juhlat 60 hengelle kaksiossa ja ruuat itse tehden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Ajattelin, että voisi valmistujaisjuhlat pitää kolmessa osassa, tyyliin minun sukulaiset, sinun sukulaiset ja sitten ystävät, jakauma noin 20/20/20.

Onko ihan tyhmä idea? Kun kaksioon ei oikein voi 60 henkeä mahduttaa millään, vaikka suurin osa lapsia onkin. Loukkaantuuko sitten viimeisenä kutsutut jne.?

Mites sitten tarjottavat? Onko mitään järkeä alkaa vääntämään itse kolmea täytekakkua, ja kaikkea muutenkin kolmea sorttia? Joukossa vielä allergisia ja erityisruokavalioisia. Kuitenkin budjetti on hillitty, joten mielelläni itse tekisin. Onko toivoakaan?

Mitä voisi tehdä?

Itse ajattelin tyyliin

salaatti, ainekset erillään, jotta allergisillekin löytyy
Täytekakku
Pikkuleipiä
kolmioleipiä
suolakeksejä täytteellä
sämpylöitä

kiisseli allergisille lapsille
jätskiä muille

Suurin osa kuitenkin pitkänmatkalaisia, enkä ihan mitään kunon ruokaa viitsisi alkaa laittamaan, niin ajattelin pistää pääpainon suolaisille tarjottaville. Ja tosiaan on niin monen sorttista allergiaa joukolla, että mahdollisimman yksinkertaisesti koitan tehdä.

Me pilkottiin juhlavieraat ja järjestimme heille erilaiset juhlat (ei siis samalla kaavalla kolmea kertaa). Yhdet oli ulkomailla, yhdet ravintolassa ja yhdet kotona. Kotijuhliin tein neljä erilaista kakkua: mansikkakermakakun, sacherkakun, sitruunatuorejuustokakun ja suklaamussekakun ilman uunia. Aina ei tartte tehdä kermakakkua ja esim toi suklaamussekakku oli ihan ohjeessakin pakastettu.

Mikset vuokraa vaikka seurakunnalta tiloja ja tee sinne itse ruokia? Ei tarvitsisi murehtia siivouksesta, astioiden riittävyydestä jne. ja riittääkö sulla jääkaappitila kaikelle ruualle?

noin meilläkin tehdään tai siis kutsutaan vieraat kahdessa erässä neljän tunnin välillä. tarjoomisiin kyllä panostaisin enemmän, lisäksi vaikka savulohta, pastasalaattia yms

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset vuokraa vaikka seurakunnalta tiloja ja tee sinne itse ruokia? Ei tarvitsisi murehtia siivouksesta, astioiden riittävyydestä jne. ja riittääkö sulla jääkaappitila kaikelle ruualle?

seurakunnan tilatkin joutuu itse siivoamaan ja astiat tiskaamaan. jollei itse sitä hoida niin talonmies hoitaa ja laskuttaa jälkikäteen.

näin turun ja kaarinan seurakuntayhtymässä ainakin.

Mieti nyt vielä uudelleen. Riittääkö tila ihan varmasti? Asutteko kerros- vai rivitalossa, vai jossain muualla? Pääseekö pihalle? Jos kyseessä on kerrostalokaksio jossain viidennessä kerroksessa, niin kuumaa, tukalaa ja ahdasta tulee ihan varmasti. Ja vaikka ihmiset vielä jotenkin mahtuisivat, niin mites ne tarjottavat? Onko sulla varmasti kaksiossa niin paljon kylmää säilytystilaa, että saat kaikki säilymään kylmänä. Tiskiä tulee myös paljon, ei ole kivan näköistä kun keittiössä on joka nurkka ja jakkara täynnä likaisia astioita. Tiskit pitäisi saada saman tien jonnekin piiloon.

No tää on tietty kanssa vaihtoehto, saisi kaikki samalla kertaa ja näin päin pois. Mutta kun koko porukka ei oikein tule keskenään toimeen ja joukossa on paaaaaljon lapsia (en edes pienimpiä väkimäärään laskenut) niin voisi tulla kaaos. Ruokia sais varmasti tuttujenkin jääkaappeihin majoitettua.

Mä pitäisin kuten ap vaikka olisi työläämpää ja ehkä ahdasta, mutta tunnelma korvaa :heart:

Saisiko jostain lainaksi jääkaapin (mahtuu vaikka saunaan jatkoroikan kanssa)? Onko juhlat miten lähekkäin?

Jääkaapit riviin kylmävarastoon, pihalle katso (jos sataa) ja muista lainata ulkokalusteita, ei mitään omat pullot mukaan vaan omat kalusteet mukaan. Pöytäliinoilla (kertislakanat jne) saa yhtenäisen ilmeen.

Pitäkää hauskaa!

Voileipäkakun meinasin tehdä, mutta taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, kun ainakin toisen suku on aina myöhässä ja tulevat eri aikoihin, joten vois voileipäkakku mennä sataan kertaan piloille kun pitkään pitäis tarjolla. Ehkä perinteiset karjalanpiirakka ja munavoi ja jotain sellaista vielä lisäksi?

Työväenyhdistyksiltä, srk ja martoilta saa vuokrattua astioitakin jos omat + lainatut ei riitä eikä kertiksiä halua käyttää.

Mulle ei tee tiukkaa käyttää kertakäyttöastioita, ihan mieluusti käytän. Onhan niitäkin kivemmankin näköisiä, kuin niitä iänikuisia valkoisia.

Siten toi vois toimia, että saisit kaikki ne vieraat pihalle johonkin katokseen istumaan, ja sisältä käytäisiin hakemassa vain syötävät. Muuten tulee mun mielestä liian ahdasta. Ja niissä tarjottavissa yritä keskittyä sellaisiin, joita ei tarvitse säilyttää kylmässä ja jotka eivät pilaannu. Sadesää tai kylmyys on tietty iso riski.

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Voileipäkakun meinasin tehdä, mutta taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, kun ainakin toisen suku on aina myöhässä ja tulevat eri aikoihin, joten vois voileipäkakku mennä sataan kertaan piloille kun pitkään pitäis tarjolla. Ehkä perinteiset karjalanpiirakka ja munavoi ja jotain sellaista vielä lisäksi?

Laita välillä jääkaappiin!
Mun silmiin on kyllä aika ankeat tarjottavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun silmiin on kyllä aika ankeat tarjottavat.

No tottakai valmistujaisjuhlissa _pitää_ olla luxusluokan tarjottavat. Huoh.

No toivottavasti kukaan ei tule tarjottavia arvostelemaan, vaan juhlimaan valmistumista. Ja salaattikin on tosiaan vähän isoman mittakaavan systeemi, kun on niin moniallergista väkeä, eli yhteen kulhoon salaatinlehdet, yhteen melonia, yhteen viinirypäleitä, yhteen oliiveja, yhteen päärynää, yhteen kurkkua, yhteen tomaattia, yhteen paprikaa, porkkanaa, kukkakaalia, katkarapuja, kanaa, kinkkua, fetaa, ananasta jne.. Täytekakkua varmaan paria erilaista ja sämpylöitä ja voileipiä eri täytteillä.

Entäs jos kuitenkin lähtisit ruokalinjalle. Joku tyylikäs keitto, kotona leivotut kauniisti solmitut sämpylät, pari yrteillä kotona elähdytettyä levitettä. Lisäksi tosi monta eri tyyppistä hyydytettyä ja muodikasta kakkua erilaisilla, allergiset huomioivilla, täytteillä ja parin sortin pikkuleivät.

Marttojen ruokanurkassa on paljon ketjuja ja ohjeita juhlatarjoilustas. www.martat.fi

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
kiisseliä valmistujaisjuhlissa!?!?

Mitäs muuta makeeta tarjoat yksi vuotiaalle, joak ei saa syödä mitään muuta kuin sikaa, vadelmaa, mustikkaa, bataattia, riisiä ja soijamaitoa?

Tarviiko tollasen takia nyt omaa juhlamenua muuttaa. Varmaan voivat tuoda yksivuotiaalleen omat eväät. Vai otatko kaikessa tarjottavassa tämän 1veen huomioon?

Yhteistyössä