Joudutaan vissiin maksumiehiksi eli auton ja tytön törmäys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Liikennesäännöissä suojatiellä ajava polkupyörä on ajoneuvo ja siis tasavertainen auton kanssa. Tosin yleensä autoilija kyllä joutuu kaikessa maksumieheksi jos polkupyöräilijöitä töniin, mutta tuollainen lakiteksti löytyy polkupyöräilijöitä koskien. JOten pyöräilijän kannattaa aina taluttaa suojatien yli. Tarkistelin tuon viime vuonna kun melkein join suojatielle ajaen hujauttavan polkupyöräilijätytön päälle. Sen jälkeen olen kyseisen suojatien kohdalla aina hidastanut, mutta olen se kylähullu akka joka nousee autosta ja huutaa yläastelaisille liikennesääntöjä jos ne suojatiellä ajavat!

Toivottavasti huudata myös aikuisille pyörällä törttöileville. Jalankulkijan henki on todella vaarassa, kun mäkeä alaspäin ajotietä pitkin tullut kurvaakin kesken kaiken toisille väylille.

Huutaisin jos joku aikuinen ajais mun eteeni siinä kohdin, näkyvyys on siinä ihan mahdottoman huono. Mutta eipä ole kukaan aikuinen vielä koittanut mun eteeni. Taitavat tuntea mun auton ja maineen aikuiset kyläläiset :D

Liikennesäännöissä suojatiellä ajava polkupyörä on ajoneuvo ja siis tasavertainen auton kanssa. Tosin yleensä autoilija kyllä joutuu kaikessa maksumieheksi jos polkupyöräilijöitä töniin, mutta tuollainen lakiteksti löytyy polkupyöräilijöitä koskien. JOten pyöräilijän kannattaa aina taluttaa suojatien yli. Tarkistelin tuon viime vuonna kun melkein join suojatielle ajaen hujauttavan polkupyöräilijätytön päälle. Sen jälkeen olen kyseisen suojatien kohdalla aina hidastanut, mutta olen se kylähullu akka joka nousee autosta ja huutaa yläastelaisille liikennesääntöjä jos ne suojatiellä ajavat!

Ehkei nyt ihan "tasavertainen" kutenkaan. Ja tyttö ollut jo suojatiellä, ja auto hidastanut ennen suojatietä. Sekä ennen suojatietä ja myös sen jälkeen matka jatkuu pyörätienä. Tähän ei edes poliisi puuttunut, joten oletan että pyörätieosuudella sen suojatien voi ylittää myös pyöräillen.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Ehkei nyt ihan "tasavertainen" kutenkaan. Ja tyttö ollut jo suojatiellä, ja auto hidastanut ennen suojatietä. Sekä ennen suojatietä ja myös sen jälkeen matka jatkuu pyörätienä. Tähän ei edes poliisi puuttunut, joten oletan että pyörätieosuudella sen suojatien voi ylittää myös pyöräillen.

Vastasinkin tuohon aikaisemmin että olin juuri samanmoisessa tilanteessa...
Kyllä, jos pyörätie jatkuu niin saa ajaa pyörätien yli. Tällöin pyöräilijä ja autoilija "tasavertaisia" eli kumpikin väistää oikealta tulevaa, siksi kyselin tuota kun jostain olin lukevinaan että auto tuli vasemmalta?

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Vastasinkin tuohon aikaisemmin että olin juuri samanmoisessa tilanteessa...
Kyllä, jos pyörätie jatkuu niin saa ajaa pyörätien yli. Tällöin pyöräilijä ja autoilija "tasavertaisia" eli kumpikin väistää oikealta tulevaa, siksi kyselin tuota kun jostain olin lukevinaan että auto tuli vasemmalta?

pyöräilijä on AINA väistämisvelvollinen jos toinen osapuoli ei tule kolmion tai stop merkin takaa.
Jos tytöt olisivat taluttaneet pyöriään tien yli, olisi syy autoilijan, mutta pyörällä ajaessaan tytöt ovat vastuussa.

Ekalla sivulla on linkki, sieltä voi lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Itselläni on vain mielessä se, että jos jalankulkijan jalka on suojatiellä, niin autoila väistää (tosielämässä näin tietenkään ole). Luulisi autoilijan väistävän pyöräilevää lastakin..

Mutta tuosta maksamisesta; voisiko mahdollinen maksaminen mennä kotivakuutuksen piikkiin?

Outo juttu, minäkin luulin näin. Siis suojatiellä auto saa ajaa yli, ja suojatien ylittäjä joutuu maksumieheksi????

Jalankulkijan velvollisuus on katsoa ettei auto ole niin lähellä että voi turvallisesti ylittää tien.Jos auto on 2m päässä niin siihen suojatielle ei todellakaan saa mennä.
Varsinkin näin talvella se jarrutusmatka on todella pitkä.

Miten teet risteyksessä, jossa tulee monesta suunnasta autoa? Tai kun lähdet ylittämään tietä, ja yhdestä suunnasta samaan aikaan liikkuu auto kohti? Talviaikaan, vaikka jättäisi varoaikaa paljonkin, vaunujen kanssa hankala liikkua, entä vanhukset? tai jos kaadut suojatiellä?

Jos jalankulkija on jo suojatiellä ja toisella kaistalla joku kaasuttelee, niin, onko jalankulkija väistämisvelvollinen keskellä tietä? (toki kannattaa pysähtyä, vaikka oikeassa olisikin).

Jos jalankulkija ON jo suojatiellä, on autot velvollisia väistämään, mutta sinne suojatielle EI saa mennä jos auto on lähellä.Varmaankin epäselvää päättää koska kenelläkin on oikeus tehdä mitä ja milloin, mutta maalaisjärkeä saa käyttää..
Eli molemmilla osapuolilla on vastuunsa, mutta jalankulkijan kannattaa aina muistaa ketä sattuu enemmän autoa vai kävelijää, ja miettiä hyppääkö suojatielle vai ei.

Kiitos, tuota juuri hain, ongelma, jos jo suojatiellä. Muutoin kun olen ylivarovainen, odotan ja odotan, jos en ole "aivan varma", että ehdin. Mutta talvella meno on hankalaa, vaunujen ja seisomatelineen kanssa.

Ja ongelman muodostaa autoilijat, jotka eivät huomioi muuta liikennettä ja talviolosuhteita.

Kaupungissa kun ei voi liikkua menemättä suojatien tai tien yli ylipäätään.

Mä en nyt kyllä oikein ymmärrä tuota juttua :/
Mulla on vuoden vanha ajokortti ja mulle teroitettiin autokoulussa, että kun minä ajan ja tulen suojatien lähettyville, niin jos siinä sattuu olemaan joku ihminen edes sen näköisenä, että vois haluta ylittää tien, niin minä väistän. Aina. Ei vaihtoehtoja. Piste.
Siis eikö tuossa tapauksessa tosiaan katsota edes sitä, että kyseessä lapsi? Eihän niiden voida olettaa osaavan kaikkia väistämissääntöjä ja lapsihan suuntaa monesti tarkkaivaisuutensa ihan muualle kuin aikuinen. Olisihan autoilijankin täytynyt tajuta, että se lapsi siinä suojatien reunassa voi tehdä tasan tarkkaan minkä tahansa liikun. Ei mahdu mun oikeustajuun tuo homma :/

Tätä lakia muutettiin joku vuosi sitten, ennen pyöräilijän piti väistää vain oikealta tulevia tai jos pyörätiellä oli kolmio. Nykyään kaikkia paitsi kolmion takaa tulevia.
-------------------
Pyörätieltä ajoradalle
tuleva pyöräilijä väistää muita.
Muut väistävät pyöräilijää vain
silloin, kun he tulevat kärkikolmion
tai stop-merkin takaa tai ovat
kääntymässä tielle, jota pyöräilijä
on ylittämässä.
----------------

Yhteistyössä