Joutaisko kukaan keskustelemaan kanssani?:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustikkamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mustikkamamma

Vieras
Joku, joka on perillä kestoilusta ja kantoliinoista...toivoisin, että jaksaisit vaihtaa muutaman sanan!:)

a) En ole oikein ymmärtänyt, kuinka niitä villahousuja käytetään kestojen päällä? Minkälainen vaippa sinne alle laitetaan ja laitetaanko villahousut päälle aina, oli kesä tai talvi?

b) Minkälainen kesto-yhdistelmä on sellainen, joka ei vuoda läpi?

c) Minkälainen kantoliina kannattaisi hankkia, kun minulla on 7kk:n ikäinen poika, joka painaa lähes 10kiloa ja on sylissä paljon, pääasiassa täällä sisällä? Ihailen niitä pitkiä, kudottuja liinoja, mutta ovatko ne hyviä?
Hug-a-bub vaikuttaa tosi näppärältä ja jämäkältä, mutta sopiiko se myös vanhemmalle/raskaammalle vauvalle?

d) Lopuksi ihan tyhmä kysymys: Jos alkaa kestoileen ja liinaileen, onko silloin "joku ihme hörhö"? Taitaa tällanen hörhö-leima olla näillä asioilla, enkä itse mielestäni ole mikään hörhö...vaikka eihän sillä ole väliä, mitä muut ajattelevat loppujen lopuks!;)

Mä olen tosi vasta-alkaja kestoilija, mutta vastaanpa silti: mulla on ollut käytössä Eemukan sisävaippoja (hamppuläppä) joiden päälle oon hankkinut sellaiset myllymuksujen kuoret vaan: ei oo kertaakaan vuotanut ohi eikä läpi. Talveksi aion hakkia niitä villapöksyjä, mun yksi ystävä (terkkuja Tumpulalle) vannoi että ne on hyvät, kätevät ja pitävät joten pakko uskoa.
Mulla on tuo yllä mainitsemasi liina (Hug-a-bub) ja vauvalla painoa 9 kiloa. Ei olla enää pitkään aikaan käytetty sitä, aluksi paljon pienemmillä kiloilla vähän. Enää se ei ole mielestäni kätevä eikä hyvä, venyy lapsen painosta jotenkin päällä ja saisi jatkuvasti sitä korjailla. Siksi mä olen hankkimassa Ergo-reppua.
=)

Heippa!

a) En ole oikein ymmärtänyt, kuinka niitä villahousuja käytetään kestojen päällä? Minkälainen vaippa sinne alle laitetaan ja laitetaanko villahousut päälle aina, oli kesä tai talvi?

Villahan on tosi hengittävä materiaali, vähemmän se hiostaa kuin muovikuoret, joten hyvin voi käyttää kesälläkin. Villahousujakin kun on eri paksuisia. Alle voi laittaa harson, muotoonommellun sisävaipan, mitä vain imukykyistä =)

b) Minkälainen kesto-yhdistelmä on sellainen, joka ei vuoda läpi?

Kai kaikki joskus vuotaa läpi jos vaipanvaihtovälistä ei huolehdita ;) Mutta, useaan otteeseen pestyt imut, jotta imukyky parhaimmillaan, ja vaippa joka istuu omalle lapselle. Tarpeeksi imua ja kosteudenpitäjänä pul-kuoret tai villahousut.

c) Minkälainen kantoliina kannattaisi hankkia, kun minulla on 7kk:n ikäinen poika, joka painaa lähes 10kiloa ja on sylissä paljon, pääasiassa täällä sisällä? Ihailen niitä pitkiä, kudottuja liinoja, mutta ovatko ne hyviä?
Hug-a-bub vaikuttaa tosi näppärältä ja jämäkältä, mutta sopiiko se myös vanhemmalle/raskaammalle vauvalle?

Hugga ei oikein käy enää isommalle lapselle, se on kovin ohut ja kuten muutkin trikoiset, venyy käytössä. Itse en käyttänyt sitä enää 3kk jälkeen. Suosittelen kudottua, sillä ne on niin jämäkkiä, ettei lapsen paino tosiaan tunnu kantaessa kunhan liina on sidottu oikein (meillä 13kg tyttö jota kannan edelleen päivittäin).

d) Lopuksi ihan tyhmä kysymys: Jos alkaa kestoileen ja liinaileen, onko silloin "joku ihme hörhö"? Taitaa tällanen hörhö-leima olla näillä asioilla, enkä itse mielestäni ole mikään hörhö...vaikka eihän sillä ole väliä, mitä muut ajattelevat loppujen lopuks!;)[/quote]

Mielestäni nykyään olet ennemmin trendikäs; ainakin Helsingissä ja Tampereella kantoliinoja näkyy jatkuvasti katukuvassa. Hyvähän se on jos epäergonomiset rintareput saadaan pois katukuvasta ;)
Ei liinan ja kestojen käyttö sinusta hörhöä (mikä se hörhö sitten lienee. Jos välittää ympäristöstä ja lapsestaan niin eikös se oo vaan hyvä asia) tee.

Iso kiitos teille!! :heart: Ajattelin, jos hankkisin sen kudotun liinan ja koitan pärjätä sillä. Noista vaipoista...ajattelin hankkia ne ihan uutena (imuja+kuoria) ja kutoa sitten niitä villapöksyjä ite lisäksi. Siinä vain taitaa olla se ongelma, ettei ne uutena ime niin hyvin...montakohan kertaa niitä täytyy pestä ennenkuin alkavat olla hyviä?! Voisko niitä pestä ihan vaan useamman kerran peräkkäin ennen käyttöönottoa, auttaisko se asiaa?

Hug-a-Bubista: Mikä ihmeen venyminen? Ei se meillä ole venynyt. Tykkään trikoisesta enemmän kuin kudotusta. Trikoinen on helpompi pukea ja riisua mielestäni, ja lapsen saa siihen ja siitä pois riisumatta sitä itseltä pois. Lisäksi bubissa on ihana tasku johon saa koko homman kääräistyä tai jossa voi pitää varavaippaa. Ja kun en halua monia sidontoja, vaan se yksi kätevä riittää.

Mutta nämä ovat makuasioita. Toivottavasti mustikkamamma löydät itsellesi parhaan vaihtoehdon. Hyviä kantoliinat ovat kuitenkin, ovat ne sitten trikoisia tai kudottuja ja itse en olisi ilman pärjännyt (tai olisin tietysti, mutta huonosti).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hug-a-Bubista: Mikä ihmeen venyminen? Ei se meillä ole venynyt. Tykkään trikoisesta enemmän kuin kudotusta. Trikoinen on helpompi pukea ja riisua mielestäni, ja lapsen saa siihen ja siitä pois riisumatta sitä itseltä pois. Lisäksi bubissa on ihana tasku johon saa koko homman kääräistyä tai jossa voi pitää varavaippaa. Ja kun en halua monia sidontoja, vaan se yksi kätevä riittää.

Mutta nämä ovat makuasioita. Toivottavasti mustikkamamma löydät itsellesi parhaan vaihtoehdon. Hyviä kantoliinat ovat kuitenkin, ovat ne sitten trikoisia tai kudottuja ja itse en olisi ilman pärjännyt (tai olisin tietysti, mutta huonosti).

Kyllä meillä vain löystyi ja kun lapsi alkoi kasvaa niin sidontaa sai olla jatkuvasti kiristämässä. Ihan pikkuvauvalle trikoinen hyvä. Ja onhan hugga ihan törkeän hintainen, puolet kapeampi kuin esim. pikku-ruu joka edullinen ja hyvä trikoinen, tosin ei sen pitkäikäisempi kuin huggakaan.
Jos on tarkoitus kantaa vielä taaperoakin niin en kyllä siihen hommaan trikoisella lähtisi.

Yhteistyössä