Joulun sanomaa mietin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Muo ei ole koskaan ennen häirinnyt joulun tarina, mutta jostain syystä tänävuona koulun voimakkaasti kristillistä uskoa tunnustava joulujuhla ärsytti. Vissiin johtuu osin siitä, että samat lapset, jotka esittivät jouluevankeliumin (siis 3. luokka, jolla minullakin lapsi) kuitenkin oli juuri ennen joulua saaneet kuulla perus faktat uskontotunnilla: Jeesus ei syntynyt jouluna, Jeesus ei luultavasti syntynyt edes Beetlehemissä ja voi olla, ettei koko jouluevankeliumissa ole mointaakaan historiallista faktaa.
Mä olen aina pitäny sitä vaan tunnelmallisena satuna, joka kuuluu keskitalven poimeimmän ajan juhlaan (mulle joulu siis on pakana juhla) mutta jostain syystä tänävuonna tuo syvä uskonnollisuus jota koulussa näyteltiin ärsytti. Tupla näytelmä; lapset jotka tietää ettei jouluevankeliumi ole totta esittää jouluevankeliumia ja kuitenkin juontaja ja rehtori puheissaan puhuu niinkuin kaikki uskoisivat koko näytelmän.

Uskonnossahan kyse on uskosta eikä faktoista. Itse olen skeptinen kristitty ja voin myös opettaa lapselleni, että Jeesus ei syntynyt jouluna, koska näinhän asia on, mutta muistan myös perustella asian miksi joulun viettoon sitten aikanaan on päädytty niin kuin on päädytty. Monet joulunviettotapammehan edelleenkin on pakanallista perua, mutta siihenhän kristikuntamme viisaat oppi-isät pyrkivätkin aikanaan, ei korvaamaan uudella opilla vaan integroimaan vanhaan pakanalliseen tapakulttuurin uuden uskon. Mitä sitten, miksi tuo asia ahdistais? Faktat on faktoja ja usko on usko.

Mä siis tykkään joulusta tavattomasti, rakastan korttien askartelua, tykkään hankkia -ja varsinkin paketoida- lahjoja ja tykkään vierailuista jne... (Paitsi appiukon joulunvietto vuorosta meillä, mutta se nyt onkin tänä vuona lahjakkaasti kierretty).
Mä vaan en tykkä koulun vahvasti tunnustavasta joulujuhlasta, monissa kouluissahan niistä on luovuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Milloin ja missä se on sitten syntynyt?

Luultavasti Jeesus on syntyny Nasaretissa. Mahdollisia syntymävuosia on paljonkin.
Quirinius, joka Luukkaan evankeliumin mukaan oli Syyrian käskynhaltija Jeesuksen syntyessä astui virkaan vuonna 6 jaa.
Herodes taas kuoli vuonna 4 eaa, joten ongelma on jo valmis, henkilö, jonka piti olla käskynhaltija Jeesuksen syntyessä ei ollu astunu virkaan vielä kun Herodes oli jo kuollu.
Vuonna 7 eaa olisi ollu näkyvillä kuvaan sopiva tähti (Jupiter ja Saturnus niin lähellä toisiaan, että on näkynyt ehkä vain yhtenä isompana ja kirkkaampana tähtenä)
JOten vuosi 7 Eaa on sikäli paras ehdotus, että Quirinus on kuitenkin hoitanut jotain tärkeitä hallinnollisia viroja jo ennen vuotta 6 eaa, jolloin hänestä tuli Syyrian käskynhaltija. Ongelmaksi jää vain tuo verollepano, jota aivban niin laajassa mitassa kuin jouluevakeliumi esittää ei ole ollu, mutta jonkunlaista väestölaskentaa Augustus yritti aikaansaada ja se oli Quirinuksen ensimmäisiä töitä.
Yksinkertaisin syy kumota väite jouluna syntymisestä on todeta, että noilla suduilla oli talvella kylmä ja lampaat (sekä paimenet) viettivät yönsä suojissa. Esran kirja kuvaa tuon ajan talvea näin "...kansa värjötti rankkasateessa aukiolla temppelin edessä"---"koska nyt on sateiden aika, emme voi seistä täällä ulkona"
Lisäksi Raamatun ajanlasku (jos sitä halutaan käyttää) ei sovi jouluna syntymään, vaan muistaakseni johonkin syys-lokakuulle. Tuo selviää jotenkin JOhannes Kastajan syntymä ajasta ja Jeesuksen iästä Johannaksen kastaessa hänet, mutta en millän jaksaisi mitiiä tuota logiikkaa juuri nyt loppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Meille joulu on lasten ja yhdessäolon juhla. Viis raamatusta :whistle:

Näin mäkin sen aina ennen olen ajatellu, mutta nyt kun oli tuo jouluevankeliumi koulun joulujuhlassa ja puhuttiin niin paljon jeesuksen syntymästä -ei ole ennen olllu noin uskonnollista joulujuhlaa koulussa- muo rupes jotenkin ärsyttämään se touhu.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Sama täällä.

Mutta vaikka me ateisti-muslimiperhe ollaankin, niin ei meitä haittaa joulujuhlien uskonnollinen osuus.

Ei meitäkään, muttei eletä mitenkään erityisen "uskovasti" vaikka ev.lut.kirkkoon kuulutaan.

Mä oon aina pitänyt tuota jouluevankeliumin esittämistä vaan perinteenä, enkä niinkään uskon tunnustamisena. Ei sitä lapsenakaan sen uskonnollista merkitystä miettinyt, se vaan oli aina ollut niin, että kolmasluokkalaiset esittää evankeliumin. Meidän luokan tyttöjä kiinnosti eniten se, että kuka saa esittää Mariaa...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Milloin ja missä se on sitten syntynyt?

Luultavasti Jeesus on syntyny Nasaretissa. Mahdollisia syntymävuosia on paljonkin.
Quirinius, joka Luukkaan evankeliumin mukaan oli Syyrian käskynhaltija Jeesuksen syntyessä astui virkaan vuonna 6 jaa.
Herodes taas kuoli vuonna 4 eaa, joten ongelma on jo valmis, henkilö, jonka piti olla käskynhaltija Jeesuksen syntyessä ei ollu astunu virkaan vielä kun Herodes oli jo kuollu.
Vuonna 7 eaa olisi ollu näkyvillä kuvaan sopiva tähti (Jupiter ja Saturnus niin lähellä toisiaan, että on näkynyt ehkä vain yhtenä isompana ja kirkkaampana tähtenä)
JOten vuosi 7 Eaa on sikäli paras ehdotus, että Quirinus on kuitenkin hoitanut jotain tärkeitä hallinnollisia viroja jo ennen vuotta 6 eaa, jolloin hänestä tuli Syyrian käskynhaltija. Ongelmaksi jää vain tuo verollepano, jota aivban niin laajassa mitassa kuin jouluevakeliumi esittää ei ole ollu, mutta jonkunlaista väestölaskentaa Augustus yritti aikaansaada ja se oli Quirinuksen ensimmäisiä töitä.
Yksinkertaisin syy kumota väite jouluna syntymisestä on todeta, että noilla suduilla oli talvella kylmä ja lampaat (sekä paimenet) viettivät yönsä suojissa. Esran kirja kuvaa tuon ajan talvea näin "...kansa värjötti rankkasateessa aukiolla temppelin edessä"---"koska nyt on sateiden aika, emme voi seistä täällä ulkona"
Lisäksi Raamatun ajanlasku (jos sitä halutaan käyttää) ei sovi jouluna syntymään, vaan muistaakseni johonkin syys-lokakuulle. Tuo selviää jotenkin JOhannes Kastajan syntymä ajasta ja Jeesuksen iästä Johannaksen kastaessa hänet, mutta en millän jaksaisi mitiiä tuota logiikkaa juuri nyt loppuun.
Mielenkiintoista. Kiitos!

Sama täällä.

Mutta vaikka me ateisti-muslimiperhe ollaankin, niin ei meitä haittaa joulujuhlien uskonnollinen osuus.

Ei meitäkään, muttei eletä mitenkään erityisen "uskovasti" vaikka ev.lut.kirkkoon kuulutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kannaisiko jättää joulu väliin ?:

Sama täällä.

Myö vietetään Joulua lasten ja rakkaitten kanssa ja ihan vaan yhdessäolon vuoksi. Meillä suurin osa suvusta ei kuulu kirskkoon, joten ei olla ikinä Joulua vietetty kristillisnä juhlana.

Yhteistyössä