Joululahjonnasta myös kysymys, sisarusten ja kummilapset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juupa

Vieras
Ajattelin tänä vuonna jättää muistamatta sisarusten lasten ja isoimmat kummilapset, heillä kaikilla kuitenkin ikää jo 12 tai enemmän. Yksi kummilapsi on 6-v. ja hänelle lahjan ostan.
Ja sisaruksille / kummilasten vanhemmille ilmoitan asiasta ihan hyvissä ajoin ettei heilläkään tarvi ostaa meidän lapsille mitään.

Syy tähän on se että nyt kun tämän kuun lopussa saan rahaa niin seuraavasta rahan tulosta ei ole tietoa, säästötiliä en viiti käyttää ko. tarkoitukseen ja veronpalautukset haluan käytää omien lasten lahjoihin ja muuhun elämiseen.

Ajattelin tänä vuonna jättää muistamatta sisarusten lasten ja isoimmat kummilapset, heillä kaikilla kuitenkin ikää jo 12 tai enemmän. Yksi kummilapsi on 6-v. ja hänelle lahjan ostan.
Ja sisaruksille / kummilasten vanhemmille ilmoitan asiasta ihan hyvissä ajoin ettei heilläkään tarvi ostaa meidän lapsille mitään.

Syy tähän on se että nyt kun tämän kuun lopussa saan rahaa niin seuraavasta rahan tulosta ei ole tietoa, säästötiliä en viiti käyttää ko. tarkoitukseen ja veronpalautukset haluan käytää omien lasten lahjoihin ja muuhun elämiseen.

Mitäs mieltä olette?

Meillä on ollut tapana muistaa lapsia siihen asti kun pääsevät ripille. Voithan ostaa jotain pientä, jonka postittaminen on halpaa, lahjakortti vaatekauppaan tms. Mieluummin pienikin muistaminen kun ei mitään.

Oman talouden mukaan ne lahjat kannattaa miettiä, ei joululahjoilla kannata taloutta kaataa. Itse varmaankin antaisin jotain todella pientä, ainakin kummilapsille.

No itse en jättäis muistamatta sisarusten lapsia tai kummilapsia. Mutta tietty jos rahaa ei ole, niin eipä sitä silloin ole. Kertoisin kuitenkin sitten niille sisaruksille sen tilanteen.

Asiahan on täysin sovittavissa lasten vanhempien kanssa. Sovitaan että lopetetaan lahjojen vaihto ja kaikkien elämä on helpompaa. Omat vanhemmat voivat sit käyttää säästyneet rahat vaikka ostaakseen omille lapsilleen sellasia lahjoma mitä he tarvitsevat ja aluavat. Lisäksi pitää muistaa että lajojen vaihdon tulee olla vastavuoroista eli mös lahjan saaja / hänen vanhempansa muistavat lajan antajaa, esim kummia. Lahjojen vaihdon lopetus on helpotus.

[QUOTE="kummitus";27335698]Asiahan on täysin sovittavissa lasten vanhempien kanssa. Sovitaan että lopetetaan lahjojen vaihto ja kaikkien elämä on helpompaa. Omat vanhemmat voivat sit käyttää säästyneet rahat vaikka ostaakseen omille lapsilleen sellasia lahjoma mitä he tarvitsevat ja aluavat. Lisäksi pitää muistaa että lajojen vaihdon tulee olla vastavuoroista eli mös lahjan saaja / hänen vanhempansa muistavat lajan antajaa, esim kummia. Lahjojen vaihdon lopetus on helpotus.[/QUOTE]

Näin just. Kaikki saattavat olla helpottuneita ja tyytyväisiä !

[QUOTE="vieras";27335680]No itse en jättäis muistamatta sisarusten lapsia tai kummilapsia. Mutta tietty jos rahaa ei ole, niin eipä sitä silloin ole. Kertoisin kuitenkin sitten niille sisaruksille sen tilanteen.[/QUOTE]

Aloitusviestissä jo kirjoitin että hyvissä ajoin ilmoitan ettei tänä vuonna lahjoja tule. Aiemmin olen aina muistanut heitä jouluna ja snttärinä mutta nyt on tosiaan tilanne se että olen ollut pitkään sairaslomalla, kelan sairaspäiväraha loppuu tämän kuun loppuun ja vakuutusyhtiöstä sanottiin että varaudu usean kuukauden odotteluun kuntoutustuen kanssa, eli nyt eletään niin köyhästi kuin mahdollista siihen asti että tulee kuntoutustukipäätös!

Saako omat lapsenne muilta sukulaisilta lahjoja kuin teiltä? Meidän lapset saa joka tapauksessa sukulaisilta melko paljon lahjoja vaikka toisin sovittaisiin, niin en sitten itse työmarkkinatukea tuhlaa isoihin lahjoihin omille lapsillekaan, kun meille ne lahjat tuo joulupukki.

[QUOTE="vieras";27336076]Saako omat lapsenne muilta sukulaisilta lahjoja kuin teiltä? Meidän lapset saa joka tapauksessa sukulaisilta melko paljon lahjoja vaikka toisin sovittaisiin, niin en sitten itse työmarkkinatukea tuhlaa isoihin lahjoihin omille lapsillekaan, kun meille ne lahjat tuo joulupukki.[/QUOTE]

Saavat lahjoja isovanhemmilta ja kummeiltansa. Ja meidän lapset on jo niin isoja että eivät usko enää joulupukkiin eli tietävät mistä lahjat oikesti tulee.

Laitat vaan ne kortit. Ihan ihme kommentteja täällä kun lahjat pitäisi hankkia viimeisillä rahoilla ja sitten syödä itse makaroonia. Jotenkin harmittavaa, että joidenkin sosiaaliset suhteet on rakennettu ns. rahan varaan.

Jos joku loukkaantuu siitä lahjattomuudesta, niin on harvinaisen typerä ihminen kyllä :)

Mulla on tapana laittaa kortin mukana vaikka juuri leffalippu tai pari /lahjakortti ym. isommille kummilapsille, jotka asuvat toisella puolella suomea..ovat 17v ja 21v. Aina olen heitä muistanut ja tiedän toistenkin kummien muistavan..mutta en ota siitä stressiä.. Silloin kun olivat nuorempia niin tuli ihan kunnon lahjoilla muistettua samoin kuin kummilapsien sisaruksia..ehkä olen vain tähän tottunut, koska omatkin kummini muistivat/muistavat minua aika ajoin.. sisarruksillani ei ole montakaan lasta joten heitä tulee kanssa muistettua jollakin pienellä..omia muksuja sitten enempi, mutta ei mielettömillä määrillä, koska ovat jo kanssa pälle 10v ja tietävät että alennusmyynneistä hommataan aina jotakin edullisemmin..saavat kuitenkin pakettaja sukulaisilta ym..

Mulla on tapana laittaa kortin mukana vaikka juuri leffalippu tai pari /lahjakortti ym. isommille kummilapsille, jotka asuvat toisella puolella suomea..ovat 17v ja 21v. Aina olen heitä muistanut ja tiedän toistenkin kummien muistavan..mutta en ota siitä stressiä.. Silloin kun olivat nuorempia niin tuli ihan kunnon lahjoilla muistettua samoin kuin kummilapsien sisaruksia..ehkä olen vain tähän tottunut, koska omatkin kummini muistivat/muistavat minua aika ajoin.. sisarruksillani ei ole montakaan lasta joten heitä tulee kanssa muistettua jollakin pienellä..omia muksuja sitten enempi, mutta ei mielettömillä määrillä, koska ovat jo kanssa pälle 10v ja tietävät että alennusmyynneistä hommataan aina jotakin edullisemmin..saavat kuitenkin pakettaja sukulaisilta ym..

Kyllähän minäkin normaalitilanteessa kummilapsia (ja sisarusten lapsia muistaisin) mutta tosiaan kun ei ole mitään tietoa milloin saan rahaa veronpalautusten lisäksi.
Toki jos päätös/rahaa tulee niin jotain ostan mutta siihen kuntoutustuki päätökseen asti on pakko elää mahdollisimman pienillä menoilla.

kummilapsia muistan siihen asti, että pääsevät ripille. Sisarusten kanssa on sovittu, että muistetaan vain kummilapsia. Ja aikuisille ei osteta lahjoja ollenkaan.

Ei minunkaan tulot mitkään suuret tällä hetkellä ole, koska kouluttaudun uuteen ammattiin, mutta olen osannut aina säästää ja nytkin on säästössä lahjoihin rahat. Minusta kun on mukava toisia muistaa. Mutta jos tilanne on sinulla erilainen eli rahaa ei yksin kertaisesti ole niin kertoisin siitä avoimesti. Olen itse ollut aina tietoinen, että toinen kummeistani ei ole kyennyt minua muistamaan jouluisin ja syntymäpäivisin..siis silloin kuin olin lapsi ja nuori. Jopa kummini vanhemmat sattoivat ostaa minulle lahjan hänen puolestaa. Tietenkin pienenä se saattoi tuntua ikävältä,varsinkin koska sisareni sai kummeiltaa aina kalliita lahjoja. Mutta näin vanhempana on tuntunut mukavalta että kummini kertoi syyn miksi en lahjoja saanut. Ja voihan sitä soitella ja pyytää käymään ja viettää vaan aikaa.

Yhteistyössä