Joululahjoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maaria

Vieras
En löytänyt aloitettua ketjua joululahjojen hankinnasta tai lähinnä määristä. Haku ei tuottanut tulosta. Omat lapseni tulevat saamaan alle kymmenen pakettia per lapsi ja esikoinen jo tuskasteli että viitsiikö mitään toivoa kun rahaa ei ole. Mies on lomautettuna. Olen itse pystynyt tekemään jonkin verran ylitöitä ja saanut sitä kautta rahaa säästöön.

Kysymys kuuluukin että miten paljon te lahjoja lapsillenne ostatte? Aikaisempina jouluina lapset ovat saaneet noin kymmenen pakettia per lapsi, nyt en tiedä pystyvätkö isovanhemmatkaan kovin montaa lahjaa ostamaan. Paketeissa siis lähinnä yksi "isompi" hankinta ja loput sitten sellaista pyjama, cd, dvd- osastoa.

Meillä tyttö saa pari lahjaa meiltä, molemmat n. 10e kpl. Mummot, sukulaiset ja kummit lahjovat toisen ihan pilalle :) Tässä vielä synttäritkin viikko ennen joulua niin ihan hukkuu lahjoihin. Ei siis olla millään "yhteinen synttäri- ja joululahja" linjalla vaan saa kunnon kasan molemmissa juhlissa.

Toki tuo meidän tyttönen on vasta 2v. Varmasti ostamme itsekin enemmän lahjoja kun tyttö kasvaa, olen itsekin tottunut siihen että on runsaasti paketteja kuusen alla :). Mutta varojen mukaan kuitenkin.

Meillä lapset saavat meiltä vanhemmilta 3-5 pakettia / pää, joista ainakin 1 on toivelahja. Toiveista riippuen sit ne muut, mutta yleensä lapset nimeää sen päätoiveen, ja sit 2-3 muuta "tärkeintä" ja koitetaan sit toiveiden puitteissa ostaa lahjoja.
1 paketti on perinteisesti ollut kirjalahja ainakin sellaisille, jotka osaavat jo lukea itse.

Mummit, kummit ja suku lahjoo yleensä meidän lapsia kanssa tuolla 3-5 pakettia / pää määrällä yhteensä, eli lasten kokonaislahjamäärä on yleensä ollut keskimäärin 8-10 lahjaa / pää.
Kyllähän noita tuossa jo on... vaikka jokunen paketti onkin aina ns. yhteislahja, mm. lautapelit on yleensä nimetty joko "koko sakille", tai "pikkutytöille", "pojille" tai muuten jollain esim. ikäjakaumalla rajaten.

Ja vielä pakettien sisällöstä noin muuten, että meillä varsinkin mummot laittaa sit yleensä just jotain pyjamaa, pitkää kalsaria, villasukkaa, pyyheliinaa, pussilakana-settiä tmv. "hyödykelahjaa" ennemmin kuin leluja, ja se on ihan ok juttu... ei tuu sit niin paljoa sitä sellaista "turhaa krääsää" nurkkiin, kun sitä ei tuu jokaisesta paketista.

Me ostetaan vain 1-3 pakettia per lapsi itse ja sitten saavat mummoilta,kummeilta ja muulta suvulta semmoiset 7-9 pakettia,huh kuulostaapa paljolta nyt kun oikein laskin :O vähä vaihdellen kun toiselle kummit ostaa enemmän niin sitten itse tasoitan sitä ostamalla itse vähemmän saavalle pari pakettia ;)

lapset saavat kummeilta ehkä paketit ennen joulua. eli 1 lahja/lapsi. saattaa olla esim. kirja. loput ostamme itse.

ostan varmaan molemmille
-kirjat
-elokuvan/pelin
- jonkun toivomansa lelulahjan
-jonkun lautapelin pienemmälle/isommalle lahjakortin vaateliikkeeseen.

-ehkä piirustuspaperia

saavat ehkä noin 8 lahjaa /lapsi. onko tosi vähän? omat vanhempani eivät osta lahjoja ja myöskään anoppi ei ostanut viime vuonna. tai toi kyllä joulun jälkeen muistaakseni villasukat. mutta aaton lahjonen osto jää sis ihan meidän vanhempien vastuulle kokonaisuudessaan.

huh. alkaakin olla kiire. yhtään lahjaa ei ole hankittuna.

Anoppi ostaa muille lapsenlapsille mutta ei meidän, koska asume kauempana. hän ei yleensä anna mitään ilman että itse saa jotain, eikä tunne ilmeisesti saavansa mitään siitä että ei näe meidän lasten lahjanaukaisua, kun asumme kauemana. joten vaikka osti tyttärensä lapsille paljon, méidän lapsilta ei kysele toiveita.

3-4 pakettia saavat molemmat tytöt, kirjan, yöpaidan, toivelelun ja ehkä vielä toisenkin =) se riittää hyvin, kun lahjat ovat mieluisia =) rahasta ei ole kiinni, vaan siitä, etteivät lapsemme ole tottuneet valtavaan pakettimereen, enkä pidä sellaisesta itsekään...

lapset 7v ja 5v kirjoittivat viisi tärkeintä toivetta jotka sitten myös toteutuvat. Lisäksi tulee pehmeitä paketteja( vaatetta, pussilakanaa,pyyhettä) ja jotain muuta mitä kaupassa pistää silmään. Sitten paketit kummeilta+mummoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapset 7v ja 5v kirjoittivat viisi tärkeintä toivetta jotka sitten myös toteutuvat. Lisäksi tulee pehmeitä paketteja( vaatetta, pussilakanaa,pyyhettä) ja jotain muuta mitä kaupassa pistää silmään. Sitten paketit kummeilta+mummoilta.

hmmm. teillä menee varmaan monta sataa/lapsi lahjoihin.

noh..meillä aletaan siirtymään kohti "isompien" tyttöjen luokkaa, eli ostin muutamat barbit = Lidl´stä..sit poneja = Lidl´stä..muut lahjat on mm. Muumileffoja,muumisoittimia,Muumi-pyykeet (neiti haluaa omia),Muumi-shampoopaketti, Muumi-kirjoja ym ym

Niin.. Meillä kolme lasta ja lahjoihin menee ainakin 500?. Enemmänkin saisi menemään mutta kun ei ole varaa niin ei ole. Tyytyväisiä noi lapset ovat olleet siihen pienempääkin lahjamäärään jos vertaa esim. tuttavan lapsiin jotka viime vuonna saivat 35 pakettia per lapsi.

1 iso lelutoive toteutetaan ja toinen pienempi tai sitten se toinen on ylläri. Muut paketit on jotain tarpeellista, kuten yöpuku, kylpytakki, päiväkirja...

Ei tule lahjavuorta meille, mutta ihan mukavat paketit kaikille.

Yhteistyössä