Hae Anna.fi-sivustolta

Joulukuun ajatukset 2008

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Anna.., 01.12.2008.

1. varoitus Vierailija

Kyllä masennus/psykologilla käynti voi vaikuttaa adoptioon kielteisesti. Eli ei kannata ainakaan julkiselle mennä terapiaan. Luin tapauksesta, jossa nainen sai 2 viikkoa sairaslomaa tuloksettomien hedelmöityshoitojen aiheuttaman ahdistuksen tms. takia. Tämän sairasloman takia parin adoptiolupa evättiin.
    Joidenkin maiden adoptioehdoissa lukee, ettei taustalla saa olla mitään lieviäkään masennuksia/mielialalääkkeitä saati sitten sairaslomia. Eli ei kannata edes mainita, että esim. hoitojen aikana on ollut ahdistunut tms.

2. Minni_ Vierailija

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista tuohon psykologi-asiaan. En usko että tarttisin mitään sen kummempia lääkkeitä, ehkä ois hyvä jäsennellä ajatuksia jossain vaiheessa, kun tuntuu että on niin paljon mietittävää, ja pienet vastoinkäymiset tuntuu isoilta (hölmöä vaikka oikeasti on niitä isojakin vastoinkäymisiä). Esimerkiks että saatan pahoittaa mieleni jostain työjutusta, josta normaalisti en ois kovin moksiskaan.

Apteekista saa vissiin sellasia luontaistuotteita, jotka saattaa auttaa nukahtamiseen illalla, ajattelin ostaa niitä. Eikai ne häiritse hormoneita mitenkään? Tai ehkä pitäis vaan ottaa pieni konjakkinaukku iltaisin :)

3. Minni_ Vierailija

Juu ja ehdottomasti yksityiselle ajattelin mennä, ettei tule mitään merkintää, ihan varmuuden vuoksi. Saattaa olla että mun sairasvakuutus kattaa sen, kun otin sellasen kalliimman vakuutuksen kun tiesin että hoidot oli tulossa.

4. [email protected] Vierailija

Mä jotenkin vierastan noita luontaistuotteita, luin niistä joskus artikkelin joka oli kovasti sitä mieltä että niiden vaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi. Sen mukaan ne ei ollut aina kovin turvallisia vaikka ihmisillä on niihin kova luotto. En tiedä sitten mikä on totuus. Eiköhän tuo konjakkinaukku ole ainakin melko turvallista ;) jos ei lasi kaupalla ota.

5. [email protected] Vierailija

^ kannattaa olla varovainen ainakin jos käyttää muita lääkkeitä ettei yhteisvaikutukset tule yllätyksenä

6. Minni_ Vierailija

Kamomillateetä juon joskus iltaisin, mutta musta sillä ei oo muuta vaikutusta kun että pissattaa enemmän ja se kusella ramppaaminen ei ainakaan paranna unia :)

Hienoa että Pimmun muniksissa tapahtui vihdoin jotain, jee! Inssi lähestyy ja päästään jännäileen sua :)

7. Katriina _ Vierailija

Joo, en saanut mitään särkylääkereseptiä, vaikka tosiaan neljäsatasta meni paketillinenkin päivässä. Käskettiin vaan lääkitä särkylääkkellä laparoskopiaan saakka. Kauhulla odotan, että ne menkkakivut vielä palaa, nyt on ollut melkein inhimillisiä tämä muutama kierto.

8. Keiju80. Vierailija

Kyllä niissä särkyllääkkeissä on oikeasti joku juttu, että 800 mg on parempi kuin 2 x 400 mg, vaikka ihan sama lääkemerkki olisi kyseessä. En osaa tätä paremmin selittää, mutta olisko liittynyt johonkin välittäjäaineisiin..? En todellakaan muista, mutta luin jonkun artikkelin siitä.

Huh, vaikea uskoa, että lapsettomuudestakaan ei saisi ahdistua, jos aikoo saada adoptioluvan. Mutta jos asian pystyy kiertämään sillä, että käy yksityisellä, niin mikäs siinä sitten. Lompsan päälle se käy, mutta niinhän tämä muutenkin. Minni, miten paljon sulla se vakuutus korvaa hoidoista? Mä nimittäin mietin myös sairausvakuutuksen ottamista, jos se korvais lapsettomuushoitoja, mutta en ole saanut tarkemmin kyseltyä asiasta.

On mullakin käynyt mielessä, jos jossain vaiheessa kävisi juttelemassa psykologin tms. kanssa tästä tilanteesta. Toisaalta on kuitenkin sellainen tunne kuin Minnikin sanoi, että en osaisi mitään sen kummempaa puhua kuin täällä teille tai miehelle. Ehkä ammatti-ihminen osaa sitten johdatella keskustelua niin, että saa ajatukset uusille urille, en tiedä. Toistaiseksi olen kuitenkin kokenut pärjääväni vielä näin, vaikka välillä onkin vaikeaa. Ja jossain vaiheessa voisi olla hyvä käydä yhdessä miehenkin kanssa.

Pimmulla alkaa olla munikset jo hyvän kokoisia, jesh! Ehkä ne pienemmät vielä ehtii ottaa spurtin viikonloppuun mennessä.

Annalle halit, on tämä niin väärin taas kerran. Mites teillä nyt jatkuu?

Ihanaa, huomenna on perjantai. Mitäs viikkissuunnitelmia teillä on? Meillä on yhdet kihlajaiset ja jouluostoksilla voisi käydä. Ja huomenna kontrolliultraan aamulla, toivottavasti olis jotain kasvanut.

9. Minni_ Vierailija

Keiju, mä käyn hoidossa julkisella, niin ne on ilmaisia joka tapauksessa. Lääkkeet on tietysti kalliita, ja niitä varten olen hankkinut sellaisen vakuutuksen joka kattaa suurimman osan mun lääkekuluista. Täällä on kans vastaava Kela, joka korvaa osan, mutta sen osan mikä pitäis itse maksaa, maksaa mun vakuutus melkein kokonaan. Alussa oli jotain omavastuuta, nyt vuoden loppuun menee 100% lääkekuluista vakuutuksen piikkiin. Eli nyt kannattais saada paljon reseptejä ja hamstrata niitä lääkkeitä ens vuoden varalle :)

Itse jää maksettavaks akupunktio, jos siellä käy, aion mennä seuraavassa tuorehoidossa. Se maksaa n. 55 euroa kerta, ja kävin viime hoidossa 7 kertaa. Ja punktion jälkeen huristeltiin taksilla kotiin.

Mutta taka-alalla kummittelee mahdollisuus että joudutaan yksityiselle (sitten kun kolme tuorekertaa on käytetty julkisella tai että tulee taas joku hoitsujen lakko joka ruuhkauttaa julkisen), ja se maksaa n. 7000 euroa/3:n ICSI:n paketti.

Keiju kysyi viikonloppusuunnitelmista. Meille tulee huomenna miehen veljen nelihenkinen perhe viikonlopuksi kylään. Ihan mukavaa, ne on kivoja tyyppejä. Mutta lauantaina mennään toisen veljen luokse kyläilemään kaikki, ja siellä on se raskaana oleva tyttöystävä, ja mua ahdistaa jo etukäteen jos nämä "mammat" juttelevat raskaana olemisesta koko illan. Jos tekevät niin niin liityn miesten urheilukeskusteluihin tai menen vessaan mököttämään...

10. Säde-82 Vierailija

Kannattaahan se käydä juttelemassa psykologin kanssa jos siltä tuntuu. Onhan hän ammatti-ihminen, joten varmasti osaa auttaa ja kuunnella eri tavalla kuin me "tavikset". Tutuilta kyllä kuulostaa noi minnin oireet, voisinpa vaikka allekirjoittaa. Tänään töissä pidin yhtä koulutusta ja mokasin aika täydellisesti, ainakin omasta mielestäni.. Nolottaa ja v*ituttaa se ihan älyttömästi.

Tänään tuli taas "märkä pyyhe naamalle" kun avasin aamulla sähköpostin. Mun saikulla oleva työkaveri oli lähettänyt kiertoviestin, jossa oli kuvia.. Yllättäen, kuvia toinen toistaan suloisemmista lapsista yms. n. 10kpl. Töissä on muuten saanut vähän muuta ajateltavaa, mutta alkaa jo ahistaa jos sielläkin saa jatkuvasti muistutusta asiasta, millon epäillään että oon raskaana ja millon käsketään alkaa lapsen tekoon yms. Joskus oon nähny sellasen powerpoint esityksen lapsettomuudesta, hetken jo mietin, että vastaanko sillä siihen sähköpostiin, mutta enpä sitten kuitenkaan..

Huomenna se ultra ja saadaan virallisesti tulokset ja keskustellaan niiden pohjalta jatkosta.. Onneksi on sitten perjantai.

11. [email protected] Vierailija

Oon tänään näköjään inhottava, en halua kuitenkaan mitään pahaa tällä. Edelleen voisin kinata tuosta buranasta ainakin sen verran että kyse oli siis 600mg:n tabletista. Burana 800 mg depot mikä on sitten ihan eri asia, siitä en puhunut mitään.

Ei varmaan saa enää sellasta sairasvakuutusta mikä korvais mitään sellasta vaivaa/sairautta mitä JO sairastaa. Kysyvät tosi tarkkaan terveystiedot. Minnin sairausvakuutus on varmaan otettu jo varhaisessa lapsuudessa.

12. Minni_ Vierailija

Mä oon itseasiassa ottanut mun sairasvakuutuksen noin kolmisen vuotta täällä Tanskassa, mutta vaihdoin reilu vuosi sitten kalliimpaan ryhmään. Mulla ei ollu merkitty mitään sairauksia (eikä mulla olekaan muuta kuin siitepölyallergia) niin sujui mutkattomasti se vakuutuksen "upgrading". Mä oon ainakin säästänyt pitkän pennin tuolla vakuutuksella. Maksan noin 55 euroa 4 kertaa vuodessa, ja se kattaa lähes kaikki lääkekulut.

Säde, voi vee mikä kiertomeili.... Hmph...

13. [email protected] Vierailija

Mä yritin sellasta vakuutusta saada ifiltä joka korvais lääkekustannukset sekä yksityisellä lääkärillä käynnit. Sain kaavakkeen missä kyseltiin kaikki tiedot terveydestä, mulla on vanha olkapää vamma ja mitään siihen olkapäähän liittyvää ei korvaa. Kaikki mahdolliset naistentaudit kysyttiin, ei korvaa gynekologisia vaivoja jos niitä on joskus ollut. Ja varmaan nyt ei korvais lapsettomuudesta aiheutuvia kuluja jos kerran on niiden takia jo käynyt lääkärissä.
    Enkä tiedä muista yhtiöistä. Vakuutuksen tarkoituksenahan on varautua tulevaan, tuskin suostuvat korvaamaan jo ennestään tiedossa olevia sairauksia. En tiedä oonko oikeilla jäljillä mutta näin mulle sanottiin

14. Hilma77 Vierailija

Sä mikään inhottava ole, [email protected]! Pieni kina vain piristää ;) Mä oon kyllä aina kuvitellut, että Burana 600 on voimakkaampi kuin pualtoista Burana 400:sta. Hyvinkin voin olla väärässä, mitälie mutu-tuntumaa.

Noista vakuutuksista; kyllähän se niin on, että jo todetut taudit/sairaudet jää vakuutuksen ulkopuolelle. Eihän siinä muuten mitään järkeä ole noinniinku vakuutusyhtiön kannalta. Mutta kai poikkeuksiakin löytyy?! Mulla on jonkinlainen sairausvakuutus, koskaan en ole käyttänyt, mutta ei se kalliskaan ole. Ehkä pitäisi oikein lukea paperit läpi..

Ah, viikonloppu! Me mennään elokuviin katsomaan uusin Bond ja ehkä myös ulos syömään. Hieman todellisuuspakoa, kiitos!

Ihanaa viikonloppua kaikille!

15. Minni_ Vierailija

Juu niin se usein on vakuutusten kanssa, että jos on jotain ongelmia, niin niitä ei korvata, ja vakuutuksen alkaessa olleet "valmiit" vaivat laitetaan usein poikkeuksiksi vakuutuspaperiin. Esim mulla on poikkeuksena hartiat, kun menin perhana laittamaan että oon kärsinyt hartiakivuista kun kirjoitin gradua, ja nyt ei kata sairausvakuutus jos hartiat ja niska rupee temppuilemaan. Noiden lääkkeiden kannalta mulla oli tärkeetä vaihtaa ryhmäää ENNEN kun sain lähetteen hoitoon, ja tein sen just pari kk ennen vaikka tiesin että joudutaan hoitoihin.

Hmmm... noista särkylääkkeistä ei kyllä ota selvää, mutta et kyllä todellakaan oo inhottava, Mary :)

Omaa napaa...

Menkat alkoi eilen oikein rytinällä, ja oon nyt aamulla ilmoittautunut klinikan puhelinvastaajaan, apuva. Soittavat iltapäivällä jatkosta. Mä toivon niiiiiiiin että saisin aloittaa vaihdevuodet joulupäivänä, että tammikuussa tapahtuis taas jotain. Mä en halua toista suurta pettymystä samalle viikolle. Niiden on PAKKO ottaa mut hoitoon.

16. [email protected] Vierailija

Hei, ulkopuolinen kommentoi lääkeasiaan. Eli kyllä on niin, että puolitoista 400mg buranaa on eri asia kuin 600mg burana. Minulla on endometrioosi ja sain viime kuussa lääkäriltäni esitelmän lääkkeiden mg-eroista ja reseptin 600mg buranaan.

En tiedä osaanko selttää tätä järkevästi, mutta yritetään. Jos ajatellaan kipua asteikkomuodossa, niin kipu lähtee pienestä (matalalta) ja alkaa nousta asteikkokäyrää pitkin kivun voimakkuudesta riippuen korkeallekin. 400mg burana vaikuttaa asteikolla sinne 4 cm saakka, eikä ole sama syödä siihen päälle vielä 200mg samaa ainetta, sillä sen vaikutus lähtee ikäänkuin sieltä alhaalta saakka. Kun lääkkeen teho on vaikuttanut huippuunsa (asteikolla sen 4 cm), niin sen teho alkaa laskea.

Jos taas ottaa heti kivun alettua sen 600 mg, lääkkeen teho menee kertarytinällä sinne kuvitteellisen asteikon 6 cm saakka. Vaikutus on pidempi ja lääkkeen tehon lasku matalampi.

Jos lääkkeiden teho olisi sellainen, että 2x400mg buranaa saataisiin burana 800mg teho, miksi apteekissa ylipäänsä myytäisiin reseptillä burana 800mg?

Äh, en tiedä osasinko selittää tuota asiaa yhtään paremmin tai järkevämmin, mutta suosittelen kysäisemään lääkäriltä asiaa. He osaavat kertoa asian havainnollisesti. Näin kirjoittaen se on vähän.. hankalaa :)

Tsemppiä teille kaikille!

17. Pimmu. Vierailija

Ihanasti selitetty buranataulukko :)

Minni mä niin pidän sulle peukkuja!!!

Ultrakuulumisia:
    Hyvin oli folli kasvanut ja siellä oli kaksi muutakin tosin vain 16mm. Tänään vielä jatketaan normaalisti, huomenna hcg ja maanantaina inssi!! Vihdoin!!

Me ei tehdä viikonloppuna mitn erikoista. Ehkä sunnuntaina lähdetään road tripille jos ilma suo.

18. Minni_ Vierailija

Juu hyvin selitetty Buranajutut, tänks :)

Jee Pimmu, maantantaina inssi!!! Jippii!!!

Mua jänskättää... toivottavasti puhelin soi pian....

19. Säde-82 Vierailija

Pikaisesti kirjoittelen ultrakuulumiset ja tulokset, koska jos joku osaa kertoa jotain niin olisin kiitollinen.. Sp analyysi muuten ok, mutta normaalinmuotoisia 0%!!!!!! Lääkäri sanoi, ettei sitä vakavasti kannata ottaa ja lopputulos on kuitenki ihan hyvä, mutta VOI OLLA että joudutaan vähän avittamaan. Mä lähdin suoraan töihin sieltä, enkä voi keskittyä yhtään työn tekoon.. Ei kai sitä tulosta kerrottais jos sillä mitään merkitystä ole? Miten teillä muilla on ollu? Viitearvo 10, mutta harva kuulemma sinne yltää, mutta kai niitä normaaleja nyt pitäis muutama olla onnistuakseen??

Mun ultrassa viime kierron suurimpaa bongattuun folliin oli tullu 3mm lisää kokoa ja nyt vasta kp11, eli on aikaa vielä kasvaa, mutta voi olla ettei ehdi riittävästi.

Mä oon vaan jotenki ihan järkyttyny tuosta sperma tuloksesta, et ihan itkettää! :(

20. Lumis Vierailija

Voi Säde halauksia! :( Meillä normaalimuotoisia oli ehkä 19%, se kohta oli jotenkin epäselvä. Vähemmän kuin pitäisi kumminkin :(

21. Säde-82 Vierailija

No tuossa lapussa lukee et 10% pitäis olla viitearvojen mukaan. Ei olis lääkäri kuulemma maininnut mitään jos olis ollu vaikka 2%, sillon olis ollu ihan hyvä. Inssiä se ehdotti, mutta kysyin, et no onko siinä sit suuremmat mahdollisuudet kun ei-inssissä. Ei kuulemma tässä kohtaa juurikaan ole, mutta jos mulle tarvii pistoshoidot alottaa niin sit suosittelee inssiä. En oikeen ymmärtäny, enkä ymmärtäny ees kysyä. Kovin se koitti rauhotella, et ei hätää, mut onhan tässä nyt hemmetti joku hätä kun tuollasia lukemia näytti.. Ihan tosissaan mun töistä ei tuu nyt mitään, prkl..

22. Minni_ Vierailija

Säde, voi paska että tekin saitte huonoja tuloksia :( :( Halit!!

MÄ EN JAKSA ENKÄ KESTÄ ENÄÄ TÄTÄ HEMMETIN RUMBAA JULKISELLA!!!!! Eivät taaskaan ottanut mua hoitoon, taas joudun yrittämään uudestaan tammikuun alussa. Olisin niin toivonut että mulla olis ollu edes mahdollisuus olla raskaana helmikussa kun miehen veljen sisko synnyttää.

Tosi kiva, nyt on koko viikonloppu 2 pientä lasta kylässä ja lauantaina kyläilemään ison pallomahan luokse, ja 4 lasta juoksee jaloissa. Ei vois yhtään vähempää kiinnostaa....

23. Säde-82 Vierailija

No voi paska minni.. tää odottaminen on ihan perseestä.. Ja tiedän tunteen kun pitäis olla lapsiperheiden kanssa tekemisissä. Tai no ei mua vieraat ihmiset haittaa mut sit kaikki tutut suht saman ikäiset jne.. Tänään lääkäristä tullessa päätin, että me ei todellakaan lähdetä mihinkään lasten keskelle jouluksi, mä en yksinkertaisesti jaksa.

Vähän meni luotto tohon lääkäriinki kun vakuutteli, ettei kannata huolestua. Netistä luin asiasta niin niiden juttujen mukaan on kyllä ihan aihettaki huolestua. Sanoi, että kokeillaan muutama kuukausi clomeilla vielä ja jos sitten ei toimi niin katsotaan muuta. Mun mielestä ihan turhaa ajan ja rahan haaskausta.

Että tää on välillä syvältä! Mut kohta lähen kotiin!

24. Simpoista Vierailija

Hedelmöittymisen kannalta simpoissa on tärkeää määrä ja liike. Se, että niitä on paljon ja että ne liikkuvat hyvin. Muoto ei ole niin kriittinen. Muoto on synnynäinen asia ja siihen EI voi vaikuttaa itse samalla tavalla kuin esim. määrään vaikka lopettamalla tupakoinnin. Kuitenkin epämuodostuneet simpat voivat hidastaa raskauden alkamista ja joskus ne voivat olla ainoa syy, miksi raskaus ei ala. ICSI:llä epämuodostuneetkin simpat saadaan kohteeseensa. Etenkin jos muoto-ongelmat koskevat siittiön päätä, jolloin siittiö ei pääse tunkeutumaan normaalisti munasolun sisään. Esim. Naistenklinikalla inssin rajana pidetään usein 4% normaalimuotoisia mutta kyllä pienemmilläkin määrillä on inssejä tehty. Omalla miehelläni oli kaikki muut arvot hyvin paitsi normaaleja 5% ja kyllä se vaikutti raskauden alkamiseen, yritystä ehti olla takana hyvin pitkään ja mitään muuta vikaa ei löytynyt. Yhdestä näytteestä ei kannata vielä hermostua vaan uuden analyysin voi tehdä 2-3 kk:n päästä ja katsoa olisiko tilanne muuttunut, loppujen lopuksi sperman laatu vaihtelee hurjasti kerrasta toiseen.
    Jos sinulla on hormoniavusteinen kierto, jossa tavoitteena on saada esim. 2 kypsää rakkulaa niin silloin inssillä saattaisi olla hieman paremmat mahdollisuudet kuin luomuna. Matkaan laitetaan vain parhaat uimarit ja ne pääsevät normaalia pidemmälle avustettuina.
    Olen kyllä lukenut tarinoita, joissa raskautuminen on ollut suht nopeaa 3% normaalimuotoisillakin siittiöillä, joten ei se varmaan ihan toivotonta ole.

25. Hilma77 Vierailija

Sädellä ja Minnillä kurjia uutisia! Kovasti jaksamista molemmille. Säde, saattaahan tosiaan olla, että simppa-arvot on paremmat ensi kerralla. Älä vielä hirmustu! Nuo simpatkin kun ovat kovin herkkiä kaikelle stressistä alkaen. Minni, jaksamista julkisen puolen kanssa kamppailussa. Oli kyllä tosi kurja juttu, kun eivät ottaneet teitä tässä kuussa :(

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri