Joulu on pilalla exän kanssa kehkeytyi riita, joka pitäisi ratkaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Exä toi lapset ja oli ostanut ruokia pyytämättä. Nykyinen mieheni oli keittiössä kokkaamassa ja aineksia oli pöydällä. Exä marssi kengät jalassa täyttämään jääkaappia ja näki nyksän, joka kauhisteli exän tapaa kävellä sisällä kengät jalassa. Exä tiuskaisi nyksälle jotain ja pyysi minua eteiseen ja moitti miksen ole esitellyt uutta miestä ja ei halua lasten puhuvan englantia. Nyksä on jenkki eikä osaa suomea. Olen pettänyt hänen luottamuksen ja laiminlöin lapsia nyksän takia. Tulin surulliseksi tästä ja sanoin ettei exällä ole oikeus vaatia lapsia muutamaan täyspainoisesti asumaan luokseen. Olenko oikeassa? Meillä on yhteishuoltajuus. Isommat kilarit exä veti siitä, kun nyksä tykkää säilyttää kananmunia pöydällä ja sanoi, että ne pitää heti laittaa kylmään. Meillä oli jo yhdessä asuessa exän kanssa riitaa kananmunista, koska minä säilytin niitä pöydällä. Kumpi on oikea tapa?

Minä pidän kananmunia jääkaapissa. Kaupan huoneenlämpö on viileämpi kuin kotona, joskus munat ovat kaupassa kylmäosastojen läheisyydessä jossa ainakin on viileämpi. Jos leipoo niin tarvitsemansa munat saa otettua jääkaapista huoneenlämpöön vaikka edellisenä iltana..

KANANMUNA KEITTIÖSSÄ
Kananmunan säilyvyys
Kananmunapakkauksessa on mainittu parasta ennen -päivämäärä. Vaikka kananmuna on tuoretuote, se säilyy usein hyvänä päivämäärän jälkeenkin.

Munat säilyvät parhaiten
  • viileä- tai jääkaapissa (n. 12 - 14 astetta)
  • tasaisessa lämpötilassa omassa pakkauksessa
  • tylppä pää ylöspäin

Lämpötilan vaihtelut heikentävät munien säilyvyyttä. Pakkaus vähentää munasta ilmakanavien kautta tapahtuvaa hiilidioksidin ja veden haihtumista ja estää vieraiden hajujen ja makujen siirtymistä ympäristöstä muniin.

Pahimpia maku- ja hajuvirheitä munille aiheuttavat savustetut tuotteet esim. meetvursti, purjo ja tilli. Myös sipuleista ja hedelmistä voi siirtyä vieraita maku- ja hajutekijöitä muniin.

Koko EU:n alueella säilyvyysajaksi lasketaan 28 päivää muninnasta. Ehjä ja oikein säilytetty muna säilyy pidempäänkin.

Tuoreen, rikotun munan tunnistaa kiinteästä valkuaisesta, joka ympäröi keltuaisen korkeana. Munan vanhetessa valkuainen vetistyy ja leviää laajemmalle. Tuore, rikkomaton muna vajoaa vesiastian pohjaan eikä hölsky heilutettaessa. Pilaantuneen kananmunan tunnistaa parhaiten kuitenkin epämiellyttävästä hajusta.

http://www.siipi.net/index.php/kananmunatiedotus/kananmuna-keittioessae/363-kananmunan-saeilyvyys

Eli kotonahan saattaa olla +25 lämmintä niin ne kananmunat ovat silloin suosituslämpöä 10 astetta lämpimämmässä. ja jos ovat hellan läheisyydessä niin siinä lämpötila vaihtelee kovasti.

Kananmunat jääkaappiin, ei pitäisi olla liian vaikeaa. Asuin Britanniassa pitkään ja ihmettelin tapaa että kananmunat olivat jääkapin päällä ja leipä jääkaapissa. Opiskelija-asunnossa pieni jääkaappi oli sitten täynnä leipäpaketteja. No asui siellä muitakin kuin britteja, esim malesialaisia paljon.
Exän pitäisi olla tyytyväinen että lapset saavat oppia englantia, en ymmärrä miksi valittaa tuollaisesta.

Huono Provo.
Jenkit kavelee sisalla kengat jalassa, ja todellakaan ei nyrpistyy jonkun muun niin tehdessa.
Ja johtuen erillaisesta munien kasittelysta, he sailyttaa to munat jaakaapissa. Seka kaupassa etta kotona, koska muuten ne pilaantuu nopeasti.

Meillä on kananmunat huoneenlämmössä (ei hellan vieressä) eikä ne mene pilalle. Meillä ne kuluu sen verran nopeaan. Saatan leipoa extempore, että on kätevää kun munat ei ole kylmiä.

Mä olen sentään ammatiltani kokki. Töissä toki kananmunat on kylmiössä kun määrät on huomattavasti isompia kuin kotona.

Meillä on kananmunat huoneenlämmössä (ei hellan vieressä) eikä ne mene pilalle. Meillä ne kuluu sen verran nopeaan. Saatan leipoa extempore, että on kätevää kun munat ei ole kylmiä.

Mä olen sentään ammatiltani kokki. Töissä toki kananmunat on kylmiössä kun määrät on huomattavasti isompia kuin kotona.

ja mä olen sentään ammatiltani kondiittori ja mulla on kananmunat jääkaapissa. extempore jos tahtoo jotain leipoa, rikon munan lasiin ja lasin kippoon jossa lämmintä vettä, näin munamassa lämpenee nopeaan. eikä koostumusta haittaa. Voi myös rikkoa munat kattilaan ja lämmittää miedolla lämmöllä varovasti ne huoneen lämpöiseksi.

Meillä exä käveli kurakengissä keskelle keittiötä ja löi munan pöytään. Nyxä ihmetteli, että mitä noin pienimunainen jätkä kehtaa tehdä moista. Exä tokaisi, että on sillä toi sun emäntä ennenkin saatu hoideltua. Nyxä siihen, että kakkoseenko vedit silloinkin... kun sähän olet tuollainen reppureissaaja. Lähti kuule exä nopeasti ulos.

21+Jenkki+BubbleGum+2001.jpeg

vtsfm6um1edfbyv2tnhi.jpg

Meillä exä käveli kurakengissä keskelle keittiötä ja löi munan pöytään. Nyxä ihmetteli, että mitä noin pienimunainen jätkä kehtaa tehdä moista. Exä tokaisi, että on sillä toi sun emäntä ennenkin saatu hoideltua. Nyxä siihen, että kakkoseenko vedit silloinkin... kun sähän olet tuollainen reppureissaaja. Lähti kuule exä nopeasti ulos.

Taa oli hyva heitto....
on sita murheet kananmunista ja niiden sailytyksesta jeesus soikoon.

Kai exä saa olla lasten kanssa yhtä paljon, ettei esim.vain kerran kuussa?
Kanamunia saatte säilyttää miten tahdotte, ei kuulu exälle eikä muille. Itse säilytän jääkaapissa.

Kananmunat jääkaappiin, ei pitäisi olla liian vaikeaa. Asuin Britanniassa pitkään ja ihmettelin tapaa että kananmunat olivat jääkapin päällä ja leipä jääkaapissa. Opiskelija-asunnossa pieni jääkaappi oli sitten täynnä leipäpaketteja. No asui siellä muitakin kuin britteja, esim malesialaisia paljon.
Exän pitäisi olla tyytyväinen että lapset saavat oppia englantia, en ymmärrä miksi valittaa tuollaisesta.
Exä on rajakki ja vajakki. Vaihda lukot, älä anna avainta.
Kielitaito on helpointa oppia livenä lapsuudessa. Rajakit eivät osaa suomeakaan, koska niille ei lapsena puhuttu sinne tynnyriin.

Exä on rajakki ja vajakki. Vaihda lukot, älä anna avainta.
Kielitaito on helpointa oppia livenä lapsuudessa. Rajakit eivät osaa suomeakaan, koska niille ei lapsena puhuttu sinne tynnyriin.

Suomessa edes kaupassa munat eivät ole jääkaapissa. Leivän on jopa parempi olla jääkaapissa, varsinkin jos se menee sieltä suoraan paahtimeen,

Yhteistyössä