jouluruuan teosta ja ostosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
milloin ostatte tarpeet kaupasta?
milloin teette kinkun, karjalanpaistin, italiansalaatin?
ja muita vinkkejä milloin kanattaa käydä ostoksilla ja tehdä ruokia, mä ostan laatikot kaupasta.

Mä valvon aina aaton vastaisen yön eli aloitan jouluruokien valmistuksen aatonaattona. Viimeistään siis aatonaattona pitää olla tarvikkeet hankittu. Säilyviä kuten kermat, juurekset, jauhot jne ostan jo aikaisemmin. Salaatit yms vasta aatonaattona.

Alkuperäinen kirjoittaja jghj:
Eksä sitten ole kamalan väsynyt aattona jos valvot vastaisen yön? Mä arvostan yöuniani niin paljon, etten niitä ruokien takia pilaa :-D
En ole :) En mä normaalistikaan nuku joka yö. Jos 5-6 yötä viikossa nukkuu, se riittää mulle mainiosti.

Minä teen yleensä laatikot ja rosollin aatonaattona, siitä edellisenä päivänä graavaan kalat ja teen sillin. luumusopan teen kanssa aatonaattona, tai sitä edellisenä. Kinkku paistetaan yleensä aatoksi, joskus aatonaatoksi. Valmistelut vähän elää sen mukaan miten olen töissä. Tänä vuonna aatonaatto vapaata, eli silloin ehdin tehdä kaiken. kaupassa käyn yleensä 21. tai 22. päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keittiönoita :o miten sä pysyt järjissäs ja terveenä? vai onko tuo suvussasi yleistäkin ettei nukkua tarvitse?
Ei se kai mitenkään suvussa ole. Mä vaan olen vähäuninen ja jos mulla on mielekästä tekemistä, mua ei edes nukuta.

Mä teen just parasta aikaa lanttulaatikkoa ja pistän pakkaseen odottamaan aattoa. Kinkku paistetaan aatonaattoiltana ja samalla tehdään muitakin ruokia ja herkkuja, kuten mätihyytelö, sienisalaatti sekä valmistellaan rosolliainekset ja sekahedelmäsoppa pitää myös tehdä aatonaattona. Karjalanpaistia ja italiansalattia meidän joulupöydässä ei ole ja maksalaatikko ostetaan valmiina (miehen ainoa (joulu)herkku). Jälkiruoka tehdään yleensä ajoissa valmiiksi pakkaseen eli vadelmajäädyke. Loput tehdäänkin sitten vasta aattona.

Niin ja 22.12 iltapäivällä alan keittämään juureksia. Perunalaatikon laitan yöksi imeltymään. Yöllä paistan kinkun ja laatikot. Aamulla perunalaatikko uuniin. Aamuyöllä teen rosollin ja sitten alan näpertää alkupaloja, joiden näpertäminen vie ainakin 5 tuntia.

hänellä aatonaatto jo vapaa koulusta. Käydään yhdessä iso kauppa ja aloitetaan puuhastelu. Laatikoita en tee, koska syömme ainoastaan lanttulaatikkoa ja saarioisten (pienellä tuunauksella) on ihan mainiota. Murkku tekee lihapullat ja fetasalaatin, itse teen muut salaatit, yhdessä paistetaan paisti.

Minulla on kinkku pakastimessa valmiina, laatikot tein raakapakasteeksi viime lauantaina.

Meillä ei tule joulupöytään karjalanpaistia tai muutakaan itse valmistettavaa lihaa kinkun lisäksi. Minulla ruokavalmistelut menee näin:

22. päivä käyn isoilla ruokaostoksilla. 23. päivä käyn aamusta hakemassa joulupöydän kalat ja jotkut muut erikoisjutut tuoretiskiltä. Illalla teen jälkiruoan valmiiksi pakastimeen. Aattona paistetaan ensin kinkku ja sitten perään laatikot uuniin. Kastikkeen teen kinkulle myös aattona. Niin ja rusinasoppa riisipuuron kaveriksi tehdään aattoaamuna.

Mutta mä olen sen verran oikonut mutkia, että rosolli ja italiansalaatti tulee kaupasta. Enkä graavaile tai savusta kaloja itse... Laitan vain tarjolle :D En jaksa rehkiä aattona.

Kinkku paistetaan aatonaattona, että aattona sitten on nauttittavaa. Ruuat varmaan ostaa mies myös aatonaattona,eihän niillä mikää kiire ole, ehtii mainiosti siloinkin. Toki kaupoissa on siloin paljo porukkaa, mutta mies jaksaa odotella. minä en lähde kyynärsauvojen kanssa kauppaan jonottamaan.

Yhteistyössä