joulua stressaava äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tekisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tekisin

Vieras
Kohta se taas alkaa. Äitini joulustressi ja jatkuva valittaminen nimittäin. Kun pitää siivota koko talo lattiasta kattoon, kun pitää valmistaa kasoittain ruokaa, kun pitää tehdä sitä, tätä ja tota. Ja kun kukaan ei ikinä ole auttamassa jne...

Siihen, että me lapset emme ole paikan päällä auttamassa on yksinkertainen syy. Olemme kaikki aikuisia, muuttaneet pois kotoa ja jokaisella meistä on työ- ynnä muita velvollisuuksia. (Ja vaikka auttamaan ehtisikin, niin äitini on niitä ihmisiä, joiden mielestä kukaan muu kuin hän itse ei osaa tehdä mitään oikein. Siis vaikka hän olisi seissyt vieressä neuvomassa kun vaikka minä teen jotain, niin silti siinä tekemisessä löytyy aina jotain, mitä jälkeenpäin pitää hänen itsensä muuttaa tai korjata)

Olen yrittänyt sanoa äidilleni ties kuinka monta kertaa, että kaikki tietävät tilanteen, että hän joutuu järjestämään paljon itse, ja kukaan muista perheenjäsenistä ei todellakaan odota mitään täydellistä joulua ja vaadi, että kaiken pitää olla tiptop-kunnossa. Mutta kun ei vaan mene perille.

Pyytäkää äiti jonku teidän sisaruksen luo jouluksi. Tai sitten keskenänne sovitte, että yks teistä tekee laatikot valmiiksi ja yksi salaatit, kolmas jälkiruoat jne. Ja äidille ilmottaisitte, et kuka tuo mitäkin ja vastalauseita ette kuuntele.

Jotkut vaan on sellaisia stressaajia. Usein edes muut ei välitä, onko kaikki kaapitkin siivottu, matot käytetty pesulassa tai onko pöydässä vähän vähemmän eri ruokia, vaan ne asiat on tärkeitä sille stressaajalle, joka kuvittelee tekevänsä sitä muiden takia. Meillä miehen vanhemmat asuvat samassa talossa omassa päädyssään, ja jos tulee yllätysvieraita, anoppi rynnii paniikissa vaihtamaan mattoja kesken navettatöiden ja alkaa valmistaa lämmintä ruokaa vieraille, jotka eivät todellakaan odota muuta kuin että saisivat muutaman sanan vaihtaa ja ehkä juoda kupin kahvia... Jos mä en ole siivous- ja passaamistuulella ja on muutakin tekemistä, en nykyään mene enää auttamaan, vaan olen sanonut, että ei kaiken tarvitse olla niin tiptop jos vieraatkaan eivät vaivaudu edes ilmoittamaan tulostaan ennen kuin 20min ennen tuloa.

Voisitteko kutsua isovanhemmat joskus jouluksi jonkun lapsen kotiin? Tai ette viettäisi sukulaisjoulua vaan menisitte vaan kyläilemään vaikka joulupäivänä? Mun mummolassa oli aikoinaan samanlaista, mummo stressasi älyttömästi kun kaikki lapset meni sinne, ja hän oli selvästi huojentunut, kun äiti alkoi kieltäytyä kutsuista ja mentiin sinne vasta joulun jälkeen.

[QUOTE="mama";25014993]juuri tämän takia koko joulu pitäisi lakkauttaa! kun ei ymmärretä sitä että se yhdessäolo on se tärkein asia vaikka pöydässä ois purkkihernekeittoa![/QUOTE]

Jokainen pystyy lakkauttamaan omalta osaltaan, eikä lähteä siihen ympäristön painostukseen mukaan

Äitis on aika epäkypsä ihminen, jos ei vielä aikuisenakaan pysty päästämään irti kiltin tytön leimasta ja pysty luomaan omalle perheelleen sopivia perhejuhlia. Tuo on juuri tuota toisille elämistä ja tuota turhaa suorittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä tekisin;25014962:
Kohta se taas alkaa. Äitini joulustressi ja jatkuva valittaminen nimittäin. Kun pitää siivota koko talo lattiasta kattoon, kun pitää valmistaa kasoittain ruokaa, kun pitää tehdä sitä, tätä ja tota. Ja kun kukaan ei ikinä ole auttamassa jne...

Siihen, että me lapset emme ole paikan päällä auttamassa on yksinkertainen syy. Olemme kaikki aikuisia, muuttaneet pois kotoa ja jokaisella meistä on työ- ynnä muita velvollisuuksia. (Ja vaikka auttamaan ehtisikin, niin äitini on niitä ihmisiä, joiden mielestä kukaan muu kuin hän itse ei osaa tehdä mitään oikein. Siis vaikka hän olisi seissyt vieressä neuvomassa kun vaikka minä teen jotain, niin silti siinä tekemisessä löytyy aina jotain, mitä jälkeenpäin pitää hänen itsensä muuttaa tai korjata)

Olen yrittänyt sanoa äidilleni ties kuinka monta kertaa, että kaikki tietävät tilanteen, että hän joutuu järjestämään paljon itse, ja kukaan muista perheenjäsenistä ei todellakaan odota mitään täydellistä joulua ja vaadi, että kaiken pitää olla tiptop-kunnossa. Mutta kun ei vaan mene perille.

Miksette sitten jouluna ole teillä tai jonkun sisaruksen luona?
Miksi pitää laittaa äiti tekemään teille joulu?

No mitäs jos vietätte joulun omissa kodeissanne? Sanotte äidille, että tänä vuonna lahjoitatte hänelle joululahjaksi joulurauhan ja olette omassa kodissanne joulun ja vanhempanne voivat olla just niin stressaamatta kuin haluavat.

Sovitte sisarustesi kanssa etukäteen, että joku tuo salaatin/ alkusapuskan, mitä nyt yleensä syöttekään ja joku jälkkärin ym.

Ja sitten ilmoitatte äidille, että noin on sovittu. Hän saa silti "päähuseerata", mutta saa vähän apua kuitenkin. Teette sopimanne jutut kotona valmiiksi niin ei tartte kuunnella ohjeita.