Hae Anna.fi-sivustolta

Joulukuun ajatukset 2008

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Anna.., 01.12.2008.

1. mminttu* Vierailija

Voi vitsi miten huonoja uutisia Säde! Meillähän miehellä oli alentunut sperman määrä (9milj.) ja oletusarvo siinä on 20milj. Siihenkin lääkäri sano vaan että "tosi hyvät mahdollisuudet" tulla raskaaksi ilman mitään avustusta. Mä en sitten tiedä mitä ne arvot tosiaan pitäs olla ennekö otetaan tosissaan?! Oliko teillä liikkuvuus kuitenkin hyvä? Eikös se taida olla se tärkein osa? Hmp tsemppiä teille kuitenkin kovasti, eteenpäin kuitenkin mennään!

Harmi Minni ettei tärpänny ekasta :( Saahan sitä ihan rauhassa mököttää ja olla vihanen ja surullinen. Yritä löytää joku kiva asia ja keskittyä sitten siihen vaikkapa suklaan syöntiin, ehkä se auttaa. Mulla ainakin suklaa on parannus kaikkeen pahaan oloon...

2. Keiju80. Vierailija

Mielenkiintoisia juttuja täällä tänään. Ensiksi kiitokset loistavasta särkylääkeselvityksestä [email protected]! Hyvä pointto tuo "Jos lääkkeiden teho olisi sellainen, että 2x400mg buranaa saataisiin burana 800mg teho, miksi apteekissa ylipäänsä myytäisiin reseptillä burana 800mg?". Jännä vaan, että kaikki hoitoalalla työskentelevätkään eivät tunnu olevan tietoisia tuosta. Mulle lapsettomuuspolin hoitaja väitti kiven kovaa, että ota vaan useampi sitä 400 mg niin se auttaa.

Miten kauan teillä "Simpoista" meni itse raskaaksi tuloon? Meillä nimittäin sama juttu, että miehen siittiöistä 5 % normaalimuotoisia eikä muuta vikaa ole löytynyt. Tosin analyysin tuloksena oli "normaali", mutta itse uskoisin epämuodostuneiden kuitenkin hidastavan onnistumista.

Juu, ootte varmaan oikeessa tuon vakuutuksen suhteen, että jo todettuja sairauksia ei korvata. Eli olisi pitänyt olla asialla ainakin ennen kuin kävi ekoissa lapsettomuustutkimuksissa (varsinkin kun ollaan oltu julkisella). Mutta muuten se vakuutus, mitä mulle esiteltiin (tapiola) olis korvannut gynellä käynnitkin.

Voi eiiiii Minni! Tuntuu niin kurjalta teidän puolesta, kun tiesi, miten paljon sä odotit uutta hoitoa. Ja vielä tuollainen viikonloppuvierailu odotettavissa... Haleja!!

Säde, voi itku, että teilläkin tuli huonoja uutisia :/ Niitä nyt tuntuu riittävän. Hassua, että lääkäri ei ottanut sitä niin vakavasti. Saitteko itselle mitään paperia, missä oli niitä arvoja? Näkyykö siitä esim. onko siittiöiden pää vai häntä epämuodostunut?

Pikaisesti vielä omaa napaa. Kävin aamulla ultrassa ja follit oli kasvaneet hyvin. Isoin oli 12 mm ja toinenkin lähes samoissa, eli tuplamahikset luultavasti tulossa. Limis oli myös tosi hyvä, jo 7 mm. Maanantaina pistän pregnylin ja keskiviikkona inssi. Hieman tuntuu epävarmalta, kun ei ole enää toista kontrollia, mutta kaipa ne lääkärit osaavat arvioida tilanteen. Mä vaan oon tällainen kontrollifriikki ;D

Pimmulle kans hurjasti peukkuja maanantaille jo nyt! Ja mukavaa viikonloppua kaikille! :)

3. Säde-82 Vierailija

No kaikki muut, eli liikkuvuus (54%), määrä (168milj.) oli tosi hyviä. Mutta mistään en löydä tietoa siitä voiko tuo epämuodostunut siittiö hedelmöittää ollenkaan? Tämä jäi jotenki epäselväksi. Eli jos ei voi, niin näin maalaisjärjellä (tai järjettömyydellä) voisi päätellä, ettei siinä kohtaa icsi:stäkään apua ole, eikä siis mistään muustakaan.

Musta tuntuu vaan niin järjettömältä tällä hetkellä ajatus siitä, että söisin monta kiertoa clomeja jos ei ole kamaa millä niitä mahdollisesti kasvaneita munasoluja hedelmöitettäis. No, täytyy ens viikolla vielä kysyä kun meen vielä ultraan tuhlaamaan taas sen satasen todennäköisesti täyteen turhuuteen.. Kävi mielessä jo, että pitäisikö käydä jollain toisella lääkärillä kysymässä mielipide onko järkevää vaan odotella. Kun tämä lääkäri oli sitä mieltä, että pääasiallinen syy on mun ovuloimattomuus ja sen mukaan hoidetaan. Jotenkin on niin "hissukka" se lääkäri, et hyvä kun ei pyydellyt anteeksi, että hän tällaisia tuloksia kertoi niin jäi vähän arveluttamaan.

Mietin tänään, että miten sitä selviää jos vielä vuodenkin päästä pitää painia samojen asioiden kanssa ja olla vielä epätoivoisempi.

Anteeksi tämä mun vuodatus, mutta en tiiä mihin muuallekaan tätä paskaa fiilistä purkaisin.. :(

4. Säde-82 Vierailija

Ja keiju, päävikaisia oli kaikki, eli kai se pahin mahdollinen siinäki. Lääkäri tosiaan sanoi meille, että hänen mielestä koko muoto kohta on ihan turha tuossa analyysissä ja sen voisi poistaa ettei turhia väärnkäsityksiä tule. Sit kun jankattiin sitä vähän aikaa siinä, et kai sillä nyt JOTAIN merkiktystä on niin sanoi, että tilanteessa kun niitä on 0% niin jotain voi olla, et inssin tarvis avukseen, mutta ei kannata vielä koska niitä on paljon ja liikkuu hyvin. Mä vaan epäilen tätä suuresti.

5. hohoijaaaa taas Vierailija

Mites meinasitte annostella potilaan kipulääkkeen jos sille on määrätty esim 1g buranaa kahdesti päivässä? Ei voi annostella koska ei ole g tagblettia, vai?
    Eikö sillä burana 600mg:lla pitäis olla sitten joku toinen kauppanimi kun burana 400mg:lla jos ne eroaa jollain muullakin tavalla kun vahvuudella?

Nykysin lääkkeiden jako-ohjeissa kerrotaan usein pelkästään vaikuttavan aineen määrä, joten pillereitä puolitetaan ja laitetaan monia kappaleita sen mukaan. Monia lääkkeitä on eri vahvusina pillereinä ja sillon jos ei ole oikeaa vahvuutta niin taas lasketaan että vaikuttavan aineen määrä täsmää. Ei sitä lääkepurkkia heitetä pois jos ei ole just sitä vahvuutta mitä on määrätty.
    Reseptilääkkeistä useimmiten saa kelakorvauksen joten jos on oikeesti joku sairaus esim. reuma, niihin määrätään heti vahvempaa kipulääkettä. Ei se kela korvaa sillon tällön päänsärystä aiheutuvaa kipulääkkeiden käyttöä johon sitten riittää pienempi annos vaikuttavaa ainetta.

6. [email protected] Vierailija

^ UGH!

Viime viikolla lääkärissä oli puhetta tuosta asiasta että voiko epämuodostunut siittiö hedelmöittää munasolun. Miten mulle jäi mieleen että vain normaali muotoinen yksilö kykenee tähän, tosin olin itse aika jännittyneessä tilassa etten läheskään varmasti ole oikeassa. toivottavasti asia ei ole noin. Yritin googlettaa mutta en tähän hätään löytänyt.

Me nimittäin odotellaan tässä sen uuden tuloksen saapumista myös, edellesessä ei ollut lainkaan normaaleja siittiöitä ja kaikissa muissakin arvoissa oli jotain häikkää.

7. Näin se asia on! Kompaan edellistä. En itse jaksanut alkaa selittämään kuinka irrelevantti tuo buranataulukko oli.

Itse sain leikkauksen jälkeen hotihoitoon ohjeeksi ottaa tietyn tunnin välein 1-2 burana 400, tarpeen mukaan. Eli 2 kappaletta kerrallaan niin kauan kuin oli tarvetta ja sitten siirtyä vain yhteen. Että olipa tietämätön ja osaamaton lääkäri minulla... Hassua, että hän oli ylilääkärinä eikä itennyt moista "kipulääketaulukkoa".

8. Säde-82 Vierailija

Mary, nyt kun oon veivannu ja googlannu tätä asiaa ja miehen kanssa jutellu, niin löysin sellaisen jutun, että tuolla TZI arvolla olisi suurempi merkitys, "jossa erilaisten siittiön rakennepoikkeavuuksien (pää, keskikappale, häntä) määrä jaetaan poikkeavien siittiöiden määrällä. Arvo vaihtelee välillä 1-3. TZI-arvoon yli 2 liittyy huonontunut raskausennuste." Viitearvona meillä lukee, että alle 1,8 pitää olla ja onneksi se sentään onkin.

Samalta sivulta kopioitua: "Siittiöiden rakenteen arvioinnissa käytetään varsin tiukkoja kriteereitä, ja normaalimuotoisen siittiön on täytettävä mikrometrilleen annetut rajat" Tää oli se juttu, mitä se lääkäri yritti selittää meille, että jos siinä on ulkonäöllisesti pienen pienikään poikkeus, se luokitellaan epänormaaliksi ja näytti meille kuvia hedelmöityskykyisistä siittiöistä, jotka ei vaan muodoltaan täytä kriteerejä. Eli epänormaaleja voi olla minkä asteisia vaan ja käsittääkseni tuo TZI kertoo sen. Kysyn tätä vielä ens viikolla, olenko ymmärtänyt oikein. Toivottavasti.

On muuten jännä, miten kaikki asiat menee niin ohi siinä lääkärissä, mitä se selittää. Onneksi oli tuo ukko mukana, niin kaiken tiedon ei tarvinnu tallentua mun korvien väliin. Mut kun paniikki iskee ja alkaa pelätä pahinta, niin siinä helposti unohtaa olennaiset positiivisetkin asiat.

Heräsin tänä aamuna jo kuudelta vaikka ei olis mikään pakko. Vaikuttaa vaan selvästikki kuitenki tää asia uniin saakka.

9. [email protected] Vierailija

Minnille malttia tammikuun odotukseen, uskaltanen sanoo noin koska itsekin sitä odotan enemmän kun mitään muuta.
    Löysin myös tuohon Tzi arvoon liittyviä kirjoituksia. Meillä se taitaa olla lähempänä täyttä kymppiä...ja muistaakseni ne ei oikein liikkuneetkaan. Noh, yritys on ollut hyvä siitä huolimatta.
    Ton meidän tampereen reissun jälkeen aloin taas tikuttamaan ja ovis tuli just niinkun pitikin. Jotenkin turhauttavaa kun kierto on näin säännöllinen ja tulosta ei silti synny.

Eilen oltiin Itsenäisyyspäivän juhlissa sukulaisissa, siellä oli 1,5 vuotiaat kaksos tytöt ja sellanen pallero vauveli tyttönen (6kk) kaikki ne oli niin ihania. Mulle ei onneks tule mitään itkukohtauksia toisten lapsista pientä haikeutta kyllä sitä en kiellä.

10. Keiju80. Vierailija

Säde, varmasti mietityttää nämä jutut, joten pura fiiliksiä tänne vaan :) Ristiriitaista tuokin, miten lääkäri suhtautuu. Toisaalta ajattelen, että kyllä hän ammattilaisena varmasti tietää mistä puhuu, mutta toisaalta en ymmärrä sitä, että kaikki voisi olla ok, jos joku tulos on alle viitearvojen. Yritä vielä ensi käynnillä tentata ja miettiä hyviä kysymyksiä valmiiksi. Jos vielä jää epävarma olo, niin käy sitten toisen lekurin puheilla. Mielenkiintoinen tuo TZI-arvo. Täytyypä vilkaista, olisko meidänkin papereissa siitä jotain.

Särkylääkkeistä jankutan vielä sen verran, että miksiköhän mulla sitten 1 x 600 mg toimii paremmin kuin 2 x 400 mg, vaikka jälkimmäisen pitäisi mg:n perusteella olla vahvempi annos? Lumevaikutusta varmaan, tai sitten menkkakivut on mystisesti laantuneet just samaan aikaan kun sain reseptilääkkeen. Selittäkääpäs joku tämä :)

11. [email protected] Vierailija

Apua, nousipas esittämästäni buranataulukosta kohu! :D Pakko kommentoida vielä, olen pahoillani Ajatukset-ketjulle, kun joudutte toimimaan tämän keskustelun kenttänä. Minulle oma lapsettomuuslääkärini kertoi buranan vaikutuksesta juuri noin, tuollaisen esittämäni taulukon muodossa. Ja aivan kuten Keiju80 sanoi, myös minä saan burana 600mg helpotuksen kipuihini - edes 2x400mg ei sitä helpotusta anna.

Terve ihminen saa syödä kipuihinsa 2400mg buranaa päivässä, ettei vatsa kärsi ja korvennu. Tämän arvon puitteissa saa siis syödä burana 6kpl 400mg tai 4kpl 800mg, mutta pointtihan on se, miten se lääke kehossa vaikuttaa. Miten pitkä on sen teho, kuinka kauan se jaksaa jytkiä siellä elimistössä. 400mg ja 800mg vaikutusajoissa on eroa, ja edelleen, koska ne myydään eri paketeissa, onhan niissä oltava eroa. Ja myös 400mg buranaa saa reseptilääkkeenä ihan vaikka vain pieneen flunssaan tai päänsärkyyn. Vastaus piilee kivun huippukohdassa, jota 400mg lääke ei voi saavuttaa. En tiedä ovatko epäilijät koskaan napanneet 800mg buranaa; vahvuus on sitä luokkaa, että ainakin päässä humisee ja väsyttää. Tätä tunnetta edes kolme yhtäaikaa otettua 400mg tuo. Miten tuon voi selittää?

Teho ja vaikutusaika ovat avainsanat. Suora laainaus: "Pääasiallinen ibuprofeeni 800 mg käyttötarkoitus on depot tabletit (pitkäaikaiset kivut), eli pitkävaikutteiset tabletit, joista lääkeaine vapautuu pikkuhiljaa. Tällöin veripitoisuus ei nouse korkeaksi, vaan lääkeaine vapautuu hitaasti ja tasaisesti ja mahdollistaa vain kaksi kertaa päivässä annostuksen. Tämä ei vastaa 2 x 400 mg, josta tulee korkea veripitoisuus."(Farmakokinetiikka)

Suosittelen kysymään lääkäriltä kipulääke-infoa. Maalaisjärki haroi vastaan minullakin, mutta asiantunteva lääkäri määrää suurempitehoiset kipulääkkeet JOS tilanne sen vaatii. Jos kipunne lähtee pienempitehoisista lääkkeistä, olkaa onnellisia! Eli ei tarvita kuin käytäntö, eli kovat kivut ja pientä vertailua lääkkeiden tehojen kanssa, niin saa asiaan vesiselvän vastauksen :)

12. pimmu. Vierailija

Tulin nopee piipahtaa ja kertoo kuulumiset.

Eli inssi oli aamulla, 7 milj. kaveria kohti 3 follia. 1 isompi ja kaks pienempää oli ottanut loppukirin. Kaikki meni niikuin pitikin, 22.12 on testipvä. Lääkäri oli (taas) kovin luottavainen ja sanoi koko klinikan pitävän sormet ristissä. Mä toivon sydämeni pohjasta, että tää olisi nyt viimeinen kerta pariin vuoteen.

Me lähdetään nyt kotiin mun miehen kanssa viettämään sohvailtaa. Hyvää viikonalkua teille ihanuuksille!

Pimmu pp0 (tästä se taas alkoi)

13. Keiju80. Vierailija

Peukkuja Pimmun pikku uimareille, että tällä kertaa löytäisivät määränpäähän!
    Mä pistän illalla pregnylin, joten perässä tullaan :)

Hyvää lisäinfoa vielä lääkkeistä. Jokohan epäilijät uskoivat? :)

14. Lumis Vierailija

Keskustelkaa vain rauhassa buranasta, ei haittaa. Jos kohta ei hirveästi henk koht kiinnostakaan.

Näkyy pco-ketjussa joku kirjoittelevan samalla nikillä kuin minä, älkää hämääntykö.

15. mminttu* Vierailija

Pimmulle oikeen paljon peukkuja että tällä kertaa onnistuis!!

16. Säde-82 Vierailija

Peukkuja pimmulle, "pieni" jouluylläri olis varmasti paikallaan.. ;) Mitäs häikkää teillä olikaan, kun en muista?

Mulla on huomenna taas ultra ja toivon täysillä, että se munarakkula(t) olis kasvaneet, pääsis ees yhen askeleen eteenpäin. Mutta pahasti pelkään että taas junnataan paikallaan tai mennään taaksepäin. :(

17. Neilis Vierailija

Pimmu ja Keiju - tällä kertaa teille erikoislähetys peukkuja ja hyvää tuuria. Valjastin vauvatkin samaan hommaan, eli meiltä täältä kolmen hengen annos, että saataisiin hienoja uutisia. Aikas jännää että Pimmulla kolme irronnutta munista, ja Keijullakin luultavasti kaksi tulossa. Kyllähän se onnistumismahdollisuuksia lisää. Teillä molemmilla on kyllä piinaavat päivät odotella joulua - olettehan varautuneet riittävän monilla joulukalentereilla, että riittää luukkuja availtavaksi aamusta iltaan...
    Ja lämpimiä terveisiä taas kaikille muillekin!

18. Hilma77 Vierailija

Pimmulle ja Keijulle hirmuisesti peukkuja!! Kovasti toivon, että onnistaisi!!

Samoin Sädelle peukkuja, että munikset on kasvaneet hyvin.

Vielä hiukan täytyy puuttua tuohon särkylääkkeiden teho-keskusteluun. Itselläni olen huomannut, että jos yksi Burana 400 ei auta, ei kaksi samanmoista muuta asiaa. Eli niinkuin tuossa selitettiin ([email protected] muistaakseni), niin 400 auttaa vain tiettyyn kipuun asti eikä annostuksen lisääminen auta asiaa muuta. Minulla asia toimii noin, mutta ehkä vain kuvittelen ;)

19. Katriina _ Vierailija

Minunkin on taustalta pakko kantaa korteni kekoon suureen Burana-keskusteluun. Sen verran jäi askarruttamaan, ja pakko oli käydä lukemassa Lääkelaitoksen sivuilta tuotekuvaukset. Siellä kerrotaan, että imeytymisessä on eroja, mistä varmaankin johtuu sitten se ero tehoissa vrt 2 x 400 tai 1 x 800.

Ja ON sen verran, että eka kertaa elämässäni tikutin tänään positiivisen ovistestituloksen. Plussa se on ovisplussakin.

20. Minni_ Vierailija

Pimmulle ja Keijulle on täälläkin peukut pystyssä... !!!

Mä oon kotosalla miehen kanssa, ollaan molemmat ihan kipeinä. Miehen veli perheineen oli viikonlopun kylässä, ja lapsista tarttui ilmeisesti joku sinnikäs flunssa.... Pää on täynnä räkää, ja kurkkua ja poskionteloita särkee.

Käytiin koko revohka miehen toisen veljen luona kylässä, sen luona jolla on raskaana oleva tyttöystävä, ja se oli kyllä kaikin puolin ahdistava reissu. Mulla oli tosi vaivautunut olo, ja itku oli kurkussa monta kertaa. Rupesin kerran itkemäänkin, kun se raskaana oleva tuli kysymään mitä kuuluu. Edellinen viikko oli muutenkin niin rankka, eka se negatiivinen tulos ja sit ei otettu edes uuteen hoitoon, ja samaan putkeen sitten lapsiperhe kylässä koko viikonlopun ja mennään raskaana olevalle kylään. Ja siellä kylässä oli tietty odotuslehti pöydällä jne... Mutta kyllä tää tästä.

21. ... Vierailija

Alkuperäinen aihe oli että vastaako 1,5 tablettia 400mg buranaa yhtä 600mg buranaa. Ei puhuttu retard ja depot tableteista/kapseleista mitään! Ne on ihan asia erikseen. Vaan tavallisista kalvopäällysteisistä tableteista.

Tuossa Hilman ja [email protected] edellisissä kirjoituksissa voitais alkaa puhumaan lääkkeen terapeuttisesta leveydestä; jokainen lääke auttaa tiettyyn pisteeseen asti ja sen ylittävästä annoksesta vaan sivuvaikutukset suurenee.

22. Säde-82 Vierailija

No välillä vähän jotain positiivistakin, munikset oli kasvaneet ihan ok, kaksi kappaletta löytyi ja limakalvokin kuulemma hyvän näköinen, eli ei ainakaan vielä oo clomit sitä ohentanu, ilmeisesti päinvastoin. Viikonlopulle kai pitäis jotain actionia saaha. Vielä jaksoin jauhaa sitä siittiö juttuakin ja kovin lääkäri vakuutteli, että sillä tuloksella mahiksia on, eikä hän edes heti suosittelisi inseminaatiota, koska kokonaislaatu (määrä ja liikkuvuus) on hyvä, eli jos joku niistä osuu kohdalle, niin voivat kyllä hedelmöittää sen munasolun. mutta jos meistä tuntuu siltä, niin inseminaatiota voisi harkita ensi vuoden puolella.. Mietinkin tässä, että ehkä nyt pari kiertoa katellaan alkaako niitä muniksia irtoilemaan ja alkaako mun värkit toimia niinku pitää ja sitte ehkä helmikuussa siihen inssiin sitten.

Eli näillä eväillä sitten taas kohti joulua ja seuraava pettymystä!

23. pimmu. Vierailija

Keijulle hirmusti peukkuja inssiin! Vaikkakin se varmasti on jo ohi mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Säde, olikos teillä vielä munisten stimulaatio ilman inssiä? Vai miten?

Ja meillä tosiaan on ongelmia simppojen kanssa. Ja hoitojen myötä myös selvinnyt, ette kohdun limis tahdo kasvaa riittävasti.

Kävin tänään postissa lähettää mun äidille synttärilahjan, makeat 30€ toimitusmaksu. Huh.

Pimmu pp2.. vasta

24. pimmu vielä Vierailija

Ok jos viittis lukea tarkemmin, niin ei tarttis tyhmiä kysellä. Eli siis Sädeltä.

25. Keiju80. Vierailija

Inssi tehty ja uimarit toivottavasti jo tositoimissa. Ei ihan kivuttomasti sujunut tällä kertaa. Kohdunkaulaa jouduttiin sorkkimaan jollain pihdeillä, että saatiin lasti perille. Au au. Nyt on sitten vuotanut verta ihan kunnolla ja tuntuu, että samalla tulee itse ainettakin ulos :/ En ymmärrä, miten nyt oli näin hankalaa, kun viimeksi sujui ihan helposti. Kovasti hoitaja kuitenkin vakuutteli, että ei vaikuta onnistumiseen. Jäi vain itselle omituinen olo. Taas oli uusi lääkäri, joka ei edes ultrannut. Eli en tiedä nyt, kuinka monta follia siellä loppujen lopuksi oli, ja olivatko edes kasvaneet riittävästi. Ja mikä limiksen tilanne oli. Äh, tuntuu, että ihan turha reissu tuli taas.
    Mutta kiitos peukuista, niitä tarvitaan!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri