Joululahjaostoksilla elektroniikkaliikkeessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myyjän ketale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myyjän ketale

Vieras
Näin joulun alla ajattelin nostaa keskusteluun juttua joululahjojen hankinnasta koskien elektroniikkaa. Toimin itse nimeltämainitsemattomassa elektroniikkaliikkeessä töissä ja asiakasvirta on kohtuullisen kiivasta tähän aikaan vuodesta. Tarjouslehdet ovat tuplapaksuja ja mainokset uutislehdissä vähintään kaksinverroin suurempia.

Elektroniikkaa ostava asiakas ei yleensä halua ”ostaa sikaa säkissä”. Eli käytännössä napata mukaansa tarjoustuotetta hyllystä, koska vaikkakin se on tarjouksessa, se on suhteellisen arvokas normaalille palkansaajalle. Hän haluaa palvelua ja neuvoja oikean laitteen löytämiseksi.

Tarjouslehdissä olevat tuotteet ovat usein sisäänvetotuotteita, erittäin halpoja, mutta myös laadultaan keskinkertaisia ja jopa huonoja. Vanha sanonta ”halvalla ei saa hyvää” pitää tänäkin päivänä kutinsa melko tarkkaan.

Pohjustuksen jälkeen nyt itse asiaan: Asiakas tulee liikkeeseen, nappaa tarjouksessa olevan DVD-soittimen tai vastaavan kainaloonsa ja kävelee myyjän luo. Pieni virne naamallaan, kuin tietäen oikean vastauksen, hän kysyy: ”No onhan tää hyvä peli?”. Useimmiten vastaan rehellisesti, että no ei se kovin kummoinen ole ja samalla kysyn haluaako hän nähdä muita malleja. Asiakas kuuntelee ja tutkii muita malleja, sekä huomaa että myös hinta nousee laadun kasvaessa. Hän tuskastuu ja tiuskaisee:

”No mitä sä yrität näitä kalliita malleja mulle myydä? Mä halusin tän tarjoustuotteen!”. Tähänkin kun vastaa ystävällisesti, että herra on hyvä ja ostaa sen, mutta itse kysyit onko kyseessä hyvä tuote, minä vastasin että ei se ole. Ja takuuhuollot kun sattumoisin kulkevat aina liikkeen kautta, niin myyjä useimmiten todellakin tietää tilanteen.

”Miksi te sitten myytte paskaa? Ja miten sä... et sä saa haukkua teidän tuotteita...” Siinähän sitä ollaan puun ja kuoren välissä. Haluaako asiakas oikeasti palvelua ja asiantuntijan mielipiteen kyseisestä laitteesta? Vai pitääkö oikeasti tehdä se myynnissä tunnettu ”asiakkaan ostopäätöksen vahvistaminen”, eli sanoa että hyvän kaupan teet, kyllä se on hyvä peli. Vaikkakaan niin ei todellisuudessa usein ole.

Edes oma esimieheni ei osannut tähän oikein vastata. Asiakkaan valitsemaan halpatuotetta ei saa mollata, mutta toisaalta myyjä ei saa myöskään olla niin ammattitaidoton, että suosittelee kaikkea ”mainosroskaa” millä asiakkaat liikkeeseen houkutellaan. Asiakas kun tunnetusti voi suuttua kummastakin: huonosta laitteesta, jota ei kerrottu ostovaiheessa ja taas siitä, kun koitetaan myydä se kalliimpi ja laadukkaampi peli.

Sanokaas te arvon palstalaiset ja joululahjojen ostajat, että kumpi tässä on parempi? Haluatteko meidän myyjien nyökyttelevän ja hymyilevän kun valitsette koneen, joka todennäköisesti ennen kesää on huollossa tai viimeistään silloin tajuatte siitä puuttuvan jonkin oleellisen ominaisuuden. Vai onko parempi että myyjä ”myy”, esittelee ne paremmat mallit, vai koetaanko se ”mainoshuijaamisena” ja ”väkisinmyyntinä”, kuten jotkin asiakkaat tekevät.

Loppusanoiksi vielä sen verran taustaa, että se ”paska kone” voi jättää talolle paljon enemmän katetta, kuin joku kalliimpi Sony, jonka hinta on niin kilpailtu ja poljettu.

Miten on?

Meillä isäntä tekee just tuon. Kattoo lauantain lehdestä tarjoukset ja lähtee ostamaan jotain härveliä (minä mukana). Se kysyy jotain myyjältä ja suuttuu jos myyjä sanoo tarjouskoneesta mitä tahansa huonoa. Olenkin sanonut sille että ensi kerran ostat sitten kyselemättä mitään :D sit voi syyttää itseään tai olla tyytyväinen.

no mä taas olen vaihtanu joskus tuotteen parempaan myyjän esitellessä laitteen ominaisuuksia verraten toiseen laadukkaampaan vastaavaan. Että minä myyjänä kysyisin ensin, haluaako rehellisen mielipiteen. Näin on kysytty ja minä pidän siitä.

Mutta me ollaan nii erilaisii. Ja tosiaan, jos mä haluun nopeaa liikkeestä sen sauvasekoittinen hintaan 9,90. otan, maksan ja kävelen liikkeestä pois tietäen, että laite ei ole pitkäikäinen hinta huomioiden. Tuolloin en kyselekään myyjän mielipiteitä ja jos hän tarjoaa sitä, sanon ei kiitos, otan tämän ja kävelen pois.

No jos kertoo kunnon kansantajuiset perustelut sille, miksi se halpa tuote ei ole hyvä, niin kannatan. Väärin olisi valehdella, että joo hyvä on ja saada sitten joulun jälkeen vihainen asiakas tivaamaan, miten se hyvä kesti vain aattoillan.

Mutta tosiaan, jotain painavaa faktaa pitää olla, eikä vaan ylimalkainen "ei halvalla saa hyvää"-kommentti. Ihan siis tietoa, että kyseisissä laitteissa on joku huono ominaisuus, niitä on mennyt korjautteille tavanomaista enemmän, tms.

Mun mielestä ei tarttisi vastata jotain tyyliin "eipä toi kovin hyvä oo". Voi kertoa mitä ominaisuuksia siinä on ja samalla esitellä muita vähän kalliimpia ja kertoa mitä plussia sellaisen hankinnassa olisi. Siis ihan vaan että tämä laite tekee sitä ja tätä, sitten jos haluaa kestävämmän ja nopeamman laitteen näillä ja näillä lisäominaisuuksilla niin suosittelisin tätä ja ajan kanssa se maksaa itse itsensä takaisin jne.

Itse joskus menin ostamaan juurikin tarjouslehden DVD-soitinta ja myyjä sai ylipuhuttua Blu-ray-soittimen ostoon vaikka hintaa olikin sitten selkeesti enempi.

Yhteistyössä