joululaatikoiden teko etukäteen pakkaseen, vinkkejä kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ajattelin, että jos kokeilisin tehdä pakkaseen etukäteen joululaatikoita, esim. bataatti ja imelletty perunalaatikko ym. niin oletteko kypsentäneet ne ensin valmiiksi ja sitten vasta pakastaneet?
Voiko ne pakastaa raakana ja sitten aattona paistaa? laitetaanko ne jäisinä uuniin suoraan pakkasesta ja kauanko paistetaan ja missä lämpötilassa?Pitääkö sulattaa ensin jne...

Voi tehdä sekä että, mutta sulattaisin kyllä ennen paistamista. Mie oon paistanut valmiiksi, sitten aatonaattoiltana ottanut sulamaan ja lämmittänyt uunissa kuumaksi. Perunalaatikkoa en ole aiempina vuosina tehnyt, en tiedä kuinka peruna tykkää pakastimesta..

Eihän siinä muuta taida ollakaan kuin että pitää testata. Sillä vain ajattelin, että ei jää sitten viime tippaan tekeminen vaan voi hieman rauhallisemmin ottaa ruokien suhteen.

imelletty perunalaatikko tulis pakastaa ilman paistamista. Muuten kootumis voi kärsiä. Itse olen tehnyt imellettä niin, että pakastanut ja paistanut vasta joulupöytään, sekä niin, että' imeltymisen jälkeen paistanut suoraan joulupöytään. Koostumuksessa ei mielestäni tällöin eroa.
Ja tietty sulatat laatikon ensin ja sitten vasta uuniin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän siinä muuta taida ollakaan kuin että pitää testata. Sillä vain ajattelin, että ei jää sitten viime tippaan tekeminen vaan voi hieman rauhallisemmin ottaa ruokien suhteen.

Ehdottomasti kannattaa tehdä etukäteen.. pääsee vähän helpommalla sitten :) Hyvää joulua teille ja maistuvia laatikoita :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
bataattilaatikko ei ole joululaatikko
Kummasti sitä mm viime vuonna myytiin erittäin paljon muiden laatikoiden rinnalla ja tänä vuonna tuntuu moni tekevän itse. Erittäin hyvä laatikko ja ainakin itse tykkään ko laatikosta ja tämä korvaakin meillä tänä vuonna lanttulaatikon mitä ei oikeastaan kukaan meillä rakasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
bataattilaatikko ei ole joululaatikko

Ei maksalaatikkokaan ole joululaatikko ja se on silti ainut laatikko mikä minulle on ehdoton jouluna, muista ei niin väliä. Eiköhän jokainen laita joulupöytäänsä sitä mistä tykkää, oli sitten ns jouluruoka tai ei!

mä pakastan paistamattomana, ja jos muistan niin otan ed pv sulamaan, voinokareet päälle ja uuniin n 125°C vajaa pari tuntia (käydään hautausmaalla siinä välissä).

Yhteistyössä