistani, säästöistäni.

On kyllä aika epäluottavainen olo nykyään näihin vammaispalveluiden toimintaan. Voisivat edes neuvontaa antaa työsopimusten teossa, että tällaisilta tapauksista vältyttäisiin.

Nykyään teen aina vakituisen työsopimuksen 4kk koeajalla. Siinä tosin on se huonopuoli etten voi enää tuon 4kk jälkeen irtisanoa, vaikka sukset menisivät ristiin avustajan kanssa. Mielestäni tämä on niin henkilökohtaista työtä, että avustettavaksi pitäisi olla mahdollisuus milloin vain vaihtaa työntekijää, jos tämä ei miellytä.

kanssa ei tarvitse mitkään kemiat kohdatakkaan, kunhan työntekijä ei nyt ihan silmille hypi ja on 100%luotettava, hoitaa hommansa tunnollisesti, eihän tuo nyt mikään deitti palvelu ole tai jos työntekijä sanoo poikki sanan niin eiku vaihtoon?
Se on työntekijä!!

En nyt oikein ymmärrä noita työsopimus juttuja,enkä tarinan ydintä.
Siis avustettavalla ei ollut oikeutta palkkata avustajaa määräaikaisena? Ei ymmärrä. Jos soppariin on kirjattu, että eka kuukausi on koeaikaa ja toinen kuukausi päättää työsuhteen niin miten se voi muka yksipuolisesti/automaattisesti muuttua vakkariksi?

Siis avustettavalla ei ollut oikeutta palkkata avustajaa määräaikaisena? Ei ymmärrä. Jos soppariin on kirjattu, että eka kuukausi on koeaikaa ja toinen kuukausi päättää työsuhteen niin miten se voi muka yksipuolisesti/automaattisesti muuttua vakkariksi?

Voiko tehdä määräaikaista sopimusta jos tarve ei ole määräaikainen?

Määräaikaisuudelle täytyy olla pätevä syy. Se, että työnantajaa sattuu huvittamaan, ei ole sellainen.

ennkuin palkkaa ketään kanantta ottaa asioista selvää, tiuo oli oma vikasi. Olisit irtisanoonut hänet koeajalla, silloin ei oliis tullut mitään

Edelleenkään en ymmärrä ap:n tilannetta. Jos kaupunki myöntää hänelle h.kohtaisen avustajan silleen, että ap itse toimii työnantajana niin eikös palkkakulut mene kaupungin piikkiin?
Aika huonosti on asia hoidettu vammaispalvelun virkailijoilta. Luulisi heidän kertovan ap:lle tärkeimmät kohdat kun rupeaa palkkamaan avustajaa.

En voi kyllä muuta kuin olla tässä samaa mieltä sen avustajan kanssa, oikein teki. Itse olin henkilökohtaisena avustajana vammaiselle, joka ei tiennyt työnantajuudesta yhtään mitään ja kuvitteli olevansa joku jumala ja minä hänen orjansa jota hän voi sitten pompotella miten tykkää, kun olenhan hänen henkilökohtainen "palvelijansa". Hänellä on kuulemma oikeus päättää milloin tulen töihin ja milloin en ja mitä kuuluu työtehtäviin, huolimatta siitä mitä sopimukseen oli kirjattu. Ehdin olla puoli vuotta siinä työssä ja irtisanouduin itse.

Riita tuli kun ensimmäisen kerran uskalsin puolustaa itseäni ja oikeuksiani, otin puheeksi sen että sopimusta noudatetaan, tästähän työnantaja suivaantui. Soitti vammaispalveluun ja haukkui minut pataluhaksi, kun en missään jousta ja räyhään ja käyn päälle yms. En siis koskaan ole käyttäytynyt uhkaavasti, joten tuo oli täysin aiheetonta, lisäksi olin sen puoli vuotta tehnyt kaiken minkä työnantaja pyysi, joten joustamattomaksi ei voi kutsua.

Minusta te vammaiset työnantajat, ette arvosta tarpeeksi sitä, että joku viitsii tätä avustajan työtä tehdä. Minulle tämä oli eka ja viimeinen kerta. Ymmärrän että voi olla hankaliakin avustajia mutta kyllä ne avustettavat vie sen voiton hankaluudessaan...katkeruuttaan ei voi purkaa työntekijäänsä. Minä käyttäydyin asiallisesti ja ystävällisesti koko työsuhteen ajan, jopa silloin kun otin asiaksi puhua sopimuksen rikkomisesta, sen sijaan työnantaja kävi päälle kuin tyranni.

[QUOTE="Vieras.";29446965]Ap on mahdollisuus mennä asumaan tuettuun asuntolaan. Silloin tämä ongelma poistuu kun paikassa on työntekijät auttamassa aina. Ei tarvi itse palkata.[/QUOTE]

No ei tuo aina ole mikään realistinen vaihtoehto. Ei mun ystäväni ainakaan menisi asumaan tuettuun asuntolaan ja jättäisi miestään ja kahta alle kouluikäistä lastaan...

[QUOTE="vieras.";29447321]En voi kyllä muuta kuin olla tässä samaa mieltä sen avustajan kanssa, oikein teki. Itse olin henkilökohtaisena avustajana vammaiselle, joka ei tiennyt työnantajuudesta yhtään mitään ja kuvitteli olevansa joku jumala ja minä hänen orjansa jota hän voi sitten pompotella miten tykkää, kun olenhan hänen henkilökohtainen "palvelijansa". Hänellä on kuulemma oikeus päättää milloin tulen töihin ja milloin en ja mitä kuuluu työtehtäviin, huolimatta siitä mitä sopimukseen oli kirjattu. Ehdin olla puoli vuotta siinä työssä ja irtisanouduin itse.

Riita tuli kun ensimmäisen kerran uskalsin puolustaa itseäni ja oikeuksiani, otin puheeksi sen että sopimusta noudatetaan, tästähän työnantaja suivaantui. Soitti vammaispalveluun ja haukkui minut pataluhaksi, kun en missään jousta ja räyhään ja käyn päälle yms. En siis koskaan ole käyttäytynyt uhkaavasti, joten tuo oli täysin aiheetonta, lisäksi olin sen puoli vuotta tehnyt kaiken minkä työnantaja pyysi, joten joustamattomaksi ei voi kutsua.

Minusta te vammaiset työnantajat, ette arvosta tarpeeksi sitä, että joku viitsii tätä avustajan työtä tehdä. Minulle tämä oli eka ja viimeinen kerta. Ymmärrän että voi olla hankaliakin avustajia mutta kyllä ne avustettavat vie sen voiton hankaluudessaan...katkeruuttaan ei voi purkaa työntekijäänsä. Minä käyttäydyin asiallisesti ja ystävällisesti koko työsuhteen ajan, jopa silloin kun otin asiaksi puhua sopimuksen rikkomisesta, sen sijaan työnantaja kävi päälle kuin tyranni.[/QUOTE]

Tutun kuuloista. Lopetin nuo hommat.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29446949:
kuka hullu nyt haluaakaan töihin vain 2kk sopimuksilla?

Täh? Siis meinaaks ihan tosissas että ei kukaa mee töihin jos ei oo ku 2kk sopimus tiedos? Vai meinaaks, että olis jatkuvasti vain noita kahden kuukauden sopimuksia vai mitä ihmettä oikeen ajattelit?

Mä valmistuun toukokuun lopus ja eka työsopimus oli 3.6-6.8 eli sen 2kk. Miks ihmees en olisi menny tuohon työhön? Samas paikas oon toki edelleen töis, mutta ei mulla ainakaa ollu keväällä varaa ruveta valittemaan menenkö töihin vai en.

Kyllähän tämä tosiaan taitaa olla provo.

Tai jos tässä jutussa on tositarina taustalla, niin tämän on kirjoittanut tuo työntekijä. Joka siis perusteettomasti irtisanottiin. Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi hän tämän kirjoitti, olisi nyt sitten laittanut vaikka Aihe vapaalle niin ei olisi jäänyt ihan niin helposti kiinni.. Ja koska juttu siis on jo päätetty työntekijän hyväksi, niin mitä hän vielä haluaa?

Noh, kommentoinpa nyt vielä kuitenkin itse aihetta. Aloittaja sanoi:

"Nykyään teen aina vakituisen työsopimuksen 4kk koeajalla. Siinä tosin on se huonopuoli etten voi enää tuon 4kk jälkeen irtisanoa, vaikka sukset menisivät ristiin avustajan kanssa. Mielestäni tämä on niin henkilökohtaista työtä, että avustettavaksi pitäisi olla mahdollisuus milloin vain vaihtaa työntekijää, jos tämä ei miellytä. "

Tietenkään ei pitäisi olla mahdollista milloin vain vaihtaa työntekijää! Miksi pitäisi olla? Ovatko avustajat jotain orjia, jotka eivät ansaitse työntekijän oikeuksia ollenkaan?

Ja kyllä 4kk koeajan jälkeenkin työntekijän saa irtisanoa, jos hän ei noudata työsopimusta tai tekee jotain laitonta.
Toki ensin pitää antaa varoitus, ja jos sama toiminta jatkuu niin sitten saa irtisanoa.
Lisää irtisanomisperusteista löytyy työsopimuslaista.

Yhteistyössä