Hae Anna.fi-sivustolta

Juhlat ystäville

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä ...skorpioni, 19.04.2015.

1. ...skorpioni Vierailija

Aion kutsua noin 10 ystävääni kotiini juhlimaan synttäreitäni. Vain kahvittelusta olisi kyse mutta haluaisin tarjota jotain suolaistakin sen kera ja makeaa tietenkin. Sopiiko tällainen yhdistelmä? Mitähän ne tarjottavat voisi olla.....täytekakkua, voileipäkakkua?? Onko sen jälkeen ihan tylsä istua jutellen vai pitäisikö sitten tarjota vielä jotain mutta mitä..kevyttä. Alkoholia ei näissä juhlissa ole ja ruokajuhliakaan en aio järjestää. Auttakaa minua näissä tarjoamisissa, olen ihan avuton itse. Teetän jossain pitopalvelussa kaikki valmiiksi. Ajankohta olisi vasta loka-marraskuussa.

2. fiesta Vierailija

Itse laittaisin juustotarjottimen ja raakoja kasviksia dipattavaksi. Jokainen voi sitten syödä mitä haluaa ja tarjottavat voi jättää pöytään.
    Lopuksi sitten kakkua.

3. toinensk Vierailija

Jos teetät kaiken pitopalvelussa, he varmaankin auttavat suunnittelussa. 10 henkeä on tosi vähän, periaatteessa yksi kakku riittää tuolle porukalle ellei sitten halua vaihtelun vuoksi erilaisia.

4. jepjep Vierailija

-näin on.

5. Tuju Vierailija

Maailma muuttuu Eskoseni.
    Ennen olisi ollut etiketti virhe tarjota kahta kakkua, suolainen ja makea.
    Onko vierailla allergioita?
    Jospa tarjoaisit täytekakkua ja suolaisena piirakkaa: Juustopiirakka, sienipiirakka tai puutarhurin kasvispiirakkaa.
    Alkoholiton siideri jota saa ihan ruokakaupasta sopii hyvin. Miettiä voisi myös vanhan ajan Karjalanpiirakka munavoi tarjoilua.
    Koska et itse leivo voit ihan kysyä myyjältä.

Itse valmistaisin esim. Talonpojanpipareita Mansikka täytekaakun Karjalanpiirakat munavoi ja puutarhurin kasvispiirakka. Kahvia teetä ja alkoholiton siideri. karkki maljaan http://www.herkkusuu.fi/wp-content/uploads/2015/01/Budapest_Original_300g.jpg suklaata ja http://www.fazer.fi/globalassets/gl...t/makeiset/marmeladi/fc_marmeladi_450x560.png marmeladia

6. karjaton Vierailija

En jaksa ymmärtää joidenkin mielikuvituksetonta karjalanpiirakka + munavoi -tarjoilua juhlissa. Sehän on arkisista arkisin lounaseväs.

Yhtä vähän minua miellyttää, jos on kutsuttu jonkun kotiin illallisille ja pöytään kannetaan rasvainen, mauton karjalanpaisti.

Ei siis enää vuonna 2015, jolloin ihmiset ovat matkustelleet ja päässeet hyvienkin tarjottavien makuun.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mikäs sen herkullisempaa tarjottavaa kuin omatekoiset karjalanpiirakat. Ei niitä voi verrata kaupan mössöpiirakoihin.

8. karjaton Vierailija

OK, jos karjalanpiirakat on sulle herkuttelun huippu, mutta ympäristössäsi elää paljon ihmisiä jotka nauttivat vivahteikkammista ruoista. Niiden ei tarvitse olla superkalliita, mutta ei sentään aina arkisia.

Olenko käsittänyt väärin, että tällainen ruoasta keskusteleva
    ryhmä tarkoittaa uusista mauista kertomista ja kokemusten vaihtamista.

Ei sellaista jankutusta, että jos et pidä karjalanpiirakasta, et ole saanut omatekoisia. Niiden voittanutta ei ole eikä tule. Piste.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No niin harvoin saan kotitekoisia piirakoita, että kyllä kelpaa mulle juhliin, mutta tottakai jotain hienompaakin saa olla. Riippuu juhlan luonteesta. Nyt on rapuaika joten minulle ainakin juhlissa maistuisi tähän vuoden aikaan ravut. Siinä olet aivan oikeassa, ettei mistään kauapasta saa kotitekoisen veroisia, kun ketjukaupoissa ainakin stadissa on vain tusinaleipomoiden vehnäjauho piirakoita.

10. karjaton Vierailija

Tuli tänään ihan vesi kielelle, kun luin HS:n ohjetta punajuuririsotosta. Tietenkin vie aikaa kypsentää uudet punajuuret ensin uunissa ja sitten tehdä risotto, mutta on se kaunistakin. Ajattelin kokeilla sitä viikonloppuvieraille ja paistaa nopeasti päälle kalafileen valkolihaisesta kalasta. Koristeeksi vielä päälle vihreä tillitupsu. Eikä ateria maksa kuin murto-osan rapukestien hinnasta.

Jos saman ajan käyttäisin karjalanpiirakkataikinan vääntämiseen ja piirakkapuuron keittämiseen, minun töppösormillani tulisi muotopuolia piirakoita. Mahtaisivat viikonloppuvieraat nauraa, kun korkkaisin kylmän valkoviinipullon ja toisin kasan ryppyisiä piirakoita pöytään.

Ihmisillä on niin monia makuja, ja on otettava vielä huomioon se etteivät kaikki ole synnynnäisiä keittiöihmeitä.

11. cuisinette Vierailija

Kyllä meidän ulkomaisille vieraillemmekin karjalanpiirakat ja munavoi ovat maistuneet erinomaisesti, samoin kalakukko, savustetut tai graavatut kalat.
    Eikä kai ketään miellytä epäonnistunut ruokatarjoilu, oli se sitten karjalanpaistia tai jotain muuta.
    Oikein tehty karjalanpaisti ei muuten ole rasvainen tai mauton.

12. karjaton Vierailija

Ei pidä sekoittaa ulkomaisten ruokavieraiden vieraskoreutta kotimaisten ystävien ruokamakuun. Kyllä minäkin osaan sanoa Saksassa maireasti "lecker" kun saan eteeni knödeleitä tai Englannissa pork bellyä, jolloin sanon tietysti "amazing", vaikka en kotimaassa vapaaehtoisesti kumpaankaan ruokaan edes pitkällä tikulla koskisi.

Käytöstavat ja ruokamaku ovat kaksi eri asiaa.
    Minun ulkomaiset kontaktini ovat pitäneet esim. tuoreesta kalasta, uusista perunoista ja kasviksista, kanttarelleista ja mustikkapiirakasta (siis oikeista metsämustikoista tehdystä). Mistäkö tiedän? No siitä, että osa on pyytänyt ohjeita, osa on seuraavan kerran tullessaan kysynyt, olisiko nyt sen ja sen kalan tai mustikoiden aika.

13. joo mutta Vierailija

aloituksessa kyseltiin kahvitarjoilua. Illalliset ja rapukestit ym ei olleet kysymyksen aiheena.

14. joo mutta Vierailija

..niin ja "Tujun" etikettivirhe(?) suolaisen ja makean tarjoilusta on ihan tujun omasta päästä. Jos kahvi tarjotaan aterian jälkeen ei suolainen ole tarpeellista, mutta muussa tapauksessa voileipäkakku (on muuten taas ihan "muodissa"), pikkuvoileivät ja makeat kakut ja pikkuleivät on ihan hyvä tarjoilu. Kannattaa tarjota enemmän suolaista kuin makeaa, voileipäkakut yms häviää viimeistä murua myöten, mutta makeaa kakkua aina jää.

15. cuisinette Vierailija

Mitä Knödeleitä tarkoitat? Semmel-, Kartoffel-, Topfen-, Zwetschken-, Marillen-, Servietten-, Böhmische-....kaikki erilaisia.
    Karjalanpiirakoita olen jopa tehnyt Saksassa, kun ystävät ovat pyytäneet ja kalakukkoa on metsästetty torilta.

16. karjaton Vierailija

Kaikkein eniten inhoan Leberknödeleitä. Jos mainitsemistasi olisi pakko valita, Zwetschken- tai Merillenknödeln sentään menisivät alas.

Että oikein metsästitte kalakukkoa. Taisi tulla reikiä, jos haulikkoa käytitte.

17. cuisinette Vierailija

Kas kun viitsit huomautella kielikuvasta, jota kuitenkin yleisesti käytetään, mutta jätit kirjoitusvirheeni huomiotta. Tai sitten et taidakaan tuntea eri knödeleitä...
    Nyt onkin ihan pakkokysyä mitä nuo "Merillit" ovat?

18. karjaton Vierailija

En ole niin pikkumainen, että niuhottaisin lyöntivirheistä. Niitä sattuu jokaiselle. Kuten sinulle nyt "pakkokysyä".

Siis: Marillenknödeln ovat päässeet suosiooni, koska pidän hedelmistä. Keittiössäni on myös Marillenlikör.

19. marillen Vierailija

Itävallassa aprikooseja ovat "Marillen". Marillenlikööri on siis aprikoosilikööriä.

20. Kiitos kaikista ohjeista, epäasiattomistakin. Ratkaisin lopulta asian niin, että pitopalvelu hoitaa homman ammattitaidolla. Minä seurustelen vieraiden kanssa.

21. ksrjaton Vierailija

Aloittaja on tietysti oikeassa, jokainen ei ole keittiöihme eikä viihdy järjestelyhommissakaan.

Minun mielestäni sait kuitenkin parhaat ohjeet heti kärkeen, ensimmäisenä vastauksena. Fiestan tapa järjestää pienimuotoiset kutsut on nerokas: tasokkaita juustoja, erilaisia kasviksia dipattavaksi fitness-ihmisille ja cateringista tilattava kakku herkkusuille. Lisäksi valikoima erilaisia mehuja ja kahvia.

Monipuolista ja herkullista, eikä emännän tarvitse seistä posket hiestä punaisena keittiössä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri