Hae Anna.fi-sivustolta

1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Joulun jälkiruoat?

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä makea maistuu, 12.12.2015.

1. joku sivusta Vierailija

niin no, eikös se ole sama juttu jos kerran vuodessa syö jäisiä marjoja sokerihyytelon kanssakin?

2. 215215 Vierailija

Muistan kun muksuna mummolassa syötiin (60-luvulla) jouluruoan jälkiruokana riisipuuroa ja sekametelisoppaa - eihän sitä kukaan tahtonut jaksaa.

Omassa kodissa me syödään aattona riisipuuro puolen päivän maissa ja sitten päivällinen kinkkuineen vasta illansuussa kun on tultu saunasta. Jälkiruokana ehkä jotain makeaa; luumurahkaa tai jotain suklaista, kahvit ja konjakit tietty. Karpaloitakin mulla on pakkasessa, ehkä niitä voisi laittaa tuon kinuskikastikkeen kanssa, pitää miettiä.

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Skyristä en pidä maku ei ole mieleeni ja haluan tehdä pienen pienen juhlavan näköisen jälkiruuan, jonka ei ole tarkoitus olla kuin muutaman ruokalusikallisen kokoinen, mutta kauniin näköinen.

4. Niin no Vierailija

No onhan se, mutta kommentoin, koska Jx kauhisteli kinuskikastiketta sokerimäärän vuoksi. Ja ilmeisesti hänellä kyseessä on lähinnä se sokerihyytelö, koska mukana on vain muutama marja.

5. Niin no Vierailija

No kyllä edelleen suosittelisin runsasta määrää marjoja ja niiden päälle vaikka sitten kermavaahtonokare tai sitten se kinuski. Omaan silmääni ainakin kauniimman näköinen kuin hyytelöklöntti -siitä tulee lähinnmä mieleen liian paksu kiisseli. Ja vielä kun marjat koristelee vaikka tuoreella mintun tai sitruunamelissan lehdillä niin johan on jouluiset värit.

6. Rasvattu salama Vierailija

Meillä riisipuuro on sen verran arkista ruokaa, että ei se ainakaan joulupöydän jälkiruuaksi käy. Jouluaaton aamiaiseksi/lounaaksi käy oikein hyvin. Karpalosoppaa lisäksi heille, jotka siitä tykkäävät. Toiset laittavat lisämausteeksi kanelia js sokeria. Minulle kelpaa vain voisilmä.

Jälkiruuat kuuluvat ehdottomasti joulupöytään, sekä aattona, joulupäivänä, että tapaninakin. Tänä vuonna ajattelin tehdä ainakin kerroskiisseliä, karpalojäädykettä, täytekakkua tms.. Taatelikakku, hedelmäkakku ja tiikerikakku kuuluvat meillä jouluperinteisiin. Muutaman piparin paistan jouluaattona.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No pakastemarjat nyt vain ovat parempia juhlavassa jälkkärissä niin, että ovat hyytelöityjä eivätkä sulaneita klönttejä. Et ole koskaan ilmeisesti hyytelösokerin avulla marjoista mitään tehnyt.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No jos marjoja on ns on muutama niin ei silloin sitä hyytelöäkään ole paljoa, kun sitä laitetaan vain niin paljon, että marjat peittyy. Kun ei ole koskaan tuollaista tehnyt ei voi tietää.

9. joku nimimerkki Vierailija

Minä olen tehnyt tuolla tavalla täytekakun päällisiä. Siihen se sopii ja on hyvää, mutta ei maistuisi sellaisenaan vaikkei olisikaan kuin pieni annos. Minunkin valintani olisi siis marjat ja kinuskikastike, siten että jokainen syöjä saisi laittaa itse sen verran kinuskia kuin haluaisi. Mutta toki teet kuten tykkäät.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No tietysti hyväkokki tajuaa maustaa sen hyytelöliemen jollain mehulla, ettei vedeltä maistu. Tämä minun tapani ja valintani miten teen sopii pakastemarjoille erinomaisesti. En ole suinkaan ensimmäistä kertaa tälläistä tekemässä.

11. joku nimimerkki Vierailija

Eh... Tietysti teen hyytelön mehuun enkä veteen. Siitä huolimatta se ei maistu sellaisenaan. Siis minulle.

12. Kiisseliä Vierailija

Yleensä olen tehnyt luumukiisselin jälkkäriksi, mutta käytännössä sitä ei jaksa kukaan muu kuin mies. Joten mahdollisesti tällä kertaa jätetään kiisseli väliin ja mennään suoraan jälkkärikahviin, jonka kanssa on tarjolla torttuja, kakkua, pipareita. Jos joku nyt oikeesti niitä jaksaa. Niitä on sitten tarjolla loppuillan, samoin kuin suklaakonvehteja, syödään sit kun syödään, vaikka glögin tai limsan kanssa.

Mitä on luumukräämi? Kräämi sanasta tulee mieleen kerma ts. kreemi eli jonkinlainen kerma-rahka-rasvasekoitus, kuten kääretorttujen välissä oleva kreemi. Mutta jotkut lähteet väittävät, että luumukräämi on sama kuin luumukiisseli? Tämä siis googlettelun tuloksena.

13. jouluelli Vierailija

Nimenomaan se on hyvin luumuista, paksua kiisseliä, joka syödään joko kermavaahdon kanssa tai kuten meidän suvussamme on tapana sekoittaa kermavaahto siihen kiisseliin.

14. Sandra Vierailija

Meillä taas kräämi on nimenomaan luumuista ja kermavaahdosta tehty jälkkäri.

15. bolognese Vierailija

Luumukiisseli on loistava olon helpottaja raskaan joulupöydän jälkeen
    Sitä parempi ei ole kuin 4 cl Fernet brancaa, noin toiminnallisesti. En vertaile makuja.

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Järkyttävää tuo italialaisten juoma.

17. bolognese Vierailija

Pienestäpä järkytyt, jos 4 cl:sta yhtä Euroopan kuuluisimmista juomista.

• Tykkään Tykkään x 1
  18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En minä järkyttynyt, mutta juoma on järkyttävän makuista. Olen maistanut hyvin kauan sitten.

19. jouluntähteet Vierailija

tästä olen samaa mieltä jx:n kanssa, Fernet Branca on oikeesti tosi pahan makuista.

20. Yst. kys. Jx:lle Vierailija

Hei!

Millaiseen kulhoon teet marjajälkkärisi? Kestääkö tavallinen lasinen kulho jäiset marjat ja niiden päälle kaadetun kiehuvan kuuman hyytelösokeriliemen? Entä millaista mehua käytät? Ajattelin laittaa mustikoita, vadelmia ja lakkoja, mutta minulla ei ole mitään mehua, joka olisi tehty joistain noista. Kiitos, jos viitsit vastata.

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Läpinäkyvään lasiin ajattelin tuon tehdä ja voihan se mehu olla vaikka mustaviinimarjamehua, kun eihän sitä paljoa tarvita vaan sen verran ,että hyytelö ei ole mautonta. Meillä tuo jälkiruoka on vain parin ruokalusikallisen kokoinen, kun eihän kukaan oikeasti jälkkäriä jaksa syödä, mutta pari lusikallista menee. Muutama vuosi sitten oli samaisiin lasiin tehtynä minimaalisen kokoinen suklaa mousee annos jonka päälle muutama vadelma koristeena.

22. Yst. kys. Jx:lle Vierailija

Mutta kestääkö lasinen kulho? Ne marjat sentään ovat jäisiä ja sokeriliuos kiehuvan kuumaa. Eikö lasi rikkoudu noin kovassa lämmön vaihtelussa? Oletko kokeillut? En viitsisi rikkoa kulhojani.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä laitan juomalaseihin en kulhoihin. Ei se hyytelösokeriliemi nyt niin kuumaa ole ja sitä voi hetken jäähdyttää ennen kuin kaataa marjojen päälle. Marjojen pitää olla jäisiä. Lisäksi jäiset marjat jäähdyttävät sen liemen alta aikayksikön.

Last edited: 22.12.2015
  24. kitu Vierailija

Siis muutama jäinen marja ja hyytelösokeriliosta ison juomalasin pohjalla? Toivottavasti sinulla on edes pitkävartiset lusikat.

Ja tätä tavanomaista täytekakun pinnan päällystettä olet jaksanut hehkuttaa ainakin kaksi viikkoa.

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No lasit ovat matalia ei tarvita isoja tai siis pitkiä lusikoita.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri